ترامپ

ماهیت استکباری غرب، سوابق سیاسی‌ـ تاریخی آن و تجربه برجام این درس تاریخی را به ما داده است که هرگونه ملاحظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی امروز، می‌تواند هزینه‌ها و خسارات سنگینی را برای فردا رقم بزند .

به گزارش مشرق، مواضع تند و ضد ایرانی اخیر کاخ سفید که با ادبیات گانگستری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بیان شد و مواضع به ظاهر متفاوت و نرم اما پیچیده و همسوی تروئیکای اروپایی با آمریکا که سعی دارند با حفظ لاشه برجام و وعده‌های توخالی و گشایش‌نمایی‌های جزئی، ضرورت مذاکرات جدید بر روی برجام و توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای‌مان را ضروری و بلکه اجتناب‌ناپذیر جلوه دهند، اهداف خطرناک و تهدیداتی را دنبال می‌کند که در رأس آن فرسایش قدرت و عزت ملی ما است.

در همین حال خوش‌باوری یا ترس و محافظه‌کاری عده‌ای در داخل کشور و شاید هم نفوذپذیری و محاسبات اشتباه آنان موجب شده تا در همان جورچین (پازل) دشمن قرار گیرند که سعی دارد با القای هراس و دوگانه حفظ برجام یا جنگ، ادامه مذاکرات و دادن امتیاز و عزت‌فروشی بدون کسب مابه‌ازاء را به کشور تحمیل کند. در این صورت حتی اگر حسن نیت هم در کار باشد، اما ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته و برای تحقق سناریوی کثیف او زمینه‌سازی می‌شود.

بنابراین با توجه به اهداف و راهبردهای دشمن و واقعیت‌های روشن مرتبط با موضوع، انتظار می‌رود مسئولان، نخبگان و اصحاب محترم تریبون و رسانه برای پاسداشت منافع و عزت ملی،‌ در تحلیل‌ها و اتخاذ مواضع به نکات ذیل توجه داشته باشند:

۱ـ اجتناب از بزرگنمایی و رتوش برجام که نه تنها مولد امید کاذب امروز و سرخوردگی فردا در داخل می‌شود؛ بلکه دشمن را نیز به ادامه فشار، تشویق و نسبت به توفیق خود در تحمیل اشتباه محاسباتی مطمئن می‌سازد.

۲ـ تأکید بر موضع مقاومت ملی و ایستادگی در برابر تهدید و تهاجم دشمن و پذیرش هزینه‌ چالش برای حفظ عزت و پاسداشت حقوق مسلم ملی و عدم تمکین به خواسته‌های ظالمانه‌ای که پایان آن پذیرش اطاعت و وابستگی است؛ موضوعی که با شأن ملی و غیرت دینی ملت ما مغایر است.

۳ـ پرهیز از القای بروز جنگ و توجه به سیاست فریب دشمن در جهت القای هراس به جامعه ایرانی برای تحمیل مذاکرات و کسب امتیاز که در عین بی‌انسجامی در داخل و عدم امکان اجماع‌سازی ترامپ برای جنگ و واماندگی ارتش آمریکا در افغانستان و جا زدن مقابل کره شمالی، تنها تهدید نظامی را به مثابه ابزاری برای فشار و تحمیل مذاکره در دستور کار قرار داده‌اند.

۴ـ تأکید بر اینکه حفظ برجام تنها به تضمین تعهد آمریکا و غرب به لغو تحریم‌ها و تعهدات آنها وابسته است و چنانچه منافع جمهوری اسلامی ایران برآورده نشده و بخواهند آن را ابزاری برای ادامه فشارها و تحریم و محرومیت‌سازی کشورمان از مسیر قدرت‌یابی قرار بدهند،‌ ما نیز هیچ تعهدی به حفظ آن نخواهیم داشت.

۵ـ موارد نقض برجام باید به صراحت به اطلاع ملت شریف ایران رسیده و به مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی نیز منعکس شده و ضمن پیگرد حقوقی، به دور از هرگونه محافظه‌کاری به عرصه افکار عمومی کشانده شود.

۶ـ مقابله عملی با موارد نقض برجام باید در دستور کار قرار گیرد و در مواردی که آمریکا و متحدان غربی‌اش مابه‌ازاء اقدامات ما را جبران نکنند،‌ اقدامات جبرانی طراحی و به اجرا گذاشته شود.

۷ـ از تروئیکای اروپایی، اقدام عملی در مقابله با عهدشکنی و خیره‌سری آمریکا و نقض برجام مطالبه شده و سیاست مزوّرانه همراهی آنان با ترامپ در تأیید خط مذاکرات مجدد در برجام و توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد سؤال و انتقاد صریح قرار گیرد.

ماهیت استکباری غرب، سوابق سیاسی‌ـ تاریخی آن و تجربه برجام این درس تاریخی را به ما داده است که هرگونه ملاحظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی امروز، می‌تواند هزینه‌ها و خسارات سنگینی را برای فردا رقم بزند و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به صراحت تأکید داشته‌اند که هزینه های سازش بیشتر از هزینه چالش است، سابقه و عملکرد نظام استکبار نیز ثابت کرده که هیچ‌گاه هزینه سازش کمتر از چالش نبوده است؛ لذا اینک که در آستانه وضعیت چالشی جدید با آمریکا و متحدانش قرار داریم، باید با شفاف‌سازی و اتخاذ مواضع روشن، ‌کاهش هزینه‌های چالش یا حداقل آمادگی‌های منطقی برای مواجهه اجتناب‌ناپذیر با آن را در دستور کار قرار دهیم.

منبع: هفته نامه تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس