کد خبر 795046
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
استقلال هواداران

بر اساس گزارش‌های حسابرسی انجام شده در ادوار مختلف بدهی‌های باشگاه استقلال در سه دوره مالی از بدو تاسیس تا پایان تیر ۹۵ بیش از ۹۸ میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش مشرق، باشگاه استقلال تهران به همراه پرسپولیس جزو ۴ سهمیه فوتبال باشگاهی ایران در آسیا هستند که این روزها به دلیل بدهی‌های سنگین در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته‌اند، موضوعی که باعث نگرانی بسیاری از هواداران فوتبال و حتی دولت شده اما به راستی بدهی واقعی باشگاه استقلال تهران چقدر است؟

گزارش رسمی حسابرسان مالی که در مقاطع مختلف زمانی و بنا به درخواست وزارت ورزش و سازمان بازرسی کل کشور انجام شده، نشان می‌دهد که این باشگاه بدهی‌های هنگفت و اعلام نشده‌ای بسیاری دارد. مطابق اسنادی که در اختیار ایسنا قرار دارد، باشگاه استقلال تهران طی حسابرسی انجام شده در سه مرحله و با تاریخ‌های زمانی پیوسته تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۵ بیش از ۹۸ میلیارد تومان بدهی دارد. این در حالی است که اگر قراردادها و بدهی‌های مانده یک سال گذشته استقلال را به آن اضافه کنیم این رقم به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

بدهی‌های باشگاه استقلال در سه دوره مالی از بدو تاسیس تا ۹۳/۴/۳۱، دوره مالی ۹۳ - ۹۴ دوره مالی ۹۴-۹۵ مورد بررسی دقیق قرار گرفته که نتایج آن طبق جدول ذیل ارائه می‌شود.

حسابرسان رسمی موارد ذیل را در خصوص مقادیر جدول بدهی قابل توجه دانشته‌اند:

۱. با توجه به این که آقای افشارزاده از تاریخ ۹۳/۷/۲۲ سرپرست باشگاه استقلال منصوب شد. بنابراین بدهی ایجاد شده از تاریخ ا/۹۴/۵ لغایت ۹۵/۴/۳۱  به مبلغ ۲۱۵.۳۱۱.۵۱۱.۵۴۵ ریال مندرج در جدول بالا کاملاً مربوط به زمان تصدی ایشان می‌باشد.

۲.  با توجه به این که از پایان سال مالی منتهی به ۹۵/۴/۳۱ در زمان تهیه گزارش مالی کمتر از یک ماه سپری شده تعدادی از اسناد هزینه ای و بدهی های ناشی از آنها و همچنین قسمت عمده‌ای از پرداخت‌های ‌اسپانسر  به دلیل عدم واریز به حساب باشگاه و عدم ارائه مستندات کامل در حساب‌ها منظور نشده است.

۳. بدهی مالیاتی باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال طبق نامه شماره ۵ ۱ ۲۲/ ا ۵/ص مورخ ۹۴/۵/۱۴ اداره کل امور مالیاتی شمیران تا پایان سال ۱۳۹۳ مبلغ ۳۱۲.۹۲۸.۹۶۳.۳۰۲ ریال ۵ بوده که عمدتاً مربوط به بدهی مالیاتی قرارداد های بازیکنان و مربیان در سنوات اخیر می‌باشد.

۴  وجود رقم منفی ( ۸۸،۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰- ریال) در بدهی بابت پیش دریافت‌ها به دلیل کاهش مبالغ پیش دریافت‌ها در سال مالی ۹۳-۹۴ و تأدیه آن در آن سال می‌باشد.

۵. جمع کل قراردادهای بازیکنان و مربیان در فصل ۹۴-۹۵ مبلغ ۵۰۵، ۵۷۳، ۱۹۵,۲۲۴ریال بوده که از این مبلغ ۵۵۰٬۰۰۰، ٬۰۶۸ ۳۰ ریال  توسط آقای سبک دست و مبلغ ۳۴٫۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال توسط آقای شیرازی ‌اسپانسرهای باشگاه استقلال و مبلغ ۸.۶۵۰.۳۱۵.۹۷۹ ریال نیز توسط باشگاه پرداخت شده است که با احتساب مالیات متعلقه و بدهی ها و جرائم مانده بدهی باشگاه از بابت بازیکنان و کادر فنی مبلغ ۱۵۱ ,۸۷,۸۶۵٫۷۴۶ ریال است.

۶. از کل بدهی باشگاه به مبلغ ۹۸۴.۹۷۳.۱۲۴.۱۷۰ ریال، مبلغ ۳۵۱.۵۲۲.۶۴۱.۳۶۶ ریال ۸ معادل ۳۵٫۷ درصد از کل بدهی بابت قرارداد بازیکنان و مربیان بوده و بدهی مالیاتی باشگاه نیز مبلغ ۳۱۲.۹۲۸.۹۶۳.۳۵۳ ریال ۸ معادل ۸, ۳۱ درصد کل بدهی باشگاه است.

نتایج حاصله از بررسی صورت‌های مالی :

زیان انباشته: بر اساس صورت‌های مالی و گزارش حسابرس مبلغ زیان انباشته در پایان سال مالی منتهی به ۹۳/۴/۳۱ مبلغ ۲۰۵٫۴۲۴٫۶۸۸٬۷۳۳ ریال بوده است که این مبلغ در پایان سال مالی منتهی به ۹۴/۴/۳۱ به مبلغ ۴۱۹.۹۵۲.۱۶۹.۲۴۶ ریال رسیده است.

نکته: در بازه زمانی فصل فوتبالی ۹۳ – ۹۴ (از۹۳/۵/۱ تا ۹۴/۴/۳۱) زیانی به مبلغ ۲۱۴.۴۱۷.۴۸۰.۵۱۳ ریال در باشگاه استقلال ایجاد شده که بیش از کل زیان انباشته باشگاه تا قبل از آن بوده است.

جدول درآمد و هزینه سال مالی ۹۴ – ۹۵:

با توجه به عدم ثبت قسمت عمده‌ای از اقلام درآمدی ناشی از کمک‌های ‌اسپانسر و به دلیل عدم واریز به حساب باشگاه و همچنین هزینه کرد چک‌های صادر شده ‌اسپانسرها به صورت مستقیم توسط مدیران باشگاه و عدم ارائه مستندات کامل به امور مالی جهت ثبت در دفاتر مالی و با توجه به این که از پایان سال مالی منتهی به ۹۵/۴/۳۱ کمتر از یک ماه سپری شده است تعداد زیادی از اسناد درآمدی و هزینه ای ناشی از پرداخت‌های ‌اسپانسر در حساب‌ها منظور نگردیده است. بنابراین جدول ذیل با توجه به مستندات ارائه شده به گروه بازرسی تنظیم شده است.

نکات قابل توجه:

ا. در بررسی سند برون مرزی مربوط به اعزام تیم به کشور سوئد جهت بازی دوستانه با تیم هاماربی با توجه به پرداخت هزینه رفت و آمد توسط تیم میزبان (هاماربی) و عدم وجود ناظر و همچنین قرارداد و یا تفاهمنامه در خصوص نحوه پرداخت هزینه های این رویداد و با توجه به اعزام ۳۶ نفر به این سفر ، در بررسی انجام شده مشخص شد که مبلغ پرداختی توسط باشگاه هاماربی به شرکت سهند جهت نفرات اعزامی بیش از ۲ برابر مبلغ گرانترین نوع پروازها بوده است.

۲. طبق دفاتر مالی در سال مالی ۹۴-۹۵ تعداد ۸ نفر تنخواه دریافت نموده‌اند که از این ۸ نفر مسئول رسیدگی اسناد مالی و مدیر تیم ملی تسویه و مابقی نیز در مجموع مبلغ ۱۷۲.۵۶۶.۹۰۰ ریال بدهکار می‌باشند.

هیات مدیره در خصوص سقف و نحوه پرداخت تنخواہ و اخذ صحیح ضمانت لازم در این خصوصں دستورالعملی را بر اساس مجموعه قوانین شرکتهای دولتی و قانون محاسبات عمومی مصوب نکرده است.

۳. با توجه به عدم تعیین تکلیف چک‌های بین راهی حساب بلوکه شده باشگاه به شماره ا ۲/ا ۸۵۹۵۴۸ ا بانک ملت شعبه پل مدیریت هیچ گونه اقدامی در خصوص تعیین تکلیف حساب فوق الذکر صورت نپذیرفته است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس