حقوق

پیشتر نوبخت گفته بود 5 درصد از این افزایش حقوق را ما به بودجه اضافه می کنیم و 5 درصد بقیه از طریق بهره وری خود دستگاه مربوطه و توسط خود دستگاه پرداخت می شود.

به گزارش مشرق، هفته گذشته طبق بخشنامه بودجه سال 97 ابلاغی به دستگاه‌ها مباحث کلانی مانند میزان افزایش حقوق کارمندان دولت سوژه داغ افکار عمومی بود.

در بخش ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه سال 97 که بر مبنای منطق اقتصاد و محاسبات پیش‌بینی قیمت نفت، تسعیر ارز، میزان فروش نفت و میعانات گازی و فاکتورهای دیگر به دست می‌آید عنوان شد دستگاه‌ها افزایش حقوق را 5 درصد پیش‌بینی کنند ضمناً تا معادل پنج (5)درصد از محل صرفه‌جویی و اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به عنوان سایر پرداخت‌ها پیش‌بینی شود و تأکید شده است مبلغ قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

اول آنکه در بخشنامه به ضریب حقوق اشاره ندارد و فقط رشد حقوق مدنظر است، افزایش حقوقی برای کارمند ارزشمندتر است که اولاً در ضریب محاسبه شود، دوم جزء سایر پرداخت‌ها نباشد. 

طبق بخشنامه احتمالا 5 درصد از این افزایش ضریب حقوق محاسبه خواهد شد و 5 درصد آن به عنوان سایر پرداخت‌ها (تشویق، پاداش و نظایر آن) اعمال می‌شود. سایر پرداخت‌ها طبق قانون مشمول کسر کسور بازنشستگی نیست.

پیشتر نوبخت گفته بود 5 درصد از این افزایش حقوق را ما به بودجه اضافه می کنیم و 5 درصد بقیه از طریق بهره وری خود دستگاه مربوطه و توسط خود دستگاه پرداخت می شود. در بودجه ریزی عملیاتی هر میزان دستگاه‌ها بهره وری بیشتری داشته باشند به نفع خودشان است، البته سخنگو به ضریب حقوق یا سایر پرداخت بودن این میزان افزایش اشاره نکرده است.

تغییر در شیوه بودجه‌ریزی بودجه سال 97 به تعبیری گروکشی از دستگاه برای تن دادن به این مدل، در جهت صرفه‌جویی و ارتقاء سطح کارایی و بهره‌وری براساس قیمت تمام شده و فعالیت‌های انجام گرفته است. این اقدام در راستای اهداف قانونی، ستودنی است و بهتر بود در سال‌های گذشته شروع می‌شد. 

با این حال باید توجه داشت هر تغییری پیامدهای مثبت و منفی خواهد داشت که نیازمند اصلاح تدریجی است. تغییر بودجه‌ریزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این سؤال و ابهام وجود دارد آیا امکان شیوه ترکیبی افزایش حقوق برای همه دستگاه‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر دستگاهی بنا به محدودیت‌ها و سایر شرایط نتوانست 5 درصد افزایش از محل اعتبارات دستگاهی را برای کارمندان خود اعمال کند چه اتفاق یا پیامدی دارد؟

آیا برقراری چنین رابطه‌ای برای دستگاهی مانند آموزش و پرورش با طیف وسیعی از معلمان و فرهنگیان و اعتبارات محدود و سایر هزینه‌ها وجود دارد،بنابراین به نظر می‌رسد علاوه بر این سؤالات که مسئولان امر باید پاسخ دهند دولت استثنایی برای برخی دستگاه‌ها قائل خواهد شد یا اینکه از رویکرد جدیدی که در پیش گرفته عدول کند.

در همین راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است:‌ برای بازنشسته ها غیر از این افزایش 10 درصدی حقوق، مبلغی را هم در راستای یکسان سازی افراد بازنشسته اختصاص خواهیم داد.

نوبخت در نهایت از رسانه‌ها درخواست کمک برای اصلاح نظام بودجه ریزی دارد و می‌گوید:‌ برای اینکه بودجه ریزی عملیاتی داشته باشیم باید در سایر بخش ها صرفه جویی کنیم و از شما می خواهیم که کمک کنید تا نظام بودجه ریزی اصلاح شود.

اولین بودجه مقاومتی دولت پس از 5 سال گام اول را برداشته و باید دید تا انتها این رویکرد چگونه عملیاتی خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    7 1
    حالا 5 ماه تا پایان امسال مونده، چرا اینقدر عجله دارید؟!
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    12 0
    اگر به حال خود رها کند کل سازمانها و وزارتخانه ها در تهران برای خود و مدیران و معاونان ماکزیمم را میزنند و نباید اختیار را به مسلمان واقعی مثل افراد خود بدهید که سلیقه ای عمل کنند.
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      1 0
      درسته باید نظارت بین المللی باشد
  • CA ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    7 0
    عاقبت چند درصد به بازده کارمندان در سال 97 اضافه می‌شود؟
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    3 0
    عاقبت چند درصد به بازده کارمندان در سال 97 اضافه می‌شود؟
  • همت IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    3 0
    حقوق بگیران نجومی که که برایشان افزایش حقوق درصدی ملاک نیست کسی به انها کاری ندارند ولی به کارگر وکارمند وبازنشسته که میرسند افزایش حقوق مینیمومی رادر نظر میگیرند
  • م IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    2 0
    این جناب نوبخت پارسال در تلویزیون زنده گفت (یارانه به کسانی تعلق میگیره که اونقدر نیازمند باشن که ساعت 11 شب برن تو صف دریافت یارانه ) همون روز فهمیدم شعور معاون اول رییس جمهور چقد بالاست
  • کارمند 2 US ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    2 0
    سلام فقط این را همه میدانیم که روز به روز جیب کارگر و کارمند تهی تر میشود و قدرت خریدش کمتر میشود باید مسئولان فکری اساسی برای این قشر بکنند و با حرف و وعده و وعید این مشکل هیچگاه حل نخواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس