کد خبر 796933
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
هادی محمدی

پنج رخداد بزرگ در سطح منطقه مطرح هستند که حاصل روندهای مرتبط با هم و راهبرد امریکا در غرب آسیاست.

به گزارش مشرق، «هادی محمدی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

پنج رخداد بزرگ در سطح منطقه مطرح هستند که حاصل روندهای مرتبط با هم و راهبرد امریکا در غرب آسیاست. اصابت موشک بالستیک یمنی به فرودگاه ملک خالد ریاض که سرفصل تحولات بزرگ در جنگ تحمیلی یمن است، پاکسازی تمامی موانع و نگرانی‌ها در درون پادشاهی سعودی که هم پاسخ به شرایط متزلزل داخلی آن است و هم مقدمه‌ای برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، گروگانگیری محترمانه و مضحک سعد حریری در ریاض و اعلام استعفا از نخست‌وزیری لبنان که مهم‌ترین بهره‌بردار آن رژیم صهیونیستی و در راستای چالش‌سازی برای محور مقاومت است، رویکرد صریح دولت سوریه برای آزادسازی رقه و حسکه و در واقع شمال و شرق رود فرات، که برنامه امریکا در سوریه را یکسره خواهد کرد و نهایتاً مسیر مذاکرات آستانه که با دستور کار روس‌ها برای تشکیل کنگره گفتمان ملی و نهایی کردن پروسه سیاسی درسوریه هدفگذاری و با طرف امریکایی هم رایزنی شده است.

همه رخدادهای فوق با یک حادثه عظیم در توازن قدرت و تحولات غرب آسیا قابل تفسیر است و آن پایان و شکست پروژه تروریسم و جنگ نیابتی امریکاست که در روزهای آینده با جشن بزرگ پیروزی همراه خواهد شد. این جشن به مفهوم قدرت یکسره‌سازی محور مقاومت و هژمونی آن در سراسر منطقه است که با دستور کار و راهبرد امریکایی ترامپ و شرکای منطقه‌ای آن برای حذف نفوذ و قدرت ایران در منطقه در تضاد است.

در پرونده یمن، دستور کار فوری غرب، پایان دادن به جنگ و بحران در این کشور مظلوم است ولی نمی‌توانند در شرایط دست برتر یمنی‌ها و آسیب‌پذیری راهبردی برای محمد بن سلمان، آن را به اجرا بگذارند، چراکه پذیرش شرایط پس از موشک بالستیک یمنی به مفهوم پذیرش قدرت مطلق ایران و شرکای مقاومت منطقه‌ای است که با پیروزی بر داعش در عراق و سوریه حلقه تکمیلی خواهند ساخت.

جنب و جوش دیپلماتیک در این زمینه و مواضع توخالی سعودی و نگرانی غرب از تغییر توازن در جنگ یمن و ناتوانی سعودی و امریکا برای هر اقدام نظامی و تحقق تهدیدات خود، فقط به یک خروجی سیاسی – حقوقی برای تحریم‌های فرابرجامی ایران خواهد رسید که دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی با دستور نتانیاهو برای آن بسیج شده است.

برای تأثیرگذاری بر روند پیروزی‌ها در سوریه و ممانعت از حرکت سوریه به سمت رقه و حسکه، مذاکرات مقامات عالی‌رتبه اطلاعاتی امریکا در دمشق برای حذف ایران در ازای عقب‌نشینی از رقه بی‌نتیجه مانده و کارت استفاده از گروگانگیری حریری و استعفای سعد حریری برای حذف حزب‌الله و مقاومت از سوریه و مناطق اشغالی جولان و قنیطره هم به رسوایی و نتایج معکوس نزدیک می‌شود.

اینکه روس‌ها برای کنگره گفتمان با طرف امریکایی از مدتی قبل توافقاتی کرده‌اند، در صورتی که امریکا اهرم فشاری در سوریه و یا منطقه برای مجبور کردن روس‌ها و سوریه امتیازدهی نداشته باشد، توافقات فوق نیز به یک پروسه فرسایشی سیاسی و امنیتی برای امریکا تبدیل می‌شود و لذا حفظ مناطق اشغالی در شمال فرات یا در برخی مناطق جنوبی سوریه و پایگاه تنف و فعال کردن مجدد همکاری‌ها با ترکیه و پشتیبانی تسلیحاتی از جبهه النصره در ادلب و غرب حلب و پیرامون حماه، تنها سیاست باقیمانده آنها برای بازی در کنگره گفتمان ملی و امتیازخواهی در روند سیاسی سوریه خواهد بود.

هوشمندی فعال دیپلماتیک و استحکام آن در عرصه منطقه‌ای و همکاری با شرکای فرامنطقه‌ای در مدیریت رخدادهای راهبردی، کارکردهای پیروزی بر داعش را آنچنان مؤثر خواهد کرد تا اجماع‌سازی امریکایی، صهیونیستی و سعودی با اروپایی‌ها برای تحریم‌های فرابرجامی، موشکی و منطقه‌ای، بنیه و کارکرد خود را از دست بدهند و مبنای تعامل با اروپا و در قبال هراس‌افکنی امریکایی ترامپ و سعودی و رژیم صهیونیستی، بر مبنای موازنه قدرت جدید شکل گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس