کد خبر 787244
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
عکس/ نشست خبری سفیر عراق در ایران

سفیر عراق در تهران کرکوک را بخش جدانشدنی سرزمین عراق خواند و با بیان اینکه اقلیم کردستان حق ندارد آن را به زور بگیرد، بسیج نیروهای نظامی در کرکوک را قاطعانه رد کرد.

 به گزارش مشرق، راجح الموسوی سفیر عراق در ایران امروز (سه شنبه) در نشستی خبری در محل سفارت این کشور در تهران  هرگونه بسیج نیروهای نظامی عراقی در شهر کرکوک را قاطعانه رد کرد و گفت: معتقدیم همه پرسی در اقلیم کردستان خلاف قانون اساسی عراق است.

وی با اشاره به همه پرسی در اقلیم کردستان عنوان کرد: دولت عراق با توجه به مسئولیت ملی و بین المللی خود اقداماتی را برای برگرداندن امور به وضعیت طبیعی انجام داد و این در حالی است که تا آخرین لحظه امید داشت دولت اقلیم از اقدامات انفرادی و اشتباه خود صرفنظر کند.

به گزارش فارس، این دیپلمات عراقی همچنین تصریح کرد: زمینهای نفت خیز شمال عراق از جمله کردستان جز لاینفک ثروت عراق هستند و حکومت مرکزی حق کامل استفاده از آن را دارد و درآمد حاصل از آن جزو بودجه حکومت مرکزی خواهد بود.    

الموسوی خاطرنشان کرد: استان کرکوک بخش جدانشدنی سرزمین عراق است و اقلیم کردستان حق ندارد آن را به زور بگیرد.

سفیر عراق ادامه داد: دولت مرکزی عراق حق تسلط کاما بر فرودگاه های اقلیم را دارد و همه معابر مرزی زیر نظر دولت قرار می گیرد و معابر غیررسمی بسته خواهد شد.  

وی افزود: این همه پرسی تلاشهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم به خصوص داعش را تضعیف می کند و باعث ایجاد خطری جدی بر امنیت منطقه خواهد بود. 

سفیر عراق همچنین گفت: هموطنان کرد آزادی کامل را در انجام سفرهای داخلی از اقلیم و به شهرهای عراق به صورت زمینی دارند و سفر هوایی به بقیه شهرهای عراق و از این شهرها به اقلیم برای آنها آزاد است و جابه جایی کالاهای داخلی همچنان در حال انجام است.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر بسته شدن سه مرز زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به نقل از مسجدی سفیر ایران در بغداد عنوان کرد که این سه مرز بسته است و افزود: وزارت خارجه عراق هم تاکید کرده که سه مرز زمینی با کردستان عراق بسته شده و ما در این پرونده با ایران و ترکیه در هماهنگی کامل هستیم. 

خبرنگاری درباره مرز زمینی جدید که قرار است بین ایران و عراق در خوزستان باز شود سوال کرد که سفیر به سیاست دولت عراق در برقراری روابط خوب به ویژه اقتصادی با کشورهای همسایه و دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: در همایش تجاری ایران و عراق که اخیرا در تهران برگزار شد موارد مهمی مطرح و امیدواریم مواردی که در این همایش بیان شد به مرحله اجرا دربیاید. البته بنده از مرز جدیدی که عنوان کردید اطلاعی ندارم.   

وی ادامه داد: در حال حاضر مرزهای مهران، چذابه و شلمچه برقرار است و پس از اینکه زیرساختهای مرز خسروی به پایان رسید این مرز هم به زودی بازگشایی می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 1
    کشور جعلی عراق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس