کد خبر 790422
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
حیدرالعبادی وارد عربستان سعودی شد

روزنامه القدس العربی چاپ لندن تلاش های تازه عربستان برای دور کردن عراق از ایران را ناکام خواند و گفت سرسپردگی‌های عرب‌ها به آمریکا و فساد آنها اجازه رقابت درست با قدرت منطقه‌ای ایران را نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «القدس العربی»، در سرمقاله خود با عنوان «آیا محور عربستان-مصر قادر به دور کردن عراق از ایران است؟»، راهبرد عربستان برای فاصله انداختن بین ایران و عراق را شکست خورده توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: اظهارات ضد ایرانی تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در سفر به بغداد نگاه‌ها را معطوف خود کرده و واکنش‌های متعددی را به همراه داشت که بالطبع مهم‌ترین آن پاسخ خود ایران بود و محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور از نقش آمریکا در تلاش برای ایجاد همپیمانی بین عراق و عربستان و مقابله با نفوذ تهران انتقاد کرد.

به نوشته القدس العربی تاسیس شورای هماهنگی عربستان و عراق که وزیر خارجه آمریکا در مراسم تاسیس آن در ریاض حضور داشت در چارچوب همین همپیمانی دو کشور است که نشانه های آن هم سفرهای اخیر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به عربستان، مصر و اردن است.

در همین راستا عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر یکشنبه گذشته در حضور العبادی از وحدت عراق سخن گفته و دستاوردهای اخیر این کشور را به وی تبریک گفت که مطمئنا در پیروزی های عراق بر داعش خلاصه نشده و تسلط نیروهای عراقی و الحشد الشعبی بر شهر کرکوک و خارج کردن این شهر از کنترل کردها را هم از جمله دستاوردهای عراق توصیف کرد.

بنا به نوشته این روزنامه، نزدیکی محور عربستان، مصر و امارات به عراق که در ماه‌های اخیر بیش تر شده در سفر مقتدی صدر، روحانی شیعی عراقی به ریاض، ابوظبی و دو روز پیش به اردن، نمود پیدا کرد؛ شخصیتی که به انتقادهای شدید خود از نخبگان سیاسی عراق و کشمکش تلخ خود با نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق یکی از مهم ترین مهره های تهران در بغداد شهرت دارد تا این گونه تصور شود که یک جریان عربی شیعی ناخرسند از تسلط مستحکم ایران بر امور عراق وجود دارد و آماده سرمایه‌گذاری روی سیاست عربستان، مصر و امارات در داخل عراق و نفرت پراکنی نسبت به ایران است.

القدس العربی در ادامه بدون اشاره به درخواست کمک دولت عراق از ایران برای همکاری در مبارزه با داعش گفت سیاست حمایت از استقلال عراق از ایران مطمئنا به نفع عراق است قبل از اینکه به نفع کشورهای عربی پیرامون آن باشد.

نویسنده در عین حال تاکید کرد: سیاست محور سعودی مبتنی بر اصولی استوار نیست و همین امر موجب آمادگی آن برای فروپاشی سریع می شود.

وی افزود: حمایت از پیروزی بغداد بر داعش هرگز مشکلی اصلی که در پدید آمدن داعش نقش داشته است، حل نخواهد کرد و آن هم مصیبت بزرگی است که عرب های اهل تسنن از زمان یورش آمریکا به عراق در سال 2003 با آن روبرو بودند از انحلال حکومت و ارتش عراق و قوانین ریشه کنی بعث و همه اشکال انتقام گیری، سرکوب و زورگویی  است همان گونه که پیروزی عراق بر کردها آنها را در کانون بزرگ مظلومیت قومی قرار خواهد داد.

به نوشته القدس العربی، نظریه حمایت از وحدت عراق همچنین بر اساس تخریب دو رکن از ارکان وحدت عراق یعنی عرب های اهل تسنن و کردهاست بنابراین هجمه دیپلماتیک محور سعودی بر جذب شیعیان عرب و دور کردن آنها از ایران متمرکز است.

نویسنده تاکید کرد: این ایده زمانی قابل بررسی است که محور عربستان و مصر بر اصل قومیت عربی استوار باشد همان گونه که در روزگار جمال عبدالناصر این گونه بود به گونه ای که این محور جاذبه های مهم سیاسی را ارائه دهد مانند ارائه یک مدل سیاسی که لیبرالیسم اقتصادی، گسترش دموکراسی و اصول مدنی و عدالت اجتماعی و سیاسی را ترکیب می کند اما متاسفانه این محور، انواع و اشکال وحشتناک سرکوب سیاسی و اجتماعی و فساد اقتصادی را ارائه می دهد کما اینکه انواع وابستگی های ناپسند سیاسی به آمریکا دارد آن هم در شرایطی که چهره واشنگتن تحت مدیریت دونالد ترامپ با انتقاد شدید دنیا روبروست.

راهبرد محور عربستان و مصر در نزدیکی به عراق همچنین بر اساس مبانی و توهماتی شکننده است و رقابت آن با ایران در زمینه های قدرت طائفه ای ، سیاسی و نظامی که روی شیعیان عرب عراق هم در حال پیاده کردن است رقابتی ناموفق است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ا IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    31 0
    خدا مرگ بده این مقتدا صدر رو. روحانی شیعه اما ساده لوح و احمق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس