اخبار ویژه روزنامه ها

«جررت بلانک» پژوهشگر راهبردی در اندیشکده آمریکایی کارنگی نوشت: نمی‌توانیم راهبرد سیاست خارجی را قربانی تقلای غیرواقع‌بینانه برای فشار بر برنامه موشک بالستیک ایران کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

مک‌کین: ایران توانست نظم مدنظر آمریکا در خاورمیانه را نابود کند
سناتور آمریکایی می‌گوید در حالی که مشکل بزرگ ما در خاورمیانه فقدان استراتژی است، ایران دارای استراتژی برای منطقه است.


جان‌مک‌کین در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: درگیری‌های اخیر میان نیروهای امنیتی عراق و کردها در حومه کرکوک برای آمریکا دردآور است. این مجادلات فی‌نفسه از یک واقعیتی بسیار وسیعتر و آزاردهنده‌تر خبر می‌دهد و آن اینکه آمریکا ورای موفقیت تاکتیکی‌اش در مقابل «داعش»، هنوز که هنوز است یک استراتژی جامع و فراگیر برای بقیه خاورمیانه ندارد.


با توجه به تمام پیچیدگی‌های این خطه از جهان؛ این نقیصه فوق‌العاده برای آمریکا خطرناک است.


در این ماه گزارش رسید که «قاسم سلیمانی» فرمانده «نیروی قدس» وابسته به نیروی نخبه «سپاه پاسداران انقلاب ایران» حوالی کرکوک حضور یافته و شبه‌نظامیان را آماده می‌کند تا به عمق کرکوک تاخته و در شهر پیشروی کنند. هدف سلیمانی تقویت تلاشهای وسیعتر ارتش عراق است.


طبق گزارش‌های دریافتی، این پیشروی‌ها در حالی به دست آمده است که بعضی از نیروهای عراقی با همان تجهیزات و امکاناتی جنگیدند که آنها را آمریکا در اختیارشان گذاشته بود. این مطلقاً قابل قبول نیست.


کردها قابل اعتمادترین و توانمندترین شرکای آمریکا در منطقه‌اند. دهه‌های متمادی است که ائتلاف آمریکا با کردها، این قومیت را از گزند حملات در داخل و خارج عراق مصون نگاه داشته و البته در مقابل هم منافع ملی آمریکا حفظ شده است.


اجازه بدهید قضیه را شفاف‌تر تبیین کنم. اگر بغداد نمی‌تواند امنیت، آزادی و فرصتهای مورد مطالبه ملت کرد را تضمین کند و اگر آمریکا هم ناچار است میان شبه‌نظامیان تحت امر ایران و شرکای دیرینه کرد ما، یکی را برگزیند، من کردها را ترجیح می‌دهم. این درگیری‌ها در کرکوک علائم یک مشکل عمیق‌تر است.


مشکلی که سالیان سال است که آمریکا درگیر آن است و هنوز که هنوز است نتوانسته آن را حل کند. آن نظم منطقه‌ای در خاورمیانه که هم داخل کشورها و هم فیمابین کشورها حاکم بود، مدتهاست که با شتابی بی‌سابقه از میان رفته است. قدرت و نفوذ آمریکا رو به افول است.بدیهی است، با خروج آمریکا از منطقه، خلاء قدرت موجود را نیروهای ضد آمریکایی پر کرده‌اند.


البته این مهم به سهم خود یک اصل اساسی است، منتها موضوع این است که دشمنان ما از این انفعال ما نهایت بهره را برده‌اند و در سایر حوزه‌ها گوی امتیاز را از دست ما ربوده‌اند.
آمریکا در عراق هنوز سرمست از پیروزی آزاد شدن «موصل» است که تابستان امسال اتفاق افتاد. در حالی که در همین عراق، نیروهای ایرانی بذر اختلاف می‌پاشند.


ما این قضیه را در کرکوک شاهد بودیم.این مانورهای سیاسی عراق در مقابل آمریکا و انتخابات سال آینده عراق، که برنامه‌ریزی شده است صحنه شکست استراتژیک آمریکا باشد و آمریکا را از نفوذ داخل عراق به بیرون براند، از نمونه این اختلاف‌افکنی‌هاست.


در سوریه هم در طول مرزهایش، رژیم «اسد» با حمایت روسیه، ایران، حزب‌الله و رشته‌ای از شبه نظامیان بخشهای اعظم خاک کشور را بازپس گرفته است، از جمله بسیاری از بخش‌های شرقی کشور که از حیث استراتژیک بسیار برای آمریکا مهم بودند. نکته این است؛ آینده سوریه را نیروی  حاضر در میدان نبرد تعیین می‌کند، نه ابتکار عمل آمریکا.


شبکه‌ای از نیروهای نیابتی تحت امر ایران و متحدانش با انواع و اقسام تسلیحات متعارفی که در دست دارد، از منطقه «شام» (سوریه، لبنان و اردن) گرفته تا شبه جزیره عربستان گسترش یافته و تهدیدی دائمی علیه ثبات و آزادی کشتیرانی در منطقه و علیه شرکای ما و متحدان ماست.


موشک‌های ایران خواهد ماند آمریکا برجام را قربانی نکند
تحلیلگر ارشد اندیشکده کارنگی تأکید کرد با وجود فشارهای آمریکا، موشک‌های بالستیک ایران ماندگار خواهد شد.


«جررت بلانک» پژوهشگر راهبردی در اندیشکده آمریکایی کارنگی نوشت: نمی‌توانیم راهبرد سیاست خارجی را قربانی تقلای غیرواقع‌بینانه برای فشار بر برنامه موشک بالستیک ایران کنیم. نگرانی ناشی از این برنامه موشکی، نباید به پیشرانی برای کنار کشیدن از برجام تبدیل شود. اینکه برجام را از پنجره موشک‌های بالستیک داوری کنیم، یک خودزنی خطرناک است.


در زمینه موشکی هم، پیمانی چون «ان.پی.تی» (منع گسترش تسلیحات هسته‌ای)، وجود ندارد و توافق‌هایی که موشک‌های بالستیک را محدود می‌کنند، بسیار لاغرترند.مشتریان ایران در آسیا و دیگر مناطق هم حاضر نیستند، آن هزینه‌ای را که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران دادند، برای برنامه موشکی هم بدهند. در دیگر سوی میز مذاکرات، موشک‌های بالستیک نقشی کانونی در تفکر راهبردی ایران دارند حال آنکه تسلیحات هسته‌ای چنین نیستند.


اتکای ایران به موشک‌های بالستیک، در گذر جنگ خشونت‌بار عراق- ایران زاده شد. ایران پس از این جنگ، به این نتیجه رسید که به تسلیحات دوربرد در درگیری‌های آینده ‌نیاز دارد. دستیابی به موشک‌ها، آسان‌تر و ارزان‌تر از برساختن یک نیروی هوایی قدرتمند است- بویژه در منگنه تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا- و به همین دلایل بود که ایران توجه سنگینی به برنامه موشک‌های بالستیک خود داشت و برخلاف برنامه هسته‌ای هیچگاه در برنامه موشکی به عنوان کانون برنامه‌ریزی امنیتی وقفه‌ای نداشت.

جهان و منطقه خاورمیانه با شرایط دگرگون و متغیر روبه‌رو است؛ آمریکا از حمایتی بسیار کمتر از جانب متحدان بین‌المللی برای رویارویی با برنامه موشکی ایران برخوردار است و بنابراین نمی‌تواند تحریم‌های هدفمندی را بر ایران وضع کند. اما ایران نیاز گسترده‌ای به موشک‌های بالستیک دارد.

اگر آمریکا اکنون نمی‌تواند در زمینه موشک‌های بالستیک، به توافقی با ایران و متحدان خود برسد، بهتر است که این تهدید را کمرنگ‌تر کند. دفاع موشکی منطقه‌ای و پایگاه‌های نظامی می‌تواند موشک‌های ایران را به ابزارهای نظامی متعارف کم‌ارزش‌تری تبدیل کند.


گزارش در پایان تأکید دارد: به نظر نمی‌رسد که امروز، خاورمیانه زمینه‌ای مناسب برای چنین رویکرد دیپلماتیکی داشته باشد اما اگر برجام ناکام بماند، وضعیت بسیار بدتر از گذشته خواهد شد؛ آمریکا را منزوی می‌کند و دست ایران برای حرکت به سوی تسلیحات هسته‌ای را بازتر می‌کند.


فایننشال تایمز: همه به آمریکا می‌خندند وقتی که برای ایران خط و نشان می‌کشد
«از شواهد پیداست که دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه سردرگم است و از جمله هیچ طرح و برنامه‌ای برای دولت‌های سوریه و عراق بعد از داعش ندارد، اما ایران دارد و آن ایجاد حلقه‌هایی برای محاصره دشمنانش است».


روزنامه فایننشال تایمز ضمن اشاره به مطلب فوق نوشت: ما هر هفته نو به نو شاهد بی‌تدبیری‌های محض در سیاست‌های آمریکا، بخصوص در خاورمیانه هستیم. واقعاً اینها چه سیاست‌هایی است؟ آمریکا کار حل و فصل گفت‌وگوهای صلح را میان اسرائیل و قدرت‌های عرب سنی مذهب، که برای حل مشکل 100 ساله فلسطینیان به جریان انداخته شده است، تنها به یک طرف واگذار کرده و آن عربستان سعودی است که قرار است با یک جادو این قضیه را فیصله بدهد. اما این خواب و خیالی بیش نیست. 15 سال است که یک طرح اصلی روی میز است که عربستان الهام‌بخش آن بوده است.

اسرائیل که اصلاً به این طرح نگاه هم نمی‌کند چه برسد به آنکه آن را تأیید کند. اگرچه که هر دوی اینها در یک فصل با هم مشترکند و آن ضدیت با «ایران» است، اما به هر حال «بیت‌المقدس» همچنان یک موضوعی است کاملاً مستقل از هر چیز دیگر.


آل‌سعود که خادمان و نگاهبانان شهرهای مقدس «مکه» و «مدینه»‌اند، هیچگاه نمی‌توانند آشکارا متحد اسرائیلی باشند که راه را بر روی «بیت‌المقدس» که سومین شهر مقدس مسلمانان است، بسته است.


این طور که معلوم است آمریکا هیچ طرح و برنامه مشخص و حقیقی برای دولتهای سوریه و عراق بعد از شکست «داعش» ندارد. اما ایران دارد. برنامه ایران تشکیل و هدایت حلقه‌هایی برای محاصره دشمنانش است. ایران این کار را به کمک نیروهای نیابتی و متحدانش در بغداد، دمشق و بیروت انجام می‌دهد. در حقیقت ایران اصلی‌ترین ذینفع از فروپاشیدن قلمروهای خلافت خودخوانده داعش است. ایران تمام سرزمین‌هایی را که از چنگال داعش آزاد شده و همچنین قلمروهای بازپس گرفته شده از دولت خودمختار کردها را بلعیده است]!؟[


اصولاً سیاست‌های کاخ سفید در مورد خاورمیانه اینطور بوده که همواره خوش‌بینی را با واقعیت‌ها و لفاظی‌ها و ژئوپولیتیک‌ها اشتباه می‌گیرد. ترامپ در ماه مه (اردیبهشت) در اجلاس سران عرب در ریاض عربستان طرحی را پیشنهاد کرد که فوق‌العاده به مذاق عربستان خوش آمد. این طرح تشکیل یک ائتلاف برای منزوی کردن تهران بود. نتیجه چه بود؟ سعودی‌ها و متحدانشان همگی با هم متحد شدند و به جای ایران، قطر را منزوی کردند که یک امیرنشین کوچک غیر تابع و مستقل است.

این کار بذر بی ثباتی را بیش از پیش در منطقه افشاند. و اما ریاض این هفته هم باز شاهد نشستی دیگر بود. این بار در این شهر اجلاس سرانی با حضور «رکس تیلرسون» وزیرامور خارجه آمریکا و سران عربستان و عراق تشکیل شد به این امید که عراق از مدار ایران خارج شود. سرفصل مهم اخبار این جلسه این بود که تیلرسون گفت: «حالا که جنگ با داعش تمام شده است، شبه نظامیان ایران باید از عراق بروند و به خانه برگردند.»اما همه به این پیشنهاد هم خندیدند و هم آن را رد کردند.

این ائتلاف شبه نظامیان که تیلرسون بدان اشاره کرد همان «نیروهای بسیج مردمی» عراق (حشدالشعبی) است که همه افرادش عراقی هستند و البته قدرتمندترین رهبرانش به تهران و «سپاه پاسداران» وفادارند.


آیا تیلرسون عراق را با سوریه اشتباه گرفته است؟ سپاه پاسداران در سوریه، رزمندگان خارجی را سر جایشان نشاند و دولت «بشار اسد» را از خطر مرگ حتمی نجات داد. شبه نظامیان حشدالشعبی که با 100 هزار نیروی قوی خود متحد تهران است، جای خود را دارد. منشأ همه اینها حرکت آمریکا در سال 2003 بود که با تهاجمش به عراق جریان صدها ساله خاورمیانه را به نفع ایران تغییر داد.

ایران بزرگ‌تر از آن است که آمریکا و اروپا بتوانند آن را منزوی کنند
یک روزنامه انگلیسی نوشت سیاستمداران آمریکا و غرب باید در رفتار خود نسبت به ایران تجدیدنظر کنند.


روزنامه دیلی میرور نوشت: ترامپ و رهبران غربی که به بررسی سیاست خارجی و نظامی ایران مشغول هستند، در تصمیم خود در مورد برخورد با ایران، به یک تجدیدنظر بزرگ نیاز دارند.
غالب زمامداران غربی و عربی از موضع رئیسان جمهور آمریکایی در قبال ایران مبنی بر اینکه این کشور احتمالاً به دنبال ساخت یک بمب (اتمی) است، حمایت کردند. ترامپ اکنون خشم خود را متوجه برنامه موشکی ایران کرده است.


این روزنامه انگلیسی در ادامه با اشاره به تأثیر جنگ تحمیلی بر رفتار ایران، ‌تصریح کرد: ترامپ چیزی از تاریخ ایران نمی‌داند. زمانی که انقلاب ایران در سال 1979 (1357) رخ داد، شاه سرنگون شد و آیت‌الله خمینی زمام امور را به دست گرفت.


یکی از اولین اقدامات این رژیم نوپا، متوقف کردن برنامه پژوهشی حکومت شاهنشاهی در باب سلاح‌های هسته‌ای بود. برنامه‌ای که برخلاف انتظارها از حمایت‌های فنی ایالات متحده آمریکا برخوردار بود.


در ذهن هر ایرانی که بالای 40 سال سن دارد، خاطره جنگ ایران و عراق، نقش بسته است. در این دوران آمریکا و بویژه انگلستان به طور مخفیانه با سلاح‌های پیچیده به جنگ هشت ساله صدام علیه ایران کمک می‌کردند. دولت ریگان تانکرهای نفتی کویتی را از مسیر خلیج فارس به سمت عراق اسکورت می‌کرد.

این دولت همچنین پیشقدم تحریم تسلیحاتی علیه ایران نیز شد.عراق در مقیاسی بزرگ از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد اما ایران برای تلافی از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرد.

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر کنونی ایران از این نکته استفاده کرده است تا به ما یادآوری کند که استفاده این چنینی از سلاح‌های کشتار جمعی برخلاف آموزه‌های اسلام بود.

وی مدت‌هاست که اظهار می‌کند این دلیل اصلی برای این است که ایران به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست. ترامپ و رهبران غربی که به بررسی سیاست خارجی و نظامی ایران مشغول هستند، در تصمیم خود در مورد موضع آینده خود در قبال ایران، به یک تجدیدنظر بزرگ نیاز دارند. اگر غرب به دنبال صلح در خاورمیانه و افغانستان است، ایران مهم‌تر از آن است که به انزوا کشانده شود.

صادرات نفت‌خام ایران به پایین‌ترین میزان در 20 ماه گذشته رسید
در حالی که گفته می‌شود صادرات نفت‌خام ایران به پایین‌ترین میزان در 20 ماه گذشته رسیده، واردات نفت ایران از سوی شرکت آسار هند کاهش یافت.


هرچند افزایش فروش نفت‌خام، یکی از افتخارات دولت در پسابرجام محسوب می‌شود اما گزارش‌ها حکایت از این دارد که صادرات نفت‌خام ایران به پایین‌ترین میزان در20 ماه‌ اخیر رسیده است. رویتر دراین‌باره نوشت: پیش‌بینی می‌شود کل صادرات نفت‌خام و میعانات ایران در ماه اکتبر با کاهش تا میزان یک پنجم ماه گذشته (سپتامبر) به علت مشکلات و مسائل تولید، به پائین‌ترین میزان در 20 ماه اخیر برسد.


سعید خوشرو مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در اواخر سپتامبر (اوایل مهر) به رویترز گفت که بارگیری میعانات به علت بروز مشکل فنی در میدان پارس‌جنوبی کاهش یافته است و انتظار می‌رود که تکمیل عملیات تعمیر 2 ماه طول بکشد.صادرات روزانه نفت ایران به اروپا با 39 درصد کاهش در اکتبر نسبت به ماه پیش به 510 هزار بشکه و به مقصد آسیا با 9 درصد کاهش به یک میلیون و 470 هزار بشکه خواهد رسید.


قرار است خرید نفت کره‌جنوبی از ایران با 48 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به 238 هزار بشکه در روز برسد.


از سوی دیگر بنابر اعلام منابع خبری، واردات نفت‌خام شرکت هندی آسار از ایران در ماه سپتامبر در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 26/40 درصد کاهش یافته است. هند اعلام کرده قصد دارد خرید نفت از ایران را به میزان یک چهارم کاهش دهد.

20 ماه پس از برجام تحریم سوئیفت لغو نشده است
برخلاف تبلیغات 20 ماه گذشته برخی مقامات دولتی، یک فعال اقتصادی تصریح کرد مشکل سوئیفت همچنان باقی است و پس از برجام، تحریم سوئیفت برطرف نشده است.


خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا از قول عباسعلی اسلامی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی نوشت: باید ببینیم که تحریم‌ها در چه سطحی است اما مسلماً اتحادیه اروپا، آمریکا را در اعمال تحریم‌های جدید همراهی نمی‌کند، در هر صورت ما همانگونه که در گذشته در کنار دولت بوده‌ایم این بار نیز هر اقدامی را جهت دور زدن تحریم‌ها بکار می‌بندیم.وی خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است اقدام جدید آمریکا تأثیراتی را بر صادرات ما بگذارد اما ما به‌خوبی می‌توانیم عوارض آن را خنثی کرده و نگذاریم خدشه‌ای به روند صادرات کشور وارد شود.


این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بعد از برجام ما بازارهای جدید صادراتی زیادی را تعریف کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر تنها مشکل ما سوئیفت است اگر بانک‌ها بتوانند کار مبادله پولی را انجام دهند و بتوانیم به طور رسمی تجارت جهانی را انجام دهیم، مشکلات ما شاید به یک درصد برسد.

خراسان

ابلاغ ویژه دولت درباره دعوای آبی در نیروگاه اتمی بوشهر
با ابلاغ ویژه یک مسئول ارشد اجرایی به رئیس سازمان انرژی اتمی، مقرر شده اختلاف مربوط به اجرا یا تفسیر قرارداد مربوط به مشارکت بخش خصوصی با شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در خصوص احداث آب شیرین کن پنج هزار متر مکعبی نیروگاه اتمی بوشهر به سازمان برنامه و بودجه کشور ارجاع شود تا به عنوان مرجع داوری، نسبت به تصمیم گیری جهت حل اختلاف مربوطه، اقدام کند.


دستور کابینه برای اجرای وعده رئیس‌جمهور
پس از گزارش یک نهاد مسئول مبنی بر این که سازمان تعزیرات با تنگناهای اعتباری جدی مواجه بوده و ضرورت تقویت اعتبارات این سازمان برای عمل به وعده رئیس جمهور در روز رای اعتماد به وزیر دادگستری احساس می شود، با تصویب روزهای اخیر هیئت دولت مبلغ 220 میلیارد ریال برای تحقق ماموریت ها و جبران بخشی از کسری بودجه کارکنان، در اختیار این سازمان و 107 میلیارد ریال نیز برای تامین هزینه های ضروری بازرسی و نظارت دولت به وزارت صنعت پرداخت می شود.     

ایران

انتقاد بسیج دانشگاه تهران از تحریف سخنان عراقچی
بسیج دانشگاه تهران نقل قول از سید عباس عراقچی در یکی از جلسات این تشکل را نادرست و تحریف شده خواند و گفت آن کس که این مطالب را نقل کرده، اصلاً در جلسه حضور نداشته است. به گزارش «ایران»، یکی از فعالان رسانه‌های منتقد دولت در توئیتی به نقل از عراقچی در نشست با تعدادی از اعضای بسیج دانشگاه تهران نوشت: «مذاکره موشکی نکرده‌ایم اما در این مسأله مشغول گپ زدن هستیم! مثلاً دیروز با سفیر آلمان در این مورد گپ زدیم.» اما یک عضو شورای سیاسی بسیج دانشگاه تهران که در این جلسه حضور داشته، توضیح داد: «جناب عراقچی به دوستان گفت که مذاکره  موشکی در کار نخواهد بود.

در پی این گفته جناب عراقچی، یکی از برادران سؤال کرد پس گفت‌وگو به چه معناست؟ عراقچی در پاسخ گفت: ما مذاکره نخواهیم داشت و مذاکره به این معناست که چیزی بدهی و چیزی به دست آوری اما گفت‌وگو مسأله  طبیعی است.

گفت‌وگو یعنی برای سفیری یا کشوری سؤالی پیش می‌آید و ما هم پاسخ می‌دهیم و موضع‌مان را می‌گوییم. این مذاکره نیست و ما مذاکره مجدد نخواهیم کرد.»  وی افزود: «حال عده‌ای بدون اینکه در جلسه حاضر باشند و اطلاعی داشته باشند، جملات کذب و غلطی را از جناب عراقچی نقل کرده‌اند که مورد سوء استفاده ضد انقلاب هم قرار گرفته است.» بسیج دانشگاه تهران هم تصریح کرد که منتشرکننده این خبر در جلسه فوق حضور نداشته و محتوای خبر منتشر شده نیز با گفته‌های آقای عراقچی در این جلسه متفاوت است.

متهمان پرونده دکل نفتی ۳ آذر محاکمه می‌شوند
متهمان پرونده دکل گمشده نفتی معروف به دکل «فورچونا»، سوم آذرماه امسال در شعبه ۱۰۶۳ مجتمع امور اقتصادی به ریاست قاضی فضلعلی برگزار می‌شود.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع یکی از متهمان این پرونده به تسنیم گفت که مطالعه پرونده توسط قاضی به پایان رسیده و پرونده برای مطالعه در اختیار وکلا قرار گرفته است.

به گفته وی، این پرونده شامل 21 جلد و 200 صفحه کیفرخواست برای متهمان است و دادگاه برای 5 متهم کیفرخواست صادر کرده و هم اکنون نیز تمامی متهمان با قرار وثیقه آزاد هستند.

حکم اعدام محمدعلی طاهری نقض شد
وکیل محمدعلی طاهری از نقض حکم وی به علت عدم مطابقت با قوانین خبر داد. سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری در دیوان عالی کشور گفت: طبق اخباری که به ما رسیده است، حکم اعدام ایشان به علت عدم مطابقت با قوانین نقض شده  اما چیزی به ما ابلاغ نشده است.

در این صورت پرونده به شعبه هم‌عرض فرستاده می‌شود تا مجدداً مورد رسیدگی قرار گیرد. به گفته وی، پرونده بعد از نقض حکم در دادگاه انقلاب تعیین شعبه می‌شود و آن زمان تاریخ و زمان رسیدگی مجدد مشخص می‌شود.

آرمان

توضیح کدخدایی درباره منتحب زرتشتی

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص منتخب زرتشتی شورای شهر یزد توضیحاتی ارائه کرد. عباسعلی کدخدایی گفت: فقهای شورای نگهبان به استناد اصل 4 و تبصره 2 ماده 201 آیین نامه داخلی مجلس در خصوص موارد خلاف شرع تشخیص خود را اعلام می کنند. این موضوع همیشه رویه بوده است.

حدود بیش از 130 مورد درخواست در خصوص خلاف شرع شده است، آنچه مربوط به مصوبات مجلس بوده از انگشتان دست هم کم تعدادتر بوده که از جمله همین موضوع اخیر است. کدخدایی تاکید کرد: اطلاق این تبصره مورد ایراد بوده، نه اصل مصوبه، از این جهت تبصره مربوطه قبل از انتخابات توسط فقهای شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شده و مراتب به رییس جمهور و مجلس اعلام شده و طبق رویه لازم الاجرا شده است.

مباحث اخیر به این دلیل بوده که شکایتی مرتبط در دیوان عدالت اداری مطرح شده است. آنچه می‌توانیم بگوییم این است که نظر فقها طبق اصل 4 قانون اساسی و تبصره ماده 201 آیین نامه داخلی مجلس لازم الاجرا است.

اگر نظر دیگری مطرح است باید در مسیر قانونی مشخص شود. اگر نظر به اصلاح است می تواند این موضوع را اعلام کند اگر اصلاح شد شورای نگهبان تابع قانون است. انتظار داریم آنچه قانون حکم می کند همان اجرا شود.

اقدام به‌موقع وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد: اقدام بموقع سربازان گمنام امام زمان (عج) مانع توزیع روادیدهای جعلی شده و به شکل عمومی جای نگرانی برای زائران وجود ندارد. متن اطلاعیه به شرح زیر است:ضمن عرض تسلیت ایام عزای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و آرزوی توفیق و سلامتی برای زائران اربعین حسینی به استحضار می رساند با عنایت به زیر ضربه قرار گرفتن کیس بزرگ جعل روادید کشور عراق و تقارن آن با راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کربلای معلی، برای برخی از زائران پرسش و ابهام پیرامون جعلی یا اصلی بودن روادید خود به وجود آمده است.

اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) مانع توزیع این روادیدهای جعلی شده و به شکل عمومی جای نگرانی برای زائران وجود ندارد. یادآوری می شود تمایل به اخذ روادید از مبادی غیر رسمی با انگیزه تسریع در روند دریافت روادید و یا پرداخت هزینه کمتر، زمینه را برای فعالیت باندهای سودجو و جاعل، فراهم کرده و موجب بروز مشکلات عدیده برای زائران می شود.

اقدام به موقع برای دریافت روادید، مراجعه به مبادی رسمی و انجام مراحل قانونی، باعث اطمینان و آرامش خاطر زائران و جلوگیری از سوء استفاده باندهای متخلف می شود. همچون گذشته از زائران انتظار می رود ضمن حفظ هوشیاری کامل خود در طول این سفر معنوی به اطلاعیه های مبادی ذیربط توجه کامل داشته باشند.

«اسم رمز» مخالفان علی لاریجانی در قم

مدت‌هاست که«انتخابات مجلس» برای مخالفان او به اسم رمزی مبدل شده است.

وقتی صحبتی از مجلس و حضور لاریجانی به میان بیاید، آن‌وقت باید منتظر ماند و دید که مخالفان او که همان تندروهای زخم‌دیده اصولگرایی هستند، به چه حربه‌ای برای ضربه زدن به او متوسل خواهند شد.نامه نیوز نوشت؛این روزها هم هرچند با انتخابات ٩٨ فاصله بسیاری داریم، اما مخالفان لاریجانی خیلی زودتر از آنچه باید، بازی را شروع کرده‌اند.

اختلاف نظر پیش آمده بر سر سپنتا نیکنام میان علی لاریجانی و برخی از علمای قم موجب شده است تا اختلاف‌های قدیمی سر باز کند و حتی برخی تلاش کنند تا از این آب گل‌آلود، «ماهی سیاسی» خود را به دست آوردند.

چنانچه این روزها نداهایی از قم به گوش می‌رسد که تلاش دارند لاریجانی را برای‌ سال ٩٨ کاندیدایی خارج از استان محبوبش یعنی قم معرفی کنند و او را از حالا در شهرهایی همچون لاریجان و تهران جای دهند، اما تجربه نشان داده است که در مصاف تندروها و لاریجانی اعتدالی، این رئیس مجلس است که توانسته با هوش سیاسی‌اش برگ برنده را به نام خود ثبت کند.

عراقچی چهارشنبه به مجلس می‌رود

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سومین گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه روز چهارشنبه (۱۰ آبان) در مجلس قرائت خواهد شد. بعد از قرائت گزارش، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و نمایندگان مخالف و موافق گزارش به ایراد سخن می‌پردازند.

وی افزود: در این گزارش موارد متعددی همچون نقض برجام ذکر شده است. همچنین اشاراتی به اقدامات آمریکا در این باره همچون اظهارات ترامپ نیز شده است.

جنگ اقتصادی علیه کشور جدی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه اکنون هم به نوعی جنگ علیه کشور ما وجود دارد گفت: دشمن علیه اقتصاد ما آرایش جنگی گرفته و موضوع کاملا جدی و اساسی است. سردار غلامرضا جلالی با اشاره به تاریخچه تهدیدات دشمن علیه کشور ما و تغییرات این تهدیدات افزود: اکنون تهدیدات ازجمله تهدیدات سایبری تقریبا همه حوزه ها را در بر گرفته است. وی اضافه کرد: از آنجایی که قدرت دفاعی ما بالاست گزینه تهدید نظامی را به عقب بردیم و حوزه تهدید جدید و جدی، اقتصاد است.

وی گفت: در گذشته هم جنگ اقتصادی به شکل حمله نظامی به زیرساخت های اقتصادی بود اما در مدل جدید با ابزارهای اقتصادی به اقتصاد کشور حمله می کنند و اکنون تمرکز همه مؤلفه های قدرت آمریکا در حوزه جنگ اقتصادی است.

جلسه فراکسیون امید با نوبخت

نماینده تهران از اولین جلسه فراکسیون امید با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس خبر داد. علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز اولین جلسه فراکسیون امید با رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس تشکیل خواهد شد. پیش از این کمیته برنامه و بودجه فراکسیون امید چند جلسه مقدماتی درباره لایحه بودجه ۹۷ داشته است و محوریت جلسات فراکسیون در مورد لایحه بودجه نیز با همین کمیته خواهد بود.

استقرار بازرسی در شهرداری‌

هیات بازرسی سازمان بازرسی کل کشور در شهرداری تهران مستقر شده است. هیات بازرسی امور وزارت کشور و شهرداری‌ها (گروه شهرداری ها) با موضوع «بررسی عملکرد سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای شهرداری تهران» در شهرداری مستقر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آقایی US ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    10 0
    دیلی میرور می نویسد"ایران بزرگ‌تر از آن است که آمریکا و اروپا بتوانند آن را منزوی کنند" به شرطی که نوکران انگلیس و آمریکا و اسراعیل و روسیه موش دوانی در کار ها نکنند و هر روز یه بامبول درست نکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس