کد خبر 795626
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
علی علیزاده

در کشوری که حقوق پایه‌ی کار نزدیک به بیست میلیون کارگر ایرانی ماهی هفتصد هزار تومان است. و در کشوری که بسیاری چون کارگران آذراب و هپکو ماه هاست همان حقوق را هم نگرفته‌اند.

به گزارش مشرق، علی علیزاده در کانال تلگرامی اش نوشت: از دیروز در فضای مجازی عکسی دست به دست میشود از هدیه ماشین لکسوس پدری به دخترش به مناسبت  قبول شدن دختر در دانشگاه.

در کشوری که حقوق پایه‌ی کار نزدیک به بیست میلیون کارگر ایرانی ماهی هفتصد هزار تومان است. و در کشوری که بسیاری چون کارگران آذراب و هپکو ماه هاست همان حقوق  را هم نگرفته‌اند. وبسیاری دیگر چون معدنچیان یورت و آق دره همین چند ماه پیش برای همین ماهی هفتصد هزار تومان زنده به گور شدند. و کولبران کرد برای کمتر از این کشته میشوند.

 با اینحال مساله من اینجا فرهنگ اشرافیگری و نابرابریهای اقتصادی به تنهایی نیست. از دوبی و بمبئی و شانگهای تا لندن، از تهران و مشهد تا نیویورک پر از کسانی است که اغلب از طریق غارت توام با  فساد و رانت ثروتمند شده‌اند.  پیچ و مهره‌های سیستم ناعادلانه سرمایه‌داری، آنهم در شکل بیرحمانه و بدون افسار متاخرش در تاریخ، یعنی نئولیبرالیسم.

مساله من اینجا حتی شکل غلو شده نمایش دادن بدون ظرافت  این ثروت حاصل از  غارت هم نیست. نمایشی که حداقل در لندنی که من هستم سه یا چهار دهه پیش در لفافه بیشتری انجام میشد. ولی امروزه با یکه تاز شدن سیستم سرمایه‌داری و از بین رفتن عدالت اجتماعی در ذهن افراد،   بدون شرم و حیا و ترس از خشم ندارها، به عنوان حقی طبیعی بر سر قربانیان همین غارتها کوفته میشود.

مساله من بازخوردها و واکنشها به این عکس بود. واکنش فقیرترها و ندارهای فضای مجازی یکسره حسرت بود و یا دست انداختن ناتوانی اقتصادی خانواده خود. هیچ کس برخلاف واکنش غالب دهه شصتی که من در آن بزرگ شدم نپرسید از کجا آورده اید.  هیچ کس حتی اشاره ای هم نکرد  که چنین نابرابری تحمل ناپذیر و غیرانسانی  است. هیچ کس نگفت کاخی برپا نمیشود مگر صدها کوخ ساخته شود.

 واکنشها زوال ارزشهای انقلابی  فراموش شده بود. جامعه ای که نابرابری اقتصادی وطبقاتی را امری طبیعی میداند وتمها دردش این است که چرا خودش در جایی بالاتر در این سیستم ناعادلانه نیست.

به یاد خبطه معروف مرحوم هاشمی رفسنجانی در پایان دهه شصت افتادم. خطبه ای که تجمیع ثروت را نه تنها  با اسلام  مخالف ندانست بلکه ادعا کرد اسلام آن را تشویق کرده است. خطبه‌ای که  عدالت را که شعار اصلی انقلاب بود، به تبعید و ‌زندانی فرستاد که هنوز ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    10 11
    حقوق پایه 900 تومن هست نه هفتصد تومن!
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      8 0
      حالا بنده خدا اونور آبه ... مبلغ دقیقشو نمیدونسته ...
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      6 0
      خدارو شکر گفتم نکنه با 700 تومن ملت مشکل معیشت داشته باشن. 900 تومن خوبه
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      5 0
      تو اصل مطلب خیلی تاثیر نداره
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    4 3
    ما حسود هستیم. برو حالش ببر .
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    5 0
    خدایا شکرت ولی ما هم ادمیم اینا از کجا اوردن که ما نداشتیم بیاریم
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    5 2
    خیلی جالب بود‌ حرفهای دل من و بسیاری از بچه هایی که عاشق انقلاب و دوام آن هستند را زد.
  • پدر شرمنده IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    2 0
    با شنیدن این خبر دلم برای پسرم خیلی سوخت.اون فقط 21 سالشه با رتبه 1100 به دانشگاه فرهنگیان رفت.نه تنها نتونستیم کاری براش بکنیم تازه اونه که با حقوق کمش نه تنها خرج خودش رو میده بلکه تو خرج خونه به منم کمک میکنه.
  • سید AE ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    5 4
    من یه پراید صبا 85 دارم.راضی هم هستم.لکسوس هم مبارک این دختر باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس