اف-۳۵

تحلیلگران خارجی با پرداختن به موضوع فروش جنگنده اف-۳۵ به امارات عنوان داشتند مشارکت نظامی عربستان و اسرائیل مسیر را برای ورود این جنگنده‌ها به عربستان نیز میسر می‌کند.

به گزارش مشرق، وبگاه «دیفنس نیوز» در گزارشی با اشاره به موافقت‌ اولیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با ورود طرح فروش جنگنده «اف-۳۵» به امارات متحده عربی به مباحث پارلمانی که نشانه‌ای از افزایش همکاری‌های راهبردی و همچنین فاصله گرفتن از سیاست‌های «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا است که به طور مدام درخواست‌های امارات را در این زمینه به بهانه حفظ برتری فناوری تاکتیکی و نظامی اسرائیل (Qualitative Military Edge) رد می‌کرد، به انعکاس نظر برخی تحلیلگران پرداخت.

 یک مقام سابق پنتاگون گفت: «تیم ترامپ موافقت کرده که این درخواست را در نظر گیرد. البته هنوز "بله" نهایی اعلام نشده، اما تقریبا مطمئن هستم که این اتفاق با آرام شدن بیشتر اوضاع به وقوع خواهد پیوست.»

دیفنس نیوز با اشاره به شاخص‌های امارات متحده عربی برای دریافت این جنگنده‌ها به نسبت دیگر اعراب منطقه چون عربستان و بحرین و بیان اینکه نیروی هوایی امارات به طور آشکاری در کنار نیروی هوایی اسرائیل در رزمایش‌های بین‌المللی شرکت دارد که نمونه‌های اخیر آن در یونان و نیز رزمایش «رد فلگ» آمریکا در نوادا بوده، به موافقت ضمنی اسرائیل به عنوان تنها دارنده رسمی کنونی این جنگنده‌های نسل پنجم در خاورمیانه برای فروش اف -۳۵ به امارات پرداخت و نوشت: البته وزارت جنگ اسرائیل با ذکر حساس بودن موضوع از اظهار نظر علنی علنی درباره احتمال بالقوه کاسته شدن محدودیت‌ها در مسیر فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی خودداری کرده است.

منابع مطلع عنوان می‌کنند که بعید است اسرائیل با فروش این جنگنده‌ها به امارات مخالفت کند به شرطی که این مسئله تنها محدود به امارات شده و شامل دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشود.

«ششانا برین» مدیر اندیشکده «جوئیش پالسی سنتر» مستقر در واشنگتن در این زمینه گفت: «دو طرف نه متحد و نه حتی دوست هستند اما تحت سناریوهای قابل تصور، اگر کسی می‌پندارد که امارات این جنگندها را برای حمله به اسرائیل بکار می‌برد باید گفت که در واقعیت زندگی نمی‌کند.»

«سایمون هندرسن» مدیر اندیشکده واشنگتن نیز با پرداختن به موضوع فروش این جنگنده‌ها به عربستان سعودی می‌گوید که عربستان سعودی می‌تواند میزان نگرانی‌های خود به اسرائیل را از طریق مشارکت آشکار در رزمایش‌های تحت هدایت آمریکا با هدف دفاع منطقه‌ای بر طرف کند.

هندرسن گفت: «آمریکا مایل به فروش جنگنده اف-۳۵ به عربستان به شرطی است که آن‌ها تهدیدی علیه اسرائیل نباشند. لازمه این‌که نشان داده شود آن‌ها تهدیدی علیه اسرائیل نیستند، حضور مشترک عربستان و اسرائیل در یک رزمایش هوایی طرف ثالث است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس