کد خبر 788687
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
پوردستان

جانشین فرمانده کل ارتش می‌گوید: رایزنی‌ها با طرف روسی برای کسب موافقت جهت خرید جنگنده سوخو ۳۰ را ادامه می‌دهیم اما فعلا قطعنامه‌های سازمان ملل مانع این کار هستند.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان از سال 1359 وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شده و از سال 1362 به عنوان فرمانده گروهان رسما وارد دفاع مقدس می‌شود. پس از پایان دفاع مقدس در سمت‌های مختلفی در ارتش ایفای نقش می‌کند تا اینکه در سال 1387 به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش انتخاب می‌شود.

وی پس از 8 سال فرماندهی نیروی زمینی ارتش و اقدامات شایسته در جهت ارتقای توان رزم این نیرو، سال گذشته با حکم فرمانده کل قوا به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

مصاحبه  ما با امیر پوردستان را در زیر می خوانید:

** تکاوران ارتش در تیپ مالک اشتر در سوریه، فرمانده هستند

 مأموریت مستشاری که قبلا اعلام کرده بودید هنوز ادامه دارد؟ تکاوران ارتش یا تیپ 65 و بقیه یگان‌ها هنوز هم مأموریت مستشاری در منطقه انجام می‌دهند یا نه؟ 

 این درخواست را نه فقط بنده، بلکه کارکنان نیروی زمینی داشتند و فشار زیادی آوردند که باید در سوریه حضور داشته باشیم. رایزنی‌هایی با سردار سلیمانی و ستادکل نیروهای مسلح شد،  مجوزهای لازم صادر شد و ما برای اولین مرحله تکاوران تیپ 65 نیرو مخصوص را فرستادیم و انصافا توانمندی‌شان به گونه‌ای بود که یک تیپ مالک اشتر در آنجا تشکیل شد، تکاوران ما هم فرمانده این تیپ بودند و نیروها هم از تیپ فاطمیون بودند.

در عملیات 21 فروردین حقیقتا کار بزرگی انجام دادند. کاری کردند کارستان. کاری که در منطقه زیتان انجام شد کار بسیار ارزشمندی بود و  تعداد زیادی از نیروهای جبهه النصره را به درک واصل کردند و اقتدار سربازان ولایتمدار را نشان دادند.

** امدادرسانی هواپیماهای ترابری ارتش به جبهه مقاومت/ ماموریت مستشاری ادامه دارد

الحمدلله این حضور مستشاری کما فی السابق ادامه دارد و علاوه بر آن شاید چیزی که کمتر گفته شده باشد و من به آن اشاره می‌کنم، حضور پشتیبانی نیروی هوایی ارتش است که کارکنان نیروی هوایی با هواپیماهای نهاجا نزدیک به سه سال است که دارند پشتیبانی می‌کنند. البته جنگنده‌های ما حضور ندارند اما ترابری نیروی هوایی ما دارد کار انجام می‌دهد.

هم هواپیماهای  C-130 و هم هواپیماهای 747 ما هستند و بسیاری از روستاهایی که در محاصره قرار گرفتند، توسط این هواپیماها امدادرسانی می‌شود و این امدادرسانی و غذارسانی و سایر ملزوماتی که مورد نیاز روستاها هست، دارد انجام می‌شود ضمن اینکه نیروی زمینی هم نیروهایش  کما فی السابق حضور دارند.

 آیا سطح حضور مستشاری ما در سطحی است که نیرو و فرمانده اعزام می‌کنیم یا اینکه تجهیزات خاصی مثل توپخانه نیز به آنجا می‌بریم؟ 

 نیروهایی که در آنجا حضور دارند، نیروهای مستشاری هستند. امروز در سوریه یک بارقه امیدی هست و آن هم اینکه ارتش سوریه به خودباوری رسیده است و هم اقداماتی که من جا دارد از شهید همدانی یاد کنم که یک بنای بسیار نیکو را این شهید بزرگوار گذاشتند و دفاع وطنی یعنی بسیج را تشکیل داد.

این شجره طیبه‌ای که حضرت امام(ره) بنا نهاده است، ثمرات و نتایج شیرینی داشته یعنی شجره طیبه‌ای که "اصلها ثابت و فرعها فی‌السماء". ما می‌بینیم که وقتی داعش در عراق می‌آید 2 لشکر ارتش عراق در موصل هستند و داعش با 400 تا 500 نفر می‌آید و این شهر را  از این دو لشکر می‌گیرد. این یک ارتش فشل است.

اما وقتی حشد الشعبی قوی تشکیل می‌شود، ارتش قوت می‌گیرد جان می‌گیرد پا می‌گیرد و می‌آید در مقابل داعش می‌ایستد. همین حرکت را در سوریه هم می‌بینیم، ارتش سوریه ارتشی نبود که بتواند در مقابل النصره و داعش و احرار الشام بایستد اما وقتی که بسیج شکل می‌گیرد و نیروهای مردمی آن رشادت را نشان می دهند، تدین‌شان و روح میهن پرستی‌شان سبب می‌شود که اینها جان بگیرد، این نهالی بود که شهید همدانی کاشتند و جا دارد به روح بلند ایشان درود بفرستیم.

آیا نیروهای ارتش در آموزش دادن نیروهای ارتش سوریه نقش داشته‌اند؟

یک کار مشترک بود. بچه‌های ما مستقلا کاری را انجام ندادند. قرارگاه سپاه قدس در آنجا بود و نیروهای ما مامور به قرارگاه سپاه قدس بودند. یعنی متولی آموزش در سوریه و عراق، سپاه قدس است بچه‌های ما زیر نظر سپاه قدس کار انجام می‌دهند و مستقلا کاری را انجام نمی‌دهند. 

در بحث آموزش هم دخیل بودند؟

 بله حضور مستشاری برای آموزش است، یک حوزه‌هایی تعمیرکار هم فرستادیم برای تعمیر تانک‌ها اما با نظر سپاه قدس انجام شد. 

** خرید جنگنده سوخو 30 همچنان در دستور کار

موضوع خرید جنگنده به کجا رسید. این موضوع بازتاب زیادی در دنیا داشت. خریدجنگنده مبنایش چه بود و الان برنامه چیست؟

 مبنای خرید جنگنده، نوسازی ناوگان نیروی هوایی ارتش است. ما بنا داریم ناوگان نیروی هوایی ارتش را نوسازی کنیم. با طرف روسی هم صحبت شد و موافقت هم شد اما قطعنامه 2231 سازمان ملل مانع شد که این کار انجام شود. اما رایزنی‌ها با طرف روسی برای کسب موافقت جهت خرید جنگنده سوخو 30 را ادامه می‌دهیم اما فعلا قطعنامه‌های سازمان ملل مانع این کار هستند.

 پس خرید جنگنده  منتفی نیست؟

خیر منتفی نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    47 26
    ""جانشین فرمانده کل ارتش می‌گوید: رایزنی‌ها با طرف روسی برای کسب موافقت جهت خرید جنگنده سوخو ۳۰ را ادامه می‌دهیم اما فعلا قطعنامه‌های سازمان ملل مانع این کار هستند."" شاهکار دولت تدبیر و امید ستم شاهی! خود تحریمی
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      25 12
      قسم میخورم خودت هم نفهمیدی چی گفتی!!!!
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      12 3
      نیست قبلش هر چی میخواستین میخریدین؟
    • محمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      8 6
      نیازی به قسم نیست برادر من. 5 سال تحریم تسلیحاتی پس از اجرای برجام رو همین آقایان تکنوکرات قبول کردند اونم به صورت داوطلبانه برای اثبات حسن نیت. اثبات حسن نیت به گرگ جماعت!!!! عاقلان دانند که برجام شبیه جاده ای دوطرفه است که هم راه نفوذ شیاطین رو باز کرده و هم بالعکس.
    • افشین IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 3
      منظور این عزیز عدم چانه زنی مذاکره کننده ها در این باب هستکه با توجه به گفته های دیگران خیلی زود کوتاه امدن و هیچ لابی با چین و روسیه که مخالف این بند بودن انجام ندادن.البته هییتی که ازش جاسوس در میاد رو نباید در این حد از منافع ملی دید.
    • مهندس نادر IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 2
      وقتی اروپایها و امریکایها رسما خواستار تمدید تحریم های تسلیحاتی و موشکی برای 2025 به بعد هستن یعنی برجام اشکال داشت شما هم به جای رگ کردن گلفت کردن و باد کردن های ایرانی قسم قسم نکن...این همه شد مثل داستان پول نفت برجام که مشخص شد از 100 میلیارد دلار 3 میلیارد دلارش عملآ نقدی بوده و کل پول نفت داره با واردات کالا و گرفتن ارز از وارد کننده ها و اشغال بازار ایران تامین میشه..بعد ملت میریزن توی خیابون جشن می گیرین آی لاو یو اس آ بعد برجام!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    2 57
    ئیران رو به مرگه . فازت چیه شما ؟!
    • FI ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      36 4
      اونیکه مر تویی نوکر ضحاک اسراییلی.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      11 3
      مزدور حرامی زباله هسته ای ایران تا ابد پا برجاست اونی که رو به مرگه دشمنان ایرانند
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 2
      شما عزرائیل را خواهید دید ولی پایان ایران رو نخواهید دید . این اسرائیل هست که 24 سال آینده رو نخواهد دید
  • LB ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    30 4
    خریدنش منتفی نیست تحویلش منتفیه!
  • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    8 1
    خوب دراین که ما این جنگنده رو میخوایم شکی نیست ولی خو مسلم هستش که با توجه به تموم نشدن تحریمها روسیه هیچ وقت حاضر نمیشه همچین کاری بکنه. اونم با وجود دیوانه ای مثل ترامپ. سال پیشم سخنگوی ارشد روسیه گفتش که بحث فروش سوخو ۳۰ به ایران با توجه به تحریمها نشدنیه و فعلا منتفیه.
  • AE ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    16 1
    اگه همون طور که قرار بود تا پنج سال نتونیم این سلاح ها را بخریم بهتر نیست به جای سوخو ۳۰ رو گزینه های دیگه مانور بدین؟سوخو ۳۴ و ۳۵ که البته ۳۴ خیلی بعیده
    • محمد IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      5 7
      الجزابر که گرفت. بسته به عرضه دولت بی عرضه ماست
    • علیا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 0
      سوخو 34 ه تقریبا به درد ایران نمیخوره. نه اینه کلا به دردمون نخوره بلکه اگر هم بنا به خریدش باشه جزو اولویت ها ی آخر هست. در مورد سوخ 30 یا سوخو 35 کاربرد این دو جنگنده متفاوته. به هر ترتیب تشخیص کارشناسان ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح این بوده که توانایی های سخو 30 با نیازهای فعلی ما همراستا تر از سوخو 35 هست. هرچند سوخو 25 در بحث موتور و طراحی جدیدتر و قوی تر هست اما دلیل نمیشه که سوخو 30 هم ضعیف باشه. با به روز رسانیهای انجام شده سوخو 30 کنونی با سوخو 30 های 10 سال قبل یا بیشتر از نظر موتور و رادار و اویونی و باقی مسائل بسیار متفاوت هستند.
  • میثم IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    8 3
    آن شا الله 30 ساله دیگه میخریم،شاید هم تا اون موقع بتونیم جنگنده نسل 5! کاملا بومی خودمان را بسازیم
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    13 0
    صحبت سر این نیست. اصلیترین مشکل ما لابی های ضد ایرانی است ما قبل از تحریم ها هم مشکل خرید جنگنده را داشتیم. لابی های عربی و اسرائیلی و امریکایی و حتی اروپایی مشکل اصلی ما هستند ما باید کاری کنیم که تاثیر این لابی ها را بر روابط خود و روسیه بی اثر کنیم البته باید روسیه هم همکاری کند. با این روال من فکر نکنم بعد از لغو تحریم ها هم مشکل خرید تسلیحات حل شود.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    10 3
    دیگه قدیمی شده برید دنبال میگ ۳۵ که زیرساختشم داریم از اونجایی که میگ ۳۵ ارتقا یافته ی میگ ۲۹ هست... :/
    • علی IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      3 0
      میگ ۳۵ رو نمیخرن چون میگ ۳۵ یه رهگیر قدرتمنده ولی برد عملیاتی کمی داره و تو بحث هجومی قابلیت سوخو۳۰ رو نداره. وگرنه خودم به شخصه از علاقه مندان میگ ۳۵ هستم چون تو بحث دفاع هوایی واقعا توان منده ولی مطمئن باشین هیچ وقت این جنگنده رو نمیخرن . البته میشه جفت این جنگنده هارو سفارش داد که لازمش بودجه کافیه. البته اگه بحث تحرمیها و فشارهای سیاسی رو در نظر نگیریم.
    • محمد IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      3 0
      میگ 35 نیازهای کشور وسیعی مثل ایران رو پوشش نمیده.میگ 29/35 کلا شاه مهره دفاع نزدیک از تاسیسات و شهرهای مهم هستن. خوبن ولی با بودجه ای که ایران داره اصلا گزینه خوبی نیست. بدون شک چند اسکادران از میگ 35 عالیه ولی نیاز به رهگیرهای قدرتمندی داره تا ضعف هاش رو پوشش بدن. تنها جنگنده ای که میتونه این مهم رو برای ایران پوشش بده اولا سوخو 30 اس ام هستش. درثانی برای حذف جنگنده سنگینی مثل اف 14 ، میگ 29/35 اصلا و ابدا گزینه خوبی نیست. این خودش نوعی عقب گرده. صاعقه 4 یا 5 با موتور توربوفن سنگین انشاا... نیاز ما رو به میگ ها رفع میکنه. هزینه فایده اش هم عالیه. کلا میتونه جایگزین میراژ و میگ و اف4 و اف5 های فرسوده نیروی هوایی بشه. با وجود سوخو 30 اس ام هم کامل میشه. در کنار قاهر و انشاا.. زنده باشیم و پلتفرم بزرگتری از قاهر رو ببینیم که هم رهگیر شکاری بشه و در مدل بعدی بمب افکن. گرچه خیلی بلند پروازانه است. راستی میگ 35 واسه روس ها خوبه که باها جیب کشورهای ضعیفی مثل مصر رو ببرن. نه ایرانی جماعت رو :)
    • افشین IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      3 0
      میگ 35 جنگنده جدیدی هست ولی در باز هم در حد سوخو30نیستش اما جایگزین خوبی هست برای اف5واف7 و میگ29.کلا داشتن یک مدل جنگنده کار درستی نیست و از اون بدتر داشتن دو مدل جنگنده ساخت یک کشور هست.با توجه به اینکه ما گزینه ای جز چین و روسیه برای خرید جنگنده نداریم بهتر هستکه از هر کدام یک مدل رو بخریم تا با توجه به سنگ اندازی یک طرف طرف دیگری هم داشته باشیم.
    • افشین IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      8 2
      کس نخارد بشت من جز ناخن انگشت من.مدت تحریم نظامی ایران 5سال هستکه نیمی از اون گذشته که البته این خود تحریمی با شل امدن مذاکره کننده های ما انجام شد تا جاییکه صدای چین و روسیه هم درامد البته نه از سر دلوابسی بلکه چون گزینه ای جز انها برای خرید نداریم.اما اگر این تحریمها هم وجود نداشت باز هم ایران نه توان خرید بالای جنگنده رو داره و نه دکترین نظامیش بر اساس این راهبرد هست.چرا که ما برای حملات دور برد از موشک استفاده میکنیم و برای بشتیبانی نزدیک هم توان ساخت جنگنده در اون سطح وجود داره.اما مشکل اساسی دفاع هوایی هستکه هر چقدر هم بدافند قوی باشه باز هم نیاز به رهگیرهای قوی و در سطح امروزی وجود داره.با اینکه خیلیها بر اساس تفکر خود زنی و خودکم بینی نظر استواری مبنی بر نبود توان ساخت داخل جنگنده رو دارن اما مهندسین و جوانان ما نشان دادن که هر جایی که عزمی وجود داشته و سرمایه گذاری شده جواب گرفتیم و خوب هم گرفتیم.اینکه ما نمیتوانیم خودرو یا فلان تولید صنعتی رو داشته باشیم هیچ ربطی به صنایع نظامی نداره چرا که این صنعت در بحث موشک در همه کلاسها و سامانه های بدافندی و ارتقا و ساخت تانک و خیلی محصولات دیگه امتحانش رو داده و فقط محتاج توجه و سرمایه گذاری هست .
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 3
      بعد از شاهکار نخریدن اس ۴۰۰ و خریدن همه کشورهای منطقه اس ۴۰۰ از روسیه حالا که همه دارن سوخو ۳۵ مثل امارات که تازه با شرکت میگ قرارداد ساخت نسل ۵ هم بسته و خرید رافال تایفون سوپر هورنت اف ۱۵ اخرین مدل اف ۳۵ و... هنوز یه صلابتی توی گفتارش هست راجع به سوخو ۳۰ و نخریدن سوخو ۳۵
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 3
      بعد از شاهکار نخریدن اس ۴۰۰ و خریدن همه کشورهای منطقه اس ۴۰۰ از روسیه حالا که همه دارن سوخو ۳۵ مثل امارات که تازه با شرکت میگ قرارداد ساخت نسل ۵ هم بسته و خرید رافال تایفون سوپر هورنت اف ۱۵ اخرین مدل اف ۳۵ و... هنوز یه صلابتی توی گفتارش هست راجع به سوخو ۳۰ و نخریدن سوخو ۳۵
    • مهندس نادر IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 2
      همان میگ29 رو هم دانگرید شدش ر ودادن
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 7
    باید صبر کنیم این 3 سال تحریم تسلیحاتی هم تموم بشه بریم از فرانسه رافال بخریم نه سوخو.البته اگر ایادی روسیه بذارن
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 0
      پشت گوشت رو ببینی فروختن جنگنده توسط فرانسه عضو ناتو و متحد اسرائیل و امریکا رو به ایران ببینی
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    6 4
    هاها اینم شریک استراتژیکتون،فرقون هم بهتون نمیده به دشمناتون به سرعت باد اس 400 میده
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 1
    سوخو 35 بگیریم . دور و بر همه F35 دارن .
  • کام IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    8 17
    قسم میخورم اگه بخایم از خود آمریکا هواپیما و تسلیحات مدرن بخریم با اشتیاق در اختیارمون میزارن.چون براشون نون داره.اونا دیدن ما میخایم به روسیه خیر برسونیم واسه همین تحریم نظامی کردن مارو.هر چند که نه آمریکا و نه روسیه اندازه یه دوزاری نمیشه رو دوستیشون حساب کرد.هر دوشون پاش بیوفته ایران رو مثل خیار میفروشن.بهترین و عاقلانه ترین راه اینه که خودمون بسازیم.نه دانشمند کم داریم خداروشکر نه نیروی کار.تنها کمبود این مملکت مسئولِ دلسوز و پاکدسته.وگرنه فقط با پولِ حسابهای شخصیه مسئولینِ دلسوز و پاکدست این مملکت میشه ده تا خط تولید قاهر۳۱۳ و تانک کرار و اسلحه ذولفقار(مصاف) و ناوشکن و غیره و غیره راه اندازی کرد. به امید اون روز حتی اگه فقط خیال باشه
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      3 1
      هیچ وقت به این راحتی سر هر چیزی قسم نخور حتی برای آمدن باران وقتی ابر می غرد!! اصولا چیزی که در ایران گفته نمیشه لابی قدرتمند اسراییل و حتی اعراب در خود روسیه هست! مثل قضیه فروش اس400 و سوخو35 به عربستان و امارات..و نیز حملات هوایی مداوم اسراییل به روسیه که با هماهنگی کامل روسیه هست چون هیچ وقت این حملات به نیروهای روسی در سوریه نمی خوره!!!..
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 0
      آمریکا به ما چی میفروشه ؟؟ F35 ؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 0
      امریکا به ایران تسلیحات نخواهد فروخت !؟ مگه امریکا دشمن ما نیست مگه اسرائیل و سعودی متحد امریکا نیستند هیچ وقت امریکا دشمن خودش رو تقویت نمی کند
  • مهندس نادر IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 1
    یه جنگنده تهاجمی نسل چهار یا پنج دست کمی از یه موشک بالستیک دوربرد متعارف از نظر قدرت تخریب نداره حتی چند برابر بیشتر هم هست! بهتره خودمون رو گول نزنیم حتی اگر تحریم های تسلیحاتی و موشکی واقعا تا 5 و 8 سال دیگه لغو بشه و تمدید نشه احتمال خرید جنگنده با لابی اعراب و اسراییل در امریکا و فشاری که به روسیه مثل قبل برجام میارن بسیار بسیار کمه...
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 2
    بهتره با مردم صادق باشیم! قطعنامه های شورای امنیت فقط درباره بخش هسته ای لغو شده قطعنامه های تسلیحاتی اصلآ لغو نشده امریکا عملا سر داستان موشکی و نیروی دریایی به قطعنامه های قبلی و نه آخری استناد می کنه!..ایران فقط در هسته ای باج داد و تازه اونجا هم چیز چندانی در عمل ندادن..و دبه کردن در خیلی جاها
  • خلبان سابق IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 2
    تا زمانی که جنگنده ای در بلوک شرق ساخته نشه که بتونه برای امریکا و نه متحدین اون چالش جدی هوایی ایجاد کنه خریدی در کار نخواهد بود...بقیه همه بهانه هست....چالش یعنی چالش برای امثال رپتور ...
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 0
    فکر کنید که میده این شریک استراتژیکتون پیشرفته ها رو واسه دشمناتون حلوا حلوا میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس