سپاه

اقدام احتمالی آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی،با واکنش‌های جهانی همراه شده است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته گزارش دادند تیم امنیت ملی کاخ سفید، پس از انجام بررسی‌هایی با هدف تعیین سیاست کلی آمریکا در خصوص ایران، به طرحی رسیده‌اند که در صورت موافقت رییس‌جمهور آمریکا راهبرد واشنگتن در قبال تهران در سال‌های آینده را تعیین خواهد کرد. در همین راستا اقدام احتمالی آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی،با واکنش‌های جهانی همراه شده است.


*نگرانی فرانسه از طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه به عنوان «سازمان تروریستی»

وزارت خارجه فرانسه درباره طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» ابراز نگرانی کرد و گفت که این اقدام به شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

 سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» ابراز نگرانی کرد و گفت که این اقدام به شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

به گزارش رویترز، «آینس روماته اسپاین»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پاریس از اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی حمایت می‌کند گفت: «در شرایط بی‌ثباتی منطقه، فرانسه درباره هر اقدامی که می‌تواند بحران فعلی را تشدید کند، هوشیار است.»(1)

*یک منبع در وزارت‌خارجه روسیه: تروریستی نامیدن سپاه، امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد

پس از آنکه وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از گزارش‌ها درباره تصمیم کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» انتقاد کرد، روز پنجشنبه نیز مخالفت خود با این مسئله را ابراز کرد.
 
خبرگزاری اسپوتنیک (عربی) به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که «اقدام آمریکا در اضافه کردن نام سپاه پاسداران ایران به لیست تروریسم، [کار] شکست تروریست‌ها را با مانع روبه‌رو می‌کند». 
این منبع در وزارت خارجه روسیه همچنین گفته که چنین اتهام‌هایی به سپاه پاسدران ایران، ممکن است به نتایجی منفی در منطقه و امنیت جهانی منجر شود.

این منبع که نامش فاش نشد گفت: آمریکا، دستگاه امنیتی یک کشور دیگر را به تروریست بودن متهم می‌کند؛ امری که تهران را به تدابیر لازم برای پاسخگویی وا می‌دارد. ما می‌دانیم که اصل مقابله‌به‌مثل در روابط بین‌الملل وجود دارد... که در شرایط تراکم غیرقانونی تعداد نامحدودی از [عناصر] اطلاعات آمریکا در سوریه، ممکن است به بدترین عواقب منتهی شود؛ نه فقط در خاورمیانه بلکه برای کل امنیت بین‌المللی.

این منبع روس توضیح داد: اتهام به سپاه پاسداران ایران، طبق برداشت ما، در شرایط کنونی در سوریه، با منطق اشتباه آمریکایی‌ها تناسب دارد. این [اتهامات] به شکست تروریست‌ها کمک نمی‌کند بلکه به عکس، آن را مختل می‌کند؛ چرا که در درجه اول، هدفش کاهش فشار نظامی بر تروریست‌هاست.(2)

*گاردین:صبر ایران حدی دارد
عملکرد آمریکا در تروریستی خواندن سپاه تا حدی زیاده‌روی بود که روزنامه انگلیسی«گاردین» طی یادداشتی به بررسی تصمیم احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و نوشت: « این اقدام سپاه را متوقف نمی‌کند ولی تجارت با ایران را با مشکل مواجه می‌کند.»

بر اساس نوشته گاردین، واکنش فرمانده سپاه پاسداران به احتمال تروریستی اعلام شدن این نهاد نشان داد که «صبر ایران نیز حدی دارد.»

همچنین «اندرو کلر» یکی از معاونان پیشین بخش مربوط به تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا نوشت: تروریستی اعلام کردن سپاه بی‌فایده و زیان‌آور است. سپاه پاسداران ‌اکنون تحت چندین تحریم آمریکاست. تروریستی اعلام کردن آن، باعث توقف فعالیت‌های سپاه نمی‌شود اما باعث مشکلاتی برای تجارت با ایران می‌شود.»

«ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در تهران نیز معتقد است تروریستی اعلام کردن سپاه، یک تنش‌زایی بزرگ با ایران است اما گمان نمی‌کند که ایران بخواهد وارد یک نبرد نظامی با آمریکا شود. دالتون تاکید کرد ترامپ مُصِّر است به عنوان «یک بازیگر بد، با ایران تعامل کند.»

لازم به ذکر است، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه در واکنش به این گزارش‌ها گفت: « در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به‌عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.»

پی نوشت:
1)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/07/17/1541116
2)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960720000345
منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • فرشدد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    61 2
    خداییش باید توی خلیج فارس آمریکا هدف قرار داد
  • US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    51 2
    حداقل‌به‌خودشان‌رحم‌کنن‌چون‌بایدهزارهاکیلومتر ازمرزهای‌ایران‌عقب‌نشینی‌کنند
  • FR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    47 3
    تروریست نامیدن سپاه، بزرگترین ستم به انسانیت است.
    • علی GB ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      29 0
      آفرین قشنگ بود جمله ات
  • حامد بی اعصاب IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    65 1
    من طرفدار سپاه نیستم دشمنشم نیستم اما واقعا شیر مرد هستند و امنیت ایران در فرا مرز فعلا با حضور این شیردلان ایرانی محقق خواهد شد.من سکولار عاشق جوانان اینگونه هستم که برای وطن جان میدهند.سردار سلیمانی واقعا انقدر هیبت دارد که کشوری مثل امریکا مث سگ ازش بترسک
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    45 3
    از بي عرضگي دولتمردان ما سپاه رو كه امثال حججي ها در آن خدمت ميكنن تروريست ناميدن
  • محمد GB ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    41 0
    مشرق گرامی لطفا نظر بنده رو بعد از چند سال دوباره منتشر کنین! واقعا مشهود که این دولت سپاه را خلع سلاح میکنه. حال از ترس یا خیانت.
  • مهماندار هواپیما IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    33 1
    این مورد هم با هماهنگی داخلی ها در شرف انجام است درست مثل تحریمهای ایران که خاتمی و هاشمی به امریکاییها پیشنهاد دادند
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    17 5
    این نتیجه شوم برجام است
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    22 0
    آمریکا دارا انتقام شکست داعشو ازسپاه میگیره
  • عباس IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    20 3
    سپاه ذوالفقار سید علی است وای به حال ترامپ اگر سید تیغ از نیام برکشد
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    4 0
    اینم یکی از گلابی های برجامه . علی برکت الله...
  • بنده خدا ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    4 0
    واکنش و جواب سردار جعفری بسیار عالی بوده. در مرحله اول باید ایران هم علاوه بر ارتش آمریکا وزرای دفاع و خارجه و تمام ژنرالهای آمریکایی رو تروریست معرفی کنه. اگه کار به رویارویی نظامی میخواست بکشه واسه کشتن ترامپ و نتانیاهو جایزه کلان مثلا صد میلیون دلاری بزاره که هیچ جای جهان احساس امنیت نکنن. باید مثل خودشون باهاشون رفتار کرد. حضرت آقا در سال ۲۰۰۷ که زمزمه های حمله بوش به ایران بود هم رسما شخص بوش رو تهدید کردن. در سخنرانی میلاد حضرت علی سال ۸۶. مشرق چاپ کن لطفا
  • سيدمحمدحسن نسابه IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    2 0
    سلام پيشنهاد مي‌كنم از امروز سپاه تمام محصولات با ورود قانوني و غير قانوني از آمريكا را و همراه داشتن يا نگهداري از آن را در كشور جرم اعلام كند و اقدام مستقيم به مصادره آن بنمايد.
  • داش علی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    4 0
    اقدامات ما در برابر این گستاخی باید این باشه: ۱-ایران هم باید پنتاگون و سیا رو بعنوان تروریست دولتی شناسایی و اعلام کنه ۲-از تمام ملتهای منطقه که بخاطر حملات پهبادی پنتاگون کاملا عمدی و بیگناه ترور میشن دعوت کنیم شکایات خودشون از پنتاگون رو در پرونده ای واحد تجمیع و طرح دعوی کنیم به نمایندگی از همه در دادگاه لاحه مخصوصا هنوز هم شلیک و ساقط کردن هواپیمای مسافری یادمون نرفته ۳-از این به بعد وقتی بچه سوسولای ارتش آمریکا توسط سپاه تو خلیج فارس اسیر شدن دیگه آقای ظریف و روحانی لازم نیست وساطتت کنن و ۲۴ ساعت بعد از پذیرایی آزاد شن بلکه باید به ترامپ بگن اسم سپاه رو از لیست تروریستها خارج کن و ابراز غلط کردم عملی سپس از روسیه بخواه وساطتت کنه بین سپاه و آمریکا ۴- از این به بعد همینطور که پنتاگون نیروهای حشدالشعبی و مقاومت رو میزنه بعد میگه اشتباه بمب ریختیم پس سپاه هم از طریق همون حشدالشعبی پایگاههای آمریکا رو گوشمالی بده اصلا غلط کردن اومدن تو عراق پایگاه زدن و کمک داعش میکنن ۶-دولت هم بدهی ۱۷هزار میلیاردی خودش به سپاه رو سریعتر واریز کنه تا سپاه هم بتونه بیشتر عملیات عمرانی به نفع دولت و کشور انجام بده و هم اثرات تحریم رو بر علیه سپاه بی اثر کنیم از لحاظ مالی ترامپ عقب مونده مفعولی اینجا ایرانه باcnn که کل کل نمیکنی احمق سپاه اراده کنه تمام پایگاهات با ۳۰هزار پرسنل در خاورمیانه میره هوا! موشک باران دقیق دیرالزور که یادت نرفته! مشرق جان ممنون میشم اگه نشر بدی
  • LB ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    9 0
    امیدوارم واکنش اشتباه نشون ندیم. یعنی اینکه طرف میگه تو آدمکشی، ما بگیم اگه یه بار دیگه بگی آدمکش، شیکمتو سفره میکنم! همیشه باید حرفای لات جاهل رو بی خیال شد. اما اقداماتشو چنان تلافی کرد که نتونه بلند بشه. توی مذاکرات باید می زدین توی دهنش. نه الان. الان کمک می کنید به اثبات اتهامش که میگه ملت ایران تروریست هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس