کد خبر 788970
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
ظریف

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به سفر ظریف وزیر خارجه به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر، به اهمیت و جایگاه قاره سیاه در سیاست خارجی ایران پرداخت.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه به چند کشور آفریقایی شامل آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر با بیان اینکه قاره آفریقا و کشورهای آفریقایی به دلایل مختلف برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به اولین مقصد سفر ظریف اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این سفر و در اولین مقصد این تور آفریقایی به آفریقای جنوبی سفر می کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان آفریقای جنوبی را یکی از شرکای خوب، مطمئن و قابل اطمینان در حوزه آفریقا برای جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: وزیر خارجه بنابه دعوت همتای خود به این کشور سفر می‌کند و قرار است در این سفر سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی برگزار شود و در همین راستا یک تیم سیاسی و یک هیأت اقتصادی متشکل از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و غیردولتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، بانکی و علمی و فناوری وزیر خارجه کشورمان را همراهی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وزیر خارجه در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود با ریاست جمهوری و تنی چند از وزرای این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد، بیان داشت:‌در این سفر اسنادی که همکاران ما از روزهای گذشته درباره آن با طرف آفریقای جنوبی در حال مذاکره هستند و فکر می‌کنم تا صبح دوشنبه آماده خواهد شد به امضا می‌رسد.

وی در عین حال گفت: علاوه بر این، نشست مشترک مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی دو کشور نیز برگزار خواهد شد که این نشست توسط وزیر خارجه و همتای وی افتتاح می‌شود و فرصتی است که شرکت‌های ایرانی بتوانند با طرف‌های خود رایزنی کرده و برای شناخت بیشتر و ادامه همکاری‌ها در آینده به منظور تحقق برخی فعالیتهایی که می‌تواند در حوزه اقتصادی بین دو کشور صورت بگیرد، اقدام کنند.

*سفر به اوگاندا و نیجر

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه وزیر خارجه پس از آفریقای جنوبی در دومین مقصد سفرش راهی اوگاندا خواهد شد، عنوان کرد: وزیر خارجه در اوگاندا با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی خواهد پرداخت.

قاسمی همچنین گفت که در سفر ظریف به اوگاندا بیمارستان 50 تختخوابی که توسط جمهوری اسلامی ایران از بودجه کمک‌های توسعه‌ای احداث و تکمیل شده و بیمارستانی بسیار پیشرفته‌ است، افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه پس از اوگاندا به سمت نیجر حرکت می‌کنند و قرار است دیدارهایی در سطح عالی در این کشور انجام و رایزنی‌هایی حول مسائل دوجانبه و بین‌المللی و همکاری‌های هر چه بیشتر دو کشور صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در دو کشور اوگاندا و نیجر برای شرکت‌هایی که هیأت را در این سفر همراهی می‌کنند این فرصت وجود دارد تا بتوانند در نشست‌های مشترک با شرکت‌های طرف مقابل رایزنی کرده و برای شناخت متقابل و چگونگی آغاز همکاری‌های بیشتر بحث و تبادل‌نظر کنند.

وی در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این تور آفریقایی که اولین تور و سفر از نوع خودش در دولت دوازدهم است گویای توجه ویژه ایران به آفریقا است و نشانگر آن است که ایران علاقه‌مند است با توجه به سیاست‌های خودش و اقتصاد مقاومتی که در جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، در زمینه صادرات غیرنفتی و سایر همکاری‌ها با آفریقا تلاش‌هایی را به عمل آورد.

قاسمی گفت: در حال حاضر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس یک اصل مهم یعنی تعامل هر چه بیشتر با کشورهای جهان عمل می‌کند و بر همین اساس،  سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت متعادل و متوازن با همه نقاط جهان افزایش دهد و از همه امکاناتی که در اقصی‌ نقاط جهان وجود دارد استفاده کند و در چارچوب و روند این تعامل هر چه بیشتر، علاوه بر آفریقا باید روابط خود را با سایر حوزه‌های جغرافیایی جهان مثل آمریکای لاتین، کشورهای آسیایی و اروپا توسعه بدهد.

وی در پایان عنوان کرد که این آمد و شد و رفت‌ها در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در حال برنامه‌ریزی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس