کد خبر 795260
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴
محمد بن سلمان

متعب بن عبدالله تا همین دو سه سال قبل گزینه‌ای جدی برای نشستن بر تخت پادشاهی آل‌سعود بود. اتفاقات پس از فوت پدرش آن‌قدر غیرمنتظره بود که حالا باید به بهانه مبارزه با فساد انتظار حبس و زندان را بکشد.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان در یادداشتی از رحمان نعیمی آورده است:

متعب بن عبدالله تا همین دو سه سال قبل گزینه‌ای جدی برای نشستن بر تخت پادشاهی آل‌سعود بود و حتی گفته‌ می‌شد که دست و پا کردن مقامی به نام جانشین ولیعهد، نقشه‌ای بود که پدرش عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق سعودی کشید تا او بتواند در آینده‌ای نه چندان دور بر این تخت بنشیند. اتفاقات پس از فوت پدرش آن‌قدر غیرمنتظره بود که او نه تنها به این هدف نرسید بلکه حالا باید به بهانه مبارزه با فساد انتظار حبس و زندان را بکشد. محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، دستور بازداشت همین متعب به همراه 10 شاهزاده و چندین مقام سابق و فعلی و میلیاردر را داده و البته  این حکم مثل هر چیز دیگری در آل‌سعود به روش خاص همین خاندان اجرا شده است چرا که به جای فرستادن این افراد به بازداشتگاه یا زندان، آنها را راهی هتل‌های ریاض، پایتخت عربستان، کرده‌اند تا در اتاق‌های لوکس این هتل‌ها دوره فعلی بازداشت را سپری کنند. 

اولین نکته‌ای که در بازداشت این افراد به چشم می‌خورد مربوط می‌شود به سرعت عمل ولیعهد سعودی. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، عصر روز ‌شنبه 4 نوامبر حکم تشکیل کمیته مبارزه با فساد به سرپرستی پسرش را صادر کرد و محمد بن سلمان هم هنوز جوهر این حکم خشک نشده بود و اعضای آن جمع نشده بودند، فرمان دستگیری و بازداشت این افراد را صادر کرد و به همین سرعت هم نیروهای امنیتی دست به کار شدند. روشن است که بن سلمان از قبل تمام تمهیدات را برای انجام این کار چیده بود و تنها منتظر بهانه‌ای بود که حکم پدرش برای تشکیل این کمیته همان بهانه‌ای بود که او انتظارش را می‌کشید. روزنامه رأی‌الیوم از کار یک دستگاه امنیتی خبر داده که اطلاعات لازم را برای بن سلمان فراهم کرده بود که باید صحت این خبر و کار این دستگاه برای کمک به بن سلمان را قبول کرد چرا که او نمی‌توانسته در مدت دو سه ساعت پرونده‌ای برای دستگیری‌ها داشته باشد و باید چنین دستگاهی از ماه‌ها قبل برای دستگیری این افراد زمینه‌چینی یا شاید پرونده‌سازی کرده باشد. با وجود این، استفاده از این دستگاه امنیتی پرسش‌های جدی هم در مورد قصد و غرض بن‌سلمان از دستگیری این افراد پیش می‌کشد و اینکه به واقع، قصدش مبارزه با فساد است یا اینکه می‌خواهد به بهانه مبارزه با فساد دست به یک پاکسازی گسترده بزند. 

شکی نیست که در لابه‌لای پرونده‌های دستگیر شده‌ها مدارکی دال بر فساد مالی از هر جنس و رقمی وجود دارد به خصوص اینکه بن سلمان پرونده‌های گذشته در مورد سیل‌های جده و ویروس کرونا را دوباره به جریان انداخته است. هر دو مورد مربوط به چند سال قبل و حتی پیش از پادشاهی پدرش می‌شود که با وجود مرگ و میر شهروندان عربستانی، آل‌سعود هر دو پرونده را بایگانی کرده بود. حالا بن سلمان این دو پرونده را دوباره باز کرده تا از یک طرف افکار عمومی را به طرف خود جلب کند و از طرف دیگر، بهانه‌ای عامه‌پسند برای به زندان انداختن رقبای سیاسی داشته باشد و شاید در این مسیر پول هنگفتی را هم به جیب بزند. روزنامه هافینگتن‌پست عربی از 2 تریلیون ریال سعودی می‌گوید که بن سلمان از اموال این افراد بازداشتی به جیب می‌زند و مجتهد، افشاگر مشهور عربستانی، هم این موضوع را تأیید کرده است.

در این میان، نام افرادی مثل متعب یا برادرش ترکی بن عبدالله و خالد التویجری، مدیر سابق دفتر سلطنتی، قابل توجه است که حلقه اصلی قدرت در زمان پادشاهی ملک عبدالله بودند و بن سلمان با دستگیری آنها این حلقه را هدف گرفته است و البته برخی سرمایه‌داران مثل ولید بن طلال هم نمی‌تواند به این پاکسازی سیاسی بی‌ارتباط باشد. به نظر می‌رسد که او نه تنها پاکسازی رقبای سیاسی را مد نظر دارد، بلکه از حامیان مالی این رقبا هم غافل نمانده است تا رقبایش توانی برای مقابله با او نداشته باشند. به هر حال، این اقدام بن سلمان با نمایش پوپولیستی یا همان عوام‌فریبی همراه شده که چندی است به بهانه‌های مختلف مثل دادن حق رانندگی به زنان به راه افتاده و حالا قصد و غرض سیاسی‌اش از این نمایش معلوم می‌شود اما باید دید این نوع رفتار به نفع او تمام می‌شود یا نه. فرانک گاردنر، گزارشگر بی‌بی‌سی، در عین اینکه از سرعت بن سلمان برای استحکام پایه‌های قدرتش می‌گوید، به نگرانی عناصر محافظه‌کار حکومت عربستان  اشاره دارد در عین اینکه این کشور درگیر جنگ یمن، جنگ با داعش و کارزار بایکوت قطر است و نتیجه می‌گیرد: «این پادشاهی صحرایی اکنون دوره پرمخاطره‌ای را سپری می‌کند.» این کمترین نتیجه‌ای است که از مجموع این داده‌ها می‌توان گرفت و بن سلمان با این روند خود را در کانون این دوره قرار داده که می‌تواند نتیجه معکوس داده و چون گردابی او را به زیر بکشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس