جان کری

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با تاکید بر این که ترامپ حقیقت را درباره برجام نمی‌گوید، درخواست وی از کنگره برای مذاکرات مجدد درباره این توافق را بسیار خطرناک ارزیابی کرد.

 به گزارش مشرق، "جان کری"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر"، درباره اقدامات ترامپ برای خراب کردن میراث دولت قبلی و خروج از توافق آب و هوایی پاریس و برجام گفت: رئیس جمهور آمریکا بدون مبنای واقعی و بر اساس واقعیت مد نظر خود که نمی توان آن را واقعیت نامید عمل می کند.

وی افزود: یک روز بعد از اعلام ترامپ برای خروج از توافق آبّ و هوا من با تمام فرمانداران و روسای شهرهای همه ایالات آمریکا دیدار کردم. ما این مسئله را آشکار کردیم که به این توافق پایبند هستیم. بیش از 38 ایالت، مجموعه ای از پروژه های حفاظت از محیط زیست را دارا هستند که با استانداردهای این توافق نامه منطبق است و این ها نماینده 80 درصد مردم آمریکا هستند. خبر خوب برای مردم سوئیس و اروپا این است که شهروندان آمریکایی به این توافق پایبند می مانند. ما اهداف آب و هوایی خود را بدست می آوریم. اما این یک خطر بزرگ است که رئیس جمهور ما اجرای این توافق را کند می کند. در مسئله دگرگونی آب و هوا موضوع مرگ و زندگی مطرح است.

جان کری در ادامه گفت‌وگو با این روزنامه سوئیسی به توافق هسته ای ایران با غرب پرداخته و اظهار داشت: این جامع ترین و سخت ترین توافق هسته ای دنیا است که بر گردن ما است. قدرت اجرایی ترامپ حقیقت را نمی گوید. این توافق به ایران استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای اش و نه ساخت سلاح اتمی را اجازه می دهد. ما کمیسیونی برای نظارت بر این توافق داریم. آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا چهار رای دارند. بدیهی است که چین و روسیه از این توافق خارج نخواهند شد. ترامپ می خواهد از طریق کنگره برجام را مورد مذاکرات مجدد قرار دهد و این بسیار خطرناک است. اگر کنگره با مذاکرات مجدد در این باره موافقت کند ایران را در شرایط سیاسی بسیار دشواری قرار خواهد داد. ما می دانیم اینکه هیچ توافقی نداشته باشیم چه مفهومی دارد. وقتی من در سال 2013 پیشنهاد مذاکرات با ایران را دادم این کشور 1200 کیلوگرم مواد هسته ای داشت که برای ساخت 10 تا 12 سلاح اتمی کافی بود. این کشور همچنین 19 هزار سانتریفیوژ و یک رآکتور پلوتونیوم داشت که با آن می توانست سالانه دو بمب هسته ای دیگر بسازد. از این رو ما مذاکرات را آغاز کردیم. البته حالا ما بر همه چیز نظارت می کنیم. حتی اگر این کشور دوباره به ساخت سلاح اتمی روی آورد ما حدود یک سال زمان داریم تا  در صورت لزوم با ابزار نظامی واکنش نشان دهیم. یک رئیس جمهور مسئول آمریکا این توافق را در معرض خطر قرار نمی دهد. مسئله سلاح های هسته ای و یک جنگ بالقوه مطرح است.

"جان کری" در ادامه درباره مناقشات هسته ای با کره شمالی نیز گفت: ما همه را به توجه به این مسئله فراخوانده ایم. من با رئیس جمهور چین دیدار کرده و به وی خاطر نشان کرده ام که چین در مسئله کره شمالی بیشتر باید دخالت کند. تحریم ها علیه کره شمالی که سلاح اتمی در اختیار دارد بسیار کم تر و آسان تر از تحریم ها علیه ایران است که هیچ سلاح اتمی ندارد. ترامپ تنها برنامه های ما را در این راستا دنبال می کند . وی بعد از همه تهدیدها آنچه را که انجام می دادیم انجام می دهد.

وی در ادامه از نبود دیپلماسی در دولت ترامپ انتقاد کرده و گفت: دقیقا در این دوران سخت و دشوار ما به یک دیپلماسی قدرتمند نیاز داریم. این گونه ما مطمئنا منافع ایالات متحده را پیش نمی بریم.

کری در ادامه گفت: ترامپ بر سر کره شمالی فریاد می زند، به انسان ها توهین می کند، از یک استراتژی به استراتژی دیگری تغییر جهت می دهد و همه چیز را زیر سوال قرار می دهد، نه به این دلیل که بی معنی است بلکه به این دلیل که از دوره اوباما آمده است.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو بر لزوم همکاری های گسترده آمریکا با چین در بسیاری زمینه ها تاکید کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس