«سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند

رئیس جمهور فنلاند اظهار داشت که هرگونه اقدام این کشور برای پیوستن به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (NATO) نیازمند کسب تأیید عمومی از طریق برگزاری همه پرسی است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند روز دوشنبه اظهار داشت که هرگونه اقدامی از سوی این کشور برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو نیازمند کسب تأیید عمومی از طریق برگزاری همه پرسی است.

فنلاند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که در پیروی از سنت دیرینه خود و پرهیز از هرگونه برخورد و مواجهه با همسایه شرقی خود (روسیه) همچنان از پیوستن به ناتو خودداری کرده است.

با این حال، ایجاد پیوندهای نزدیک میان فنلاند و ناتو طی سالهای اخیر، تبادل اطلاعات و شرکت در رزمایشهای نظامی بازتاب نگرانی مقامات هلسینکی از بحران اوکراین و تشدید تنشهای شرق- غرب در دریای بالتیک است.

سائولی نینیستو که انتظار می رود در انتخابات ۲۸ اُم ژانویه برای دومین بار به مقام ریاست جمهوری انتخاب شود، بدون اشاره به تمایل خود برای پیوستن به ناتو گفت که تصمیم برای ارائه درخواست عضویت کامل به ناتو مستلزم برگزاری همه پرسی است.

وی در یک جلسه بحث و گفتگو در شهر هلسینکی گفت: «من مطمئنم که تصمیم (عضویت در ناتو) به مشروعیت و یک مقبولیت گسترده نیاز دارد. من در مورد تصمیم گیریهایی که بخش اعظمی از شهروندان را عمیقاً آزرده خاطر می سازد، هشدار می دهم».

نتایج یک نظرسنجی انجام شده در فوریه گذشته نشان می دهد که تنها ۲۱ درصد از مردم فنلاند از پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو حمایت می کنند، در حالی که ۵۱ درصد با این موضوع مخالفند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس