کد خبر 792185
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۵
کردهای سوریه و دمشق

کُردهای سوریه که توانسته‌اند با حمایت و پشتیبانی ایالات متحده آمریکا بسیاری از مناطق شمالی سوریه را به کنترل خود درآورند به تازگی اعلام کردند که حاضر به خروج از مناطقی که آزاد کرده‌اند نیستند.

به گزارش مشرق، پس از این که کُردهای سوریه که تحت حمایت ایالات متحده آمریکا و ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش مناطق فراوانی در شمال سوریه را از اشغال داعش پاکسازی کرده و به کنترل خود در آوردند در اقدامی خطاب به دولت مرکزی اعلام کردند که از نقاط آزادشده عقب نشینی نخواهند کرد.

هفته پیش و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در میان کردهای سوریه و دولت مرکزی این کشور با وساطت طرف روسی در فرودگاه حمیمیم، به نظر می‌رسد این کشور شاهد مرحله جدیدی در تفاهمات و توافقات بعدی باشد. دو هفته پیش بود که ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه از آمادگی دولت متبوع خود برای دادن نوعی خودگردانی در مناطق بیشتر کردنشین داد، این خبر تقریبا پس از ماه‌ها مذاکره و رسیدن به یک توافق مقدماتی اعلام شد.

هر چند کردها خواسته‌های غیرمنطقی مانند گسترده‌ شدن دامنه نفوذشان به مناطقی که بالای ۷۰درصد ساکنان عرب داشت، مطرح می‌کردند، اما به نظر می‌رسد حوادث کرکوک آنها را هوشیار کرده که در برابر دشمن غداری مانند ترکیه و بی‌اعتبار بودن حمایت امریکایی‌ها، بهتر است پیشنهادهای دمشق، تهران، مسکو را بپذیرند.
 
 

علی مملوک رئیس سازمان اطلاعات مرکزی سوریه به همراه یکی از مسئولان بلند پایه روسیه راهی شهر مرزی قامشلی یا قامیشلو شده‌اند تا با سرکرده‌های کردهای مورد حمایت امریکا مذاکرات نهایی را صورت داده و توافق احتمالی را امضا کنند. روس‌ها سعی کردند تا جایی که امکان دارد نمایندگان همه احزاب، گروه‌ها و جریان‌های فعال کردی را به این جلسه دعوت کنند و بنا بر شواهد، در این مسیر موفق هم بوده‌اند. گفته می‌شود حتی گروه‌های کردی که به ترکیه هم نزدیک بوده‌اند به این نشست فراخوانده شده‌ تا نتیجه‌ای که گرفته می‌شود، مورد رضایت همه طرف‌ها باشد. یکی از چهره‌های کردی که در این جلسه حضور داشت، "عبدالحمید درویش" دبیر حزب سوسیال دمکرات سوریه بود که بعضی او را با جلال طالبانی مقایسه می‌کنند.
 
بماند اینکه گروه‌های مسلح کردی بیش از سیاسیون خواستار توافق با دمشق بوده‌اند اما طبق معمول دندان گردی کردها به میدان‌های نفتی و گازی باز می‌گردد که هیچ ربطی به مناطق حضورشان ندارد و اصرارشان برای کنترل یا گرفتن سهمی از این میدان‌های نفتی و گازی زیاد بوده است. با این حال، این درخواست‌ها باعث نشد تا آنها خود را از مذاکره و توافق با دمشق بی‌نیاز ببینند و آنگونه که "ریزان حدو" یکی از سیاسیون کرد سوریه می‌گوید: «ما در آستانه شروع مذاکره حقیقی با دمشق هستیم.» او تاکید دارد که کسانی که دم از جدایی می‌زنند می‌خواهند مذاکرات را به بن بست کشانده و از آن بهره‌برداری کنند.
 

 به هر حال آنچه مشخص است، کردها از شهریورماه به مسکو رفت و آمد کرده و می‌کنند. "سیبان حمو" رئیس ستاد مشترک نیروهای YPG از جمله کسانی بود که به دور از رسانه‌ها و در راس یک هیات نظامی برای مذاکره با روس‌ها و به احتمال زیاد نشست‌های مخفیانه با مقامات نظامی – امنیتی دولت مرکزی ۱۰ روز پیش به روسیه رفت و چند روزی هم روس‌ها از آنها به بهترین شکل ممکن پذیرایی کردند. هم‌زمان با این سفر ولید المعلم هم در روسیه حضور داشت و اینکه دیگر چه کسانی با چه ترتیباتی در سوچی یا مسکو حضور به هم رسانده‌اند، خود روایت دیگری است. آنچه در حال حاضر ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته، موضع ترکیه و به ویژه امریکا در برابر مذاکرات کردها با دولت مرکزی خود است. امریکایی‌ها بیش از سه میلیارد دلار در جنگ با داعش در سوریه هزینه کردند و حالا اگر کردها بخواهند بدون درنظر گرفتن منافع واشنگتن و درخواست‌های این کشور از پل نصب شده توسط روس‌ها سر از دمشق درآورند، باید دید چه اتفاقی روی می‌دهد.
 

 اما واقعیت‌ها میدانی حکایت از آن دارد که کردها به لحاظ انسانی فرسوده شده و بیش از ۷۰هزار کشته و زخمی و مفقود در جنگ با داعش داده‌اند. این تلفات برای جمعیت کردهای سوریه واقعا زیاد است، چرا که صدها هزار نفر از اهالی شمال سوریه با تحریک آنکارا از این کشور فراری شدند و یک سوم از آوارگان سوری که به اروپا رفتند کردهای این کشور بوده‌اند که این مهاجرت تاثیری بسیار جدی روی بافت جمعیتی این مناطق گذاشته و شهری مانند کوبانی به اندازه یک روستا جمعیت دارد. 

منبع: پایگاه دیدبان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ج IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    44 12
    باید کردها و دولت سوریه به یک توافقی برسند که نیازهای هردو را برطرف کند و دو عنصر عجنبی یعنی یانکیها و ترکها را از شمال سوریه بیرون کنند.
  • ج IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    47 8
    البته این بیرون کردن شامل هواداران یانکیها و ترکها هم می شود:النصره ،سلطان مراد ،ایغورها،چچنیها،احرار اشام ،جبهه اسلامی،ارتش به اصطلاح ازادی
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    37 6
    به امید نابودی دشمنان ملت سوریه از عربستان وهابی تا اردوگان منافق
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    22 13
    زنده باد مقاومت مرگ بر رجب
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    33 6
    اردوگان ننگت باد
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    70 4
    کار درست همین است.نباید با تحریک صهیونیستها اسرائیل و دومنه ها در اناتولی مردم عراق سوریه به برادرکشی بیافتند.این همان چیزیست که انها می خواند به توسط ان این منطقه خالی از سکنه شود تا جایگاه صهیون و تاتار شود
  • ج IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    120 6
    مشرق لطفا مقاله "بازیگری ترکیه در بحران استقلال‌خواهی کُردهای عراق" از سایت آذریها را باز نشر کن.در این مقاله اشاره شده است که ترکیه جاسوسان خود را در حشداشعبی نفوذ داده است تا فتنه انگیزی طایفه ای کند.نمونه اش را در طوزخورماتو شاهدش بودیم که جاسوسان ترکیه بر روی مردم غیر نظامی کرد تیراندازی کردند که به کشته شدند چندین نفر از جمله زنان و کودکان انجامید.حتی خانه های مردم را اتش زدند
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 42
      عجب سایت معتبری رو پیشنهاد کردی !!!!
  • ج IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    138 5
    اخیرا ارشد صالح رئیس شعبع عراق گرگهای خاکستری از مردم آذربایجان به اصطلاح جنوبی(لفظ تجزیه طلبها) برای حمایت از انها تشکر کرده
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 2
      ارشد صالح رهبر حزب جبهه ترکمانیه که یک شخصیت محبوب تو عراقه و تشکرش بخاطر حمایت مردم آذربایجان از کرکوک در مقابل بارزانی بود
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 58
      ترکمن ها از شیعیان و وفاداران همیشگی نظام ایران هستند
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    چرا که صدها هزار نفر از اهالی شمال سوریه با تحریک آنکارا از این کشور فراری شدند !!!!!! ؟؟؟؟/ خدا شما را شفا بده
  • ساسان IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    3 9
    کردها نمی توانند در غیر از مناطق اصلی خودشان بمانند. آینده ثابت خواهد کرد. خوانندگان محترم ،اینقدر هم به اقوام مختلف توهین نکنید. آمریکا و اجیرشدگانش از منطقه بیرون بروند صلح و آرامش همه جا را می گیرد.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    14 2
    هفتاد هزار کشته در جنگ با داعش، لطفا به این همه کشته در راه مبارزه با تروریست بی احترامی نکنید، انسان باشید
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 0
      در راه داعش نبوده . توسط داعش بوده !
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      2 0
      اکراد سوریه میخان راه بارزانی رو برن ! اول اعلام خودمختاری و بعد تجزیه
  • مهندس م ش US ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    3 1
    کردها و دولت سوریه باید برادرانه با هم توافق کنند و ایران هم برادرانه میانجیگری کند. یادشان باشد نیروهای خارجی‌ مثل آمریکا امروز می‌آیند و فردا میروند اما اینها برای همیشه همسایه باقی‌ خواهند ماند.
  • AE ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    8 0
    انشاا...خداوند پیروزی رانصیب کسانی کند که بادل وجان با درندگان ووحوشان داعش جنگیدن وشهید دادن،همانا کردها اولین پیشقدمان مبارزه باداعش بودن وچنانچه ملاحظه میفرمایید به امیدخداپیروزی نزدیک است ،البته اکرادسوریه میل به تجزیه طلبی ندارن واهل تعامل با دولت مرکزی هستن ،امیدمیرود مانند دوبرادرباصمیمیت کنارهم زندگی کنن،لعنت براردوغان که باپشتیبانی ازگروههای تروریست باعث شد جنگ طول بکشد ومردم بیگناه بیشترکشته شوند.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    5 1
    متاسفانه تجربه نمی کنیم در غائله کردستان ایران ، هیئت مذاکره کننده به دادن خودمختاری راضی شده بود این سرداران اسلام متوسلیان ، چمران و ... بودند که کار را حل کردند والا الان نقشه ایران طور دیگر بود باز در عراق خودمختاری داده شد دیدید چه اتفاقی افتاد باز امروز سوری ها می خوان خودمختاری بدن !!!!! خودمختاری دادن امروز یعنی استارت فتنه در آینده نزدیک بلاشک ، شهید بدیم ولی امروز حلش کنیم .
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 16
      کردها خودمختاری نباید داده شود وگرنه کردهای ترکیه نیز درخواست خودمختاری می نمایند و بعد آن حتما نوبت ایران است
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      0 0
      خود مختاری هههههههه خواب دیدی خیر باشه
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    6 0
    اردوغان احمق
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 1
      اردوغان از موقعی که عقلش سرجایش آمده و بسوی ایران کشیده توسط کومله و ضدانقلاب بشدت کوبیده می شود
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 0
    کردها می توانند سهمی در پارلمان و فوقش دو تا وزیر در هییت دولت داشته باشند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 0
    باید تعطیلی پایگاههای آمریکایی پیش شرط هرگونه مذاکره باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس