تجلیل از خدمات و فعالیت دکتر محمدباقر قالیباف

جریانات اصلاح‌طلب در واکنش به عدم یافتن شدن هیچ سندی علیه مدیریت قالیباف در شهرداری تهران اینطور می‌گویند که سکوت کرده‌ایم چون فسادها خیلی بزرگ است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

هنوز هم خبری از مؤاخذه ترامپ نیست...

خیرخواهی معاون دفتر رئیس‌جمهور برای آمریکا در آستانه مرگ برجام

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور روحانی، روز گذشته در واکنش به جدی‌تر شدن مباحث مربوط به «شکست رسمی برجام» و خروج آمریکا از توافق هسته ای، در قالب چند توییت، نکاتی را منتشر کرد که خطاب اصلی آنها به آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، طالبی نوشته است:

_برجام‌ صرفا گامی تاریخی در عرصه عدم‌ اشاعه بود اما با اقدام آمریکا، در حال تبدیل شدن به بازیگری تاریخی در تعاملات ایران و آمریکا و عرصه ‌جهانی است.

_سیاسی‌کردن برجام در داخل آمریکا و اعلام خلاف ‌واقع عدم ‌پایبندی ایران، به ‌سرعت ایران‌ و آمریکا را به مرحله جدیدی از اختلاف، و این باور منتقل می کند که بر دیوار بلند بی‌اعتمادی ما، نقض‌عهد، خصومت ‌مستمر و عدم امکان عملی تفاهم نیز افزوده گردید.

_راه‌ تداوم هرگونه سخن وگفت وگو میان دو کشور بسته‌ شد؛ لیست‌ بلند خصومت‌های بیش از ۶ ‌دهه ای با ایران، بلندتر و سیاه‌تر ‌شد؛ امکان ‌انتقال ‌از سخن‌ پراکنی‌های رتوریک به خصومت‌ورزی‌های عملی بیشتر گردید؛ بی‌ثباتی منطقه‌ای با ناسیونالیسم آمریکا روزافزون شد؛ نزاع درونی در مقابله با تروریسم بالا گرفت؛ ‏امکان تفاهم در چالش‌های منطقه ‌ای ازمیان رفت؛ با بازگشت زورگویی یک‌جانبه درعرصه بین‌الملل، جبهه ‌بندی وخط‌کشی های تازه ضرورت بیشتری یافت

_ جهان ناامن‌تر و نگرانی خردمندان بیشتر شد ‏و... زیرا برجام که تفاهمی برای آرامش صحنه بین‌الملل و دوجانبه بود، به بهانه‌ای جهت تشدید اختلاف تبدیل گردید؛ گامی که آمریکا در حال برداشتن آن است.[۱]

*در قبال اظهارات ابوطالبی نکته اول آنست که مقولاتی مثل بدعهدی آمریکا و ضرورت دقت در انعقاد برجام و بستن خُلل و فُرج‌های آن، ۵ سال قبل توسط مقام معظم رهبری و کسانی از تحلیلگران و دلسوزان کشور به آقای روحانی و یاران برجامی‌اش هشدار داده شده بود.

اما آقایان در قبال این هشدارها و انتقادها با روش استالینیستی برخورد کردند، به آمریکا اعتماد کردند و حتی صراحتاً گفتند: آمریکا دیگر به فکر براندازی ما نیست، کشورهای غربی می‌خواهند به ما کمک کنند و مثلاً همه خُلل و فُرج‌های برجام هم به ضرر ما نیست![۲]

این پرونده نیز اقتضا می‌کند که آقایان اکنون و در آستانه فروپاشی رسمی برجام رو به عذرخواهی از مردم و نظام اسلامی بیاورند و در باورهای خود نسبت به غرب و آمریکا تجدید نظر و این بار را با ادبیاتی قاطعانه با آمریکا صحبت کنند و به جای تأکید بر بسته شدن باب گفتگو! به مؤاخذه آمریکا بپردازند.

اما متأسفانه همانطور که در توییت‌های طالبی شاهدیم عنوان می‌کنند که برجام گامی در جهت رفع اشاعه بوده است! (گفته‌ای که این پیام را برای ترامپ ارسال می‌کند که دیگر نمی‌تواند از بابت خلع سلاح اتمی ایران مطمئن باشد.)

طالبی همچنین بیان می‌کند که با مرگ برجام بر خصومت و بی‌اعتمادی میان آمریکا و ایران افزوده می‌شود و توضیح نمی‌دهد که این خصومت به دلیل ذات آمریکاست که می تواند در هر چیزی متجلی شود و به برجام ربطی ندارد.

بسته شدن باب گفت‌وگو، بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا و جایی که منافع آمریکا هم در آن یافت می‌شود، تفاهم برای «برجام منطقه‌ای» و ایجاد بهانه برای تشدید اختلاف هم مقولات دیگری است که ابوطالبی با نادیده گرفتن تاریخ خباثت‌های آمریکا و آتش‌افروزی‌های کاخ سفید در منطقه غرب آسیا در حال خیرخواهی برای آنهاست!

در واقع، مخاطب توییت‌های ابوطالبی کسی غیر از کاخ سفید نیست ولی افسوس که امثال ابوطالبی و سایر «جماعت برجامیان» هنوز هم قائل به خباثت ذاتی آمریکا در حق ایران و ایرانیان نیستند و معتقدند که می‌شود برای گفت‌وگو با آمریکا به دنبال بهانه گشت...

گفتنیست، در خلال مذاکرات، کسانی از جمله شخص وزیر خارجه دولت آقای روحانی، صراحتاً به آمریکا درباره چیزی به نام «تندروهای داخلی ایران» نیز هشدار می‌دادند و از این می‌گفتند که بی‌عملی آمریکا در قبال برجام منجر به روی کار آمدن همین تندروها! خواهد شد.

در توییت‌های ابوطالبی می‌توان تقلّاهای آشکاری در ایجاد خط فاصله میان خود و یاران برجامی‌اش با این مفهوم را رصد کرد.

***

اصلاح‌طلبان سندی علیه قالیباف پیدا نکردند؛

«سکوت می‌کنیم چون فسادها بزرگ است»!

روزنامه شرق، اخیراً در گزارشی پیرامون چیزی به نام تخلفات شهرداری در دوران قالیباف با اشاره به نامه‌های دستگاه‌های نظارتی درباره برخی فرایندهای اجرایی در شهرداری تهران نوشته است:

«موارد کلی که علیخانی (عضو شورای شهر) درباره موضوع نامه‌های محرمانه اعلام کرده است، اگر مصداق‌های خاص نداشته باشند، آنقدر اهمیت ندارند که برایشان نامه محرمانه نوشته و جلسه غیرعلنی برگزار شود. موضوعاتی نظیر استخدام‌های غیر قانونی، واگذاری املاک به پیمانکاران و حتی موضوع املاک نجومی پیش از این با جزئیات در جلسه علنی شورا مطرح شده و باید پرسید این موارد چه موارد گسترده و عمیق‌تری در این باب بوده‌اند؟ به نظر می‌رسد موضوعاتی که در این نامه‌ها به شورا و نامه‌هایی که خطاب به شهردار تهران ارسال شده‌اند فراتر از موضوعاتی است که اعضای شورای پنجم باوجود قول و قرارشان با مردم برای شفافیت امروز در موردشان سکوت کرده‌اند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه گزارش خود تصریح می‌کند:

«رویکرد کلی حاکم بر موضوعات مهمی که شهروندان منتظر شنیدن جزئیات بیشتری درباره آنها هستند نشان می‌دهد آن مصلحتی که پیش از این راه ورود به عملکرد شهردار ٨٢ تا ٨٤ تهران را بست، ممکن است راه ورود به عملکرد ٨٤ تا ٩٦ را هم ببندد. نامه‌های محرمانه و در ادامه همراهی شورا با جلسات محرمانه و عدم اعلام موضوعاتی که بارها در موردشان سؤال و جواب شده یا مباحثشان نصفه‌ونیمه باقی مانده و البته رویکرد عطف به‌ماسبق‌نشدن برنامه‌های شهردار جدید و همراهانش نشانه‌هایی از همراهی با این رویکرد مصلحتی است. در عین حال می‌توان قضاوت نکرد و باز هم منتظر ماند و بنا را بر این گذاشت که اعضای شورای شهر پایبند به قید محرمانه‌بودن نامه‌ها بوده‌اند و دلیل دیگری جز این در این میان نیست و باید همچنان منتظر روزهای آینده ماند.»[۳]

*تقریبا بیش از یکسال از آغاز هجمه‌های اصلاح‌طلبان به مدیریت جهادی و اصولگرایانه محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران می‌گذرد...

حملاتی که با هدف ناکام گذاشتن قالیباف در انتخابات صورت گرفت و دارای سه هرم اصلی فساد در شهرداری تهران، واگذاری املاک نجومی توسط شهردار و ضعف در مدیریت حادثه پلاسکو بود.

سه مؤلفه اصلی که اصلاح‌طلبان در طول بیش از یک سال گذشته نتوانسته‌اند حتی یک سند متقن که حاکی از سوء عملکرد قالیباف باشد را در قبال این ادعاها ارائه کنند.

و جالب آنکه اکنون نیز که پای هیچ سندی در میان نیست، اعلام می‌کنند که سکوت کرده‌ایم به فلان دلیل و فلان دلیل و یا به چیزی تحت عنوان «نامه‌های محرمانه» التجا می‌برند و فکر می‌کنند که قرار است از بطن این نامه‌های هدایتگر که رویه‌ای جاری در اصول فعالیتی سازمان‌های نظارتی هستند، تحفه‌ای بزرگ برای اثبات فساد قالیباف و مدیریت اصولگرایانه‌اش یافت شود!

پناه بردن اصلاح‌طلبان و رسانه‌هایشان به این نامه‌های محرمانه همچنین در حالی است که چپ‌ها طی ماه‌های گذشته از قطع شدن حتی یک درخت هم توسط شهرداری تهران نگذشته‌اند و یا به دنبال کشیدن مو از ماست در فرایندهای اجرایی دستگاهی هستند که به اندازه چند وزارتخانه وسعت دارد.

کما اینکه مثلا، محمود میرلوحی، از چپ‌های شورای شهر چندی قبل در یک مصاحبه باد به غبغب انداخته و از گم شدن ۲۰۵ میلیون تومان در شهرداری تهران سخن گفته بود![۴]

و یا مرتضی الویری، دیگر عضو شورای شهر پنجم، در سخنانی از پیگیری تخریب ۴ باغ خبر داد اما هرگز سندی برای گفته‌های خود ارائه نکرد.[۵]

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد، که یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب نیز چند هفته قبل درباره طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که با توهّم وجود فساد در شهرداری ارائه شده، گفته بود: «اسناد علیه قالیباف ناکامل بود ولی ما را قانع کرد!»[۶]

نکته قابل تأمل آنکه غیر از تهی بودن دست ستاد جریان خاص از سند یا اسنادی که حاکی از فساد قالیباف باشد؛ این مسئله هم مد نظر است که تاکنون حتی یک دستگاه امنیتی یا نظارتی نیز مدعی وجود اشتباه یا خطا در عملکرد قالیباف نبوده است.

گفتنیست، تحلیلگران معتقدند اصلاح‌طلبان از آنجا که می‌دانند قادر به تکرار کارنامه جهادی قالیباف در شهرداری تهران نیستند و از طرفی مایل به حضور پررنگ قالیباف در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم نیستند؛ تصمیم به تخریب کارنامه جهادی قالیباف گرفته‌اند و مایل‌اند تا به هر نحو ممکن این کار را انجام دهند اما تاکنون سند قانع‌کننده‌ای را برای حرکت خود یافت نکرده‌اند.

افکار عمومی و کسانی که به اصلاح‌طلبان رأی داده‌اند نیز منتظرند تا چپ‌های شورای شهر توضیح قانع‌کننده و البته مدللی را درباره وجود یا عدم وجود فساد در کارنامه محمدباقر قالیباف ارائه کنند...

***

1_ http://www.irna.ir/fa/News/82690398

2_ http://www.ana.ir/news/166828

3_ http://sharghdaily.ir/News/143043

4_ mshrgh.ir/776558

5_ mshrgh.ir/776558

6_ mshrgh.ir/779201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    36 3
    عثلاه تلبان طهوع عاور
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    40 3
    یه کم از این خیرخواهی رو واسه روحانی داشتن و نصیحتش میکردن; 5 سال فرصتهای کشور به پای برجام تباه نمی شد.
    • عبدالله IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      1 0
      آقای ابوطالبی این حرف ها بی فایده است آمریکا به شما ویزا نمی دهد . نکنه یادت رفته...
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    37 3
    شما ببین قالیباف دیگه کی بوده که این جماعت مولا نقطه ای هنوز نتونستن یه برگ سند علیهش پیدا کنن. تسلیت به اونایی که بهش رأی ندادن.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    16 6
    کافر همه را به کیش خود پندارد بازهم می گویم کافر همه را به کیش خود پندارد سر قبرم هم اگر دومتر علف بروید میگویم که کافر همه را به کیش خود پندارد جریان اصلاح طلبها است
  • ناشناس IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    21 0
    فاجعه برجام نتیجه غفلت از هشدارهای مقام معظم رهبری و رعایت نکردن شروط 9 گانه ایشان بود.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    16 0
    مرگ برجام نافرجام نزدیک است برجامیون زور بیخود نزنند.
  • DE ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    16 0
    حزب جلبک کپک و اسهال طلب همون بهتره که خفه باشند
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    8 0
    بهتر است که آقای قالیباف از این افرد در دادگاه شکایت کند تا اینها یا ثابت کنند یا به جرم دروغگویی و تهمت شلاق بخورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس