کد خبر 787098
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
تام کاتن

در طول برگزاری مذاکرات هسته‌ای تام کاتن به همراهی افرادی مانند تد کروز و باب منندز از هیچ گونه تلاشی برای سنگ اندازی در مذاکرات فروگذار نکرد.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر، شاهد بیش فعال شدن سناتور ۴۰ ساله  ایالت آرکانزاس آمریکا علیه توافق هسته ای با ایران هستیم. تام کاتن در لابی های گسترده ای که با دیگر اعضای سنا و حتی مجلس نمایندگان داشته است، از آنها خواسته است تا به بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران رای دهند.

تام کاتن در سال ۲۰۱۵ میلادی و در جریان بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا نیز از اصلی ترین مخالفان برجام محسوب می شد. در طول برگزاری مذاکرات هسته ای نیز تام کاتن به همراهی افرادی مانند تد کروز و باب منندز از هیچ گونه تلاشی برای سنگ اندازی در مذاکرات فروگذار نکرد.

متعاقب حضور ترامپ در کاخ سفید، تام کاتن فرصت را جهت مانور بیشتر خود در فضای سیاسی و امنیتی ایالات متحده آمریکا مناسب دیده است. تام کاتن در برهه فعلی سعی دارد مدام در مقابل دوربینهای تلویزیون و در معرض دید رسانه های آمریکایی باشد! البته هدف کاتن از این موضوع، صرفا لغو برجام  خروج از توافق هسته ای با ایران نیست، او به هدفی دیگر به نام ریاست سازمان سیا می اندیشد.

تام کاتن در یکی از تازه ترین مواضع خود، از مخالفان ابطال برجام در داخل دولت تامپ خواسته است تا از سمت خود استعفا کنند یا با استراتژی رئیس جمهور ایالات متحده در مخالفت با توافق هسته ای همگام شوند. این اظهارات کاتن جنجال زیادی در فضای رسانه ای ایالات متحده بر پا کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اصلی ترین مخاطبان تام کاتن بوده اند. مواضع سلبی تام کاتن در خصوص برجام همواره مورد حمایت لابی آیپک قرار گرفته و مخالفان توافق هسته ای، حساب ویژه ای بر روی لابی گری های وی در سنا باز کرده اند. نکته جالب توجه اینکه نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا نیز از مواضع تام کاتن در تقابل با برخی اعضای دولت ترامپ استقبال کرده است.

نیکی هیلی، اصلی ترین گزینه وزارت امور خارجه آمریکا پس از استعفای احتمالی رکس تیلرسون محسوب می شود. نیکی هیلی هم اکنون مسئولیت اصلی مواجهه با توافق هسته ای را بر عهده گرفته است. چنانچه منابع غربی اعلام کرده اند، نیکی هیلی ترامپ را در خصوص عدم تایید پایبندی ایران نسبت به توافق هسته ای مجاب نموده است. در چنین شرایطی، حمایت نیکی هیلی از مواضع تام کاتن (در تقابل با متیس و تیلرسون) کاملا قابل توجیه است. تام کاتن به نیکی هیلی قول داده است تا حمایتهای لازم را در فضای کنگره نسبت به حضور وی در مسند وزارت امور خارجه آمریکا را فراهم سازد.

تام کاتن که نسبت به نقش مشورتی لابی آیپک و تاثیرگذاری این لابی بر تصمیمات ترامپ آگاه است، در صدد است نهایت تلاش خود را جهت جلب حمایت صد درصدی صهیونیستها از خود ( جهت تصدی گری سازمان سیا ) صورت دهد. حتی تام کاتن که از او به عنوان جوان ترین سناتور آمریکایی یاد می شود، نسبت به نقش آفرینی بیشتر در فضای سیاسی و اجرایی ایالات متحده بی میل نیست.

او نسبت به احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا آگاه است. از سوی دیگر، تام کاتن در صدد است به مانند تد کروز  که یکبار شانس خود را در رقابتهای انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان امتحان کرد، در این آوردگاه سیاسی (احتمالا در سال ۲۰۲۴) حضور پیدا کند. او از الان مشغول زمینه چیین برای حضور پررنگ تر در فضای سیاسی کشورش است. در این خصوص، حتی ریاست سازمان سیا نیز تام کاتن را به لحاظ سیاسی اقناع نخواهد کرد! در هر حال، نباید از حضور پررنگ تام کاتن و بیش فعالی وی در کنگره طی روزهای اخیر تعجب کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 0
    این دلقک کنگره است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس