کد خبر 790086
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۰
احمد کاظم زاده

روز یک‌شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سفر محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را به فلسطین اشغالی تکذیب کرد.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

روز یک‌شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سفر محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را به فلسطین اشغالی تکذیب کرد. پیش از این اعلام شده بود که این سفر در ۷ سپتامبر برابر با ۱۶ شهریورماه گذشته صورت گرفته است. بنابراین نخستین سؤالی که به ذهن می‌رسد، این است که چرا با گذشت حدود یک ماه و نیم از افشای این سفر خبر آن تکذیب می‌شود؟

به نظر می‌رسد چند عامل در این زمینه مؤثر بوده است؛ نخست اینکه ظاهراً عربستان در این مدت در پی سبک و سنگین کردن آثار و پیامدهای این سفر بوده و اکنون با مشاهده آثار و عوارض منفی این سفر به تکذیب آن دست زده است‌. دوم اینکه در فاصله بین اعلام خبر افشای سفر محرمانه ولیعهد عربستان به فلسطین اشغالی و تکذیب آن تحولات بنیادی در منطقه روی داده است که در برپایی روابط میان تل‌آویو و ریاض نیز مؤثر بوده است. خبر سفر محرمانه محمد بن سلمان به فلسطین اشغالی زمانی افشا شد که در عراق غائله همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در جریان بود و در صورتی که به نتیجه می‌رسید می‌توانست معادلات را در منطقه بر هم بزند و روزنه امیدی برای محور شکست خورده فراهم کند.

با توجه به اینکه رد پای رژیم صهیونیستی در این غائله کاملاً آشکار بود از این رو به نظر می‌رسید یکی از اهداف این سفر در آن مقطع بررسی ابعاد این پروژه و مشارکت در آن بوده تا زمینه جبران شکست‌های منطقه‌ای عربستان را نیز فراهم کند. همچنین در آن مقطع نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در حال تدارک بود و با توجه به اینکه دونالد ترامپ برای اولین بار بنا بود در این مجمع سخنرانی کند، لذا به نظر می‌رسید تهیه دستور کار مشترک برای این سخنرانی و گنجاندن خواسته‌ها و مطالبات هر دو طرف اسرائیلی و سعودی در آن از دیگر اهداف این سفر بود که استقبال و حمایت مشترک هر دو طرف صهیونیستی و سعودی از سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل یا در جریان خودداری از تأیید توافقنامه هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ از جمله امریکا این هماهنگی‌ها را تا حدود زیادی آشکار کرد. هرچند اکنون نیز هماهنگی‌ها بین دو طرف ادامه دارد و هر دو طرف سعودی و صهیونیستی برای به شکست کشاندن این توافقنامه و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره امریکا تلاش می‌کنند اما در مجموع معادلات منطقه در مقایسه با زمان خبر افشای این سفر تا حدود زیادی به ضرر عربستان رقم خورده است . 

از این‌رو هرچند در عمل تلاش‌ها برای برپایی روابط میان عربستان و فلسطین اشغالی خاتمه نیافته است و این تلاش‌ها چه از سوی طرف‌های سعودی و صهیونیستی و چه به واسطه امریکا ادامه دارد اما در مجموع به نظر می‌رسد که عربستان بیش از پیش از افشای روابط پنهانی خود با رژیم صهیونیستی واهمه دارد و با تأخیر به تکذیب سفر محرمانه محمد بن سلمان به تل‌آویو دست زده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 0
    فلسطین و عراق و سوریه با عربستان توافق میکنن تا ایرانو از کشوراشون بیرون کنن ... عربستان همه برشش از ثروتشه میدونید ثروتش از کجا میاد؟ از نفت ایران پول نفتو چپاول میکنه و ملتشو هر روز فقیرتر میکنه اما عربستان و باقی عربای پولدار هر روز پولدارتر میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس