کد خبر 782042
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
پرچم آمریکا

دولت ترامپ در اعتراض به ناکامی کوبا در حفاظت از کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا در برابر حملات مرموز علیه سلامتی آنها، ۱۵ دیپلمات کوبایی را اخراج کرده است.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، در حالی که آمریکا پیش از این مدعی شده بود که حملات مرموزی علیه سلامت کارکنان سفارتش در هاوانا به وقوع پیوسته و تعدادی از دیپلمات های آمریکایی با آسیب های مغزی و شنوایی روبرو شده اند، دولت ترامپ روز سه شنبه در اعتراض به ناکامی دولت کوبا در حفاظت از کارکنان سفارت، 15 دیپلمات کوبایی را اخراج کرده است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که اخراج دیپلمات های کوبایی از سفارت این کشور در واشنگتن، با هدف اطمینان از برقراری تعادل و برابری بین تعداد کارکنان صورت گرفته است. این اقدام پس از آن انجام شده است که آمریکا روز جمعه بیش از نیمی از کارکنان سفارت خود در هاوانا را بازگردانده است.

برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا نیز این اقدام را محکوم کرده و آن را غیر قابل توجیه ارزیابی کرده است. وی دولت آمریکا را به همکاری ناکافی با کوبا برای تحقیق درباره حوادثی که برای کارکنان سفارت آمریکا رخ داده متهم کرد و از واشنگتن خواست تا از سیاسی کردن این مساله خودداری کند.

اقدام اخیر دولت ترامپ ضربه دیگری به سیاست آشتی و بهبود روابط باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است. این اقدامات می تواند عادی سازی روابط بین آمریکا و کوبا را که از پس از دهه ها کینه و نفرت و دشمنی در زمان اوباما آغاز شده بود، با بن بست جدی روبرو کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: آمریکا تصمیم خود برای اخراج دیپلمات ها را به خوزه رامون سفیر کوبا اطلاع داده و این دیپلمات ها 7 روز فرصت دارند تا خاک آمریکا را ترک کنند.

تیلرسون نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: تا زمانی که دولت کوبا بتواند ایمنی و سلامت دیپلمات های ما در کوبا را تضمین کند، سفارت ما تعداد دیپلمات ها و کارکنانش را تا حد ضرورت کاهش خواهد داد تا تعداد کسانی که در معرض آسیب و خطر هستند، کاهش یابد.

وی افزود: ما روابط دیپلماتیک با کوبا را حفظ خواهیم کرد و به همکاری با کوبا ادامه می دهیم و در عین حال تحقیقات درباره این حملات را پیگیری خواهیم کرد.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تعداد دیپلمات های خود در کوبا را به طور چشمگیری کاهش می دهد، آمریکا به شهروندانش نسبت به سفر به کوبا نیز هشدار داده است.

وزارت خارحه آمریکا اعلام کرده است که سفارت فعالیت های مربوط به صدور ویزا برای اتباع کوبایی که قصد سفر به آمریکا را دارند متوقف کرده و تنها خدمات فوری و ضروری را به شهروندان آمریکایی ارائه می کند.

وزیر خارجه کوبا نیز از آمریکا خواست تا همکاری بیشتری داشته باشد. وی از آمادگی کوبا برای همکاری با کانادا در خصوص تحقیق درباره حوادث مشابه علیه دیپلمات های این کشور خبر داده است.

تحقیقات اولیه انجام شده هیچ نتیجه روشنی نداشته و مشخص نیست این حملات مرموز چگونه انجام شده و چه کسی مسئول این حملات است.

آمریکا تاکنون کوبا را رسما به دخالت داشتن در این حملات متهم نکرده و هاوانا نیز دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس