امام خمینی

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ برگزار و ۷ روز بعد مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای با حضور امام خمینی و جمع زیادی از مسئولین عالیرتبه انجام شد.

به گزارش مشرق، ۸شهریور ۱۳۶۰ با انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت محمدعلی رجایی رئیس جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر، اداره امور کشور با مشکل روبرو شد چرا عملاً مسئولیت هدایت امور اجرایی کشور در فقدان رئیس جمهور و نخست‌وزیر مشخص نبود.

بلافاصله شورای موقت ریاست‌جمهوری با عضویت مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور تشکیل شد تا برای انتخاب نخست‌وزیر تصمیم بگیرند. نهایتاً شورای ریاست‌جمهوری در ۱۰ شهریور، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی را -که وزیر کشور در کابینه شهید باهنر بود- به نخست‌وزیری انتخاب کرد. 

آیت‌الله مهدوی کنی در ۱۱ شهریور  ۱۳۶۰ کابینه موقت خود را با همان وزرای دولت شهید رجایی به مجلس معرفی کرد و رای اعتماد گرفت. بعد از تشکیل کابینه موقت آیت‌الله مهدوی کنی، انتخابات ریاست‌جمهوری برای انتخابات سومین رئیس‌جمهور برگزار شد.

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد. این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شد که کشور از یک‌سو درگیر جنگ تحمیلی و از طرفی در داخل با بحران‌هایی همچون ترورهای منافقین و آشوب‌های تجزیه‌طلبان مواجه بود. برای سومین دوره انتخابات صلاحیت چهارنفر تأیید شد که عبارت بودند از  آیت‌الله سید علی خامنه‌ای کاندیدای حزب جمهوری اسلامی و ائتلاف بزرگ، مرحوم سید علی‌اکبر پرورش به نمایندگی از حزب موتلفه، حسن غفوری‌فرد و مرحوم رضا زواره‌ای.

پوستر و شعار تبلیغاتی آیت‌الله خامنه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری

در این انتخابات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با کسب ۱۵ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۸۷ رای یعنی مجموعاً ۹۵درصد آراء، از مجموع ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۷ رای ماخوذه رئیس جمهور ایران شد. 

روز ۱۷ مهرماه مصادف با روز عید سعید قربان، مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای با حضور امام خمینی و جمع زیادی از مسئولین عالیرتبه، علما و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نظامی و مردم و خانواده‌های شهدا برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام احمد خمینی متن نامه‌های وزیر کشور و شورای نگهبان را مبنی بر اعلام صحت انتخابات قرائت کرد و سپس متن حکم امام خمینی در مورد تنفیذ انتخابات را برای حاضران خواند. 

امام در این حکم آیت‌الله خامنه‌ای را "رئیس جمهوری متعهد و مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست" و "متفکر و دانشمند" خواند که "تاکنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف" است.

متن کامل حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای به شرح زیر است:

بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

"ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهانَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها"

گرچه دست جنایتکاران و منافقان، رئیس جمهور متعهد و مؤمنی را از ملت مجاهد ایران گرفت و یکی از خدمتگزاران صدیق را به شهادت رساند و ملت عزیز را از خدمت او، و او را از خدمت به ملت محروم کرد و گمان کرد که با ترور اشخاص، ملت بپاخاسته از تصمیم خود عقب می‌نشیند و در خدمت به اسلام بزرگ سستی می‌ورزد و در نتیجه راه برای قدرت‌های چپاول‌گر باز می‌شود، ولی شرکت بی‌سابقۀ مردم کشور، امید بدخواهان را مبدل به یأس و طمع آزمندان را برای همیشه برید.

امریکا و تروریست‌های وابسته و پیوسته به آن با تبلیغات خود ملت شریف ایران و ارتش وفادار به اسلام را از هدف بزرگ اسلامی‌شان منحرف معرفی می‌نمایند، و وسایل ارتباط جمعی غرب، خصوصاً امریکا و صهیونیزم برای جهانخواران ومزدورانشان کاخهای سفید خیالی ساخته تا با شکست ایران در انتخابات، به سوی ایران مهد شیرزنان و شیرمردان، هجوم آورده و با محو اسلام، حکومت سلطنتی یا جمهوری دمکراتیک خلق برقرار و کشور را تا ابد مورد چپاول قدرتمندان خصوصاً امریکا قرار دهند. ولی شرکت عمومی ملت شجاع و متعهد در انتخابات و پیروزیهای پی در پی قوای مسلح در جنوب و غرب و حضور مداوم ملت در سرتاسر کشور از طرفی، و از طرف دیگر سرکوبی اشرار وطن‌فروش در داخل و پشت جبهه و به انزوا کشیدن ملی‌گرایانِ پیوسته به امریکا، کاخهای تخیلی آنان را فروریخت.

خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومی را برای انتخاب رئیس جمهوری متعهد و مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست هدایت فرمود که امید است با حُسن تدبیر و کمک قوای سه‌گانه و پشتیبانی ملت بزرگ، مشکلات یکی پس از دیگری رفع و احکام مقدس اسلام به طور دلخواه در سطح کشور اجرا گردد.

اینجانب به پیروی از ملت عظیم‌الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت‌الاسلام آقای سید علی خامنه‌ای ـ ایّده اللّه‌ تعالی ـ رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم. و رأی ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تاکنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف، و به حکم قرآن کریم "اَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ" بوده‌اند از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند، که ان‌شاءاللّه‌ نمی‌نمایند. و در این موقع خطیر که بدخواهان خارج و داخل و بلندگوهای ابرقدرتها خصوصاً امریکای جنایتکار با هر وسیله می‌خواهند ملت و دولت و مجلس و دادگاه‌های ایران را متهم کنند و به گمان فاسد خود تزلزلی در ارکان جمهوری اسلامی ایجاد نمایند، لازم است رئیس جمهور با کمک همۀ ارگان‌های جمهوری اسلامی و با تشریک مساعی یکدیگر جریانات امور را به طوری هماهنگ و موافق اسلام کنند که بهانه را از دست بدخواهان بگیرند؛ گرچه بسیاری از آنان با احکام اسلام و حدود و تعزیرات آن موافقت ندارند.

آقای رئیس جمهور و سایر دست‌اندرکاران و دولت‌مردان در جمهوری اسلامی باید بدانند که ملت شریف ایران بر همۀ آنان محبت و منت دارند، چراکه این ملت فداکار است که در اول انقلاب با نثار خون جوانان خود و زحمات طاقت‌فرسا پیروزی را به دست آورد و همه را از زندانها و تبعیدها و انزواها و اختناق‌ها نجات داد و حکومت را از ستمگران بازستاند و به آنان تحویل داد. و همین ملت است که از اول پیروزی تاکنون در صحنه بوده و از کشور و ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح و دولت و مجلس و شورایعالی قضایی و دادگاهها پشتیبانی نموده، و با کمک و همت همین ملت، دشمنان داخل و خارج را سرکوب و حزب اللّه‌ را به جای احزاب و گروه‌های شیطان نشاند.

و هم‌اینانند که با شوق و شعف به آقای رئیس جمهور بیش از شانزده میلیون رأی دادند و بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند؛ و هم‌اینانند که به خواست خداوند تعالی قادرند کشور را حفظ و از شرّ شیاطین نجات دهند؛ و اینانند که بر همۀ ماها و شماها حق دارند و همه می‌بایست دیْن خود را به آنان ادا کنیم و در خدمت ملت خصوصاً مستضعفین که سنگینی این جمهوری به دوش آنان بوده و بدون کوچکترین توقعی در خدمت اسلامند، با جان و دل کوشا باشیم. و مادام که همۀ ما و شما در خدمت مردم هستیم آسیبی به جمهوری اسلامی وارد نمی‌شود و ملت بزرگ و بیدار و در صحنه جواب همۀ یاوه‌سرایان و زورگویان را می‌دهد. از خداوند متعال پیروزی اسلام و مسلمین را خواستارم. والسلام علی عباد اللّه‌ الصالحین.

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی

حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای با دست‌خط مبارک امام راحل(ره) 

دولت موقت مرحوم مهدوی کنی نیز پس از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست جمهوری به فعالیت خود خاتمه داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس