کد خبر 790250
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
آشتیانی

ابراهیم آشتیانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس پس از مدت ها تحمل رنج و درد در سن 71 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 به گزارش مشرق، ابراهیم آشتیانی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس صبح امروز (سه‌شنبه) در سن 71 سالگی در بیمارستان شهید رجایی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

این پیشکسوت پرسپولیس اردیبهشت ماه سال جاری به علت مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شد و با وجود جراحی که انجام داد به شرایط مطلوب جسمانی برنگشت و در این مدت با مشکلات زیادی دست به گریبان بود و در نهایت به دلیل مشکلات تنفسی و ایست قلبی دار فانی را وادع گفت.

ابراهیم آشتیانی اکثر دوران فوتبال خود را به عنوان مدافع راست تیم فوتبال پرسپولیس سپری کرد. او سالها برای تیم ملی فوتبال ایران نیز بازی کرد و برای تیم های شاهین و پیکان نیز بازی کرده است. 

 آشتیانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بود و سالها به عنوان استاد در دانشگاه تدریس می کرد. 

بیوگرافی

ابراهیم آشتیانی ۱۰ آذر ۱۳۲۵ در تهران چشم به جهان گشود. علاوه بر بازی در تیم های پرسپولیس و شاهین، مدتی برای تیم ملی فوتبال ایران هم یبه میدان رفت و دو قهرمانی آسیا را به همراه این تیم به ارمغان آورد و نامش در تاریخ فوتبال ایران ثبت شد. ابراهیم آشتیانی با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی در دانشگاه تدریس می‌ کرد و جزو قشر باسواد فوتبال ایران محسوب می شد. او 2 آبان 1396 و در 71 سالگی به دیار باقی شتافت تا فوتبال ایران یکی از یادگارهای ارزشمند خود را از دست بدهد.

** آغاز دوران بازیگری؟

آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از فصل ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت و توانست به زودی در ترکیب اصلی قرارگیرد. در فصل ۱۳۴۶ و در بازی با تهرانجوان، آشتیانی در نیمه اول یک کارت قرمز دریافت کرد و همین کارت زمینه ساز ایجاد درگیری در این بازی شد به طوری که درگیری این بازی منجر به صدور اعلامیه از سوی سازمان تربیت بدنی و نهایتا به انحلال باشگاه شاهین رسید.

** دوران حضور در پرسپولیس

آشتیانی در فصل ۱۳۴۷ رسماً به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد. این اولین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود که آشتیانی نیز در آن حضور داشت. آشتیانی در فصل ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس بر اساس قراردادی که مابین عبده (مالک باشگاه پرسپولیس) و خیامی (مالک باشگاه پیکان) منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم ملی راه یافت. در فصل ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند.

** حضور در دربی معروف پایتخت

 در فصل ۱۳۵۰ و بازی با هامبورگ آلمان بازی زیبای آشتیانی باعث شد تا مسئولین این تیم آلمانی پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله را به مسئولین پرسپولیس بدهند که کارشنی‌ها مانع این انتقال شد و ابراهیم در ایران ماند.

او علاوه بر حضور در دیدار پرسپولیس و هامبورگ، دو روز قبل از آن در جریان دیدار دوستانه تاج برابر هامبورگ نیز به عنوان یار کمکی تاج به میدان رفت. همچنین در این سال در مسابقات جام دوستی به عنوان یار کمکی برای پاس هم بازی کرد.

در فصل ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و در فصل ۱۳۵۲ به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت. در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی ۶ بر صفر مقابل تاج را کسب کرد که گل اولین این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس آشتیانی و ضربه حسین کلانی به ثمر رسید.

** کاپیتانی پرسپولیس

 در سال ۱۳۵۳ آشتیانی همراه با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در حالی که ۲۸ سال سن داشت به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در فصل ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد.

** فوتبال ملی

دوران ملی آشتیانی در سال ۱۳۴۸ برای اولین بار توسط رایکوف به تیم ملی دعوت شد و در دیدارهای جام عمران منطقه‌ای برای اولین بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. آشتیانی همراه با تیم ملی در مسابقات جام ملت های آسیا ۱۹۷۲ به مقام قهرمانی دست یافت و به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات نیز انتخاب شد.

او سپس صعود به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ را تجربه کرد. گل صعود تیم ملی به المپیک مونیخ با پاس او به دست آمد. آشتیانی با تیم ملی در مسابقات جام جهانی کوچک ۱۹۷۲ برزیل و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ شرکت کرد. سال ۱۳۵۳ در حالی که فقط ۲۹ سال داشت در دیدار با کره جنوبی از تیم ملی خداحافظی کرد.

** دوران مربیگری و سرپرستی

دوران مربی گری آشتیانی در سال ۱۳۵۴ آغاز شد. او در حالی که بازوبند کاپیتانی را بر دست داشت برای اولین بار مربیگری را هم تجربه کرد و به عنوان دستیار در کنار بیوک وطنخواه توانست پرسپولیس را به مقام قهرمانی لیگ برساند.

ابراهیم در فصل بعد باز هم همین سمت را به مدت کوتاهی در کنار وطنخواه و ایوان کونوف تجربه کرد. همچنین در بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۰ مربیگری در تیم امید را تجربه و در آخرین حضور، در سال ۱۳۶۹ هدایت تیم نوظهور پورا را به مدت کوتاهی بر عهده داشت.

سرپرستی در تیم پرسپولیس در زمان مدیریت اکبر غمحوار و پس از کناره گیری محمود خوردبین، جزو سوابق حضور او در کادر هدایت کننده این تیم است.

** افتخارات ابراهیم آشتیانی

رده ملی

قهرمان جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸

قهرمان جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲

صعود به المپیک تابستانی ۱۹۷۲

قهرمان جام عمران منطقه ای ۱۹۷۰

رده باشگاهی

قهرمانی با شاهین در جام باشگاهی تهران سال ۱۳۴۳

قهرمانی با پرسپولیس در لیگ منطقه ای سال ۱۳۵۱

قهرمانی با پرسپولیس در جام تخت جمشید سال ۱۳۵۲

نایب قهرمانی با پرسپولیس در جام تخت جمشید سال 1353

قهرمانی با پرسپولیس در جام تخت جمشید سال 1354

نایب قهرمانی با پرسپولیس در جام تخت جمشید سال 1355

افتخارات شخصی

مرد سال فوتبال ایران در سال 1350

بهترین بازیکن جام ملت های آسیا در سال 1972

35 بازی ملی و یک گل زده برای تیم ملی ایران

مشرق این ضایعه را به خانواده آشتیانی و جامعه فوتبال تسلیت می‌گوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس