کد خبر 792274
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
پرچم داعش

گروه تروریستی داعش با از دست دادن اکثر مناطق تحت اشغال خود در عراق و سوریه به شیوه جدیدی متوسل شده است که همان جنگ‌های چریکی و خیابانی است.

 به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری «المسله»، پیروزی های امنیتی نیروهای عراقی موجب شد، گروه تروریستی داعش به شیوه جدیدی برای جنگ متوسل شود که همان جنگ‌های خیابانی و چریکی است، آن هم در شرایطی که جنگ در رقه به عنوان محل استقرار اصلی این گروه در سوریه و نیز الحویجه در عراق وارد لحظات پایانی خود شده است.

جنگ‌های خیابانی موقتی است

بنابر اعلام یک مسئول نظامی سوری، داعش با از دست دادن توان جنگ در میدان نبرد به جنگ های چریکی متوسل شده است اما این شیوه نیز موقتی است و تا ابد ادامه نمی یابد.

در همین ارتباط کارشناسان اعلام کردند، قدرت باقی مانده داعش برای حمله به مناطقی که از اشغال آن آزاد شده است، مانع برقراری ثبات و امنیت در این مناطق می شود.

به گفته کارشناسان داعش در عراق که خاستگاه آن به شمار می آید، سوابقی دارد که نشان می دهد هر بار که رو به ضعف می رفت با توسل به گروههای محلی در صورت فراهم بودن فرصت بار دیگر پا می گرفت اما تا این لحظه مشخص نیست آیا این گروه در سوریه نیز چنین امکانی دارد؟

امکان بقای داعش در عراق و متلاشی شدن در سوریه

«هشام الهاشمی» کارشناس گروه‌های تروریستی نیز در این باره گفت: داعش در اصل یک گروه عراقی است و می تواند تا حدودی در این کشور بقای خود را حفظ کند اما اعضای آن در سوریه با ملحق شدن به سایر گروههای سلفی متلاشی خواهند شد.

یک روزنامه نگار سوری هم گفت، مردم از امکان بازگشت داعش بیم دارند زیرا داعشی ها هرکسی را که در تظاهرات حمایت از دولت شرکت کردند، کشته و اجساد آنان را در خیابان ها رها کرده و یا به داخل چاه انداختند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی علیه داعش نیز گفت، داعشی ها به دنبال اماکنی خواهند بود که بتوانند درآنجا نقشه حملات خود را طراحی کرده و به اجرا در آورند و اغلب نیز از مناطق کم جمعیت استفاده می کنند.

امکان جذب عشایر، چالش بعدی مبارزه با داعش

به هر حال به نظر می رسد چالش بزرگ در عراق و سوریه جذب عشایر اهل تسنن از سوی داعش باشد که این به مثابه یک تهدید و خطر است.

در همین ارتباط «اندرو تابلر» عضو مرکز سیاست های خاور نزدیک واشنگتن گفت: موضوع این است که مخالفان بشار اسد و نیروهای سوریه دموکراتیک چقدر در نهادهای دولتی جذب خواهند شد.

یکی از اعضای تندور یکی ازگروههای مخالفان مسلح سوریه نیز گفت، داعش همان راهبردی را که گروههای تروریستی در دهه گذشته در عراق به کار گرفتند، مورد استفاده قرار خواهد داد، به این معنی که وقتی در معرض حمله قرار دارد، پنهان می شود و سپس با شدت بیش از پیش فعالیت خود را از سر می گیرد و به نظر می رسد همان تجارب دوباره تکرار خواهد شد و داعش می تواند دست به انفجار و یا جنگ های خیابانی بزند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    6 0
    اینهابعدازشکست مدتی تانابودی کامل وهمکاری مردم دست به بمب گذاری وحملات پراکنده میکنند امادرمقیاس کم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس