علی اف

بانوان مسلمان کشور آذربایجان بیش از ۱۵ سال است که از داشتن حجاب در اماکن دولتی محروم هستند و باید تصاویر آن‌ها بر روی اوراق شناسایی بدون داشتن حجاب اسلامی باشد.

سرویس جهان مشرق - جمهوری آذربایجان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور منطقه قفقاز جنوبی است که در سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشی و دگرگونی کشور اتحاد جماهیر شوروی به استقلال دست‌یافت.

این کشور در زمان جنگ‌های روسیه و ایران در بین سال‌های ۱۸۱۳ تا سال‌های ۱۸۲۸ طی دو قرارداد گلستان و ترکمن چای از ایران جدا شد و به خاک روسیه ملحق گردید. کشور آذربایجان پس از سقوط امپراتوری روسیه در سال ۱۹۱۷ و باروی کار آمدن و به قدرت رسیدن بلشویک‌ها در روسیه و با توجه به ضعف دولت مرکزی  بلشویک‌ها، در سال ۱۹۱۸ با کمک ترک‌های عثمانی حکومتی تحت عنوان جمهوری آذربایجان را تشکیل داد که این حکومت ۲ سال بیشتر دوام نیاورد و در سال۱۹۲۰ ارتش سرخ روسیه این حکومت را لغو کرده و آذربایجان را داخل قلمرو شوروی سابق قرارداد.

جمهوری آذربایجان به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه منطقه قفقاز مرکزی به شمار می‌رود و ازنظر بافت جمعیتی (۷۵درصد) این کشور شیعه هستند که دومین کشور شیعی جهان محسوب می‌شود.

جمهوری آذربایجان به خاطر موقعیت ژئوپولتیکی و راهبردی و منابع غنی انرژی و همچنین ارتباط آن با دنیای اسلام وجهان غرب موردتوجه ویژه  قدرت‌های جهانی است. این کشور در حالی بیست و ششمین سال استقلال خود را  جشن می‌گیرد که در سال‌های سپری‌شده و با توجه به رفتار و سیاست‌های خاندان علی‌اف خود را دولتی شیعه ستیز معرفی کرده و در این سال‌ها سعی کرده است از هر ابزار و نیرویی برای سرکوب و اعمال فشار بر شیعیان در داخل خاک این کشور استفاده کند.

دولت آذربایجان نه‌تنها هیچ اقدام عملی در جهت تعمیق "هویت" باورهای اسلامی و شیعی انجام نمی‌دهد بلکه درصدد برتری دادن و هویت بخشی به تفکر لائیسم و سکولاریسم (همانند آتاتورک) در ساختار و حاکمیت این کشور است که بزرگ‌ترین چالش پیش روی شیعیان جمهوری آذربایجان با دولت و حاکمیت خاندان علی‌اف همین عامل است.

رئیس‌جمهوری کشور آذربایجان در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۳ قدرت را در این کشور به دست گرفت. علایق و گرایشات شدید علی‌اف  به غرب و دنباله‌روی او از کشورهای غربی در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی باعث گردید که روند اسلام‌ستیزی در کشور آذربایجان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

علی‌اف در میان مردم آذربایجان به خاطر علاقه و میل شدید به قمار شخصیتی معروف است. وی به خاطر علاقه فراوان به قمار در ایام جوانی (۱۹۹۶) و به خاطر باخت کلان به قماربازان استانبولی مدتی گروگان گرفته شد که درنهایت با وساطت پدرش (حیدر علی‌اف) از این گرفتاری رهایی پیدا کرد.

علی‌اف در سال ۱۹۹۸ به خاطر انتشار عکس‌های مبتذلش به همراه یک خوانند مطرح ترکیه از سمت خود برکنار شد. وی بعد رسیدن به مقام  رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز به این رویه غیراخلاقی خود همچنان ادامه داد تا اینکه فساد اخلاقی وی در برقراری رابطه نامشروع با معلم خصوصی فرزندش برای مدت‌ها تیتر اصلی تمامی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اروپایی شد.

ترویج فساد و برهنگی که از ابزارهای اصلی غربی‌ها مخصوصاً لابی‌های  صهیونیستی برای مقابله با اعتقادات و ارزش‌های دینی در کشورهای مسلمان است، در چند دهه اخیر رواج بیشتری داشته است و کشورهای که سران و روسای جمهور آن‌ها وابسته به فرهنگ و تفکرات غرب هستند همواره سعی کرده‌اند این فرهنگ برهنگی را در بین مردم کشورشان رواج دهند. آن‌ها باهدف از بین بردن فرهنگ و هویت بومی کشورها و ایجاد زیر ساختارهای نوین فرهنگی طبق دستور کار غربی‌ها دست به رواج برهنگی در کشورهای خود می‌زنند.

اسلام‌ستیزی رژیم پهلوی با محوریت فرح همسر محمدرضا شاه که با ترویج برهنگی سعی در از بین بردن  هویت اسلامی شیعی در کشور اسلامی  ایران داشت، رفتار و اقدامات"لیلا طرابلسی "همسر بن علی رئیس‌جمهور مخلوع تونس که در طول سال‌های اقتدار و قدرت همسرش این فرهنگ را در کشور تونس ترویج می‌داد، هم‌اکنون توسط «مهربان علی‌آوا» ( مهربان عارف قیزی علی آوا) همسر الهام علی‌اف پیگیری می‌شود و وی با اقدامات و رفتار خود سعی در تکمیل پروژه دین‌ستیزی و شیعه ستیزی غربی‌ها و رواج فرهنگ برهنگی در دومین کشور شیعه جهان یعنی آذربایجان را دارد.  مهربان علی آوا همسر الهام علی‌اف در بافت قدرت  سیاسی حاکم در کشور آذربایجان صاحب  نفوذ و تأثیرگذاری قابل‌توجهی  است.

پس از گشایش بنیاد حیدر علی‌اف (رئیس‌جمهور سابق آذربایجان) که باهدف تربیت نسل جدید بر اساس گفتمان لائیک پایه‌ریزی شده بود، مهربان علی آوا به ریاست این نهاد مهم برگزیده شد. این بنیاد اندک‌اندک بر اساس تفکرات غرب گرایانه مهربان علی آوا  کنترل نهاد "آموزش و پروش" در کشور آذربایجان را زیر نظر خود  قرارداد. فلذا سیستم آموزش‌وپرورش آذربایجان بر اساس تفکرات غرب گرایانه مهربان علی آوا ، این کشور را برای پی‌ریزی و ترویج فساد در لایه‌های مختلف اجتماع آذربایجان آماده کرد. مهربان علی آوا هم‌چنین ریاست کمیته برگزاری مسابقات یورو ویژن، به‌منظور معرفی و تبلیغ تمدن جدید غربی برای جوانان این کشور را بر عهده  گرفت و با این کار عملاً تمرکز مسئولین کشور آذربایجان را برای پاسخگویی به مطالبات ملی مذهبی مردم و مسئله ملی قره‌باغ را منحرف کرد. الهام علی‌اف در ژانویه  سال ۲۰۱۷ طی حکمی ، همسر خود مهربان علی آوا را به‌عنوان معاون اول خود منصوب کرد.

الهام علی‌اف و اعضای خانواده‌اش در رأس تمامی فسادهای مالی آذربایجان قرار دارند. پسر کوچک و دوازده‌ساله الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان  صاحب و مالک چندین کاخ و امارت لوکس در دبی است. میزان املاک و مستغلات لیلا و آرزو علی‌اف دو دختر الهام علی‌اف بیش ۸۰ میلیون دلار برآورد شده است . طبق گزارش روزنامه گاردین خانواده علی‌اف متهم به همکاری با  یک شبکه مافیایی بریتانیایی برای پول‌شویی به مبلغ (۲.۹ میلیارد دلار ) هستند. بر اساس آمار و اطلاعات رسمی و بین‌المللی الهام علی‌اف متهم به نقض حقوق بشر ، پول‌شویی ، فساد سامانمند و تقلب در انتخابات  ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ است.[۱]

خاندان علی‌اف برای مقابله با شریعت اسلام و هویت شیعی در جامعه آذربایجان و کم‌رنگ کردن اعتقادات مردم ، دست به انجام اقدامات فراوان و گسترده‌ای زده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ممنوعیت خواندن نماز در اماکن عمومی و دولتی ، ممنوعیت عزاداری برای سالار شهیدان امام حسین (ع) در ایام سوگواری محرم ، دستگیری و زندانی کردن فعالان اسلامی، ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان و دانش جویان در مدارس و دانشگاه‌ها ، متحدالشکل کردن پوشش دانش آموزان دختر در دبیرستان‌ها (دامن کوتاه بدون روسری) و ... اشاره کرد.

مسابقات «یورو ویژن» ازجمله مهم‌ترین مسابقات رقص و آواز در جهان به‌حساب می‌آید که به عهده گرفتن میزبانی این مسابقات (یورو ویژن۲۰۱۲)، از طرف کشور آذربایجان ، دومین کشور شیعه‌نشین در جهان و همچنین تبلیغات گسترده و بی حد و حساب  دولت در زمان برگزاری این مسابقات (سال ۲۰۱۲ )، کسب مقام اولی آذربایجان در مسابقات رقص و آواز یوروویژن در سال۲۰۱۱ ، همه نشان از عزم خاندان علی‌اف  و اربابان غربی آن‌ها برای مبارزه با هویت اسلامی و شیعی در این کشور است؛ چراکه منحرف کردن افکار عمومی از همه مسائل سیاسی،اقتصادی، نظامی، مخصوصاً مسائل دینی و هویتی به سمت مسابقات یورو ویژن ، و تبدیل کردن آن به مسئله اصلی و روزمره جامعه هدف اصلی حکومت علی‌اف در آذربایجان است. برگزاری مسابقه یوروویژن در شهر باکو(مهد تفکرات اسلامی در آذربایجان) ، جدالی میان اسلام‌گرایی و لائیسم بود.

 خاندان علی‌اف با زندانی کردن امام جماعت‌های مساجد ، چهره‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذاری که  بین مردم از جایگاه و ارزش دینی بالای برخوردار هستند، سعی دارند چهره‌های معتقد به اسلام  اصیل را از صحنه اعتقادی مردم حذف کنند، و با جایگزین کردن امام جماعت‌هایی که رفتار و کردار آن‌ها مغایر شئون اسلامی است و طرفدار (برهنگی ، شراب‌خواری) و جیره‌خوار خاندان علی‌اف هستند، اسلام موردپسند خود و همپیمانان غربی-صهیونیست خود را در بین افراد جامعه ، بخصوص قشر جوان و تشنه دین و اسلام اصیل ، رواج  دهند.

بانوان مسلمان کشور آذربایجان بیش از ۱۵ سال است که از داشتن حجاب در اماکن دولتی محروم هستند و باید  تصاویر آن‌ها بر روی اوراق شناسایی بدون داشتن حجاب باشد.  اتفاقات و رویدادهای کشور آذربایجان در دو دهه گذشته (به‌عنوان دومین کشور شیعه در جهان) ، نشان‌دهنده اسلام‌ستیزی از جانب دولتمردان این کشور بخصوص از طرف خاندان علی‌اف است که نشان داده‌اند از حکومت‌های کمونیستی سابق حاکم بر این جمهوری چیزی کم ندارند.

     


[۱] https://www.theguardian.com/world/۲۰۱۷/sep/۰۴/uk-at-centre-of-secret-۳bn-azerbaijani-money-laundering-and-lobbying-scheme

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 264
  • در انتظار بررسی: 29
  • غیر قابل انتشار: 49
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    ایران وترکیه دو رغیب بزرگ در خاور میانه هشتند .همه میدانند که ترکمن ها از کجا امده ودر اذربایجان واناتولی ساکن شدند..ترکیه از عامل زبانی استفاده نموده ودر اذربایجان نفوذ کرده از ما امتیاز میگیرد .اما مااز سی ملیون کرد هم زبان وهم نڑاد در اناتولی نمیتوانیم از ترکها امتیاز بگیریم . چون دولت ما اکثریت ان را ترکها اشغال کرده اند وبا وصف داشتن صورت اریایی متاسفانه گفتار ترکی را ارجح می شمارند
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      آفرین نژادپرست؛ ترکها رو از جمهوری اسلامیمون بریزیم بیرون؟ حالا کی گفته ایران حق پدری فارسها هست
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      33 42
      وضعیت ترکیه خیلی جالبتره ! آناتولی و روم شرقی سابق که از دو نژاد یونانی و کرد تشکیل شده ولی اسمش شده ترکیه و زبانش تغیر کرده فقط بخاطر به حکومت رسیدن قوم مهاجم و مهاجر عثمانی .
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      63 25
      ما مثل ترکیه و آذربایجان یک حکومت نژادپرست و فاشیستی لائیک نیستیم ! اگر ایران دنبال سیاست های پان آریایی برود نتیجه ای جز تفرقه و جنگ داخلی و تجزیه ایران نخواهد داشت . ایران بخاطر شرایط بعد از جنگ و سیاست های نادرست دولت سازندگی نتوانست از تاریخ مشترک و پیوند های اسلامی بین ایران و قفقاز استفاده کند ولی ایران با سیاست مذهب مشترک هم می تواند اکثریت شیعیان آذربایجان و علویان ترکیه را با خود همراه کند . و شما هم یک نژاد پرست هستید که نه تنها به فکر ایران نیستید بلکه با ستیز با ترک ها دنبال تجزیه ایران هستید درضمن ترک ها کجا اکثریت دولت را تشکیل داده اند چند وزیر ترک هستن !؟
    • علی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      همه پرسی به اصطلاح کردستان عراق وحمایت اکثریت اکراد ساکن ایران که همه مهاجرهستند ، ازهمه پرسی کذایی بارزانی ، نشان دادکه ایرانی واقعی کیست وچه کسی تجزیه طلب ودشمن ایران است . ماترکهای ایران ازازل ساکن آذربایجان بوده ایم وخواهیم بود . واجازه تجزیه ایران عزیزرابه هیچ کس وناکسی نخواهیم داد . اماشمادرطول تاریخ بصورت عشیره و کوچ نشین بوده ایدوچندسالی است که شهرنشین شده و باکوچ عشایرتان ازعراق وترکیه به ایران اکنون چشم طمع به خاک ایران ومخصوصا آذربایجان آن دوخته اید .
    • GB ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      75 6
      مرگ بر نژاد پرستی چه پان ترک چه پان آریایی
    • GB ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      35 11
      شما یا ما رو احمق فرض کردی یا ... می خوای انگار بچه گول بزنی کرد ها الان تو عراق و سوریه نشون دادن چقدر به ایران علاقه دارن درضمن سیاست تجزیه خاورمیانه سیاست صهیونیست ها و امریکاست نه ایران که اگر ایران سیاست نژادپرستی در پیش گیرد متحدان اسلامی و نفوذ منطقه ای خود را از دست می دهد و درضمن در داخل کشور دچار جنگ قومیتی و تجزیه ایران می شود
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      52 3
      این توهمات آریایی و ترک و اینارو بذارید کنار به فکر پیشرفت باشید. که حتی کوچکترین کشورها هم دارن واسه خودشون مدل بومی سیلیکون ولی میسازن ما هنوز... باور کنید مردم کل خاورمیانه همه آمیزه ای از عرب و مغول و دیگر نژادهای مهاجم هستند و به هیچ وجه چیزی به اسم نژاد نداریم و زبان گفتاری هم دلیلی بر متفاوت بودن نیست.
    • عباس IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      8 3
      با عرض سلام وپوزش فراوان؛ اگه بخواهیم سطح ارتباطات منطقهای را اینگونه تحلیل ونتیجه گیری کنیم چه شود؟!!!!!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      15 7
      مرگ بر ملحدین و کفار...مرگ بر منافقین و کفار ..
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      27 16
      امیدوارم شیعیان جمهوری آذربایجان ازدست این خانواده راحت شوند آنهاراهی جزانقلاب وپیوستن به ایران اسلامی ندارند وگرنه قتل عام هم خواهندشداگربنشینند من حامی اتحادهمه مسلمین ازشیعه وسنی هستم وشک ندارم ماروزی درکنارهم خواهیم بود ازشمال آفریقا تاآسیای جنوب شرقی ! شک ندارم وعده ایست الهی که شدنی است . ازهمه هم میخواهم ازطایفه بازی دست بردارندومتحدشوندکه اسلام سقفش هم زسباست وجای همه مارادارد وبلکه بیشتربرای مهمانانی که بسوی ما میایند . انشاالله بزودی
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      64 18
      مرگ بر الهام علی اف و دار و دسته و همقطارانش...عشق فقط یک کلام حسین ع...
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      14 4
      نژاد پرست!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      22 3
      دولت ایران پسوند اسلامی دارد و نمی تواند قومی فکر کند چون قومیت گرایی برای رژیم ایران مثل سم است اما تحلیل شما مشخص می کنه که نژادپرستید
    • مهدی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 3
      سلام مشرق امیدوارم اینبار دیگه بچاپی؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟! من تقریبا کل نضرات رو خوندم چرا اینهمه توهین؟چرا اینهمه انکار؟چرا اینهمه پان پان؟همه میدانیم که در مقابل خداوند انسانیت هر شخص معیار هست نه زبان و رنگ وملیت وشاید دین.در زیارت عاشورا همه میگوییم من با کسانی که تکرار میکنم کسانی که دوستدار حسینند دوستم و بادشمنان حسین دشمن حالا در اینجا میشه امام حسین (ع) را کل چهارده معصوم و پیامبران و در نهایت خداوند بسط داد پس شاید آدم بودن بر دینداری ارجحیت دارد.من خودم ترکم و ساکن تبریز،جسارتا خیلی چیزهارو از نزدیک میبینم که خیلیها میشنوند.مگه همه ما ایرانی نیستیم؟مگر دوستش نداریم؟یکی از صفات مشترک بین انسان و حیوان ایجاد قلمرو و عشق به ان قلمرو هستش مقیاس این دید گاه رو کوچکتر کنیم میرسیم به استان و شهر و روستا و خانه،پس به قلمرو همدیگر احترام بگذاریم جسارتا هر کشوری سیاست خاص خودش رو داره پس باید ایراداتی هم داشته باشه مثل همه کشور های دنیا که ایران وآذربایجان و ترکیه هم مشمول این عبارتند.ما ترکها آداب و رسوم و فرهنگ تقریبا مشابهی باهم داریم و بعضا قوم و خویش ولی این بدین معنا نیست که ما ترکهای ایران همه سیاستهای اونها رو بپذیریم چرا که هر کشوری قانونی دارد و رهبری و ماهم رهبرمان را که سلاله حضرت زهراست تنها نمیگذاریم اگرچه از سرهایمان کوه بسازند.در مورد کشور آذربایجان باید بگویم که به خطبه های امام جمعه شهر اردبیل توجه کنید اگه وقت مطالعه ندارید و این را در نظر داشته باشید کشور آذربایجان حدود صد سال زیر سلطه پرچم روس و دولت کومونیست بوده این جمله شاید جواب خوبی برای سوال خیلیها باشه ولی اونها با عشق و سختی دینشونو نگه داشتند حتی اگر اسما مسلمان باشند(به نظر برخی ها) که اینچنین نیستند. انشاالله برسد روزی که مردم کشور آذربایجان از ضالمان و قره باغ از اشغال ارامنه رهایی یابد. یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان این مصرع هم که مورد استقبال رهبری قرار گرفت خالی از لطف نیست: بیزی دوغان مهریبانا سن مادر ده منده آنا یعنی همون فرد مهربانی که مارو به دنیا آورده شما مادر بگید ماهم آنا
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    51 65
    یعنی فساد فقط در جمهوری آذربایجانه؟ یه سوزن به همسایه، یه میخ به خودت!
    • GB ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      37 26
      شما بهتره بجای پادویی برای اربابت چشات رو باز کنی ! تو ایران کجا حکومت دنبال افزایش و تشویق بر هنگی و مفاسد اخلاقی و جنسی هست !؟ درضمن حتی بنابر اعتراف ضد انقلاب راس حکومت ایران از هرگونه فساد بری هست .
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      18 5
      یک سوزن به خودت یک جوال دوز به دیگران
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      39 32
      پان ترک گرامی شما حافظ منافع آذربایجان در ایران هستید !؟
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    37 96
    ممشرق شده دشممن اذریها و کردها چرا از هممزبانان افغانیت گلایه نممیکنی مشرق
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      34 14
      لعنت بر نژاد پرستی چی شده پان ترک و پان کرد در ظاهر دشمن هم هستن ولی در دشمنی با اسلام متحد هستند . درضمن به مردم افغان توهین نکنید که شما هیچ برتری بر ایشان ندارید و برابر هستید
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      20 24
      افغانیها خودشون چینی و مغولی صورت و از این لحاظ با ترک وتاتار مغول وایغور خویشاوند میباشند
    • آدم IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      32 15
      تو پانتورک و نژادپرست هیچ برتری نسبت به یک افغانی نداری.از تکبر و زبان پرستی و نژادپرستی ات کم کن.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      25 25
      چطور ممیشه کردها رو هندی و اذریها رو مغول خطاب ممیکنید ولی از توهین به افاغنه بحث انسانیتو بیش میکشین؟ نژادبرست واقعی شماها هستین
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      20 14
      نژاد پرست واقعی پانترکها هستن ، لعنت بر قوم گرا و نژاد پرست از هر دسته و گروهی
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      17 11
      همه میدونن اسلامم و تشیع توسط ترکها در خاورمیانه و اسیای ممرکزی و شرق اروبا گسترش یافت و اتش برستی و زنا با محارم توسط چه کسانی گسترش یافت
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      13 8
      آره همه میدونن زنا با محارم از رسوم کثیف دربار عثمانی بوده! میگن در دربار ایلهام یزیدوف هم شایعه!!!!!
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      13 12
      دربار عثممانی نبوده در دربار شاهان اجداد شمما بوده این رسوم
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      12 7
      رسوم اجداد خودتو به کسی نسبت نده پانطورچ
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      11 5
      پانطورچ کراک زدی باز؟رسوم سلاطین کثیف مغولی_عثمانی رو به بقیه نسبت میدی نادون؟
  • ناشناس IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    42 48
    اگر این آقا لاییک وضد دینه ما باسم دینداری دراین مملکت چه کرده ایم؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      41 25
      افتخار آذربایجان مقام اولی در مسابقات رقص و ... هست . افتخار ایرانی ها فناوری هسته ای و فناوری نانو و فناوری ماهواره ای و فناوری موشکی و فناوری ناو و زیر دریایی و .... و مدال های ورزشی و المپیادهای علمی هست . درضمن اسلام بطور کامل در ایران اجرا نشده ولی آنجایی که اسلام اجرا شده نتیجه داده تهرانی مقدم و احمدی روشن و قاسم سلیمانی نمونه آن هستن . درحالی که ایران در سوریه می جنگد قره باغ در تصرف ارمنستان است .
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      27 13
      الهام علیاف به اسم سکولاریسم و لائیک بود مردم اذربایجان رو بدبخت و جیب خودش و نوچه هاش رو پر کرده و قدرت رو قبضه کرده و حکومت دیکتاتوری ایجاد و کشورش رو دودستی تقدیم صهیونیست ها کرده و مخالفان اسلام گراش رو سرکوب کرده
  • ایران ایرانی CA ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    58 23
    هم وابسته است. هم کشور آذربایجان را عقب نگه داشته و ضد دین است.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      30 11
      رژه رسمی همجنس بازان در باکو را یادتون رفت بنویسید
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 8
      همین الان آذربایجانو 50 سال از ایران عقبن
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    43 25
    مردم شون بریزن تو خیابونا انقلاب کنن. اگه واقعا خواستار اسلام هستن.
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      44 28
      وقتی ایران الگوی لسلامی شون باشه هیچکس اسلام نمی خواد
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      27 18
      مردم آذربایجان نیاز به یک رهبر دارند تا بتونن قیام کنن
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      24 25
      ۰۸:۵۴ خیلی هم بخواهند اگه الگوشون ایران بود که قره باغ رو دو دستی نداده بودن بره و مثل هشت سال جنگ ایران عمل می کردن که الان رسیدیم به مدیترانه و اردوغان برای مسئله کردها و سوریه دست به دامان ایران شده
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      6 2
      اگررای اکثریت موثرنباشدحتماانقلاب میشود من به غیرت وحسینی بودن آنها غبطه میخورم دیده ام چقدرراسخ هستند . دوستشان دارم مردمی عزیزهستند
  • AU ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    39 5
    حرف شما درست ولی شما اول به سراغ بعضی از آقایان مسئول خودمان بروید که در مدارس ابتدائی شروع به حذفیات خاص کردند در جهت میل توطئه سند ۲۰۳۰. و البته دقیقا مدارس ابتدائی و متوسطه جایی است که هویت ملی و اعتقادی ساخته می شود.
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    48 27
    این زنک هم مثل فرح یه روزی فراری میشه
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      28 58
      وقتی در مورد یک خانم ترک حرف میزنی؛ دهنت رو بشور آذربایجان هم ترکیه نیستا هر چی کمبود دارین خالی کنین آذربایجان سی میلیون هم دل و هم جان داره در این جغرافیای ایران
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      38 5
      از امام زین العابدین علیه السلام درباره تعصّب سؤال شد. حضرت فرمود: «الْعَصَبِیَّةُ الَّتِی یَأْثِمُ عَلَیْهَا صَاحِبُهَا أَنْ یَرَی الرَّجُلُ شِرَارَ قَوْمِهِ خَیْراً مِنْ خِیَارِ قَوْمٍ آخَرِینَ وَ لَیْسَ مِنَ الْعَصَبِیَّةِ أَنْ یُحِبَّ الرَّجُلُ قَوْمَهُ وَ لَکِنْ مِنَ الْعَصَبِیَّةِ أَنْ یُعِینَ قَوْمَهُ عَلَی الظُّلْمِ؛ تعصّبی که دارنده آن گناهکار شمرده می شود، این است که انسان، بدکاران طائفه خود را از نیکوکاران طوایف دیگر بهتر بداند [و به خاطر این تعصّب بدان را بر نیکان مقدّم دارد] و از تعصّب [گناه آور] نیست که انسان به طایفه خود [علاقه و] محبّت داشته باشد؛ ولی تعصّب [ناروا] آن است که قومش را بر ظلم و ستم یاری دهد.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      34 17
      این زنک و اون شوهرش که مزدور صهیونیستهاست رو بزودی از خاک آران بیرون میکنیم و منطقه شمال ارس رو از لوث وجود صهیونیستها پاک میکنیم
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      37 16
      خانم ترک باشه خانم کرد باشه یا هرچیز دیگه وقتی خائن باشه نجس هست هرچند با اب زمزم هم بشوری اقای بوزگوردی
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    11 25
    مگه جمهوری آذربایجان شیعه هستن؟!؟
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      12 4
      بله
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      21 8
      90 درصد شیعه هستند-عراق و بحرین نیز اکثریت شیعه هستند
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    36 18
    لعنه الله علیهما
  • ناشناس IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    46 47
    سرو وضع خانمها و امنیت داخل آدربایجان خیلی خیلی بهتر از ماست!
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      26 13
      یک کلام هم از مادر عروس !؟ قره باغ در تصرف ارمنستان هست اون وقت امنیتش از ایران بهتره !؟ با اون سیاست های فاسد و برهنگی بهتره !؟
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      25 9
      متاسفانه در خیابونهای خودمون زنها و دختران اصلاح طلب کم مونده لخت مادرزاد بیان بیرون . سر و وضعشون بسیار شهوتی و مستهجن و عریانه
  • US ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    31 15
    افرین. این هم مثل شاه ایران میشه و فرح . عالی
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    36 12
    وقتی بیشتر جمعیت شیعه هستند برای چه جهت گرفتن حقوق خود قیام نمی کنند و با دولت مبارزه نمی کنند! قدرت اوّل را مردم میزنند نه سلاح!
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 5
      همون طور که مردم ایران زمان رضاخان هنوز جرئت قیام نداشتن بخاطر نداشتن یک رهبری واحد تا زمانی که یک رهبری واحد نباشد مردم نمی تونن منسجم شوند .
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    14 31
    چرا مردم بهشون رای میدن؟؟؟ مگه انتخابات ندارن ؟؟؟اگر مردم راضی نباشن رای نمیدن ولی رای دادن بهش چرا ؟؟؟
    • GB ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      13 4
      بله انتخابات دارن از نوع انتخاب های مبارک در مصر که این پدر و بعدش پسرش قدرت رو قبضه کردن !؟ اول پدر بعد داد به پسر ریاست جمهوری رضاخانی هست .
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    31 25
    سلام بر احمدی نژاد
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    اران و شروان خاک ایران ست که باید به کشور بازگردد.موضع دولت و نظام ایران در مقابل اران و شروان و بحرین موضع مــــــــــــــــــردم ایــــــــــــــــــــــــــــــران نیست.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      24 22
      چرا به ایران برگردند ؟! لااقل اونجا خبری از اختلاس و دزدی نیست .
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      32 32
      اصفحان و تهران رو ترکهای قاجار آباد کردن پس مال ترکاست در استان شیراز هم 3 میلیون ترک قشقایی هست مال ترکاست دیگه کجارو دارین استان گلستان هم که مال ترکمن هاست
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      21 1
      مگه موضع مردم ایران چی هست راه حل شما برای الحاق این مناطق به ایران چیست !؟ آیا با تفکرات نژادپرستانه شما مردم اکثریت شیعه ، ترک آذربایجان و عرب بحرین به ایران ملحق می شوند یا باسیاست اسلامی
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      31 26
      پان طورچها رو ببین که چه جعلیاتی سر هم میکنن!!!! حقا که پان ترکیسم مکتب بی سوادی و بی شعوریست! این آمارهای مزخرف رو ارائه بدید به دده قورقود به عنوان افسانه ثبتش کنه!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      75 28
      نظر دهند 9.51: تو یا گیجی یا خودتو زدی به گیجی.کدومش دقیقا؟؟ اخه مردک پان ترک تویی که اقوامت از قوم یاجوج و ماجوج بودن داری درباره ایران ما حرف میزنی ؟؟نمیدونم چطور از اون سدی که کوروش ساخت یه عده پان ترک حرامی یاجوج و ماجوجی فرار کردند و وارد خاک پاک کشور ما شدن.این نظام خیلی هوای شماها رو داره بترس از روزی که شما پان ترک ها دیگه حامی نداشته باشید.
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 3
      لعنت بر رضاپالانی ملعون
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      3 1
      شخصی که حاصل ازدواج فاممیلی باشه از نظر بزشکی بیماره حالا این والدین خواهر برادر باشند
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    37 12
    این مسیر را قبلاً پهلوی طی کرد و نتیجه اش را دید و به راستی که عبرت گیرندگان اندک هستند
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    19 27
    دیدار رئیس جمهوری آذربایجان با رهبر انقلاب
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      10 8
      خوب یعنی چه !؟
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    95 21
    اسراییل دوم که نگران تشکیلش بودید دقیقا همینجاست و سالهاست تشکیل شده
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      23 17
      مشخصه که شما از کُردهای طرفدار بارزانی هستین
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    38 18
    ان شاالله بعد از سر و سامان دادن به یمن نوبت ایشان هم خواهد شد
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 16
      برادر بعد از یمن انشاا... اول بریم قره‌باغ رو از اشغال ارامنه در بیاریم (اگه واقعا شیعه و مسلمانی) بعد در مورد وضعیت دینی در آذربایجان بحث میکنیم در قره‌باغ استغفرالله مساجد رو ارامنه به محل نگهداری حیوانات تبدیل کردند (بعد از اشغال) ترکیه با ارمنستان مرزاشو بسته الان 25 ساله شما چیکار کردین؟
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      22 12
      ایران به آذربایجان در زمان جنگ با ارمنستان کمک کرد و حتی شهید هم دادیم و حتی یک هواپیمای هرکولس ایران رو هم ارمنستان سرنگون کرد ولی چشم طمع مقامات پان ترک باکو به خاک ایران و لائیک بودنشون باعث شد دست رد به سینه ایران اسلامی بزنن و دست دوستی به سمت دشمن ایران یعنی اسرائیل دراز کنن ولی ایران با وجود سیاست های ضد ایرانی و ضد شیعی باکو تا کنون مدارا کرده ولی قرار نیست ما منافع کشور خودمون رو بخاطر کشوری که به چشم دشمن به ما نگاه میکن فدا کنیم
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      9 14
      آخر تو یمن خیلی گل کاشتیم می خواهیم آذربایجان رو هم مثل یمن گل کاری کنیم.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      20 13
      ۱۰:۵۴ - پان تورک جان اولا ایران تو یمن کاری نکرد خود یمنی ها امدن از انقلاب ما الگو گرفتن و الان دارن مبارزه میکنن و از زیر یوق دیکتاتوری بیرون اومدن و الان دارن برای استقلال خودشون میجنگند و مرگ با عزت رو به زندگی با ذلت ترجیح دادن و ان شا الله ملت آذربایجان هم بیدار خواهند شد
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      23 8
      ما چیکار به یمن داریم یمن داره از انقلاب ایران الگو میگیرم اما درباره خاکمون ک از کسی اجازه نمیگیرم.آران و شروان خاک ایران هست و لاغیر.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    9 13
    عراق و سوریه و یمن تموم شد نوبت به آذربایجان رسیده ؟
  • کارشناس IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    19 11
    اسلام نقابی بر چهره ایران است . مملکت ما چگونه مملکت مسلمانی است که تمام ارزشهای غیر اسلامی در ان را میتوان به چشم دید . مسائل شخصی که حق الله است بیشتر مورد توجه مسئولین است ولی حق الناس در ایران مفهومی ندارد
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 1
      متاسفانه فساد مالی و اختلاسی ، جنسی و عریانگردی در کشور خودمون بصورت کاملا" علنی و در طیف وسیع بیداد میکنه
  • آذربایجان اسرائیلی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    31 11
    یادتان رفته بگوئید جمهوری آذربایجان با اسرائیل رابطه دیپلماتیک دارد و اسرائیل در باکو سفارتخانه دارد و باکو در اسرائیل سفارتخانه دارد.
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      9 13
      از کلمه آذربایجان میترسی که میگی باکو؟ . آذربایجان در فلسطین اشغالی سفارت نداره. برو تحقیق کن بی سواد
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      8 3
      بی سواد! هم اسرائیل در باکو سفارتخانه داره و هم رژیم منحوس یزیدوف در اسرائیل! سفارتخانه دو طرفه است بی سواد! یکی که تاسیس کنه باید اجازه تاسیس در خاک خودش رو هم بده!
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 6
      ناشناس ۲۰:۱۵ آذری ها برادران ما هستند و مایه ترس دشمنان . آذربایجان منطقه ای در قلمرو ایرانه و اسم واقعی منطقه به اصطلاح جمهوری آذربایجانه آران هستش بخاطر همین واژه دولت باکو هم از سرشون زیاده .
  • محسن IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    23 7
    اين خاندان با سركوب وجنايت وديكتاتوري مشغول غارت وچپاول منابع ان منطقه هستند در اين راه به هر حيله و نيرنگ و فضاحتى دست ميزنند عامل صهيونيست كه هستند تسليحات ارسالى عربستان را براى داعش با هواپيماههاى مسافربرى به تروريستها در سوريه وعراق ميرسانند درتوطئه تاجيكستان عليه ايران كه نقش دارند وجاسوسى دايم از منطقه ما براى صهيونيستها كه ميكنند گاها گنده تر از دهانشان در دولت و مجلس شان در مورد ايران صحبت ميكنند اين كشورهاى دست چندمى هيچ فايده اى جز ضرر و زيان براى دولت و ملت ما ندارند، گذشت زمان دولت قبلى كه اينهمه پولهاى كشور را صرف ابادانى اين كشورها كرد البته تاجيكستان و آذربايجان از همه خطرناك تر هستند براى ايران زيرا هم توهم كشور گشائى دارند هم عامل صهيونيستها هستند هم همكار و عامل جنايت وهابيون در عراق و سوريه ميباشند ، يا على
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    14 10
    این علی اف کوره یه نگاه به ما بندازه ببینه بعد چهل سال چگونه هویت دینی ما در کوچه بازار و بین مقامات موج میزنه نمیدونم چرا خجالت نمیکشید و این حرفها را مطرح میکنید
  • سوسان IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    27 46
    قبلا باکو در مقایسه با تبریز یک روستا بود الان تبریز در مقایسه با باکو یک دهکده عقب افتاده متحجر است این است جمهوری اسلامی
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      23 15
      شما برای چی داری از رسوا شدن یزیدوف می سوزید از چی می ترسید این که با آگاهی مردم ایران کعبه آمال پان ترک ها ویران شود درضمن تبریز در مقایسه با تهران از لحاظ امکانات چیزی کم نداره
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      18 9
      همه فکر میکنن مرغ همسایه غازه
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      23 15
      صهیونیست ها گفتن با ما باش و در امان باش و این شد که الهام روح خودش به شیطان فروخت و تجمل ظاهری وارد کرد
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      25 11
      برا همینه از باکو گله ای میان تبریز!!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 4
      من خودم تازه از باکو اومدم باکو به اندازه شهرهای 50 سال پیش ایران است
  • LB ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    32 12
    آذربایجان منو پس بدین
  • ناشناس IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    26 14
    اونهابا حجاب خودشان کناراومدن درایران مانتوهای زننده وجلوباز رو اول جمع کنید
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      20 14
      شما برای چی داری از رسوا شدن یزیدوف می سوزید از چی می ترسید این که با آگاهی مردم ایران کعبه آمال پان ترک ها ویران شود
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 4
      ظاهر کشور دیگر رو با باطن کشور خودتون مقایسه نکنید
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    21 9
    مشرق میشه این کشورهای دیگر را ول کنید بچسبید به ایران تا این مملکت کمتر دست دزدهای 30 هزار میلیاردی بیفته؟!!!!
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      19 12
      شما برای چی داری از رسوا شدن یزیدوف می سوزید از چی می ترسید این که با آگاهی مردم ایران کعبه آمال پان ترک ها ویران شود
  • ایرانی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    27 0
    ولی نگارنده این خبر فکر کنم تو ایران نیست واوضاع واحوال داخل کشور را رسد نمی کند دراین روزها بچه مذهبیها استخدام نمی شوند ودرجامعه افرادی منزوی شده اند وجائی بروند تحویلشان گرفته نمی شود چون بلد نیستند دزدی کنند ورشوه بدهند وزدو بند کنند جزء جامعه فقیر شدند چون نمی توانند با زدوینددوامهای کران بگیرند وآن را نیزپس ندهند وجامعه ما خیلی مبتذل شده بیائیم بیرون می دانیم زنان بی حجاب همه درادارات استخدام شده اند ویا درشرکتها با بی حجابی کارمی کنند ودرتبلیغات درکشور اول شیعه چه چیزی را اولویت قرار می دهند 1-زیبائی 2-پولداری 3-آرایش غلیظ مردان وزنان مجری وبازیگران چرا ما فقط عیب دیگران را می بینیم وعیوب خودرا می پوشانیم که باعث این بدبختیها شده یک بار بیائیم واقرار بیاوریم که با اسلام شیعی چکار کردیم وما مذهبیها دلمان به این خوشه که یک مداح چند ده میلیونی دعوت بگیریم وبا اجرای یک مراسم آن را به دیگر هیئتها پز بدهیم بیائیم به کیفیت یک برنامه مذهبی فکر کنیم وتاٌثیر آن درجامعه نه فقط عده ای را جمع کنیم وبه حاشیه های آن هیچ فکری نکنیم آیا اجرای یک کار مذهبی با چه قیمتی اجرا کنیم فقط با ارسال آمارو فیلم وگرفتن امتیاز برای منافع شخصی؟--
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    22 17
    مشرق جان فقط یه بار هم از وضعیت قره‌باغ اشغالی گزارشی منتشر کنید بعد از حمله ارامنه 2-3 میلیون مسلمان شیعه مجبور به ترک قره‌باغ شدند چرا سکوت کردین؟! الان چندتا نژادپرست میاد و به ترکها فحش میده؛ شما یه عده روانی هستین (نژادپرستارو میگم)
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      20 10
      ایران سکوت نکرد و کمک هم کرد ولی باکو دست کمک اسران رو گاز گرفت و ما دوست مردم شیعه باکو هستیم نه حکومت دیکتاتوری و فاشیستی و دوست صهیونیست های باکو !
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      21 14
      آره شما نژاد پرستها یک مُشت روانی هستید! منظورم پان ترکهاست
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      25 12
      پان ترک نادان کی سکوت کرده؟ شما اگر تاریخ جعل نکنید می میرید؟؟؟؟؟؟ ایران نیرو و تسلیحات فرستاد به قره باغ و رسما در کنار مردم مظلوم قره باغ جنگید اما اون حاکمان احمق باکو ترجیح دادن از اسرائیل کمک بگیرن!!!! و اینجوری سرزمینهای شمال ارس شد جولانگاه صهیونیستها
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    23 8
    حداقل در مسئولین ارشد کشور ما سابقه فساد جنسی و روابط غیر اخلاقی وجود نداشته تا آتو دست دیگران داشته باشن
  • GB ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    19 3
    بنیاد حیدر علی‌اف (رئیس‌جمهور سابق آذربایجان) که باهدف تربیت نسل جدید بر اساس گفتمان لائیک پایه‌ریزی شده بود، مهربان علی آوا به ریاست این نهاد مهم برگزیده شد. آدم یاد بنیاد پهلوی و فرج پهلوی می افتد با جشن هنر شیراز
  • مراد و مارتا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    29 3
    هیچکس نمی تواند نور خدا را خاموش کند. عمرا" نمی تواند. مردم کشور آذربایجان بیمه اهل بیت(ع) هستند. این آقا و خانم هم زحمت خودشان را زیاد می کنند.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    48 23
    مشرق چرا اجازه ميدي پان ترك ها هر چيزي تو صفحه بارگزاري كنند؟
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      23 27
      تو پان آریایسم سکوت کن
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      16 9
      اونی که باید سکوت کنه پان طورچهای نژاد پرست هستن
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    19 9
    چه زن زشتی داره
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      12 11
      شبیه فر ح پهلویه
  • کاظمی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    36 9
    باسلام بنده زبانم ترکی است ولی افتخارم ایرانی بودن است بعد ترک شیعه بودن لذا حواسمان باشد در طرفداری در دام پان ترکیست های احمق نیفتیم که اعتقادی به ایران ندارند و ساخته و پرداخته استعمارگران بوده و هستند. پدر شهید بنده هم رزم شهدای باکری ، دو نفر از افتخارات آذربایجان بود که همیشه به بچه های آذربایجان هوشیاری می دادند که مراقب دام ناسیونالیست قومی باشید
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    28 14
    مرگ بر مهربان علی آوا
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    31 13
    مرگ بر الهام علی اف
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    19 28
    مشرق چی شده که گیر دادی به ترک ها
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      24 19
      گیر داده به پان ترک ها.تو پان ترکی؟؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    13 23
    مشرق ترک پژوهی راه انداختی؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    16 27
    مشرق جان دست از سر ترک ها بدار
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      39 7
      چی میگی؟ ترک و غیر ترک نداره! این ایلهام یزیدوف مزدور صهیونیستهاست، مشرق داره از مزدوری این ملعون برای صهیونیستها میگه، کسی به نژاد کاری نداره اینجا
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      23 21
      مرگ بر پان ترک ها. یه جا باید اینها رو فرستاد پیش اقوام یاجوج و ماجوجشون
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    7 4
    سانسور نکن مطالب رو
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    33 1
    مرگ بر نژاد پرستان جهان و رهبرشون ابلیس
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    34 1
    مرگ بر تمام پان فاشیست ها
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    32 7
    مرگ بر الهام یزیدوف
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    25 5
    رژیم دیکتاتوری نژادپرست و وابسته و واداه و لائیک و صهیونیستی وهابی علیف به سرنوشت صدام و رضاخان گرفتار خواهد شد
  • رستم AE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    15 15
    علی اف اصلیتش کرده ازتیره جلالیان ماکو
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    16 15
    کلا نژاد پرستی و قومیت گرایی به شکل افسار گسیخته ای بین ما ایرانی ها وجود داره از این موضوعات احمقانه بکشید بیرون
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      28 10
      البته بیشتر از ما در برخی کشورهای منطقه مثل ترکیه و جمهوری آذربایجان وجود داره؛ با این تفاوت که در ترکیه و آذربایجان به شکل سازمان یافته و حکومتی اعمال میشه؛ رژیم صهیونیستی هم اساسش بر نژاد پرستی استواره ؛ در آمریکا هم نژاد پرستان بسیار قدرتمند هستن! گروههای نئو نازی در اروپا هم بسیار فعال هستن
  • قزوینی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    33 23
    اولا که کشور جعلی آذربایجان(آران) طبق قرارداد صدساله گلستان و ترکمنچای که قاجار خائن بسته باید برگرده به میهن،ثانیا بادکوبه(باکو)تا 15سال پیش یک شهر بشدت عقب مانده بود ولی حالا به کمک اسرائیل پیشرفت کرده،ثالثا جمعیت ترک شده های ایران طبق آمار 16میلیونه بعضی آمارهایی میگن که مغز آدم سوت میکشه،در ضمن ایران و کلا این منطقه چیزی به اسم ترک نداره و همه ترک شده هستن،ترک نژاد زرده و مثل مغول تشریف دارن
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      16 13
      قزوینی؛ شهر خودت مال ترکاست، برید بیرون از شهر ترکها؛ اشغال کردید اونجارو. یاشاسین آذربایجان
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      18 6
      20:21 ما نژادپرستها و قوم گراهای مزدور رو از شهرهامون بیرون میکنیم
    • قزوینی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 11
      قزوین شهر ترک هاست؟چه مزخرفاتی!!
  • شمه IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    13 29
    از این سایت بوی عفونت می آید چرا؟بوی عفونت ،صدای تفرقه ،رفتار نفاقانه سراپا کثافت و چرک
    • مانی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      14 6
      خفه ...لطفا... !!!
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      12 7
      بیشتر بوی سوختگی می آید! بوی سوختگی قوم گراها! بوی سوختگی نژاد پرستان! بوی سوختگی تجزیه طلبها! بوی سوختگی مزدوران ایلهام یزیدوف!
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    22 6
    درود بر شیعیان جهان
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    24 9
    احسنت بر شیعیان غیور آذربایجان مقاوم و صبور
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    46 13
    آذربایجام متعلق به تمدن شیعی و ایران است
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    23 8
    مرگ بر ابلیس های انسی در آذربایجان که قصد انحراف شیعیان را دارند
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    32 7
    امام زمان خود پاسبان شیعیان مظلوم است
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    26 9
    درود بر سید حسن نصرالله رهبر مقاومت در برابر ظلم و سرباز صادق سیدعلی خامنه ای
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    24 16
    آذربایجان مال ایران است
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    36 2
    مرگ بر نژاد پرستی
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    20 9
    پس چرا مردم آذربایجان اعتراض نمی کنند؟
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    24 9
    خدالعنت کنه الهام علیوف رو
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    26 9
    تف بر این خاندان ضد دین!
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    23 10
    بزودی به سرنوشت پهلویهای ملعون و اون فرح نکبت فاسد دچار خواهید شد!
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      7 16
      لعنت به دشمنان آذربایجان
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 1
      آره لعنت بر دشمنان ایران و آذربایجان که خاندان یزیدوف مزدور صهیون اولین دشمن آذربایجان هستن
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    17 61
    مشرق به تو ربطی نداره علی یف چیکار میکنه !هرکاری کنه اونا از ما مردم اسیر ایران خوشبخت ترن.
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      36 14
      مردم ایران اسیر نیستن، اسیر اون تجزیه طلبها و مزدوران صهیونیسم هستن ؛ لعنت بر قوم گراها و تجزیه طلبان مزدور صهیون
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      13 8
      مردم ایران هم خیلی خوشحالن هم خیلی خوشبخت. خیلی. تمام امار شاخص خوشبختی و ضریب جینی و ... هم کار استکبار جهانی و اون یاروئه که با 3000 میلیارد گذاشت رفت کاناداس.فهمیدی؟
  • US ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    5 11
    مشرق تو هم با ن تورکی از همشون فاشیست تر فقط مثل بقیه بانتورکها البته نه اکثریت آذریهای عزیر خودتو زیر شعار ایران دوستی بنهان کردی لعنت بر منافقین لعنت به علی اف نوکر اسراییل
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      7 4
      همه بدن/ تو خوبی/ از پارس تیوی چه خبر
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 2
      تو فعلا گوناز تی وی گوش بده و ببند اون فَک رو تا بعد!
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    14 10
    خوش به حال ما اصفهانیها و یزدیها و شیرازی ها و اراکی ها، که ایرانی هستیم و تو نژادپرستی مزخرف گیر نیفتادیم.
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      18 13
      بزرگترین نژادپرست شما هستین که نمیذارین ترکها با سی میلیون جمعیت در ایران به زبان خودشون درس بخونن/ بعد میگین اروپا اروپا؛ شما هنوز در اولین آجر دموکراسی لنگین
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 5
      اولا این آمارهای توهمی پانطورچی رو دیگه نگو که فقط به درد مجله گُل آقا میخوره! دوما نژاد پرست اصلی پانطورچها هستن که دُز نژاد پرستیشون بر همه آشکاره! سوما در ایران در کنار زبان ملی، زبانهای محلی هم اهمیت دارند و تبلیغ می شوند پس این جعلیات رو دیگه تکرار نکن!
  • اصغر کوچولو IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    21 6
    می گن اصلیت زنش هم ایرانیه ! لعنت به خودشو شوهر بی عیرتش
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    22 12
    ایران در قضیه آذربایجان به ترکیه واسراییل باخت.تمام
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      21 13
      مرگ بر اردوغان
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      22 10
      جوجه رو آخر پاییز میشمارند.... مطمئن باش مردم شمال ارس این روند رو تغییر میدن همونطور که مردم ایران سال 1357 تغییرش دادن... به فضل الهی آینده جهان از آن مومنین خواهد بود
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      10 15
      ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ درود بر اردوغان مرگ بر نژادپرست مرگ بر پان فارس
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 4
      بله.اذربایجان دست فاشیست های پانترک افتاد ایران باخت
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 4
      لعنت بر عردوغان و یزیدوف؛ لعنت بر قوم گرا و نژاد پرستان پانترک
  • ابراهیم مختاری IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    13 3
    عزیزان ترک وکرد وفارس یعنی چه حساب کن تو یک کشور کوچک وضعیف زندگی میکنی ویک شبه صدام میاد واشغال میکند وبعد امریکا میگه بیا از حالا ۶۳ درصد نفتت مال ما وهر چه پول هم داری بده تا صدام را بیرون کنم عزیزان غرب به دنبال فروپاشی کشورهای بزرگ خاورمیانه است برای غارت کردن بهوش باشید
  • زیبا احمدپور US ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    16 8
    مرگ بر باکو و آنکارا
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 11
      مرگ بر شهر و قوم و قبیلت و جد و آبادت
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 3
      مشرق ای پی اینا رو باید منتشر کنی ببنیم کیا هستن تا سر از تن تک تک شون جدا کنیم.دیگه مماشات با این پان ترک های ظالهع دیگه کافیه
  • عبدالحسین IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    10 10
    سلام اگر مطابق قانون اساسی تدریس ترکی را در مدارس ابتدائی متوسطه ودانشگاه مانند فارسی رسمیت تدریس بدهد ونامهای مناطق وشهرهای که به فارسی ترجمه شده به ترکی برگردانند همچنین در پیشوند یاپسوند نام استانهای زنجان واردبیل وقزوین و...بنویسند مثلاقزوین آذربایجان ایران باور کنید جمهوری آذربایجان داوطلبانه دوباره به آغوش ایران برمی گردد ولی با ادامه سیاستهای پان فارسی نمی دانم
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 11
      توهمات پانترکی.اگه قراره اسمی برگرده اسامی اصیل ایرانی قبل از مهاجرت ترکان چرا برنگرده؟
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 7
      چی میگی؟؟!!! این توهمات و جعلیات چیه؟ مطابق قانون اساسی زبان فارسی زبان رسمی کشوره و بقیه زبانها هم آزاد هستن و تبلیغ می شوند، کسی جلوی زبانهای قومی و محلی رو نگرفته و اسم جایی هم ترجمه نشده است! بسه این همه دروغ و توهم و جعلیات پان ترکی!
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 6
      از همون پانفارس!!!! گفتنت مشخص شد چقدر در توهم و جعلیات و تعصبات قومی و قبیله ای زندگی میکنی!!!!!! قرن بیست و یکمه! ازخواب نژاد پرستی بیدار شو!
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      10 12
      این فارس ها که از دشت های هندوستان و تمدن ایران و بابل رو به یغما بردن با فرهنگ و زبان که سایر ملل به دزدی بردن رو به نام خود مصادر کردن اساسا ایران همیشه ترک بوده تمامی حکومت ها ترک بودن با حمله محمود افغان،افغان ها سرازیر ایران شدند
    • ایران IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 5
      پانتورک جان اگر قراره اسامی به نامهای نخستین خود برگرده اول باید نامهائی که به ترکی تغییر داده شده اند مثل قره سو و قره داغ و آغ داق و قره کلیسا و ایلخچی و قره ضیاالدین و سولدوز و قره آغاج و...دیگر اسامی که ترکی شدند باید به نام اصیل خود برگردند.نژادپرستی و پانترکیسم درمان هیچ دردی نیست.
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 4
      چی مصرف میکنی پانترک؟توهمت خیلی بالاست! این اراجیفی که گفتی فقط باعث تمسخر خودت و رفقای خودت میشه! حالا نمی خوام باهات بحث تاریخی کنم و از تمدن درخشان ساسانی و هخامنشی و آل بویه و... زیاد بحث کنم چون مطمئنم بی سوادی! و فاقد شعور کافی برای فهمیدن! پس به همین بسنده میکنم که به قول استاد طباطبایی :پانترکیسم ملقمه ای از بی سوادی و بی شعوری است!
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      8 5
      از کجا اومدی عردوغان اوغلی؟ صحرای گُبی مغولستان؟ گمشو برگرد همونجا!
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      10 4
      عقلت در حد چلبکه.حتی با تحلیل او خیاریت میگی فارس ها از هندوستان اومدن پ پان ترک ها که از پشت سد یاجوج و ماجوجی اومدن چی اونا دقیقا به چیه خودشون افتخار میکنن؟؟به خریتشون یا به ....بگذریم.نزارید دهنمونو وا کنیم تو زمان شاه اکثر.... از همین شما پان ترک ها بودن
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 7
      اتفاقا افغانها فقط زبانشون فارسیه.نژادشون ترک چشم تنگ زردپوسته. ضمنا سگ همون افغان شرف داره به هرچی پانترک نژادپرسته
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    12 4
    من کاری با ترک و فارس ندارم ولی این زنیکه که زن این یارو درتصویر هست بیشتر به شکل ...هست تا زن یک ریس جمهور
  • ع IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    5 16
    این تحلیل ها باعث تیره شدن روابط دو همسایه میشود ما حق دخالت در امور داخلی هیج کشوری را نداریم همانطور که خود نیز نمیخواهیم کسی در امور داخلی کشور ما دخالت کند. آذربایجان در این وانفسا تنها کشوری بود که حاضر شد در یکی از پروژه های کشور 500 میلیون یورو سرمایه گذاری کند. این مبلغ به صورت وام به ایران داده میشود. برای کشوری که کل درآمد سالانه اش حدود 10 میلیارد دلار است دادن یک وام 500 میلیون یورویی رقم بسیار بالایی است. با این تحلیل ها روابط دو کشور را به هم نریزید.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      3 4
      ما در مقابل ظلم به مظلومین جهان بخاطر گندم و پول ساکت نمی شینیم ما برادر و خواهر تمام مظلومین جهان هستیم امور داخلی معنی نداره چون این مرزها برای ما معنی نداره
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      8 6
      همسایه ایی وجود نداره.اونجا خاک ماست.باید همه ی یاجوجی ها رو فرستاد به درک
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 13
      یاجوجی بهتر از ناممشروع زادگان حاصل ازدواج محارمم هستند
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      3 4
      نخیر عاریایی ها باید دخالت کنند
    • GB ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      7 3
      پان طورچ نادون اینقدر رسوم قبیله ای عثمانی ها و زنازادگی عثمانی و یزیدوف ها رو تکرار نکن! همه میدونن! خودتو مَچَل نکن!
  • خوب NL ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    6 12
    کارش درست مردم اینطور بهتر پیشرفت میکنند
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 2
      کدوم پیشرفت پیشرفت در فساد و تباهی و نوکری بیگانه و بندگی ابلیس رو کردن این پس رفته
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 2
      لعنت بر مخالفان دین و مذهب
  • آذربایجانی IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    9 1
    امیدوارم تمام مردم دنیا در صلح و صفا زندگی کنند و حاکمان جمهوری اذربایجان مردم رو در انجام امور مذهبی خودشون ازاد بزارند بعد از فرو باشی اتحاد جمماهیر شوروی ممردمم کشورهای استقلال یافته مجالی یافتند تا در امور ممذهبی خودشون که بر گرفته از عشق و فطرت انسانهاست ازاد باشند
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      2 8
      در هیچ کشوری مذهب آزاد نیست دولتیه
    • GB ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      7 0
      یعنی چی هیچ کجا مذهب آزاد نیست!!!!! مذهب دولتی کجا بود؟ این جعلیات رو خواهشا سر هم نکن! مذهب تشیع هیچ گاه دولتی نبوده و نخواهد شد و اصولا امکان نداره تشیع دولتی بشه چون ساختارش به شکلیه که نمیشه دولتیش کرد
  • روزبه IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 2
    رسول اکرم (ص ) فرمود : اذربایجان جنت روی زمین است. امام جعفر صادق (ع) فرمود: در زمان ظهور امام مهدی (عج) یک گروهی از مردم در اذربایجان خواهد بود که بعد از زیارت امام رضا (ع) در مکه به گروه امام زمان می پیوندند. از ایشان نقلی دیگر است که فرمود: اذربایجان برایمان ضروری است چون که هیچ چیز در برابرش نمیتواند مقاومت کند وقتی امام زمان ظهور میکند در روی برف با شکم هم لیز خورده باشید به طرفش عجله کنید. اهمیت و درک اینکه اذربایجان و اذربایجانیها که در اعتلای اسلام و فرهنگ علوی و تشیع و ایران اسلامی نقش بسزایی داشته اند و توانسته اند بنا به هر دلیلی مذهب تشیع رو در ایران رسمیت ببخشند مشاهیر اذربایجان : علامه جعفری علامه امینی صاحب الغدیر،علامه قاضی،علامه طباطبایی ایت الله خویی، علامه مرعشی نجفی علامه میلانی، شیخ مقدس اردبیلی، شیخ صفی، شهید خیابانی، ستارخان و باقر خان، نسیمی، شیخ محمود شبستری، سهروردی، خاقانی، نظامی گنجوی، شهریار، فضولی،شهدای انقلاب و دفاع مقدس شهید ستاری،باکریها، امینیها،لشگر خط شکن عاشورا و ۲۱ حمزه (س) قیام ۲۹ تبریز، قیام مشروطه و... مشتی از نمونه خروار اثر گذاری اذربایجانیها در ایران اسلامی بوده و همواره اذربایجانیهای هم نژاد ترکای ترکیه جنگهای بسیار سرنوشت سازی در دوره های مختلف داشتند جنگ چالدران که البته و صد البته که با خیانت متاسفانه برخی در صحنه جنگ و عقب نشینی سبب شکست کشور شدن، در دوره نادرشاه افشار، در دوره قاجاریه و... البته که حکومت جمهوری اذربایجان رویه بسیار خطرناکی رو در پیش گرفته که انتقاد ازش کاملا بجا هست ولی متهم کردن همدیگه به بهانه های مختلف کار درستی نیست قطعا همدلی از همزبانی خوشتر است بررسیهای تاریخی در ارتباط با نژاد و سرزمین هم همیشه مورد مناقشه است نبایستی به خاطر این جور مسایل همدیگرو متهم کنیم هممون باید در عصر انتظار خودمون رو برای ظهور اماده کنیم روایات متعدد و قابل توجهی در ارتباط با یاران امام زمان وجود داره که برخی از یاران اصلی ایشون هم از ایران و اذربایجان هست ما باید تمام بحثهامون امام زمانی باشد و از این حیث به خودمون افتخار کنیم که عمده انصار صاحب الزمان از ما ایرانیهاست
  • hamid IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    7 15
    به شماها چه ربطی داره؟؟؟
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      2 2
      به شما چه ربطی که به ما چه ربطی داره
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 3
      خاک کشور ماست.مستیقیما به ما ربط داره
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 4
      به تو چه ربطی داره بوزگوردی؟
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      3 7
      مردم همیشه در صحنه عاریایی باید نطر بدهند
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 0
    به نظر من هر کجا جرم وجنایت نباشه وحداقل کم باشه آنجا اسلامی است.هرجاباشه
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    20 7
    مرگ بر پانترکیسم
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      15 15
      مرگ بر پانفارسیسم
    • GB ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      9 4
      لعنت بر پانترکیسم و نژاد پرستان بوزگورد
  • بله DE ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 5
    به ما مربوط نیست حجاب زورکی نیس ن پوشیدنش ن برداشتن
    • پویا IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      2 0
      حجاب واجب است ، حتی تا همین اویل قرن بیستم هم اکثر بانوان اروپایی هم با حجاب بودند، اصولاً فرق انسان و حیوان در همین است ، که حیوان شعور ندارد ولی انسان بدلیل شعور و فهمی که خداوند داده می بایست خود را از حیوان جدا کند و یکی از همین موارد حجاب و پوشش بدن است ، الان خر فهم شدی ؟
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    21 27
    پان آریایی فتنه اتحاد ملی ایران است جمع کنید بساط هم جنس بازان کمبوجیه. ویس و رامین رو همه میدانند اولین حکومت صهیونیست خاخام نشهای فارس بودند
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 3
      خاک بر سرت نژاد پرست نادان!
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      3 3
      پان از هر نوعیش باشه فتنه است؛چه پانترک مزدور عردوغان و یزیدوف باشه چه پان ایرانیسم چه پان عربیسم یا پان کردیسم؛ اما درباره مزخرفاتی که به زبان راندی باید بهت بگم: آره جمع می کنیم بساط پانترکهای مزدور صهیون رو؛ همون طور که پیشه وری رو به جهنم فرستادیم بقیشون رو هم می فرستیم همون جا!
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 4
      پانطورچ! عمق سوزشت از کامنت نفرت پراکنت مشخه! نمی دونم فارسها چه بلایی سرت آوردن که اینجوری سوختی! ضمنا توهینت به یک حکومت و سلسله ایرانی نشون دهنده بی ریشه بودنت و بی هویت بودنته! توهم مثل اون ابلهی هستی که فیلم 300 رو ساخت! بسوز که سوزش برازنده دشمنان ایرانه
    • ایران IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 7
      چقدر بعضی ها نسبت به ایرانیان و نژاد آریائی عقده دارند.
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      8 4
      جمع می کنیم بساط نژاد پرستان پانطورچ رو! خوبه الان بادکوبه به دست یزیدوف ملعون شده مرکز همجنس گرایان دنیا! که البته خرابش می کنیم و نوچه هاش رو با خودش به گورستان می فرستیم
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      8 1
      با اینهممه هجوم اسکندر اعراب مغول افغان روس ترکها ایا نژاد خالصی مونده؟
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 6
      عاریایی نماد وحشیت است
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 6
      عقده دارند چون پان ترک ها خودشون میدونن از چ قومی هستند.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      4 2
      برو مثل اجدادت آلت چوبی بنداز گردنت فکر کن وحشی نیستی ومتمدنی برو بگو نسلت حاصل تجاوز اغوزخان به یک گرگه فکرکن وحشی نیستی برو بگو زمانی که آریایها امپراطوری.تمدن دین مذهب پیامبر صنعت هنر و ...داشتند شما از شمال مغولستان تا شمال دریای سیاه سرگردان ومشغول ترکتازی بودید فکر کن وحشی نیستی برو بگو مولوی گفته آن غزان ترک خونریز آمدند...بهر یغما بر دهی ناگه زدند بعد فکرکن وحشی نیستی برو بگو نظامی گفته ز بس کاورده‌ام در چشم ها نور....ز ترکان تنگ چشمی کرده‌ام دور بعد بگو وحشی نیستم
  • بله CH ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 5
    به ما مربوط نیست حجاب زورکی نیس ن پوشیدنش ن برداشتن
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 4
      به ما مربوطه بچه جان! به همه مسلمانها مربوطه وقتی یک ضد دین مزدور داره بر سرزمینی اسلامی(سرزمینهای شمال ارس) ظلم میکنه؛ به همه مسلمانان مربوطه
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 4
    ترک ها در زمان پهلوی انقلاب کردن
    • GB ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      6 4
      کسی حق نداره انقلاب اسلامی رو مربوط به قومیتی بدونه؛ اگر این کار رو بکنه در بهترین حالت نسبت به موضوع بی اطلاع و جاهله! و خدای نکرده در حالت بدش نژاد پرسته و قوم گرا؛ انقلاب اسلامی حاصل قیام همه مردم و رهبری امام خمینی بود
  • CA ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    2 5
    آخه به تو سنه نه؟
  • پویا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    8 2
    از کجا معلوم که این خانواده علی اف شیعه باشند ، که اینقدر دارند به شیعیان سختگیری میکنند ولی وهابیون با تمام قدرت دارند تبلیغ میکنند، چندصد نفر از داعشیها هم از همین جمهوری آذربایجان بودند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    10 4
    مرگ بر اردوغان
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    10 3
    مرگ بر الهام علی اف کافر و مزدور
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 1
      ممنون افرین
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 2
    مرگ بر سکولاریسم
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 4
    احسنت بر مشرق
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 4
    ریشه شناسی سکولاریسم در آذربایجان ضروری است
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 3
      احسنت درسته موافقم
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    8 3
    حجاب دستور اسلام است
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    10 10
    بدتر از اینکارها زنا با ممحارمم اتش برستی هست
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      5 5
      اینقدر رسوم قبیله ای خودت رو به دیگران نسبت نده قوم گرای مزدور!
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      4 4
      ابله بی سواد! اینقدر رسوم قبیله ایت رو به کسی نسبت نده!
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 4
      آره! زنا با محارم از رسوم کثیف دربار عثمانی بوده! میگن در دربار ایلهام یزیدوف هم شایعه!!!!!
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      6 4
      خاطرات سولطان های عثمانی رو داری بلغور میکنی پانطورچ؟ آره از این بی ناموسی ها اونجا زیاد بوده! میگن ایلهام یزیدوف هم اینکاره است!
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      0 2
      فازت چیه ؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      0 3
      میشه درست حرف بزنی
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      5 5
      مرکز زرتشتی گری ایران اذربادگان ومهم ترین اتشکده اش آذرگشنسب بوده. زرتشتی بهتر است یا آلت پرستی؟؟ سفرنامه ابن فضلان را بخون تا بدونی اجدادت در صحراهای اسیای میانه چی پرستش میکردن
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      4 4
      مرکز زرتشتی گری ایران اذربادگان ومهم ترین اتشکده اش آذرگشنسب بوده. زرتشتی بهتر است یا آلت پرستی؟؟ سفرنامه ابن فضلان را بخون تا بدونی اجدادت در صحراهای اسیای میانه چی پرستش میکردن
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 2
    لعن علی آل یهود
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 0
    حزب الله هم الغالبون
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 1
    ممنون
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 1
    مطلب خوبی بود
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    0 3
    بدبینانه به مطلب نگاه شده
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 2
    نگران کننده اس
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    7 5
    این زن هرزه هستش
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 4
    مرگ بر افراط گرایی و ناسیونالیسم
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 3
    علی اف مرتکب اشتباه بزرگی شده است
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 2
    علی اف به زودی مضمحل می شود
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    3 2
    مرگ بر علی اف و یارانش
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 1
    نکته جالب در روابط دیپلماتیک تهران و باکو اینجاست که مردم ایران برای رفتن به جمهوری آذربایجان احتیاج به ویزا دارند ولی اتباع آذربایجان بدون ویزا به ایران تردد میکنند
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    0 6
    مشرق جان داری چی می کنی؟
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    4 1
    مشرق جان احسنت ممنون از مطالبت
  • DE ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    4 4
    هموطني كه نوشته چرا سرزمين آران ( اذربايجان قلابي يا بهتر بگويم أذربيجان ) بايد به ايران ملحق شود
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    7 2
    مرگ بر نژادپرستی
  • DE ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    7 1
    مشرق عزيز شما همه نظريات را منتشر نميكنيد ، خصوصا انهايي را كه در مصالح كشور نميدانيد من در حيرت شدم كه شما اين نظرات ترك و فارس و در قوميتي را منتشر كرديد سود ان چيست ايا با در گيري هاي قومي در ايران موافق هستيد من چنين گماني را ندارم ،
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      2 0
      راست میگه
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      1 0
      درسته
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      0 1
      خجالت بکشید
  • علی GB ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    18 6
    ارزوی قلبی من بعنوان یک اذری اینه که کشور عزیزم ایران یکپارچه باقی بمونه حتی باکو هم ضمیمه کشور عزیزم بشه زنده باد ایران ایرانی
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      14 3
      زنده باد ایران اسلامی
  • ناشناس IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    6 14
    اذربایجان اگه دین قاطی سیاستش کنه بیچاره میشه بهترین کار رو داره آذربایجان میکنه که اسلام ایرانی رو از ذهن مردمش داره پاک میکنه هر کشوری که با ایران رابطه داشت بدبخت شد از سوریه بگیر تا عراق و یمن و ونزوئلا انگشت ایران با این تفسیری که از دین داره به هرجا بگیره اونجا منهدم میشه و این سیاست اصلی و پنهان نظام ایران برای در آمان ماندن خودشه, درگیری فلسطین و اسرائیل درگیری در بحرین درگیری در یمن و عراق و کشور های اطراف علت اصلیش ایرانه چون اگه کشور های عربی با هم متحد بشن اولین آسیب و ایران میخوره و به همین خاطر فلسطین و اسرائیل هیچوقت نباید به صلح برسن چون باعث ایجاد اتحاد اعراب میشه و همیشه باید تو سوریه و عراق نفوذ داشته باشیم تا باعث تفرقه بینه اونا بشیم عینه این قضیه برای آذربایجان و ترکیه و کرد ها هم صادقه امنیت ایران در گرو تفرقه و جنگ در کشور های اطرافشه وگرنه ایران ایرانی با هر نژاد و قومیتی امنیتش در خطره
  • samad1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    1 1
    با سلام عزیزان الان همه ما گرفتار بعضی از مسائل های روز مره و کشورمان شده ایم که فرصت برای نژاد پرستی -فرقه گرایی ترک-فارس- وبلوچ شدن نمانده. بی خود خودتنو سرگرم این نوع برنامه ها نکنید . دغدغه همه ما در زندگی این است که چطور خانواده وبچه هایمان را خوب وبا ابرو تربیت کنیم ایا از وضعیت دانشگاهها ی اسلامی خبر دارید . ایا از ارتباط جنسی پسران ودخترانمان در دانشگاهها اطلاع وامار دارید ایا از معتاد شدن چندین هزار از جوانان این مملکت به علت بیکاری و.........به انواع مواد مخدر که به اصطلاح اینده سازان این مملکت خواهند شد اطلاع دارید . ایا تمامی مشکلات این مملکت تمام شده فقط مشکل فارس وترک بودن مانده است در دوران جنگ تحمیلی چه ترک ....فارس.....بلوچ وغیره....بدون هیچ چشم داشتی دست برادری دادیم وهم قسم وپیمان دادیم که از مرز بوم کشورمان دفاع کنیم . من از شما میپرسم در این دوران جنگ کدام شهرمان در جنگ بی تفاوت ماند و شهید نداد همه ما از نبود این عزیزان خون گریه کردیم بی انصافیست ان دوران را از یاد ببریم و الان با الفاظ زشت از یکدیگر یاد کنیم ..از تبریز
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    توراخدا تصویراین زباله فواحش ونشون ندین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس