کد خبر 793029
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
حدادعادل

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اختتامیه نخستین کنگره «شعر کتاب دفاع مقدس» گفت: امروز به نسبت 26 سال پیش از نظر کمیت آثار بسیاری در حوزه دفاع مقدس خلق شده است.

به گزارش مشرق، آیین اختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس عصر امروز برگزار شد.

*با سیل ادبیات دفاع مقدس مواجهیم

غلامعلی حداد عادل در این مراسم بابیان خاطراتی از دوران کودکی خود که در محله قیام گذرانده بوده است، گفت: ادبیات دفاع مقدس به مرحله‌ای رسیده که شاعران راجع به یک کتاب شعر بگویند و بعد برای آن شعرها کنگره برگزار شود که این اتفاق مهمی است.

وی افزود: امروز به نسبت 26 سال پیش از نظر کمیت آثار بسیاری در حوزه دفاع مقدس خلق شده است. آن زمان ما برای کتاب‌های درسی باید می‌گشتیم تا اثری پیدا کنیم، اما امروز با حجم بسیاری از آثار روبرو هستیم. به تعبیری دنبال رطوبت بودیم، اما امروز سیل آمده است.

*کتاب‌های دفاع مقدس سرمایه بزرگی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم گفت: ادبیات انقلاب و دفاع مقدس برای ارائه در محافل علمی و آکادمیک نیاز به گذر زمان داشته و شاید در 10 سال اخیر این نوع از ادبیات متبلور شده است و ما قدم‌های اول در ادبیات انقلاب را در فرهنگستان برداشته‌ایم. واقعیت دفاع مقدس در سال‌های قبل بودش از نمودش بسیار بیشتر بوده است،‌ اما امروز می‌توان گفت مطابق آمارها حداقل 10 هزار جلد کتاب دفاع مقدس منتشر شده است که این سرمایه بزرگی است و باید قدرش را دانست.

حداد عادل با اشاره به ادبیات انقلاب اسلامی گفت: این ادبیات دو شاخه پربار دارد که یکی ادبیات دفاع مقدس و دیگری ادبیات عاشورایی است. ادبیات عاشورایی عمری به درازای قیام عاشورا دارد، ولی با وقوع انقلاب اسلامی تحول بزرگی در این ادبیات صورت گرفت. نوحه‌ها با شروع نهضت امام(ره) تکان خورد و از 15 خرداد تا انقلاب ‌ادبیات عاشورایی وارد مرحله جدیدی شد و بعد از آن هم مرحله جدیدی بر این ادبیات گذشت.

او در پایان سخنانش گفت: کتاب‌های منتشرشده در این حوزه آن‌قدر مؤثر است که جوانانی که نه انقلاب، نه امام و نه جنگ را دیده‌اند، کاری می‌کنند که در باورها نمی‌گنجد. امثال شهید حججی نمونه این مورد است که حاصل گفتمان ترویج‌شده در این کتاب‌ها است.

*رهبر انقلاب کنگره شعر کتاب دفاع مقدس را تشویق کردند

جواد محمدزمانی دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در این مراسم گفت: عرصه دفاع مقدس یک عرصه بسیار پرشکوه است که هر قدر از آن زمان می‌گذرد، عظمت آن آشکار می‌شود. تقریظ‌هایی که رهبر انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس نگاشتند، نشان از اهمیت این مسیر دارد که انگیزه اصلی برگزاری این کنگره نیز همین بوده است که به مطالعه آثار دفاع مقدس منجر شود.

وی افزود: بارها دیده شده که شعرا سروده‌ای را متأثر از یک کتاب نوشته‌اند و در تقریظ رهبر انقلاب هم به این مسئله اشاره شد که از این کتاب می‌توان 10 غزل نوشت. وقتی به ایشان گفتم قرار است چنین برنامه‌ای برگزار شود،‌ ایشان خوشحال شدند، تشویق کردند و فرمودند؛ «این کارها را ادامه دهید.»

محمد زمانی در پایان گفت: رسیدن 600 اثر به دبیرخانه نشان از استقبال اهالی ادب از این کنگره دارد.

*چنین محافلی در به بارنشستن شعر آیینی تاثیر دارد

محمدعلی مجاهدی در بخشی از این مراسم ضمن شعرخوانی با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» گفت: برگزاری چنین محافلی در به بار نشستن شعر آئینی و درنهایت شعر مقاومت، تأثیر به‌سزایی دارد.

*استقبال از اشعار رهبر انقلاب

مصطفی محدثی خراسانی در این مراسم با اشاره استقبال از اشعار رهبر انقلاب گفت: من سه مرتبه به استقبال اشعار مقام معظم رهبری رفتم که اولین مرتبه آن پس از شعرخوانی رهبر انقلاب در مشهد بر شعر مشهور «یاران خراسانی» بوده است.

در بخشی از این مراسم خانم ایمانی، همسر جانباز علی خوش‌لفظ ضمن اشاره به لطف رهبر انقلاب به خاطرات همسرش از دردها و رنج‌های جانبازان و خانواده‌های آنها سخن گفت.

*علی خوش‌لفظ با تمام دردها نگران قلب رهبر انقلاب بود

علیرضا مختارپور در پایان این مراسم با اشاره به دیدار جمعی از شعرا و نویسندگان همراه با راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، به نکته‌ای از آن جلسه اشاره کرد و گفت: شبی که در محضر رهبر انقلاب بودیم قبل از نماز مغرب رسیدم و هنوز کسی نیامده بود. بعد از من آقای علی خوش‌لفظ همراه با یک نفر وارد شد. او از درد به خودش می‌پیچید و پیوسته می‌نشست و راه می‌رفت. نزدیک اذان رهبر انقلاب وارد شدند و علی خوش‌لفظ را به آغوش کشیدند. هنگامی که جلسه می‌خواست شروع شود، آقای خوش لفظ شروع به صحبت کردن نمود و خطاب به رهبر انقلاب گفتند به ما خبر داده‌اند که قلب شما در فشار است و از طرف برخی افراد غیر همراه در انقلاب اذیت هستید. نکته‌ای که آنجا به نظرم رسید این بود که چقدر این جوان با وجود زخم‌ها و دردهای بسیار بزرگ است که درد خود را فراموش کرده و حال قلب رهبر انقلاب را می‌پرسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با اشاره به آماری گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در کشور 72 درصد جمعیت حاضر بعد از انقلاب متولد شده‌اند و 8 درصد نیز در زمان وقوع انقلاب طفل بودند. به این معنا که 80 درصد جمعیت کشور نه امام، نه انقلاب و نه جنگ را دیده‌اند، اما شاهدیم که امروز اینها پرچم دین و انقلاب را در دست گرفته‌اند. هر کاری دشمن کرده، نتیجه آن برعکس بوده است و چیزی در حال رقم خوردن است و آن هم مطلبی است که رهبر انقلاب در پاسخ به علی خوش‌لفظ در آن جلسه فرمودند که انقلاب با قدرت در حال پیشروی است و جای نگرانی برای دلسوزان انقلاب نیست.

در این مراسم رضا اسماعیلی، مرتضی امیری اسفندقه، علیرضا قزوه و شاعران برگزیده در این کنگره اشعار خود را قرائت کردند. در پایان این مراسم برگزیدگان این کنگره مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس