بدهی دولت

مدیریت جدید شهرداری تهران برای پرداخت حقوق کارکنان مبادرت به دریافت تسهیلات کرده است.

به گزارش مشرق، داستان بدهی‌ها و  طلب‌های شهرداری تهران به موضوع گسترده‌ای تبدیل شده و هر کس در این باره یک اظهارنظر می‌کند.

شهرداری تهران در ۱۷ مرداد ماه ۹۶ گزارش عملکرد ۱۲ ساله‌ای را به شورای شهر ارائه کرد و حتی نسخه‌ای از این گزارش مالی به دست نجفی شهردار فعلی تهران هم رسید. در گزارش تهیه شده به تمامی موضوعات مالی پرداخته شده است.

* بدهی ۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومانی به بانک‌ها 

شهرداری ۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومانی به بانک‌ها بدهی دارد. این میزان بدهی که شهرداری در قبال بانک‌ها دارد تسهیلاتی است که برای پروژه‌های عمرانی هزینه شده است. 

ساخت ۲۹۴ کیلومتر مترو، ایجاد ۱۳۴ ایستگاه مترو، خرید ۱۴۴۵ دستگاه واگن و لوکومتیو، احداث ۲۲ کیلومتر تونل، ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه، ایجاد ۹۲کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، ایجاد ۱۹۲ پل تقاطع غیرهمسطح، ساخت ۵۷ ایستگاه آتش‌نشانی، احداث ۲۲ هزار و ۳۷۹ هکتار فضای سبز و رساندن سرانه فضای سبز به ۱۶.۵ متر برای هر فرد،‌ساخت ۲۶۳ مجموعه ورزشی، احداث ۱۱۳ سوله مدیریت بحران، ساخت ۳۲۶ سرای محله، نوسازی ۶۶۶ هکتار بافت فرسوده، احداث ۱۳۵ بازار میوه و تره‌بار، احداث ۹۹۸ بوستان درون‌شهری از جمله اقداماتی است که شهرداری انجام داده و برای آنها از بانک تسهیلات دریافت کرده است.

تسهیلات گرفته شده داخلی و فاینانس است و دولت باید ۵۰ درصد سهم ساخت مترو را بدهد و این موضوع الزام‌آور است.

*دیون بابت املاک، پیمانکاران، بیمه و مالیات 

۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان شهرداری بابت املاک، پیمانکاران، بیمه و مالیات دیون دارد البته اخیراً از سوی مدیریت شهری جدید اعلام شده ۹ هزار میلیارد تومان، اما رقم دقیق ۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان است. 

*سرجمع دیون و تسهیلات بانکی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است

بر اساس گزارش‌های رسیده، سرجمع دیون شهرداری به پیمانکاران،‌املاک، بیمه، مالیات و بدهی به بانک‌ها حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 

*ریز بدهی دولت به شهرداری 

دولت ۱۹ هزار میلیارد تومان  به شهرداری تهران بدهکار است.

ریز بدهی‌ها به شرح زیر است:

۳۲ میلیارد تومان عوارض مستمر در مناطق ۲۲‌گانه

هزار میلیارد تومان عوارض مستمر در مالیات بر ارزش افزوده 

۶۵ میلیارد تومان عوارض ویژه ساختمان استانداری تهران 

هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان آراء کمیسیون ماده ۱۰۰، ۷۷ و سایر دعاوی حقوقی 

۵۷۵ میلیارد تومان سهم دولت در زمینه بافت فرسوده 

۳ هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان سهم ۵۰ درصدی دولت در ساخت ایستگاه‌های مترو 

هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان (یک سوم بهای تمام شده سهم دولت) در یارانه بلیت شرکت اتوبوسرانی 

۷۱۴ میلیارد تومان (یک سوم بهای تمام شده سهم دولت) در بلیت مترو 

۹۷۲ میلیارد تومان، ۶۰ درصد سهم شهرداری از محل تخلفات راهنمایی و رانندگی 

۵ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان (۵۰ درصد سهم دولت) در شرکت مترو مخارج طراحی و تجهیز 

یک میلیارد دلار استفاده از صندوق ذخیره ارزی بابت تأمین تجهیزات و احداث خطوط مترو. (بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۱۳۸۵ که تا کنون این پول به شهرداری پرداخت نشده است).

*اسناد بدهی‌های الزام‌آور دولت به شهرداری

بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بر اساس قانون دولت ملزم است به شهرداری پرداخت کند و در الباقی دیون قانون‌گذار دولت را مجاز کرده است. (اسناد آن موجود است در صورت نیاز منتشر می شود)

بر اساس اسناد موجود شهرداری نزدیک به ۱۵میلیارد تومان بدهی دارد، این در حالی است که شهرداری بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. 

*۱۰ هزار میلیارد ارزش زمین‌های موجود در شهرداری 

شهرداری ۱۰ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان منابع موجود قابل مصرف دارد. به عنوان مثال در بحث املاک ۱۰۸۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری زمین صورت گرفته است (املاک فقط قیمت زمین خام است) در حالی که برابر مصوبه شورای چهارم زمین‌ها باید بارگذاری شده و به فروش برسد. اگر این موضوع هم لحاظ شود، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش زمین‌های موجود شهرداری تهران است. 

بر اساس اسناد موجود ۹ هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری آماده فروش شهرداری تهران است. ۴۰۰ میلیارد تومان مجتمع ایستگاهی مترو که جمع آنها ۱۰ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان می‌شود. 

در اخبار آمده است،‌شهردار سابق شهرفروشی کرده است بر اساس اسناد موجود در شهرداری تهران و برابر مصوبه قانونی شورا شهرداری بایستی ۱۱ هزار میلیارد تومان املاک می‌فروخت و یا تهاتر می‌کرد که ۹ هزار میلیارد تومان فروش املاک و تهاتر داشته، همچنین برابر مصوبه شورا ۸ هزار میلیارد تومان باید املاک تملک می‌شد که تا کنون بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ملک تملک گردیده، یعنی ۲.۵ برابر ملک فروخته شده، ملک خریداری شده است. 

یکی از مدیران سابق شهرداری درباره گرفتن وام از بانکها گفت: اگر مدیریت شهری یا شهردار سابق تسهیلات دریافت نمی‌کرد نمی‌توانست پروژه‌های عمرانی را احداث کند این در حالی است که باید ۵۰ درصد هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کرد و دولت به تعهدات خود عمل نکرده است، شهرداری برای ساخت مترو، بزرگراه و ایجاد زیرساخت‌ها تسهیلات در نظر گرفته در حالی که مدیریت فعلی برای پرداخت حقوق کارکنان مبادرت به دریافت تسهیلات کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس