کد خبر 797628
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
احسان پهلوان

گذراندن خدمت سربازی بازیکن ذوب آهن تبدیل به یک جنجال شد.

به گزارش مشرق، یکی‌ دو ماه پیش بود که به محض مطرح شدن احتمال سرباز شدن احسان پهلوان، سعید آذری به شدت این موضوع را انکار کرد و مدعی شد که یحیی گل‌محمدی فردی نیست که بخواهد بازیکن تیم‌های دیگر را هوایی کند. شوک بزرگ اما آن زمان بود که یحیی در مصاحبه‌ای در پاسخ به سعید آذری اعلام کرد برای پیوستن به تراکتور، جلوی هیچ بازیکنی را نمی‌گیرد و اگر بازیکنان ذوب‌آهن بخواهند برای گذراندن خدمت سربازی‌شان تراکتورسازی را انتخاب کنند، بدون شک از آنها استقبال خواهد کرد. این شاید شروع همین اختلافی بود که امروز بین ذوب‌آهن و تراکتورسازی شاهدش هستیم و اتفاقاً در یکی دو روز اخیر به اوج خود رسیده است و سرآغاز داستان‌های تازه‌تری در این مقوله شده است.


گذراندن خدمت سربازی یک بازیکن در یک تیم نظامی ماجرای تازه‌ای در این فوتبال نیست که بخواهد به یک جنجال تبدیل شود. همین موضوع ساده اما درباره بازیکن ذوب‌آهن قابلیت جنجالی شدن دارد چراکه مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن مدعی است که احسان پهلوان را فقط به یکی از دو تیم ملوان یا فجر خواهد سپرد و حاضر نیست بازیکن تیمش خدمت سربازی خود را در تراکتورسازی بگذراند.

این در حالی است که حتی امیر قلعه‌نویی هم به‌عنوان سرمربی تیم، مشکلی با این موضوع نداشته و اعلام کرده که بازیکنان حق دارند خدمت سربازی‌شان را بگذرانند و باشگاه‌ها نمی‌توانند مانع این موضوع شوند. سعید آذری اما با این حال کوتاه نمی‌آید که نمی‌آید!


نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد و پیش از این هم بارها درباره‌اش از سوی مسوولان نظام وظیفه و سردار موسی کمالی توضیح داده شده بود، این است که برای خدمت بازیکن لیگ برتری، تیم‌های نظامی لیگ برتری در اولویت قرار دارند. این مساله تنها در صورتی غیر عملی خواهد شد که تیم لیگ برتری نظامی (تراکتورسازی) نسبت به آن بازیکن عدم نیاز اعلام کند.

در شرایط فعلی و با توجه به محرومیت تراکتورسازی از دو پنجره نقل و انتقالاتی اخیر، این باشگاه درباره هیچ بازیکنی اعلام عدم نیاز نخواهد کرد و بحران بازیکن در این تیم، آغوش تراکتورسازان را رو به همه تیم‌های لیگ برتری باز می‌گذارد. از سوی دیگر هیچ یک از بازیکنان لیگ برتری هم حاضر نیستند خدمت سربازی خود را در تیم‌های لیگ‌های پایین‌تر بگذرانند و بدون شک انتخاب اول و آخر آنها تراکتورسازی خواهد بود. با این وضعیت هیچ یک از مسوولان باشگاه‌ها نمی‌توانند مانع پیوستن سربازان‌شان به تراکتورسازی شوند.


موضوع تنها مربوط به احسان پهلوان هم نمی‌شود چراکه در پست دروازه‌بان هم هستند بازیکنانی مثل بیرانوند که پیش از این بحث گذراندن خدمت سربازی‌اش در تراکتورسازی مطرح شده بود. هر چند حالا یک دروازه‌بان خارجی و وحید شیخ ویسی هم به گزینه‌های احتمالی دروازه‌بانی تراکتورسازی اضافه شده‌اند.

در کل اما باشگاه‌هایی که بازیکنان سرباز دارند، باید این موضوع را در نظر بگیرند که تراکتورسازان از پذیرش همه سربازان استقبال می‌کند و اعتراض به این موضوع چندان منطقی نیست. اتفاقاً کاظم محمودی، سرپرست تراکتورسازی هم در واکنش به همین اعتراض‌ها گفته: «‌این روزها شاهد انتشار برخی اظهارات عجیب از سوی افرادی هستیم که در حوزه‌های غیر مرتبط مداخله می‌کنند. آقایان به ‌جای مسوولان، فرماندهان نیروهای مسلح و نظام وظیفه تصمیم‌گیری می‌کنند و قوانین را زیر سوال می‌برند، قانون جدید وضع و حتی محل خدمت بازیکنان سرباز را هم تعیین می‌کنند.»


محمودی در واکنش به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا سایر باشگاه‌ها حق جذب بازیکن سرباز ندارند؟  تأکید کرده: «ما که مثل آقایان خودمان را متولی تغییر قانون نمی‌دانیم. مگر شرایط همه باشگاه‌ها یکسان است؟ برای ما هم سوال است که چرا وقتی باشگاه‌های محبوب و پرطرفدار فوتبال کشور حق استفاده از کمک‌های دولتی را ندارند، باشگاه‌های صنعتی به‌ راحتی از میلیاردها تومان بودجه مصوب کارخانه‌های دولتی که متعلق به همه مردم کشور است، استفاده می‌کنند؟‌»


سرپرست تیم تراکتورسازی بحث استفاده تیم‌های صنعتی از کمک‌های مالی دولتی را مطرح کرده است: «به‌عنوان یک پیشکسوت این فوتبال سوال می‌کنم؛ اگر قرار است قانون اجرا شود و هیچ کمک مالی از سوی دولت به باشگاه‌ها نشود چرا این قانون اختصاص به باشگاه‌های محبوب و مردمی دارد؟ در همین روزها که موضوع پرونده آسیایی و پرداخت بدهی‌ها مطرح شده چرا نامی از باشگاه‌های صنعتی در بین بدهکاران نیست؟ چون این باشگاه‌ها سر سفره بیت‌المال نشسته‌اند و هر ساله از میلیاردها تومان بودجه مصوب استفاده می‌کنند. تراکتورسازی با میلیون‌ها هوادار پرشور در سراسر کشور یک ریال کمک دولتی دریافت نمی‌کند و باید همه هزینه‌های خودش را از طریق حامیان‌مالی تامین کند. مصداق تبعیض همین است. اتفاقاً مشکلات امروز ما حاصل سیاست‌های باشگاه‌های صنعتی است که از محل درآمدهای کارخانه‌های مرتبط قراردادهای میلیاردی را در فوتبال رواج دادند.»


با این شرایط اینطور که به نظر می‌رسد اختلاف بین ذوب‌آهن و تراکتورسازی نه تنها قصد تمام شدن ندارد که هر چه می‌گذرد بیشتر و بیشتر هم می‌شود چرا که پیش از این هم بارها و بارها بحث تقسیم سهمیه بازیکن سرباز بین تیم‌های لیگ برتری مطرح شده و مورد قبول نهادهای قانونگذار واقع نشده است. باشگاه ذوب آهن اما درباره احسان پهلوان بار دیگر بحث اعتراض به این قانون را رو کرده و بعید است که این اعتراض‌ها راه به جایی داشته باشد.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس