کد خبر 788789
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
دونالد ترامپ دانلد ترامپ

گرچه روسای جمهور قبلی آمریکا در انتقادشان به نام دونالد ترامپ اشاره نکردند وی کاملا روشن بود که منظور باراک اوباما و جورج دبلیو بوش از اظهارات اخیرشان چه کسی بوده است.

 به گزارش مشرق به نقل از ایندیپندنت، باراک اوباما و جورج دبلیو بوش روسای جمهور سابق آمریکا در تازه ترین اظهارات خود به شدت از اقدامات کاخ سفید و تاثیری که سیاست های فعلی واشنگتن بر کشوری که زمانی اداره آن را بر عهده داشته اند، انتقاد کرده اند.

جورج دبلیو بوش که طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ زمام امور آمریکا را در دست داشت، در سخنانی گفت: سیاست ما ظاهرا آسیب پذیری بیشتری نسبت به تئوری های توطئه پیدا کرده است.

باراک اوباما نیز که از سال ۲۰۰۹ تا همین ۹ ماه قبل قدرت را در دست داشت، گفته است: سیاست ظاهرا به شدت تند و زننده شده است. به جای آنکه سیاست ما بازتاب دهنده ارزش های ما باشد، امروز سیاستی را داریم که جامعه ما را آلوده می کند.

در ۶ دهه اخیر این یک رسم سنتی و دیرینه مورد قبول در آمریکا بوده است که روسای جمهور قبلی آمریکا رفتار رئیس جمهور بعدی خود را مورد انتقاد قرار ندهند. این واقعیت که دو رئیس جمهور سابق آمریکا چنین اقدام شگفت آوری را انجام داده اند، بی سابقه است.

باربارا پری مدیر مطالعات ریاست جمهوری در دانشگاه ویرجینیا در این باره گفت: به طور سنتی، در دوره ای که در بالاترین سطح چند قطبی شدن قرار داریم، روسای جمهور قبلی سعی می کنند تا کشور را متحد کنند. ولی شما دونالد ترامپ را دارید که واقعا هیچ تجربه نظامی یا سیاسی ندارد و هنجارهای سیاسی را درک نمی کند. به همین دلیل است که او انتخاب شده است.

البته این سنت که روسای جمهور قبلی علیه رئیس جمهور بعدی خود صحبت نکنند، همواره وجود نداشته است. در روزهای نخست جمهوری، جان آدامز دومین رئیس جمهور آمریکا، با توماس جفرسون که معاونش و از یک حزب دیگر بود و بعدا سومین رئیس جمهور آمریکا شد، به منازعه پرداخته است.

هری ترومن دموکرات که سی و سومین رئیس جمهور آمریکا شد، به شدت از اقدامات دوایت آیزنهاور ژنرال پنج ستاره که سی و چهارمین رئیس جمهور آمریکا شد، انتقاد کرده است.

جیمی کارتر سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا که در سال ۲۰۰۲ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، از اقدامات جورج بوش و تونی بلر در راه انداختن یک جنگ غیر ضروری برای سرنگونی صدام حسین بر اساس دروغ ها یا سوء تفاهمات به شدت انتقاد کرده است.

وی در این باره تاکید کرد: هیچ دلیلی برای شرکت و درگیر شدن در جنگ عراق وجود نداشت. تصور می کنم که بوش و تونی بلر احتمالا می دانستند که بسیاری از اتهامات مطرح شده علیه صدام بر اساس اطلاعات نامطمئن بوده است... و تصمیم برای جنگ بر اساس همین اطلاعات گرفته شده است.

ماه گذشته نیز باراک اوباما از تصمیم ترامپ برای لغو قانون داکا به شدت انتقاد کرد، قانونی که با هدف حمایت از کودکان مهاجر در آمریکا اجرا می شد و مانع از اخراج کودکان و افراد کم سن و سالی می شد که بدون اسناد لازم وارد خاک آمریکا شده اند. وی این اقدام ترامپ ر ا ظالمانه ارزیابی کرده است.

روبرت شاپیرو استاد دانشگاه دولتی کلمبیا در این باره تاکید کرد: هم آقای اوباما و هم آقای بوش، به خاطر خصومت شخصی، کمترین علاقه ای به رئیس جمهور ندارند ولی من تصور می کنم که هر دو آنها فکر می کنند که ترامپ مایه خفت و پستی جایگاه ریاست جمهوری آمریکا و نهادهای آمریکایی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس