کد خبر 791038
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
کودک یمنی

یک روزنامه عرب زبان چاپ لندن از طرح مورد حمایت امارات برای تجزیه یمن پرده برداشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه "العربی الجدید" نوشت: حدود یک ماه قبل " عبدربه منصور هادی " رئیس جمهور مستعفی یمن اعلام کرد که دولتش در نطر دارد تا پایان ماه اکتبر پارلمان " مجلس قانونگذاری " را در شهر "عدن " تشکیل دهد. با نزدیک شدن به زمان تعیین شده، عدن شاهد فعال سازی مقدمات تشکیل پارلمان بود اما نه پارلمانی که منصور هادی وعده داده بود بلکه " پارلمان یمن جنوبی " همانطوری که رهبری "شورای انتقالی جنوب" از آن خبر داده بود.


در اینجا باید به این نکته اشاره شود طرح تشکیل "پارلمان یمن جنوبی" توسط امارات حمایت می شود. این طرح در راستای تجزیه یمن قرار دارد. بر اساس این طرح، حاکمیت و اداره امور استان های جنوبی بطور موقت به " احمد عبید بن دغر " نخست وزیر کنونی وابسته به منصور هادی واگذار می شود.

در یک مراسم رسمی که توسط " شورای انتقالی جنوب" در عدن بر گزار شد، " عیدروس الزبیدی" رئیس شورای انتقالی و استاندار سابق عدن از فعال سازی نهادی خبر داد که به عنوان " جمعیت ملی جنوب " از آن یاد کرد. وی گفت: این نهاد همچون پارلمان در خدمت دولت یمن جنوبی خواهد بود.

یک هفته پس از این سخنان، اقدامات لازم برای تاسیس این جمعیت شروع شد. جمعیت مزبور 303 عضو خواهد داشت. یعنی دو نفر پیشتر از اعضای پارلمان سابق یمن.

الزبیدی در سخنرانی که برای فراهم کردن مقدمات تشکیل جمعیت ملی جنوب ایراد کرد، اظهار داشت: این جمعیت عالی ترین نهاد قانونی است که در آن پروژه ها و طرح ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. همچنین مصوبات شورای انتقالی در این نهاد مورد بررسی قرار خواهند گرفت. وی تصریح کرد: یک "هیات مشورتی " در کنار "جمعیت ملی جنوب" فعالیت خواهد کرد. این هیات صلاحیت قانونی، نظارتی و پیگیزی های مشترک را با جمعیت دارد.

این مراسم که در آن پرچم یمن جنوبی پیش از اتحاد دو یمن در سال 1990 به چشم می خورد، با سرود ملی " یمن جنوبی" آغاز شد و طی آن از انجام اقدامات لازم برای تشکیل نهادی به نام " رهبری محلی برای شورای انتقالی در عدن " خبر دادند. به نظر می رسد این نهاد برای انتقال قدرت از دولت به شورای انتقالی جنوب تشکیل می شود. این اقدام سبب خواهدشد، استان های جنوبی یمن تحت حاکمیت شورای انتقالی قرار بگیرند.

در این مراسم الزبیدی گفت: اجرای این پروژه پایه استوار و محکمی برای ساکنان جنوب است تا در سایه آن از موفقیت های خود دفاع کنیم و ارزش های صلح جویانه و همزیستی مسالمت آمیز را در گفتار و کردار پیاده سازیم و سازمان ها و نهادهای نظامی و مدنی پایه گذاری و اعلام کنیم دولت مستقل فدرالی زمام امور را در جنوب یمن به دست دارد."

همزمان با انجام اقدامات لازم برای تشکیل جمعیت ملی " پارلمان" مقامات محلی گفتند: رهبری شورای انتقالی نشست هایی در عدن و استان های جنوبی و شرقی برگزار کردند تا اسامی افرادی که در جمعیت ملی حضور پیدا می کنند، مشخص سازنند. قرار است اولین نشست این جمعیت در ماه آینده میلادی در عدن برگزار شود.

گویا پس از تشکیل " جمعیت ملی " و " هیات مشورتی" این دو نهاد به شورای انتقالی جنوب اجازه داد ه اند تا ساختارهای لازم را برای تشکیل دولت و جداسازی جنوب یمن از این کشور فراهم سازد.

اکنون روند تشکیل موسسات دولتی در عدن شروع و برخی از ساختمان های وزارتخانه ها و دانشگاه جنگ در این شهر گشایش شده اند و اکنون عدن به عنوان پایتخت موقت شناخته می شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 0
    فقط شما شهر مخا را بچسبید که حدیده بزودی سقوط کرده و داستان چند سال جنگ یمن به هدر نرود
  • زیبا احمدپور US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 0
    خدا لعنت کنه عربهای سعودی
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 0
    امارات راباموشک بزنید تامزه جنگ رابچشند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس