صندوق ذخیره فرهنگیان

استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش کلید خورد! این خبری بود که اواخر هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرارگرفت.

به گزارش مشرق، استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش کلید خورد! این خبری بود که اواخر هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرارگرفت. نمایندگان امضاکننده نامه استیضاح‌، به‌کارگیری و ابقای مدیران متهم و دخیل در سوءاستفاده‌های مالی صندوق ذخیره فرهنگیان را دلیل اصلی نارضایتی و توضیح خواستن از بطحایی عنوان کردند. بدین ترتیب پس از وقوع حادثه دلخراش اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، تاخیر بی‌سابقه ۱۰ ماهه در پرداخت حق‌التدریس معلمان و نارضایتی گسترده معلمان، حالا ابقای نیروهای دخیل در بزرگ‌ترین اختلاس نظام بانکی کشور می‌رود تا تبدیل به چالشی بزرگ برای مدیران وزارت آموزش‌وپرورش شود!


حیاط خلوت نورچشمی‌ها!


اواخر سال ۷۳ خورشیدی طرح ایجاد صندوق ذخیره فرهنگیان با شعار ارتقای معیشتی و رفاه فرهنگیان مطرح شد، پس از مدتی طرح یادشده در وزارت آموزش‌وپرورش کامل شد و با تصویب مجلس، مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در اجرای تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویبنامه شماره ١٣٥٩/ت١٤٩٥٦-هـ مورخ ۱۱/۲/ ۷۴ هیات وزیران، تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد. بدین ترتیب از آن تاریخ تاکنون این صندوق با کسر بخشی از حقوق معلمان و تملک سهام بخشی از مهم‌ترین هلدینگ‌ها از جمله بانک سرمایه‌، پتروشیمی‌، شرکت‌های ساختمانی و ده‌ها موسسه کوچک و بزرگ اقتصادی به یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور تبدیل شد که اگرچه سرمایه هنگفتی را از تملک بخشی از حقوق معلمان برای خود تدارک دید اما کمترین تاثیری در ارتقای معیشت و بهبود شاخص‌های زندگی معلمان نداشت و به حیاط خلوت عده‌ای نورچشمی  تبدیل شد!


حاشیه‌های گوناگون صندوق پرحاشیه!


سال گذشته که زمزمه‌های فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان به گوش رسید هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد این صندوق که به قشر مظلوم‌، آبرومند و موثر فرهنگیان کشور اختصاص دارد به واسطه حضور برخی مدیران متخلف رکورد بزرگ‌ترین پرونده فساد اقتصادی را در کشور جابه‌جا کند. حالا صحبت از ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است! آن هم از کیسه جمعیت قریب به یک میلیون فرهنگی که شرافتمندانه صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند و با انواع و اقسام مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. نگاهی به عملکرد این صندوق نشان می‌دهد این بنگاه بزرگ اقتصادی نه در بحث تامین مسکن، نه در بحث درمان و نه حتی در بحث تسهیلات بانکی کمترین خدمت‌رسانی را به قشر فرهنگی انجام نداده و حتی درباره لیزینگ خودرو هم که با هزار اما و اگر و قرعه‌کشی و نوبت‌بندی انجام می‌شود با دریافت سودهای کلان ۱۵ تا ۲۰ درصدی  شرایط خاص و متفاوتی را برای فرهنگیان فراهم نمی‌کند. به‌جای آن، گزارش‌های هیأت تحقیق و تفحص حاکی از ریخت و پاش‌هایی مانند پرداخت حقوق‌های نجومی، اختصاص خودروهای شاسی‌بلند وارداتی با برند اروپایی و کره‌ای به عنوان پاداش و ارائه وام‌های بانکی صدها میلیارد تومانی با سودهای اندک به برخی اعضا و بستگان هیأت‌مدیره است.


وعده برخورد با مفسدان


سال گذشته در بحبوحه رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان، فانی وزیر وقت آموزش‌وپرورش که زمزمه‌های استیضاحش از هر زمان دیگر بلندتر به گوش می‌رسید، استعفا کرد و به‌دنبال آن فخرالدین دانش‌آشتیانی با وعده پیگیری و برخورد با مفاسد صندوق ذخیره فرهنگیان روی کار آمد اما عمر یک‌ساله وزارت وی که البته با برخی حواشی هم همراه بود، کفاف برخورد با مختلسان و مفسدان را نداد و بطحایی کلیددار بزرگ‌ترین وزارتخانه دولت شد. حالا وی درست به همین دلیل یعنی به‌کارگیری افراد مورددار و مفسد در صندوق ذخیره باید به مجلس و نمایندگان پاسخگو باشد.


آیا مرغ از قفس پرید؟


در همین‌باره جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است: یکی از متهمان اختلاس‌، آقای «م» از کشور گریخته است. وی از جمله افرادی است که از نظام بانکی کشور پول گرفته و پس نداده است! محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با تایید خبر فرار یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: منابع غیرموثق اما مطلع، خبر خروج یک فرد متهم در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، تایید کرده‌اند.  همچنین اسدالله عباسی، سخنگوی تیم تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به خروج متهم این پرونده از ایران گفت: وام‌های میلیاردی را با چک دریافت کرده‌اند و امکان بازپس‌گرفتن آنها وجود ندارد. وی افزود: یکی از متهمان با ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی از کشور خارج شده است و نمی‌دانیم بازمی‌گردد یا این مسأله فرار محسوب می‌شود، لذا بدهکاران کلان بانکی نباید به‌حدی آزاد باشند که بتوانند از کشور خارج شوند.


بدهکاران بدهی‌شان را نمی‌دهند!


پس از رسانه‌ای شدن فرار یکی از بدهکاران‌، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تایید متواری شدن فردی با بدهی به بانک سرمایه گفت: بدهکاران بانک سرمایه قصد تسویه بدهی خود را ندارند و ضمانت قابل اعتنایی هم برای توقیف اموال و بازگرداندن پول‌ها به بیت‌المال در دست نیست! مهدی نیکدل خاطرنشان کرد: یک بدهکار پول را بدون وثایق کافی از بانک سرمایه که زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است خارج کرده‌ و از کشور متواری شده است. بر این اساس دادسرای جرائم پولی و بانکی ۳۰ تا ۴۰ نفر را در این پرونده احضار کرد اما تنها ۴ نفر آمدند و ۶ نفر دیگر هم با وکلای خود حضور یافتند و مابقی حتی به احضاریه دادسرا نیز بی‌توجه بودند.

محتوای گزارش صندوق ذخیره محرمانه است


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از محرمانه بودن محتوای گزارش صندوق ذخیره خبر داد. سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، گفت: موضوع بدهی ۴۰۰ میلیاردی به کمیته تحقیق و تفحص دیگر ارتباطی ندارد. ما اسامی را به نهادهای مسؤول اعلام کرده‌ایم که باید تحت پیگرد قرار بگیرند، ضمن اینکه تک‌تک افرادی که در گزارش کمیته تحقیق و تفحص نامی از آنها برده شده و در زمان آنها تخلفی صورت گرفته باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات حاضر شوند و توضیحات خود را ارائه دهند. وی افزود: کمیته، گزارش تحقیق و تفحص را به کمیسیون آموزش ارائه می‌دهد و بعد از بررسی در کمیسیون، گزارش به مجلس ارائه و پس از آن، نتیجه گزارش قرائت خواهد شد.

میرزاده با اشاره به محرمانه بودن محتوای گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار داشت: هیچکس حق انتشار و بازگو کردن محتوای گزارش را ندارد. پیش از این اگر کسی درباره محتوای گزارش مصاحبه‌ای داشته از جانب خودش صحبت کرده است. محتوای گزارش زمانی از حالت محرمانه خارج می‌شود که متن گزارش در مجلس خوانده شود و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. سخنگوی کمیسیون آموزش در پایان تصریح کرد: بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون تنها کسی هستم که می‌توانم درباره گزارش کمیته تحقیق و تفحص صحبت کنم و بازهم تاکید می‌کنم طبق آیین‌نامه اجرایی مجلس هرگونه اخبار درباره محتوای گزارش محرمانه است.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس