کد خبر 788282
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۹
روسیه و آمریکا

دومای روسیه در حال کار به روی لایحه قانونی برای پاسخگویی به تحریم‌های آمریکاست که برای این منظور اقداماتی در نظر گرفته خواهد شد.

 به گزارش مشرق، روزنامه «پراودا» در تحلیلی نوشته است: اکنون تا حدودی روشن شده که روسیه دقیقا چه پاسخی می تواند به تحریم‌های آمریکا بدهد. صحبت بر سر لایحه قانونی است که نمایندگان دومای دولتی روسیه در حال کار به روی آن هستند. تاکنون نمایندگان و مقامات دولتی از نام بردن اقدامات مشخصی برای این منظور خودداری کرده و تاکید نموده اند که این کار تنها به نفع آمریکا خواهد بود. ولی روز چهارشنبه اطلاعاتی در این رابطه به بیرون درز پیدا کرد.

لازم به یادآوری است که "ویچسلاو والودین" رئیس دومای روسیه پیش از این خبر داده بود که نمایندگان در حال کار به روی لایحه قانونی هستند که پاسخ به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور خواهد بود و در عین حال یادآور شده بود که محتوای این سند تا تنظیم نهایی، بطور مشخص فاش نخواهد شد.   

پیش از آن نیز "لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دوما امکان پاسخگویی روسیه به تحریم‌های آمریکا بصورت یک لایحه قانونی را بعید ندانسته و گفته بود، علاوه بر همه اقدامات دیپلماتیک، ممکن است لایحه قانونی مناسبی هم در این رابطه تصویب شود. این مقام دوما نیز از فاش کردن ابتکارعمل‌ها و طرح‌های مشخص در این خصوص سرباز زده بود.

با این وجود روز چهارشنبه معلوم شد که این قانون دقیقا چه خواهد بود. بطور دقیقتر، صحبت بر سر دو طرح - محدودسازی همکاری‌ها در عرصه فضا و توقف ارسال محصولات روسی برای شرکت «بوئینگ» آمریکاست. یک مقام آگاه در دومای دولتی در این باره گفت: «این قانون در مورد مسائلی است که آمریکایی ها اصلا نمی تواند به آن توجه نداشته باشند و دقیقا چنین ابزار موثری برای پاسخگویی به تحریم‌ها، در حال آماده شدن است.»

به گفته این منبع خبری، از جمله موارد موثر در نظر گرفته شده محدود سازی همکاری‌ها در زمینه پرواز فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی و همچنین توقف ارسال تجهیزات روسی برای هواپیماهای بوئینگ است که سهم آن با توجه به تنوع آن می تواند تا ۷۰ درصد باشد.

البته لازم به ذکر است که این اطلاعات غیرموثق بوده و هنوز از طریق دیگر منابع خبری تایید نشده است. به همین دلیل، بطور دقیق نمی توان گفت که در قانون جدید دقیقا چه اقداماتی در نظر گرفته شده است.  

با این حال واضح است که آمریکا اصلا مایل نیست که همکاری‌هایش با روسیه در عرصه فضا متوقف شوند. حتی در لایحه قانونی مصوبه کنگره، این عرصه از همکاری‌های دوجانبه بطور خاص از فهرست موارد تحریمی حذف شد.

ولی روسیه می تواند بطور یکجانبه از این همکاری‌ها صرف نظر کند. در رابطه با توقف ارسال تجهیزات برای شرکت بوئینگ هم باید یادآور شد که اولا این اقدام به ضرر صنایع روسی فعال در این زمینه هم خواهد بود، مگر اینکه بتوان برای طرف آمریکایی، جایگزین مناسبی پیدا کرد.  

کارشناسان همکاری‌های فضایی را عرصه مناسبی برای پاسخ به آمریکا نمی‌دانند 

"ایوان موسی‌یف" مدیر علمی موسسه سیاست فضایی روسیه در گفتگو با این روزنامه، تاکید کرد که این یک واقعیت است که در ایستگاه بین المللی فضایی، هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند تاب بیاورد. این کارشناس گفت: «روسیه، آمریکا و اروپا و ژاپن در برنامه های مربوطه بطور غیرقابل تفکیکی مرتبط و هماهنگ هستند. و خارج شدن ما از توافقنامه‌های مربوطه، بطور اتوماتیک اعتبار عرصه همکاری‌های فضایی را بشدت پایین خواهد کشید. ضمن اینکه با توجه به اینکه ایستگاه بین المللی فضایی تا سال ۲۰۲۴ بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته  به کار خود ادامه خواهد داد، توقف این همکاری فعلا معنایی نخواهد داشت. بنابراین باید به فکر طرحی بود که بعد از پایان فعالیت این ایستگاه، همکاری‌های فضایی خود با آمریکا را چگونه طرح‌ریزی کنیم. در هر صورت اقدامات یکجانبه، بخصوص در این عرصه نتیجه خوبی نخواهد داشت.» 

البته واضح است که برغم این مسائل، اقدامات خصمانه آمریکا را بدون پاسخ هم نمی توان رها کرد. وظیفه دولت روسیه آن است که راهی پیدا کند تا به منافع شرکتهای آمریکایی را به گونه ای آسیب برساند که پاسخگوی تحریم‌های آمریکا باشد. این وظیفه چندان ساده ای نیست، برای اینکه عرصه های همکاری دو کشور بسیار هم محدود هستند. مسئله مهم در وهله نخست آن است که بطور همزمان هم منافع شهروندان روس در نظر گرفته شود و هم به منافع طرف آمریکایی لطمه وارد شود. دقیقا مقامات مسکو باید به فکر یافتن چنین پاسخی باشند و چنین راهی با عجله یافت نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس