کد خبر 78265
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱

پس از افشاي مكالمه باراك اوباما و نيكولا ساركوزي در جلسه خصوصي نشست گروه 20، قانون‌گذاران آمريكايي به شدت از لحن رئيس جمهوري آمريكا درانتقاد از رژيم صهيونيستي انتقاد كردند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، روزنامه فرانسوي "اره سور ايماژ" روز سه‌شنبه فاش كرد كه باراك اوباما، رئيس‌جمهوري آمريكا و نيكولا ساركوزي، همتاي فرانسوي وي در نشستي خصوصي پس از گفت‌وگو با خبرنگاران در اجلاس گروه 20 در حالي كه ميكروفن‌هايشان روشن بود، اظهاراتي را عليه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بيان كرده‌اند.

در اين نشست ساركوزي، نتانياهو را يك "دروغگو" خواند و اوباما در جواب به وي گفت: اگر تو از او خسته شده‌اي، من مجبورم هرروز با او تعامل داشته باشم.

به گزارش روزنامه ديلي ميل، در پي اين رسوايي، چندين تن از قانون‌گذاران آمريكايي‌ اوباما را سرزنش كردند و گفتند كه اظهارنظرهاي فضاحت‌بار وي در هيچ زماني بدتر از حال حاضر نمي‌توانسته افشا شود.

باب ترنر، نماينده جمهوري‌خواه آمريكا هشدار داد: اظهارنظرهاي اخير اوباما مي‌تواند به طور خطرناكي سوء‌تعبير شود.

وي در گفت‌وگو با نشريه آمريكايي پولتيكو اظهار داشت: اكنون زمان خطرناكي براي خاورميانه است و ما نمي‌توانيم اجازه دهيم دشمنان اسرائيل اعتقاد پيدا كنند كه در روابط ما اختلاف‌نظري وجود دارد.

همچنين ميشل بكمن، نماينده كنگره ‌آمريكا تقاضا كرد كه اوباما به خاطر اظهارنظرش عذرخواهي كند.

وي عنوان كرد: از اوباما مي‌خواهم تا سريعا از بنيامين نتانياهو عذرخواهي كند و اعتقاد دارم كه رئيس‌جمهور آمريكا بايد پرچمدار اين موضوع شود و از ساركوزي نيز بخواهد كه همين كار را انجام دهد.
دني دانون، از سياستمداران رژيم صهيونيستي اظهار داشت كه اوباما با اين اظهارنظرهاي خود احساس حقيقي‌اش را در خصوص اسرائيل فاش كرده است.

دانون در گفت‌وگو با روزنامه اورشليم پست گفت: چهره حقيقي اوباما آشكار شد و سياست‌هاي غيرمحترمانه و سرد وي در قبال اسرائيل و نيز بنيامين نتانياهو افشا شدند.

وي افزود: هر كسي كه ترديدي در خصوص شيوه رفتار اوباما با اسرائيل داشت ديگر اكنون هيچ ترديدي ندارد. اوباما براي اسرائيل بد است.

جي كارني، سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد هنوز هيچ واكنشي در اين باره نداشته است.
مكالمه ساركوزي و اوباما، ابتدا با گلايه اوباما از اين مساله آغاز شد كه چرا فرانسه به واشنگتن اطلاع نداده كه به نفع عضويت فلسطين در سازمان يونسكو راي خواهد داد.

پس از آن آنها در خصوص بنيامين نتانياهو به بحث پرداختند و بخشي از بحث‌هاي آنها در وب‌سايت فرانسوي "اره سور ايماژ" افشا شد.

ساركوزي در اين مكالمه تصريح كرده " نمي‌توانم نتانياهو را تحمل كنم، وي يك دروغگو است".
پس از آن اوباما به وي پاسخ داده،‌ "اگر تو از او خسته شده‌اي، من مجبورم هر روز با او تعامل داشته باشم".

رئيس‌جمهور آمريكا سپس از ساركوزي خواسته تا فلسطيني‌ها را متقاعد كند تا از كمپين خود براي عضويت در سازمان ملل دست بردارد.

پس از سه دقيقه مقامات فرانسوي پي بردند كه مكالمات آنها مورد استراق سمع قرار دارد و ميكروفون‌هاي خود را خاموش كردند. با وجود اينكه از خبرنگاران حاضر تعهد گرفته شد كه اين مكالمه را فاش نكنند، اما يك خبرنگار جزئيات آن را به اين وب‌سايت فرانسوي گزارش داد.

با وجود آنكه اين اظهارات جنجالي براي دولت فرانسه تحقيرآميز است اما مي‌تواند مشكلات جدي را براي باراك اوباما نيز به وجود بياورد. از نظر سياسي اين مساله موجب خواهد شد تا تلاش‌هاي اوباما براي آنكه راي يهوديان را در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده آمريكا به خود اختصاص دهد، ضربه جدي ببيند.

اخيرا يك نظرسنجي جديد نشان داده كه محبوبيت اوباما در ميان يهوديان آمريكا به شدت كاهش پيدا كرده و از 68 درصد در ماه مه به 54 درصد در ماه سپتامبر رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس