اربعین

در حالی که بهای بلیت هواپیما برای اقشار معتقد و مذهبی به مقصد عتبات و به قصد زیارت حرم آل الله به حول و حوش ۳ میلیون تومان رسیده، بلیت گران ترین خط هوایی ایران به مقصد بانکوک، ۱.۷۰۰.۰۰۰ است.

سرویس سیاست مشرق - "ای سلمان! در آن موقعیّت کارهای بد و ناپسند در بین مردم به صورت کارهای شایسته و پسندیده در آید؛ و کارهای پسندیده و نیکو به صورت کارهای نکوهیده و ناپسند جلوه کند. و مردمان خیانت پیشه مورد وثوق و امانت واقع شوند؛ و به افراد امین و درستکار نسبت خیانت داده شود. و مرد دروغگو را تصدیق کنند و به دروغ های او مُهر صحّت و درستی بنهند؛ و مرد راستگو و درست را دروغگو شمارند و به گفتار او ترتیب اثر ندهند.»(از اوصاف آخرالزمان از لسان مبارک پیامبر اکرم(ص))"

رسول اکرم (ص) به اصحاب فرمودند:

"دوره‌ای خواهد آمد که مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک خواهند کرد. اصحاب با تعجب عرض کردند مگر امکان دارد که مردم امر به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها را ترک کنند؟ حضرت فرمودند: بدتر هم خواهد شد و زمانی برسد که مردم امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند! باز اصحاب با تعجب گفتند این چطور امکان دارد؟ حضرت فرمودند: بالاتر از این هم خواهد شد و زمانی برسد که جای معروف و منکر با هم عوض شود."( بحارالانوار، ج۵۲، ‌ ص ۱۸۱، حدیث ۲)

روز ۲۸ مهرم، مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس از رسیدن نرخ بلیت رفت و برگشت هواپیما به/از مقصد عراق برای ایام اربعین به ۳ میلیون تومان خبر داد.

همین ۱۲ مهرماه بود که احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشوری، از گران شدن صد در صدی بلیت اتوبوس به مقصد مهران برای ایام اربعین خبر داد.

همه این خبرها از اجرای «تمهیدات» چپ و راست برای «رفاه حال»! زائرین اربعین حسینی از سوی مسوولین امر، در حالی به گوش می رسد که به نظر می رسد دولت محترم به کل خیال خود را راحت کرده و قصد دارند کم ترین هزینه را در زمینه حضور عشاق اباعبدالله(ع) در گردهمایی بزرگ و جهانی شیعیان انجام دهد.

ظاهرا «سکولاریزم» خزنده در لوای کاهش تصدی گری حکومت در امور مذهبی در حال فراگیر شدن در دستگاه های مسوول است و این مساله، اگر نیک بنگریم، در نظامی که «جمهوری اسلامی» است و قرار بوده و هست که حواسش به دین و دنیای مردم توامان باشد، فاجعه است.

بیخ کار آن جا مشخص تر و معلوم تر می شود که نگاهی به قیمت بلیت هواپیما به مقصد مراکز تفریحی و خاصی چون تایلند بیاندازیم:

در حالی که بهای بلیت هواپیما برای اقشار مذهبی به مقصد عتبات و به قصد زیارت حرم آل الله به حدود ۳ میلیون تومان رسیده، بلیت هواپیمای خط هوایی ماهان(گران ترین خط هوایی ایران) به مقصد بانکوک، رفت و برگشت با حدود ۱.۷۰۰.۰۰۰ در دسترس است. بحث گردهمایی اربعین، چند سالی است که برای جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اهمیت اعتقادی و مکتبی، اهمیت سیاسی و حتی استراتژیک نیز پیدا کرده است، به این معنی که گردهمایی اربعین، به میعادگاه عشاق خطّ «مقاومت» و «انقلابی گری» نیز تبدیل شده است. میلیون ها زائری که در اربعین شهادت سالار شهیدان در کربلا گرد می آیند، این پیام را به سرتاسر دنیا مخابره می کنند که «محور مقاومت»، مستظهر به سلاح باور و عقیده در قلب میلیون ها عاشق اباعبدالله است و سرمایه معنوی ایران برای ایستادگی در برابر نظام سلطه، همین میلیون ها عاشقی هستند که اربعین به اربعین، در کربلای معلّی تجدید میثاق می کنند.

از این رو، هر اندازه تلاش مادی و معنوی از سوی جمهوری اسلامی برای بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن این حماسه سالانه، در حکم یک تکلیف دینی و به همان اندازه ملی و میهنی است.

مع الاسف، دو سه سالی است که در این زمینه شاهد بی تدبیری هایی هستیم که کم کم این باور را ایجاد می کند که شاید عمدی در کار است. نرخ بلیت هواپیمای تهران-نجف در حالت عادی حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، و وقتی این قیمت در آستانه اربعین حسینی به ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان می رسد (بیش از ۳ برابر)، یعنی اراده ای برای سر و سامان دادن به قیمت ها در جهت رفاه حال صدها هزار زائر اربعین وجود ندارد.

حال باید این سوال را از دست اندرکاران امر پرسید که وقتی بخش قابل توجهی از ارزی که به واسطه تحریم ها به زحمت وارد کشور می شود، خرج خوشگذرانی بخشی از اقشار جامعه در آنتالیا و تفلیس و پاتایا می شود، آیا اقشار مذهبی این جامعه که به واقع «ولی نعمتان» جمهوری «اسلامی» ایران هستند، حق ندارند که انتظار داشته باشند اگر نرخ بلیت هواپیما به مقصد عتبات عالیات برای ایشان  ارزان تر نمی شود، لا اقل چند برابر نشود؟ آیا آن ها به اندازه مسافران پاتایا هم برای بعضی ها اهمیت ندارند که مساعدتی در حقشان انجام گیرد؟

گرچه ما نیک می دانیم که عاشقان حسین(ع) که از اقصی نقاط ایران پای پیاده راه کربلا را در پیش می گیرند، چشم امیدی به مساعدت دولت ها ندارند و عهد آن ها با سیدالشهداء، فراتر از حساب و کتاب های مادّی است، لیکن این ذرّه ای از مسوولایت مسوولان دولت اسلامی در قبال مسلمین و دینداران کم نمی کند و توجیه گر کم کاری ها و سهل انگاری ها و بعضا «بی حمیتی»ها نیست و نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 10
  • علی GB ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    36 6
    اینها میدونند چگونه از احساسات ملت بهره برداری کنند ....
    • محمد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      39 2
      اینا همون نق زن های روزگارن که تا اسم هزینه های عزاداری میشه میگن چرا این هزینه ها صرف مردم ضعیف نمیشه اما وقتی خودشان سرکار هستن ومسئولیتی دارن وهمون مردم ضعیف وکم توان مالی با تمام عشق واراده قصد زیارت اربعین دارن برای چاپیدن آماده میشن وکیسه میدوزن .یکی میاد ازسر راه زائرین سنگ ها را جمع میکنه یکی مثل این نااهل های روزگار سنگ اندازی میکنن.اما بدانن ظالم های زیادی در طول تاریخ خواستن کسی به زیارت امام عاشقان نره اما خودشان در گورستان فلاکت دفن شدن مثل صدام. مشرق مرد باش منتشر کن
    • US ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      23 2
      برید روی یوتیوب کثافتکاریهای افرادی که اونجا رفتن و کلا عمق کثافت اون منطقه تایلند رو ببینید و در نظر داشته باشید که این افراد از اونجا برمیگردند و در جامعه خودمون کنار ما زندگی میکنن میفهمید چرا اینقدر جرم و جنایت بالا رفته.
    • عبدالله IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      31 2
      خدایا هرکسی رو که سنگی برای افزون شدن مشکلات زائران اباعبدالله حسین (ع) میندازه محو و نابود و مفتضح کن و هرکی کمکی برای راحت تر شدن این سفر معجزه گر انجام میده عزیز تر بگردان
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    72 2
    هر کی با امام حسین درافتاده چوبش رو هم خورده
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      51 7
      احسنت فتنه گران سال 88 هم چون روز عاشورا به جان عزاداران افتادن غائلشون جمع شد همه باید درس بگیریم
  • زائر IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    53 6
    دولت اگه بجای کسب درآمد به فکر فرهنگ حسینی و جیب مردم بود می رفت میگفت بجای بدهی خسارات جنگ 8 ساله که باید بدن ولی نمیدن حداقل ویزای اربعین رو حذف کنید تا بهره اش به همه ملت برسه
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    55 4
    هی بگید کار فرهنگی کنیم ولی برا فرهنگ حسینی هی سنگ بندازید پای زائرانش!!!!
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    66 3
    خدا لعنت کند هرکس را که به تشیع خیانت می کند
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    15 99
    اون که بخواهد بره پاتایا میره و اونی که بخواهد بره کربلا میره پولش مهم نیست. فقط بلدی علیه دولت مطلب دروغ بنویسی
    • علی IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      14 2
      سلام مطلب دروغ؟! آمار و ارقام پارسال و امسال رو مقایسه کن خودت قضاوت کن.
    • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      0 2
      چه رویی عجب راستی . سرجمع دولت چقدرسودمیکند !
  • GB ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    8 24
    دقدقه داری؟ بیا برو به پروژه ی ICS و ICD بپرداز! (اصل 19 منشور حقوق بشر ادعایی سازمان ملل) پروژشون رو هم با موفقیت اجرا کردند... اربعین حالا کجای دلم
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 2
      هر چیزی جای خودش
  • محمد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    46 3
    کلا این لیبرالها کینه ای تمام نشدنی نسبت به امام حسین دارن
  • محمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    29 3
    مطلبی ک راجع به آخر الزمان گذاشتید واقعا شروع خوبی بود ، اربعین حسینی به گفته آقای پناهیان از جمله نشانه های آخر الزمان هست . کاری به گرون شدن قیمت بلیط ندارم به نظرم هنوز این شرایط در سال های آتی سخت تر میشود بخاطر اینکه باید اوناهیی که به این مسیر قدم میزارن میزان خلوصشون مشخص بشه
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    34 3
    آب به آسیاب صهیونیست میریزند اینها . کسانیکه با بهانه های مختلف با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دشمنی میکنند در جهنم خواهند سوخت انشاءالله . ------------------------------------- در جایی که عراقی ها با بسیج تمام امکانات خویش نهایت بزرگواری را به نمایش میگذارند ، مدعیان دروغین و بی معرفتان بی وجدان ، راه را سخت تر و صعب العبورتر میکنند !!!!!!! نفرین بر دشمنان دین .
  • مهدی IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    9 20
    آقای مشرق باهوش .. در مورد فرودگاه نجف و استفاده عراقی ها از این پیک هم یه مطلبی بنویسی بد نیست ..
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      16 1
      اینایی که ایرانی هستن حرف حساب تو کلشون نمیره که کار درست رو بکنن. حالا اونا که عراقی هستن و به ما ربطی ندارن رو بهشون گیر بدیم؟
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      11 2
      تو برو راجع به انتالیا بنویس بعد بیا
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    2 17
    سلام در این ک وظیفه دولت اسلامی هست تا اینگونه سفرهای مذهبی رو تسهیل کنه اما شما یا از روی ندانستن یا از روی حب و بغض با این مسیله برخورد می کنی مشرق طبیعتاً ظرفیت شبکه پروازی به عراق محدود هست چ از طرف ایران ک می تونه تعداد نه چندان زیادی پرواز رو اختصاص بده در این چند روز محدود چ از طرف ظرفیت فرودگاهی و پذیرش هواپیما در عراق وقتی به ناگاه تقاضا برای سفر بصورت چندین برابر میشه و عرضه محدود هست طبعا قیمت ها افزایش شدیدی پیدا می کنه حال اضافه کنید زیرساخت های نه چندان کافی برای این حجم از تقاضا رو ...
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    15 1
    و لعنت الله علی قوم الظالمین.
  • علی IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    16 2
    سلام به بعضی از این مسئولا باید گفت شما هیچ کاری نکنید به حال همه بهتره!
  • امیر US ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    8 2
    کاش میشد یکی هم این وسط به ما بلیط سوریه رو میفروخت
  • حمیدی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    8 1
    ازمشرق ممنونم که ازدغدغه های مردم مینویسددولاررابالاترازقیمت بازارهزینه های هلال احمروسازمان حج وشرکتهای بیمه رازایربایدبدهدیکباره دولت بیایدورودوخروج حرمهای اهل بیت راهم عوارض بگیردالی الله المشتکی
  • آریو از سوئد IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    17 1
    خدایش به ندرت آژانس هوایی پیدا میشه که دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشه. حتی مسلمونهایی هم که در این آژانسها کار میکنند مخفیانه نماز میخوانند.
  • فحشا يا دعا FR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    12 1
    اخه تو پاتايا مشروب ميدن و گارانتى ايدز گرفتن. تو كربلا گلاب ميدن و كرب و بلا
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 36
    الحق که منافقید شما... تا دیروز که روحانی هواپیما میخرید داد و هوار راه انداختین ای روحانی فقط واسه یه قشر خاص هواپیما میخره ولی حالا از افزایش بلیط هواپیما شکوه دارین؟ معلومه که اخبار شما از روی کینه و عقده گشایی و سیاسی کاریه و الا همه میدونیم اون پشت چه خبره
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      19 2
      چه ربطی به گرونی داره! مگه مردم مسئول برگشت هواپیما یا اتوبوس هستن که باید پول برگشتشم بدن!؟
    • طلوع IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      12 1
      چه استدلال مسخره ای!.....به شقیقه چه ربطی داره
  • امیرخان IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    14 2
    مثل همیشه نوبت سپاه وبسیجه که بیان باتمام امکانات چون دولت نمی تونه بیچاره آخرگرفتاره
  • محمود IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    7 2
    شیطان کارخودش رو خوب بلده
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    9 2
    آخه چقدر ناشکری! دیروز اعلام کردن که هزینه های هلال احمر و بیمه رو هرکدوم حدود 5 شش تومن کم کردن!!!!!!!!!!!! اینقدر اینا به فکر هستند بعدش شما!!! دولت عزیزم زیاد کار کردی برا اربعین دیگه بشین استراحت کن بقیشو مردم انجام میدن! راضی به زحمت زیاد شما نیستیم!
  • FR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 2
    يكي از دروس "كلبه كرامت" انديشكده يقين به همين مطلب اختصاص داده شده ! انهايي كه ايران و " توريسم فقري" را به عنوان راه حل مسايل اقتصادي جلوه ميدهند. تايلنديزاسيون زنان ايراني نه غيرت دارن و نه حيا كار كرد دين چيست ؟ قسط ! يعني سهم هر كس را به او بدهيم اگر همه مردان ايراني ميتوانستند راحت زن بگيرند و يا كمتر از پول بليط پاتايا دوست دختر صيغه كنند، ديگر احتياجي به پاتايا رفتن براي ارضاي جنسي نمي بود ! ان هم خيلي ارزانتر از صيغه در ايران حتي مسايل شريي هم بعضي وقتها توجيه اقتصادي داره
  • عبدالله IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 0
    باسلام، این موضوع سالها است که جاری است. بخاطر دارم درسال 1389 به لطف خداوند عازم زیارت عتبات بودیم. پس از دریافت کارت پرواز، به دلیل مشکل فنی هواپیما ازساعت 7 صبح تا 14 در سالن ترانزیت بدون هیچگونه امکانات رفاهی وپذیرایی برای زائرین که عموما از زائرین مسن بودند، منتظر ماندیم ولی درخصوص پرواز به پاتایای تایلند علیرغم بروز مشکل مشابه پرواز طبق برنامه و با هواپیمای جایگزین با کمترین تأخیر انجام شد.
    • امیر IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      1 7
      من موندم چجوری مشرق کامنت شما رو منتشر کرد چون سال 1389 محمود احمدی نژاد در راس حکومت بود و کسی از دوران انتقاد کنه به مشرق نشینان بر میخوره.
  • پویا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 0
    يكی از علتها هم میتونه استقبال چند برابری از این مراسم نسبت به سفرهای متفرقه غیر شرعی باشه که دلالها که همیشه هستند و ...
  • ناشناس IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    5 0
    در ماه محرم و صفر و رمضان تقاضا برای سفر به تایلند و ترکیه کم می شود .
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 0
    جان برادر! ... مملکت را دلالی برداشته. دلال هم فقط پول را میشناسد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    2 0
    مشرق جان همه اینها رو که گفتی درسته و اما یه چیزش کمه اینکه بسیاری از مدیران مذهبی نما در ادارات و سازمان ها هم هستند که برای هیچ به کارمند مرخصی می دهند و این ایام که میشه با مرخصی کارمندان سخت مخالفت می کنند. لعنت خداوند بر مسئولین ادارات مذهبی نما
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    0 0
    متاسفانه مردم گرفتار مسئولین بی لیاقت و دنیا پرست شدن اللهم عجل لولیک الفرج
  • سید حبیب IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    0 1
    مسئولینی که میتوانند برای زوار امام حسین در اربعین کاری کنند و نمی کنند خائنند
  • سید حبیب IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    0 1
    امام خمینی فرمود اگر مسئولی نگاه آخرالزمانی نداشته باشد هر چند با تمام توان به مردم خدمت کند خائن است چه رسد به این مسئولین ملعونی که به مردم خدمت نمی کنند پس اکثرشان خائنند این حرف من نیست حرف بنیان گذار انقلاب است امام خمینی : مسئولان جمهوری اسلامی اگر بفکر ایجاد حکومت جهانی حضرت حجت عج نباشند خائن و خطرساز هستند حتی اگر به مردم خدمت کنند - صحیفه امام جلد 21 صفحه 107 و 108

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس