سخنرانی مک مستر

به اعتقاد مک‌مستر، مهمترین عامل موفقیت واشینگتن در راهبرد جدید، ‌فاصله‌انداختن میان حکومت و مردم است تا یک تهدید توخالی، به یک خسران واقعی برای ایران تبدیل شود.

سرویس جهان مشرق- پس از اعلام راهبرد جدید دولت ترامپ علیه ایران، بنیاد دفاع از دموکراسی نشستی را با حضور دو تن از مقامات برجسته آمریکایی برگزار کرد. «ژنرال مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی دانلد ترامپ که خود در دهه گذشته از فرماندهان ارتش آمریکا در جنگ عراق و افغانستان بوده است، طی سخنرانی به تشریح سیاست‌های واشینگتن در قبال ایران پرداخت.

میزبان این نشست، «هُوان زاراتی» از استراتژیست‌های مؤثر در حوزه سیاست خارجی بود. وی ابتدا از روابط کاری و صمیمانه خود با مک‌مستر طی سال‌های گذشته پرده برداشت و از آن سو، مک‌مستر نیز اعلام کرد تحلیل‌ها و توصیه‌های هوان زاراتی طی ماه‌های گذشته در تدوین راهبرد جدید دولت ترامپ در قبال ایران نقشی کلیدی داشته است.

نظم آمریکاییِ حاکم بر جهان در خطر است

مک‌مستر ابتدا با این مقدمه شروع کرد که «ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم و به ویژه پس از جنگ سرد، کمک کرد تا یک نظم سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایجاد شده و آن را رهبری کرد»، نظمی که از جنگ‌های بزرگ، مانند آنچه در جنگ جهانی اول و دوم شاهد بودیم، پیش‌گیری کند و اضافه کرد که این نظم از سوی سه محور در حال تهدید است:

- «قدرت‌های تجدیدنظرطلب» در نظم آمریکایی مثل روسیه

- «دولت‌های یاغی» مثل ایران که «هنجارهای بین‌المللی را زیر پا گذاشته، به دنبال تسلیحات کشتار جمعی هستند و تروریسم را صادر می‌کنند تا نفوذ خود را گسترش دهند و از دولت‌های مسئولیت‌پذیر به زور امتیاز بگیرند.»

- و «بازیگران مرتجع غیردولتی» که با نفرت‌پراکنی و ترویج ایدئولوژی‌های مغایر با دین، کشتارهای وسیع از انسان‌های بیگناه خود را توجیه می‌کنند.

مک‌مستر ادامه داد این سه محور با یکدیگر بده‌بستان دارند و برای مثال مدعی شد کمک‌های ایران و روسیه به حکومت یاغی اسد در سوریه، منجر به «تقویت تروریست‌های اسلامگرا» شده است که خود را به عنوان حافظ منافع گروه‌هایی از مردم جا زده‌اند و از آن سو ایران از این منازعه برای گسترش هژمونی منطقه‌ای خود از طریق گروه‌های شبه‌نظامی و ایجاد تهدید برای اسرائیل و عربستان سعودی بهره می‌گیرد (حالا مشخص نیست آیا این واقعاً تحلیل مک‌مستر از اوضاع خاورمیانه است یا خود را به ندانستن زده است!)

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت رشد این سه محور، «امنیت بین‌المللی» را (بخوانید نظم آمریکاییِ حاکم بر جهان، همان چیزی که در ابتدا خودش صراحتاً بدان اشاره کرد) تضعیف کرده و کار به جایی رسیه که «موازنه قوا در سال‌ها و دهه‌های اخیرعلیه آمریکا در حال تغییر است»؛ از آن سو واشینگتن نیز «در سال‌های اخیر، خود را به یک نوع راهبردنگاریِ خودپسندانه محدود کرده است» که به جای توجه به اقتضائات مسائل بین‌المللی و رفع آن تهدیدی که راهبرد اساساً برای حل آن در نظر گرفته شده است، بیشتر به آنچه خود ترجیح می‌دهد اقدام می‌کند.

منظور مک‌مستر به زبان ساده این بود آمریکا باید رودربایستی را کنار بگذارد و دیگر از اتهاماتی مانند نقض حقوق بشر و جنایت جنگی و مانند آن نترسد و با تمام قوا برخورد سخت و درواقع زشتی با مخالفان خود صورت دهد. البته او به گونه‌ای هنرمندانه این ایده را مطرح کرد که گویی آمریکا مجبور است این اتهامات را به جان بخرد تا امنیت ملت‌های جهان در خطر نیافتد!

۱- تمام قوای آمریکا باید علیه ایران متحد شود

ژنرال تندرو ادامه داد باید تمام قوای «دیپلماتیک، علمی، نظامی، اقتصادی، پلیسی و اطلاعاتی» برای پیگیری راهبرد دولت ترامپ متحد شود، راهبردی که بخشی از آن و به قول او «یک نمونه خوبِ» آن چگونگی برخورد با ایران است. او گفت سخنرانی ترامپ، شرح «راهبردی بود که واقعاً با این کشور و این سازمان، سپاه پاسداران مقابله می‌کند چرا گه تهدیدی برای همه است».

وی از اندیشکده‌هایی چون «بنیاد دفاع از دموکراسی» که حالا مشخص شده یکی از دو-سه اندیشکده اثرگذار بر دولت ترامپ است، خواست تا پژوهش‌های خود را در مورد تهدیدهای پیشِ‌رو ادامه دهند و از رسانه‌ها در خواست کرد «کشورهایی مانند ایران و کره شمالی را به سختی زیر نظر بگیرند و جهان را آگاه کنند از اینکه این دولت‌ها چگونه تحریم‌ها را دور می‌زنند، هنجارهای بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند، با مردم خود به خشونت رفتار می‌کنند و چه رویکردی در روابط خود با همسایگان‌شان دارند».

۲- برخورد با ایران فقط به موضوع هسته‌ای محدود نشود

به نظر او راهبرد جامع ترامپ برای «خنثی‌کردن نفوذ بی‌ثبات‌ساز ایران و مهار سلطه‌گری‌اش به ویژه حمایتش از تروریسم و شبه‌نظامیان» بسیار مناسبتر از راهبرد دولت‌های پیشین در توجهِ صرف به توافق هسته‌ای است. او اعلام کرد واشینگتن تمام موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

- «حمایت تجهیزاتی و مالی از تروریسم و افراط‌گرایی»

- حمایت از حکومت اسد

- خصومت با اسرائیل

- «تهدیدهای مکرر ایران علیه آزادی کشتیرانی به ویژه از لحاظ اهمیت راهبردی در خلیج فارس»

- «حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان و شرکای واشینگتن در منطقه»

- نقض حقوق بشر

- «بازداشت اتباع خارجی از جمله شهروندان آمریکایی به دلایل بی‌ربط»

- و موشک‌های بالستیک که مک‌مستر دقیقه‌ای بعد بدان اشاره کرد.

مک‌مستر با نام‌بردن از کاستی‌های برجام و اینکه نباید پول نفت در وضعیت فعلی به ایران برسد، تلویحاً به تحریم دولت ایران در آینده در صورت تداوم موارد بالا اشاره کرد.

۳- احیای اتحادهای گذشته در منطقه

مشاور امنیت ملی دانلد ترامپ سومین بخش از راهبرد جدید واشینگتن را احیای اتحادهای گذشته در منطقه (منظور او ائتلافی است که در زمان دفاع مقدس علیه ایران شکل گرفته بود) و تقویت همکاری با شرکای منطقه‌ایِ آمریکا در خاورمیانه «به عنوان یک سپر دفاعی در برابر تجدیدنظرطلبیِ ایران علیه موازنه قوا در منطقه» اعلام کرد.

وی گفت متحدان آمریکا در منطقه «رژیم ایران را به رسمیت نمی‌شناسند» و «بسیار مهم» است که ما با دولت‌هایی در خاورمیانه که آنها نیز مانند آمریکا از «موشک‌های بالستیک» و «فعالیت‌های مخرب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» احساس خطر و تهدید می‌کنند، به «فهم مشترک از مشکلات» و «روابط بسیار نزدیکتر» برسیم تا «اقدامات مشترک» را ترتیب دهیم.

۴- دوباره اجماع بین‌المللی علیه ایران ایجاد کنیم

مک‌مستر صراحتاً گفت «ما باید دوباره لشگر جامعه بین‌المللی را گرد آوریم» تا «نقض حقوق بشر و بازداشت شهروندان آمریکایی و غیر آمریکایی از سوی سپاه پاسداران را محکوم کنند». به نظر می‌رسد منظور او عمدتاً ۱+۵ بود. قطعاً در اینجا نقش چین و روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است.

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا به بازنگری واشینگتن در برجام اشاره کرد و ادامه داد «فرصتی برای متحدان ما است که از آن برای همکاری روی طیف گسترده‌ای از رفتارهای بی‌ثبات‌ساز ایران بهره گیرند، کمااینکه هم‌اکنون نیز این همکاری آغاز شده است.»

۵- تهدید هسته‌ای را فراموش نکنیم

یا واقعاً با وجود این همه بازرسی از ایران، خیال واشینگتن راحت نشده یا به بهانه تهدید هسته‌ای قصد پروپاگاندای جهانی علیه ایران را دارد، زیرا مک‌مستر تأکید کرد باید تمامی راه‌های ممکن برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کنیم.

دانلود متن سخنرانی مک‌مستر در بنیاد دفاع از دموکراسی پیرامون راهبرد جدید آمریکا علیه ایران

ما اجرای راهبرد را آغاز کرده‌ایم

ژنرال کهنه‌کار از پایان مرحله تدوین راهبرد و آغاز مرحله اجرایی خبر داد و گفت هم‌اکنون در حال «همراه‌سازی تمامی عناصر قوای ملی آمریکا و هماهنگ سازی تلاش‌ها با متحدان کلیدی» هستیم و نام آن را «دفاع از آمریکا  و پیشبرد منافع حیاتی» گذاشت، آنچه به نظر او آن قدر ضرورت دارد که اولاً «هر ملت متمدنی مجبور است» با آن همراه شود، «هر جا منابع مالی یا اختیارات حقوقی مورد نیاز است»، تأمین خواهد شد و «هر سازمانی نیاز به شکل‌دهی مجدد و افزایش اهرم‌ها دوباره داشته باشد، تغییرات لازم را اِعمال خواهیم کرد».

نقشه‌های ایران در منطقه را به هم می‌زنیم

وی در ادامه گفت برای مثال مدتی است در عراق به دنبال «نابودسازی داعش و جلوگیری از شکل‌گیری یک گروه دیگر مانند داعش» هستیم اما هدف ما صرفاً یک عراق باثبات نیست، بلکه «آنچه می‌خواهیم در عراق ببینیم، یک عراق باثبات است که هم‌قدم و همراستا با ایران نباشد» (وی این جمله آخر را سه بار در سخنرانی‌اش تکرار کرد).

وی ایران را متهم کرد که می‌خواهد عراق و یمن نیز مانند لبنان شود که یک دولت ضعیف داشته باشد تا نتواند جلوی فعالیت شبه‌نظامیان وابسته به ایران را در خاک خود بگیرد، گروه‌هایی که به قول او «خرابکار و تروریست» هستند و می‌توانند هر زمان که دولت مرکزی علیه منافع ایران اقدام کرد، به گروهکی علیه دولت مرکزی خود تبدیل شوند. مک‌مستر تأکید کرد آمریکا از روابط نزدیک خود با سران کردستان عراق برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند، اما با توجه به اشتباه‌بودن زمان همه‌پرسی «خلاف آنچه تصور می‌کردیم» و درگذشت جلال طالبانی، اکنون خلأی درعراق شکل گرفته که «ایرانیان توان بهره‌گیری از آن را دارند».

مک‌مستر تهران را متهم کرد که همواره با «به جان هم انداختن قبیله‌ها و اقوام و فرقه‌ها» خود را به عنوان حامی و ناجی یکی از دو طرف، وارد منازعه می‌کند و اینگونه نفوذ بیشتری به دست می‌آورد» و ادامه داد در سوریه نیز ایران و روسیه باید مسئولیت تداوم منازعه را که به دلیل حمایت‌شان از حکومت اسد پیش آمده است، بپذیرند (مشخص نیست چرا یکی از حضار از مک‌مستر نپرسیده است آیا رئیس‌ شما ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی صراحتاً نگفت «داعش را اوباما و کلینتون ایجاد کردند»!؟)

علیه سپاه متحد می‌شویم

مک‌مستر ناخواسته به ناکامی ایالات متحده در منطقه، مقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت «ما باید با متحدان خود یک راهبرد مشترک داشته باشیم تا از پسِ سپاه برآییم.» او گفت «سپاه یک شبکه است که در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های کثیف دست دارد تا اهداف پلید رژیم ایران را پیش ببرد» بنابر این مدتی است جامعه اطلاعاتی آمریکا را برای فهم سازوکار ارتباط «رژیم ایران» ‌ با سپاه و از آن سو، رابطه سپاه با گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه به کار گرفته‌ایم تا بفهمیم مؤسسات مالی و بنگاه‌های اقتصادی آنها چگونه معمولاً به صورت ناشناس فعالیت می‌کنند.

بخش اصلی سخنان زاراتی و مک‌مستر در نشست بنیاد دفاع از دموکراسی

این راهبرد در اولویت سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته است

ژنرال آمریکایی گفت آنچه در مورد ایران و خاورمیانه اشاره کرده، از جمله چالش‌های اصلی برای آمریکا است، زیرا کاخ سفید در رده‌بندی چالش‌ها علیه خود پیش از هر چیز به تهدیداتی نظر دارد که یک یا چند مورد از «چهار منافع بنیادی» ایالات متحده را تضعیف کند: حفاظت از مردم آمریکا و سرزمین آمریکا، پیشبرد موفقیت و شکوفایی آمریکا، دستیابی به صلح از راه قدرتمندشدن و نهایتاً گسترش نفوذ آمریکا.»

اتمام حجت!

وی در پاسخ به یک پرسش گفت پیام ما به ایران، این است که «به بهره‌گیری از گروه‌های مسلح غیرقانونی پایان دهد»، گروه‌هایی که به قول او «منافع خصوصی ایران را به هزینه مردم کشورهایی چون عراق و به هزینه امنیت و ثبات منطقه به پیش می‌برد». او گفت ایران باید بداند «هیچ‌کدام از ما، یعنی عراقی‌ها، ایالات متحده، شرکای ما در منطقه، متحدان اروپایی ما این حجم از خرابکاری و حمایت از تروریست و میلیشیا را نمی‌تواند تحمل کند.»

او گفت «ایرانیان باید بفهمند مسیری که می‌روند برای آنها هزینه خواهد داشت، هزینه‌هایی مثل انزوا، انزوای دیپلماتیک و مالی، اگر به مسیری که می‌روند ادامه دهند.» در واقع مک‌مستر می‌خواهد این‌گونه القا کند که اگر ایرانیان از راهِ رفته بازگردند، این شانس را دارند که گذشته آنها بخشیده شود، اما ناگفته پیدا است وقتی ایران خود بپذیرد که اشتباه کرده و مسئول ناامنی و منازعه در خاورمیانه بوده است، بزرگترین اهرم تداوم فشار بر خود را فراهم کرده و آمریکا می‌تواند در آن صورت دولت‌های همسایه و جامعه بین‌المللی را خیلی راحت‌تر علیه ایران بسیج کند.

جمع‌بندی

شاید بهتر باشد به جای جمع‌بندی، این جمله از مک‌مستر را مرور کنیم: «برای رئیس‌جمهور بسیار مهم بود که در سخنرانی‌اش پیرامون راهبرد جدید، میان رژیم و مردم ایران تمایز قائل شود.» در واقع مهمترین عامل موفقیت واشینگتن در راهبرد جدید، ‌ همین فاصله‌انداختن میان حکومت و مردم است تا یک تهدید توخالی به یک خسران واقعی برای ایران تبدیل شود. بنابر این کافی است حکومت ایران با جلب رضایت عمومیِ بیشتر و همچنین تقویت شفافیت هم در عملکرد داخلی و هم در توضیح اهداف منطقی‌اش در تولید موشک و حضور در منطقه، مردم را با خود همراه سازد و مردم نیز با درس‌گیری از تحولات دهه‌های گذشته و بدعهدی‌های طرف آمریکایی از زمان دکتر مصدق تا همین سال‌های اخیر و توافق هسته‌ای، دست آن را در مداخله در امور داخلی ایران باز نکنند.

منابع

http://www.defenddemocracy.org/events/fdds-national-security-summit

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • DE ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 9
    من دیگه دارم مطمئن میشم ترامپ همون سفیانی هست
    • احمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      5 2
      نه بابا. ترامپ رئیس جمهوری آمریکایی است که ایران در زمانش آمریکا رو از غرب آسیا بیرون می کنه.
    • حسین PL ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      0 0
      وضع اقتصاد را درست کنید اونوقت صدتا آمریکا و انگلیس هم هیچ غلطی نمیوتونن انجام بدن , وضع اقتصاد درست بشه بخش بزرگی‌ از مسائل فرهنگی‌ درست می‌شه و صنایع دفاعی بودجه بیشتری خواهند داشت و نیروهای نظامی هم تقویت میشن و رضایت عمومی‌ که بالا بره دیگه آمریکا و انگلیس شدیدا دستشون خالی‌ می‌شه و دیگه بهانه‌ای برای تحریک یک عده نخواهند داشت.
    • هومن IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      1 0
      پس اسمش هم عثمان بن عنبسه یا عبدالله بوده و مردم رو به اشتباه انداخته که اسمش دونالده
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    10 3
    مگه نظام سر هسته ای 100 بار توی گوش مردم روضه نخوند که هسته ای بهانه هست اصل نظام نشانه هست!! شما هم دلت خوشه اصولا مردم در هر کشوری عوام و پابلیک هستن منافع خود رو می بینم یعنی منافع کوتاه مدت برای همین اسراییل پاکستان عربستان انگلیس فرانسه امریکا روسیه چین هند وقتی بمب اتمی می سازن نمیان اون رو بکن توپ فوتبال جنگ قدرت احزاب وسط انتخابات چون می دونن در نهایت فقط اون تکنولوژی و برگ برنده هست که قربانی منافع کوتاه مدت میشه!..ولی توی ایران همه چی برعکسه!!..
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    17 3
    - خصومت با اسرائیل!! ماشاالله لیست برجام ها مدام داره بیشتر میشه این میشه برجام هشت فکر کنم! موشکی سایبری منطقه ای حقوق بشر لاشرعی خلیج فارس شیمیایی میکروبی و اسراییل!.....فقط برجام حوزه های علمیه مانده این برجام فعلی هر چی نداشت سد رو شکست!!!!!!
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    2 1
    چرا فیلم ترجمه نداره ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
    • هومن IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      0 0
      لابد سفارش داری که جلال مقامی هم دوبله ش کنه!
  • mojtaba SE ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 2
    SALAM,MASHREGH AZIZ INHA SIYASAT NIZT KE AMRIKAYHAY EDEAH MIKONAND,INHA HAME BAHANIE BARAY,,
  • mojtaba SE ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 2
    VA ADAMKOSHI HAY KHODESH(CIA) RO GOFT MAK MESTER,VA AZ INKE IRAN KHAB RO AZ INHA GREFTE ,CHE DELE KHON, VA MOSTASALI DARE,,BA IN HARFHASH BE DONYA TABLIGH IRAN RO HAM KARD,VA TAID KARD KE IRAN DOSHMAN GHAVI AST,,VA HAMIN TAID GHAVI BODAN IRAN,EHTERAM MIKHARE BARAY BARAY IRAN,,,MERCI MASHREGH
  • US ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    13 1
    خودتون هم با عدم توزیع عادلانه ثروت، ایجاد بیکاری و فقر،تورم،دستمزد و مزایای بسیار کم و زیر خط فقر برای مردم چه بازنشسته و چه در حال کار، بی عدالتی، حمایت از منافع سرمایه داران به اهداف شوم آمریکایی ها کمک شایانی می کنید.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    4 2
    برجام فریبی بود که امریکائی ها در حق ایران انجام دادندو ان را چنان تنظیم کردند که ایران دست بسته در مقابل امریکاباشد. تمام نمایش انتخابات امریکا و دخالت روسیه و غش کردن خانم کلینکتون و دیوانگی های ترامپ و ارتباط دادن ایران به بن لادن و اعتراف مشاوران ترامپ به ارتباط با روسیه و 00000.همه یک برنامه ای برای تحت فشار دادن ایران و ایجاد بی ثباتی در ایران است .البته اختلال در اقتصاد و نیز دخالت در امور زندگی مردم و بی عدالتی های اجتماعی مانند حمایت پلیس از دارندگان اماکن عمومی و فساد در ادارات و قوه هم برای ایجاد نارضایتی و فراهم نمودن زمنیه کودتا به هدف امریکا کمک خواهد کرد. جامعه بزور مدیریت نمی شود باید طبق خواست ملت مدیریت ضد امریکائی اعمال کرد نه با مخالفت با ملت. لذا باید 1- اشراف نابود کننده اقتصاد را دستگیر کرد.2- مدیران لایق سر کار گذاشت 3- قوانین زائده کشور را لغو نمود 4- همراه با مردم و خواست ان ها بر ضد امریکا تبلغ کرد 5- در مقابل تحریم ها و دزدیده شدن پول های ایران باید فعلیت های هسته ای را در نقاط دیگر جهان و بطور مخفیانه ادامه دهیم 6- باید با امریکا و کشور های حامی ان قطع رابط کنیم و000
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    27 2
    فاصلرو خود نظام با مردم ایجاد کرده نه خارجیا
  • محمود IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    8 1
    به اعتقاد مک‌مستر، مهمترین عامل موفقیت واشینگتن در راهبرد جدید، ‌فاصله‌انداختن میان حکومت و مردم است تا یک تهدید توخالی، به یک خسران واقعی برای ایران تبدیل شود.به نظرمن شما هم این کاررونکنین مسئولین خودمون خیلی عالی دارن این کارروانجام میدن
  • روزبه IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    1 2
    نباید در این مقطع که موازنه منطقه ای به نفع جبهه مقاومت ایجاد شده و در میان اتحادیه عرب اختلاف بوجود آمده و تا حدودی بعضی از کشور‌ها نقش این ایران رو در تحولات منطقه ای پذیرفتند غافلگیر شد پیشبرد راهبردهای حیاتی بایستی مولفه های اثرگذار بر محیط داخلی کشور و منطقه و فرا منطقه ای رو باخودش همراه داشته باشه حل مشکلات داخلی و ایجاد انسجام و وحدت حول منافع ملی کشور برای ایجاد ثبات و تداوم راهبرد ایستادگی در برابر تهدیدات دشمن و کم اثر کردن تحریمها که در نهایت در صدد ایجاد نارضایتی و انشقاق داخلی است اولویتی است که به طور همزمان در پیشبرد سیاست های منطقه ای بایستی لحاظ بشه که خود این ملاحظات به نوعی خطر غافلگیری رو کاهش میده . بایستی با اولویت بندی مشکلات داخلی که بیشترین اثر رو بر جنبه های مادی و معیشتی مردم داره رو بررسی کرد و بدور از هیجان زدگی حل کرد بیکاری که خود فقر ،فاصله طبقاتی، کاهش امید به اینده و در یک کلام نارضایتی به همراه داره اولین گام هست . تصحیح ساختار اقتصادی اقتصادی برای حل معضلات معیشتی و مادی مردم اولین اولویت برای کشور هست بعد سالها بایستی به این درک کلی رسیده باشیم که ساختار اقتصادی که رانتیه، دولتی و متمرکز هست تا حالا نتونسته ثبات اقتصادی رو به همراه داشته باشه ما فعلا در حل مشکلات باشگاههای ورزشی دولتی مون در حال درجا زدن هستیم پس نمیشه دیگه امیدی به ساختار غلط اقتصادی کشور داشته باشیم ساختار اقتصادی بایستی غیر رانتیه، غیر دولتی و غیر متمرکز‌بشه تمام کشورهای پیشرفته و در حال توسعه با ثبات ساختارشون بایستی مورد تجزیه تحلیل قرار بگیره از اقتصاددانان کشور بایستی برای حل معضل ساختار اقتصادی کشور‌ کمک گرفته بشه ساختار معیوب اقتصاد ما تمام برنامه های رشد و توسعه و حتی اقتصاد مقاومتی رو تا حالا ناکام گذاشته .بایستی طرحی نو در انداخت ...
  • احمد IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    1 2
    الان یعنی ترامپ و دار و دسته اش فکر می کنن دارن بین مردم و حکومت ایران فاصله میندازن؟ این جور که اینا دارن پیش میرن مردم و حکومت که هیچ، همین روزها اصلاح طلبها و اصولگراها جبهه مشترک تشکلیل میدن.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    11 0
    حرف اخر رو خودتون زدید. مهم ترین راه مقابله با بیگانگان , جلب رضایت عمومی جامعه از سوی حکومت است. ایا ارکان حکومت حاضر به انجام ان هستند ؟ به زودی خواهیم دید !
  • شهروند ارومیه IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 0
    سلام 1-امریکا با دلار کاغذی ارتش و سازمان جاسوسی سیا را ساخته است و با آن منافع اقتصادی شرکت های بزک شده خودرا پا برجا نگه داشته است و بقای حکومت های اسبدادی نفتی عربی بنفع اوست 2-رسانه های ما باید اقتصاد امریکا را رصد و اطلاع رسانی کنندکه در سراشیبی سقوط افتاده است و ما باید دقبق تر به آن نگاه کنیم 3- امریکا دیگرقدرت درگیر شدن در جنگ را ندارد و در مقابل کشوری کوچک بنام کره شمالی عاجر شده است 3-دلارهای نفتی کشورهای عربی تکیه گاه اقتصاد امریکا شده است و زمان استفاده ار آن با انقلاب مردمی در عربستان رو به پایان خواهد بود 4-منتظر بازخوردهای رفتار مدیریتی شاهزاده جوان و خام عربستان در میان مردم آن باشید 5- چین و روسیه کمر امریکا را در خاورمیانه و شرق آسیا شکسته اند و در ماه های آینده خبر سقوط بورس های امریکا را خواهید شنید 6-مافیای اقتصادی یک درصد ابرقدرتی امریکاترامب سرمایه دار موفق در امریکارا که هم به هنر بازیگری و مجری گری آشنا بود برای احیای قدرت امریکا به صحنه آورد اما او جز دلقک بازی سیاسی کاری نتوانسته است انجام دهد 7-به صادرات نگاهی نو بیاندازیم و اعضای اتاق ایران و خانه صنعت را تشویق کنیم به ایجادشرکت های مشترک صادراتی با دیگر کشورهای دوست را در سر لوحه کار خود قرار دهند 8-صداو سیما نتوانسته اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مقاومتی را فرهنگ سازی کند و صداو سیما خود را به نقد بگذارد 9-مجلس شورای اسلامی برنامه کوتاه مدت برای اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مقاومتی ارایه نداده است و تلاش جدیدی در این موضوع آغار بکند 10-رسانه ها و اندیشمندان منتقد دولت امریکا را از درون امریکا به میدان رسانه ها بیاورید
  • محمدرضا سابقی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 0
    آیاهزینه های سنگین برجام را توافق کنندگان و مجلس 20 دقیقه ای نمیبینند؟؟؟ ..سال۹۲ کشورما ۱۹۰۰۰ سانتیریفیوژ داشت که در توافق باید به یک سوم میرسید شاید مردم نمیدانند برای هر یک سانتیریفیوز ۶۰۰یورو هزینه ساخت شده حالا ۱۲هزارضربدر۶۰۰ یورو رو حساب کنید البته +هزینه نگهداری و رسیدگی این سانتیریفیوژ ها هم روش! طبق اعلام مقامات هسته ای اورانیوم ذخیره شده ما ۱۱۰ تن بود که طبق توافق اون رو به ۳۰۰ کیلو کاهش دادیم بقیه رو اسید کردیم یعنی نابود شد !!! هیچ میدانید با یک کیلو اورانیوم چقدر میشه برق تولید کرد ؟یا داروهای هسته ای برای بیماران خاص ساخت؟؟ اگر قیمت هر یک کیلو رو یک۱ میلیون دلار حساب کنیم (صدوده تن) ۱۱۰ تن اورانیوم چقدر میشود؟! ..واما میرسیم به قلب هسته ای یعنی راکتور!! دوسال پیش عربستان اعلام کرد برای ساخت قلب راکتور ۲۰۰میلیارد دلار بودجه گذاشتند .. حالا ما همین راکتورمونو ۵۰میلیارد دلار حساب کنیم +هزینه نکهداری ۳۵سال چقدر میشود که در توافق برجام بتن ریخته شد ..و علنا این راکتور قابل استفاده نیست!!! دونیروگاه هسته ای ما که چهل۴۰ساله فعالیت داشتند تعطیل شدند ۴۰سال هزینه ساخت و نگهداری همین سایت ها چقدر میشود؟؟ بله دوستان ما در برجام در کمترین حالت ۱۵۰ میلیارد دلار به کشور هزینه وارد کردیم فقط ب خاطر چند وعده بدون تضمین!! واقعا چرا ؟؟ پول همه این خسارت ها از کجا داده شده است؟ از جیب ملت مستضعف و از بیت المال!؟ ... جریان کرسنت هم تاکنون حداقل فعلا ۵۸میلیارد دلار بر ایران هزینه وارد کرده و هنوزم داره وارد میکنه؟!.. ولی کسانی که باعث شدن این کرسنت بر کشور تحمیل بشه خیالشون هم نیست!!
  • ناشناس IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 0
    الحمدلله هژمونی منطقه ای ایران در حال گسترش است و امریکا را با چالش جدی مواجه کرده و قدرت شیطان بزرگ رو به افول است ان شاءالله.
  • ناشناس IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 0
    مشرق جان یک هفته ای میشه که من سایت شما را باز می کنم فقط ستون سمت چپ و مطلب هد لاین را مشاهده می کنم و بقیه مطالب را ندارم الان هم همین بحث با بحث بعدی درباره سوریه را در صفحه لپ تاپ مشاهده می شود و دیگر هیچ ! مشکل از کجاست ؟ مرورگر اینترنت اکسپلور 9 دارم
  • رضا علی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    0 0
    مشرق خیلی از کامنثها اشلره به این موضوع دارند. که کشور از درون مشکل داره. وضعیت بد معیشتی خیلی از اقشار بدون مسکن بودن خیلی از مردم. نداشتن هزینه درمان . چنان فشاری را بر مردم اورده که مرگ را بر این زندگی ترجیح میدهند. اونوقت انتظار دارید . با این وضعیت سیاستهای خصمانه دشمن اجراا نشود. اگر هرچه زودتر مشکلات مردم حل نشود. مطمءن باشید حرف امام در این مورد که فرموده بودن بترسیداز ان روزی که مردم ذات شمارا بشناسن ....بنابراین وضعیت چندان مناسب نیست. در محله سکونتم سرهنگی را می شناسم که خدمات قابل وارزشمندی را برای نظام انجام داده و با داشتن ۶۱ سال سن زیر دو ملیون حقوق میگیرد. و اجاره نشین است اما سفت و سخت عاشق ولایت و اسلام است. ومددت بیست ماه است که دچار امراض مختلفی شده .ومدتت ده ماه است که هزینه پرداخت یک عکس هسته ای را ندارد. وبیشتر حقوقش بابت کرایه منزل و خرید دارو مصرف میشود. وحتی مشاهده کردم که نان خودرا بصورت قرضی از نانوایی محل گرفته. ایا این عدالت است.. مشرق اگر چاپ نکنی جدا بی انصافی کردی
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 0
    مهمترین موضوعی که همهء جناحها وجریانها ی داخلی ان را فراموش کرده اند ! حفظ وحدت ملّی است ! وحرکت در پشت سر رهبری نظام ! من به عنوان یک شهروند ایرانی خدا میداند چقدر متأسف میشم از این جنگ و جدلهای لفظی چپ وراست قدیم واصواگرا و اصلاح طلب امروزی ؛ وقتی ما اینگونه به جان هم افتاده ایم بدیهیست که دشمن امیدوار میشود که شاید بتواند ملت و دولت را از هم جدا کند ! (( البته به زعم غلط خود ! )) دشمن مردم ایران را نشناخته ونمیداند این ملت با دهها فکر و سلیقه وقتی احساس کند دشمن در صدد حمله ویا توطئه ای علیه ایران عزیز است ؛ مهم با هم میشوند یک مشت گره کرده علیه هر دشمن خارجی ! شاید نسل جوان امروز از دوران جنگ 8 ساله بی اطلاع و یا کم اطلاع باشند ! در جنگ تحمیلی 8 ساله که حکومت هیچ اطلاع ویا احتمال حملهء صدام وپشتیبانی امریکا وشوروی و اعراب مرتجع منطقه ازهیچ حمایتی از صدام دریغ نکردند هم حمایت گستردهء تسلیحاتی و هم حمایت بی دریغ مالی از صدام ! از ان طرف ما نه ارتش منسجمی داشتیم ونه سپاه تسلیحاتی در حد کلاشینکف و ژ ث داشت و دشمنان جهانی به فرمودهء مقام معظم رهبری از فروش سیم خاردار هم به ما امتناع داشتند ! اما ملت انچنان خوشان و یک صدا شند که نوجوانان 13 و 14 ساله با دستکاری در شناسنامه شان سن خود را بالا نشان میدادند تا بتوانند به جبهه بروند ! امروز هم همان روحیه در زمان خمله دشمن وجود دارد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس