ترامپ

کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا طرح لغو اختیار قانونی رئیس جمهور این کشور در صدور مجوز اقدام نظامی را تصویب کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» در گزارشی از رای گیری غیر منتظره روز گذشته (پنجشنبه) کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا با هدف لغو اختیار قانونی رئیس جمهور آمریکا در صدور مجوز عملیات نظامی خبر داد.

این اختیار قانونی را سه رئیس جمهور سابق و فعلی آمریکا داشته و دارند و بر اساس آن، مجوز اقدام نظامی در افغانستان، عراق و سوریه و سایر نقاط بحرانی امروزه در جهان را صادر کردند. این مجوز سه روز بعد از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا و با عنوان قانون «AUMF» تحت ریاست «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور اسبق این  کشور به تصویب رسید.

بر اساس این اصلاحیه به تصویب رسیده، مجوز فعلی استفاده از قدرت نظامی که در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار داد، 240 روز بعد از تصویب این طرح لغو خواهد شد.

 قانون AUMF که هنوز هم اجرایی است، به رئیس جمهور آمریکا این اجازه را می دهد تا از تمام نیروهای لازم و مناسب خود علیه سایر کشورها، نهادها و افرادی که از نظر رئیس جمهور آمریکا به برنامه ریزی، تائید، ارتکاب و همراهی در انجام حملات تروریستی در 11 سپتامبر 2001 در آمریکا پرداخته اند، استفاده کند.

بر این اساس، بوش و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا و در حال حاضر ترامپ از این قانون برای صدور مجوز عملیات نظامی در عراق، حمله به داعش در کشورهای جهان و انجام ماموریت های مبارزه با  تروریسم استفاده کرده اند.

بر اساس سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا،‌ این قانون تقریبا 40 بار اقدام نظامی در 14 کشور جهان را توجیه کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    2 1
    چرا این مصوبه بعد از 240 روز بعد از تصویب اجرائی می شود این دیوانه یک روز هم نباید این اختیار را داشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس