میزگرد تخصصی «فلسطین و افق آینده»

کارشناسان حوزه فلسطین در میزگردی به بررسی جریانات اخیر فلسطین و خاورمیانه پرداختند و از طرح های پشت پرده برای شکل گیری اسرائیل دوم در منطقه سخن گفتند.

به گزارش مشرق، بیستمین میزگرد تخصصی «فلسطین و افق آینده» با موضوع «اسرائیل دوم»  (نقش رژیم صهیونیستی در تجزیه عراق) در کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این میزگرد ناصر ابو شریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران، صدر، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و حسین اکبری، کارشناس ارشد حوزه فلسطین به سخنرانی پرداختند.

نگران توافق های پشت پرده هستیم

در ابتدای این میزگرد صادق رمضانی گل افزانی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در نهاد ریاست جمهوری و رئیس مرکز مطالعات فلسطین اظهار داشت: به دنبال فرمایشات مهم مقام معظم رهبری در جریانات اخیر همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و دیدار اردوغان  با معظم له که موضوع اسرائیل دوم را  مطرح فرمودند، ما بر آن شدیم تا بر محور این موضوع مهم و تجزیه کشورهای منطقه و عراق به گفتگو بنشینیم.

وی ادامه داد: حقیقت مطلب این است که پیروزی های پی در پی مقاومت و شکستهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن موجب شده است تا مقدمه معادله پیچیده ای  در  تجزیه عراق رقم بخورد و شکست توطئه های رژیم صهیونیستی و هم پیمانان او ما را بر آن داشت تا امروز با اقتداری خاص از پیروزیهای مقاومت سخن بگوییم.

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در نهاد ریاست جمهوری با اشاره به شکست های قدرت های جهانی در سوریه و عراق عنوان کرد: با گذشت بیش از ۶ سال از شکست قدرتهای جهانی و رژیم صهیونیستی در سوریه و عراق و توطئه هایی که آمریکا به دنبال آن داشت و همچنین ناامیدی رژیم صهیونیستی از داعش، بشارت دهنده این حقیقت است که جمهوری اسلامی همچنان مقتدرانه ایستاده و از خط مقاومت دفاع می کند و قطعا آمریکا و رژیم صهیونیستی شکستهای دیگری را باید تجربه کنند و روشن است که این منطقه جز با وحدت فی مابین نمی تواند پیروزی نهایی را رقم بزند.

رمضانی همچنین افزود: با توجه به نزدیکی یکصدمین سالگرد صدور اعلامیه بالفور با برگزاری این نشستها نگرانی خود را از توطئه های رژیم صهیونیستی و تجزیه سرزمینی منطقه از یک سو و  ایجاد تنش و اغتشاش در سرزمینهای اشغالی و جریانهای فلسطینی از سوی دیگر اعلام می کنیم. اتفاق و همبستگی میان گروههای فلسطینی هدف ماست و از هر نوع حرکتی در این مسیر که آسایش مردم مظلوم فلسطین را تامین کند، حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه ما نگران هر نوع توافق در پشت پرده بوده و معتقدیم هر نوع توافقی باید منبعث از یک اراده فلسطینی بدون تاثیرپذیری از برنامه های مورد نظر آمریکا و اسرائیل باشد، ادامه داد:  ما معتقدیم که مقاومت و انتفاضه تنها راه حل خروج از این بحرانهاست.

دبیر کمیته فلسطین همچنین اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از سخنرانی هوشمندانه رئیس جمهور محترم کشورمان که بلافاصله پس از سخنرانی سخیف ترامپ انجام پذیرفت بسیار نگران شد و این نگرانی در کلام مقامات این رژیم اشغالگر و نیز  رسانه های آنان کاملا مشهود بود.

رمضانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: همانطور که واقف هستیم حقیقت مطلب در چارچوب دیدگاه مقام معظم رهبری بیان شد که فرمودند: آمریکا و قدرتهای خارجی، غیر قابل اعتماد بوده و به دنبال ایجاد یک اسرائیل جدید در منطقه هستند. رژیم صهیونیستی به دلیل شکستهای پی در پی از ناحیه مقاومتی که هر روز دایره اش در حال گسترش است به دنبال جا یابی نه تنها در غرب آسیا بلکه در کشورهای آفریقا و حتی در خود آمریکا است.

وی اضافه کرد: در واقع رژیم صهیونیستی به دنبال زمین می گردد و نکته بسیار مهمی که امروزه بر سر زبانها هست که ترامپ به عنوان یک تاجر که وارد عرصه سیاست شده است بیش از آنکه نگاه سیاسی به منطقه داشته باشد یک نگاه تاجر پیشه دارد و به نظر می رسد که در ادامه معادلات سیاسی وی مجبور به این شود تا بخشی از زمینهای آمریکا را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد و پرچم این رژیم در خود آمریکا برافراشته شود.

رئیس مرکز مطالعات فلسطین بر ضرورت خروج مردم آمریکا از جهلی که نسبت به خطرات رژیم صهیونیستی دارند تاکید کرد و گفت: اکسیژن حیاتی رژیم اشغالگر قدس در جهل مردم، آمریکا نهفته است که برای نابودی رژیم صهیونیستی یکی از راههای اساسی آگاهی بخش به مردم آمریکا در مورد این غده سرطانی است که هر روز در پیکره سرزمینهای اسلامی انتشار می یابد.

رمضانی در پایان تنها راه مبارزه با غده سرطانی رژیم صهیونیستی را با استناد به فرمایش امام خمینی (ره) زوال و از بین بردن آن دانست.

تشکیل کردستان بزرگ در راستای اهداف رژیم صهیونیستی

در ادامه این میزگرد ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران درباره آشتی ملی بین فتح و حماس اظهار داشت: ما با هر نوع وحدت موافق و با هر نوع تجزیه طلبی در جامعه فلسطین مخالفیم. ما به عنوان جهاد اسلامی معتقدیم توافق آشتی که میان فتح و حماس انجام شد بر پایه صحیح ملی نبوده بلکه به خاطر مصلحت هایی در منطقه بوده و موافقت محمود عباس با روند این آشتی بر اساس تقویت منافع خود او و جایگاه او در مذاکرات با رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: محمود عباس خارج از این مربع چیزی نگفته و کاری نکرده است و جوری وانمود می کند که نماینده همه مردم فلسطین هستند و اگر حماس با این آشتی موافقت کرد به خاطر شرایط بسیار دشوار آن از سال ۲۰۰۷ تا کنون بوده که حوادث بحران غزه، جریانات مصر و اخوان المسلمین و غیره بر آن دامن زد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران با بیان اینکه ما در این روند شاهد چراغ سبزی از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان بودیم که با هدف نزدیک کردن حماس به خود بود، عنوان کرد: سخنان بلر سندی بر این ادعا است که گفت ای کاش جنبش حماس را از اول به رسمیت می شناختند. می خواهند حماس گذرگاهی باشد برای رسیدن به امارات و عربستان تا عادی سازی روابط را علنی کنند هدف دیگری که توسط کشورهای عربی دنبال می شود قطع روابط حماس با کشورهای قطر و ترکیه و ایران است.

ابوشریف در ادامه با اشاره به همه پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: عراق بخشی از سرزمین اسلامی است. این کشور در سال ۲۰۰۳ بر اساس طرح کسینجر و سیطره آمریکا بر آن مورد حمله قرار گرفت، سپس چون به اهداف و مطامع خود دست نیافتند، اسرائیل تصمیم گرفت زمام امور را در عراق به دست گیرد و از آن زمان به بعد رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا برای نابودی بافت اجتماعی و مذهبی عراق اقداماتی کند. سازمانها و باندهای تروریستی را در آن کشور ایجاد تا قتل و کشتار و تجزیه آن رقم بخورد. بسیاری از جنایات توسط گروههای موساد انجام می شد نه داعش و طالبان.

وی با بیان اینکه موساد تلاش کرد تا بین شیعه، اهل سنت و کردها و اقلیتهایی چون مصری، عراقی، فلسطینی و ...اختلاف ایجاد کنند، تصریح کرد: این کارها با این هدف صورت گرفت که تا مدت های مدید عراق نتواند به بازسازی خود بپردازد. ساختار اصلی عراق را نابود کنند. این بود که  با انحلال ارتش عراق به عنوان سمبل وحدت، داعش به منصه ظهور رسید.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران ادامه داد: برخی مقامات کرد رابطه بسیار دیرینه با رژیم صهیونیستی و موساد داشته اند، که خانواده بارزانی از دهه ۶۰ به آنان نزدیک بوده اند. این رابطه همواره مستند و واضح بوده است. هدف ایجاد کشوری در شمال عراق، تجزیه عراق، ایجاد کشوری همپیمان در کنار ایران، عراق و ترکیه بود. تشکیل کردستان بزرگ برای دستیابی اهداف رژیم صهیونیستی نگاه آتی این رژیم است تا بتوانند از منابع اقتصادی چون نفت بهره ببرند. تلاش دیگر الحاق کردهای شمال سوریه به کردهای عراق است به منظور ایجاد تقابل جریان کرد با جریان اسلامی، حتی سنی و شیعه.

چراغ سبز بارزانی به داعش

در ادامه این میزگرد حسین اکبری، سفیر ایران در لیبی و کارشناس ارشد حوزه فلسطین با بیان اینکه موضوع فلسطین و توطئه های رژیم صهیونیستی در شرایط حاضر موضوع بسیار مهمی است، گفت: نظام سلطه دارای دو هدف مهم و استراتژیک است، هدف اول تقویت و حمایت از  رژیم صهیونیستی و هدف دوم سلطه بر انرژی، اقتصاد و ژئوپلوتیک منطقه.

وی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی، نظام سلطه طرح هایی را برای خاورمیانه در نظر گرفت. طرح خاورمیانه بزرگ را به منظور استحاله فرهنگی جهان اسلام و طرح خاورمیانه جدید را برای تقسیم جغرافیای جهان اسلام بر اساس محاسباتی با نگاه بر چشم انداز آینده دنبال کرد.

این کارشناس حوزه فلسطین با بیان اینکه بعد از جریانات بیداری اسلامی آنان فهمیدند که این پتانسیل بیداری در جهان اسلام وجود دارد، عنوان کرد: برنامه روسای جمهور آمریکا بر این منوال قرار گرفت که بحث مقاومت را در منطقه به نفع خود مدیریت کنند و موضوع دو دولت مطرح تا بتوانند جریان مقاومت را خنثی کنند. اگر آنان به ایجاد دو دولت نائل شوند دیگر دلیلی وجود ندارد تا مقاومت مانعی برای آنان باشد.

اکبری افزود: بعد از اینکه آنها از طریق تولید تروریسم و داعش و حمایت آن به نتیجه نرسیدند، ما شاهد استراتژی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر ناامن کردن منطقه و جهان اسلام، حضور در صحنه های مختلف با استفاده از  ابزارهای مختلف بین المللی و مزدوران منطقه ایم.

وی همچنین در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: مردم کرد، مردم مسلمان، متدین و جزیی از ملت جهان اسلام است. همه ویژگیهای مسلمان بودن را دارند. رهبران کرد همواره خواسته اند مطالبات خود را از طریق وابستگی به محیط بیرون دریافت کنند که هیچگاه موفق نبوده اند. غربی ها همیشه آنان را به عنوان ابزار و امکان تاکتیکی می بینند، ما دیدیم هنگامی که صدام کردها را بیرون راند این ایران بود که از آنان حمایت کرد نه غربیها.

سفیر ایران در لیبی تصریح کرد: بر اساس اسناد موجود، مسعود بارزانی قبل از ورود داعش با آنان هماهنگ بود و در جلساتی به آنان چراغ سبز نشان داد. به قول خودش می گفت ما یک روز صبح بلند شدیم دیدیم که یک دولتی بر سر کار آمده و فکر کردیم حالا باید چگونه با این دولت جدید رابطه داشته باشیم. در این پروژه قرار بود مسعود بارزانی بخشی از نقش را در رابطه با داعش ایفا کند، اما وقتی داعش تغییر استراتژی داد عملا فقط این ایران بود که به کمک کردها شتافت. اینجا بود که مسعود بارزانی فهمید همه آن توافقات که با داعش داشته یک منفعت تاکتیکی بوده است. با این حال درس نگرفتند و در حالی که خود را وابسته می دانستند، گمان کردند به مطالبات خود دست می یابند و مجددا در این پروژه نیز به سمت آنان رفتند.

اکبری با بیان اینکه بعد از انتخابات، بارزانی گمان کرد مدال افتخار را به گردن او می آویزند و از او پشتیبانی خواهد شد تا این استقلال را حفظ کند، اظهار داشت: آمریکائی ها و نظام سلطه تاکنون اشتباهات بسیاری مرتکب شده اند. در خاور میانه در عراق، سوریه، یمن، لبنان، فلسطین متحمل هزینه های سنگینی شدند. با این اتفاقات می بینیم متاسفانه کشورهای عربی همچنان از غربی ها دفاع می کنند.

تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد غده سرطانی در مناطق کردنشین

در بخش پایانی این میزگرد صدر، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری عنوان کرد: مقام معظم رهبری می فرماید : آمریکا و رژیم صهیونیستی غیرقابل اعتماد و به دنبال ایجاد یک اسراییل جدید در منطقه هستند. همه می دانیم که اسراییل چگونه زایش کرد و بعد از آن چه بلایی بر سر جهان اسلام آورده و در طول یکصد سال گذشته چگونه باعث اختلافات فراوان و ایجاد مشکلات عدیده در جهان اسلام شده است.

وی با طرح سوالی به صحبت های خود ادامه داد و گفت: این سئوال مطرح است که چه اتفاقی افتاد که یک باره موضوع استقلال استانهای کرد نشین عراق مطرح می شود؟ ایشان در چهار بند به سئوال فوق پاسخ دادند: اولین دلیل عدم موفقیت در زایش، حمایت و تکثیر داعش و گروههای تروریستی بود. بر اساس اسنادی که در سال ۱۹۶۱ در یکی از پژوهشگاه های آمریکا موجود است قرار است جهان به ۶ هزار کشور تقسیم شود. یعنی تقسیم خاورمیانه یکی از آن پازلهای تقسیم بزرگ است. قرار نیست کسی بگوید ارتش من، اقتصاد من نفت من، ملت من. قرار است آمریکایی ها از راه دور با توجه به پیشرفت الکترونیکی، کشورها را مانند سلولهایی در یک مجموعه و سیستم کنترل کنند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: دومین دلیل رژیم صهیونیستی اقتدار حزب الله و جهاد اسلامی و تشکیلات جریانات اسلامی در کرانه باختری است. این یک اتفاق ساده نیست. جنگ ۳۳ روزه نمادی از نابودی حزب الله بود و در ادامه دنبال این بودند که سلاح مقاومت و گروههای اسلامی به زمین گذاشته شود و شرایطی را ایجاد کنند که در کرانه باختری تبلیغ کنند که در این نقطه هیچ کس مخالف رژیم صهیونیستی نیست، اما پس از راهبرد مقام معظم رهبری و بحث تسلیح کرانه باختری، جریاناتی در آن منطقه ایجاد شد که خود آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملا این مطلب را می دانند و دلیلی شد تا در این منطقه کرد دولتی ایجاد کنند.

صدر اضافه کرد: سومین دلیل موفقیت های پای جبهه مقاومت در گستره جغرافیای منطقه است که آمریکایی ها به هیچ وجه انتظار آن را نداشتند. مرتجعین منطقه با هزینه دلار های نفتی خود  در منطقه این انتظار را نداشتند.  

وی در ادامه با بیان اینکه آخرین دلیل که چرایی تشکیل دولت کرد را بیان می کند همسایگی تفکر جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی در دو جبهه بود، اظهار داشت: در جبهه سوریه تفکر جمهوری اسلامی که همسایه رژیم صهیونیستی حاکم است، طبیعی است آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی توانند چنین وضعی را تحمل کنند.پس لازم است در همسایگی ایران غده سرطانی ای را ایجاد کنند که هم به مناطق کرد نشین ایران و هم سایر کرنشینان فشار آورد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان تصریح کرد: شرایط به گونه ای است که رژیم صهیونیستی سرابی را در این منطقه ایجاد کرد. می بینیم بعد از رفراندم رژیم صهیونیستی یک کلمه در دفاع از آن نگفت. مسعود بارزانی فریب افکار صهیونیستی را خورد، اما افکار مردم دنیا حاکی است که این رژیم یکی از کارتهای اصلی خود که بارزانی بود را سوزاند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس