اخبارویژه

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، تروریسم و صهیونیسم را دو روی یک سکه دانست و گفت: تاکنون گلوله هیچ تروریستی به‌سمت صهیونیست‌ها شلیک نشده و امروز آنها نقشه تجزیه کشورهای اسلامی را می‌کشند.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

اسرائیل: اسد پیروز شده /میانه‌روهای عرب می‌خواهند به سوریه نزدیک شوند
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: کشورهای زیادی از اروپا و اعراب (به اصطلاح) میانه‌روی سنی سعی می‌کنند به بشار اسد نزدیک شوند، این روند تاکنون سابقه نداشته است.


شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از مصاحبه اویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با پایگاه خبری والا عنوان کرد: بشار اسد در جنگ سوریه پیروز شد.


لیبرمن گفته است کشورهای زیادی از اروپا و اعراب میانه‌روی سنی سعی می‌کنند به بشار اسد نزدیک شوند، این روند تاکنون سابقه نداشته است.


نامه 2 سناتور به ترامپ/تحریم‌های ضدایرانی جدید را زودتر اجرایی کنید
دو سناتور ارشد آمریکایی خواستار اجرایی شدن تحریم‌های مصوب کنگره علیه ایران شدند.


خبرگزاری رویترز نوشت: جان مک‌کین و بن کاردین دو نماینده ارشد سنا در نامه‌ای با اشاره به گذشت دو ماه از اجرایی نشدن تحریم‌ها علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی، خواستار اعمال سریع تحریم ها شدند.


این دو نماینده ارشد سنا برای اعمال نکردن تحریم‌ها علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی طی نامه‌ای به ترامپ انتقاد کردند. ترامپ، قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» مصوب سنا را روز 2 آگوست (11 مرداد) امضا کرد. دولت ترامپ اول اکتبر (9مهرماه) برای اجرای آن تصمیم خواهد گرفت.


کین و کاردین در نامه ذکر کردند: اقدام سریع و متحد کنگره و امضای شما پیام قاطعی را هم به متحدان ما و هم به دشمنان ما که به دنبال تضعیف دموکراسی ما بودند، فرستاد. ضرب‌الاجل برای تصمیمات مهم نزدیک هستند پس ضروری است که دولت شما قانون را به کامل‌ترین شکل برای حمایت و حفاظت از منافع مردم آمریکا اجرا کند.


رویترز در ادامه نوشت کاخ‌سفید براساس آنچه این قانون مشخص کرده، اطلاعاتی درباره بخش‌های اطلاعاتی و دفاعی روسیه در اختیار کنگره برای تحریم‌ افراد و نهادهای وابسته نگذاشته، اما در یادداشتی وزارتخانه‌هایی را که وظیفه اجرای این قانون را برعهده خواهند داشت، تعیین کرد.


در همین حال کری کنلی و فرانسیس رونی دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای برای سخت‌گیری و دقت بیشتر شدند.


این دو در بیانیه‌ای اعلام کردند «افزایش شفافیت در خصوص اجرای توافق ایران یک اولویت مهم است. کنگره باید نقش موثری در نظارت بر این توافق داشته باشد و باید بر این نقش کنگره بدون توجه به تایید یا تایید نکردن پایبندی ایران به توافق از سوی رئیس‌جمهوری تاکید کنیم. این کمیسیون (کمیسیون نظارت پیشنهادی) تضمین می‌کند که آیا توجه لازم به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود یا نه؟» کنلی از حامیان توافق و «فرانسیس رونی» قانونگذار جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا پیشنهاد تشکیل کمیسیون با 20 عضو را به سبک و سیاق کمیسیون هلسینکی برای نظارت بر روابط با اروپا ارائه داده‌اند.


طبق طرح جدید این دو قانونگذار آمریکایی، هشت سناتور، هشت عضو مجلس نمایندگان آمریکا و یک نماینده از هر یک از وزارت‌خانه‌های دفاع، امور خارجه، خزانه‌داری و انرژی، اعضای کمیسیون نظارت بر توافق را تشکیل خواهند داد.

محمد هاشمی: رأی اول را داشتم اما اصلاح‌طلبان ریاست من را نمی‌خواستند
محمد هاشمی می‌گوید ضریب پیروزی من در انتخابات 96 بالا بود و به همین دلیل، اصلاح‌طلبان با ثبت‌نام من مخالفت کردند.


رئیس‌دفتر مرحوم هاشمی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 96 و ثبت‌نام خود می‌گوید من به دلیل فرمایش آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردم. تا حدود ظهر روز آخر ثبت‌نام اقدام نکردم چون منتظر بودم از میان آقایان جهانگیری، ناطق نوری، ظریف و عارف که ایشان نام برده بودند، یک نفر اقدام به ثبت‌نام کند و من دیگر نروم. به دلایل خاص نمی‌خواستم بروم ولی وقتی دیدم حرف مرحوم آیت‎الله هاشمی زمین مانده و کسی برای ثبت‌نام نرفته، حدود ظهر روز آخر برای ثبت‌نام رفتم. وقتی من رفتم ثبت‌نام کردم درحقیقت دوستان اصلاح‌طلب با کاندیداتوری من موافق نبودند و می‌خواستند یک کسی از خودشان باشد.


وی می‌افزاید: آن طور که من شنیدم آقای دکتر روحانی قبلا منع کرده بودند که کسی از اعضای کابینه ثبت‌نام کند و گفته بودند که اگر کسی می‌خواهد ثبت‌نام کند، اول استعفاء دهد و بعد ثبت‌نام کند. البته من این را مستقیم از آقای روحانی نشنیدم ولی بواسطه نقل قول‌هایی که می‌شد، شنیدم که ایشان اجازه نداده بودند.  آقایان موسوی لاری، مرعشی و یک نفر دیگر نزد آقای روحانی رفتند و اصرار کردند که اجازه دهد آقای جهانگیری نیز ثبت‌نام کند. ایشان اجازه دادند و آقای جهانگیری ثبت‌نام کردند.


محمد هاشمی خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبان با ثبت‌نام من مخالف بودند. به خاطر اینکه آن‌طور که بعدا نیز مشخص شده بود، ضریب پیروزی من بالا بود. یعنی من اگر در انتخابات باقی می‌ماندم، نسبت به کل رقبا شانس بیشتری داشتم. تلقی من این است که شاید عده‌ای آمادگی این را نداشتند که با ریاست من مواجه شوند! هرچند که این برداشت شخصی است.
وی احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات سال 1400 را رد کرد و گفت: آقای لاریجانی در یکی، دو تا انتخابات که شرکت کردند میزان رای بالایی نداشتند. درواقع حداکثر رای آقای لاریجانی یک میلیون و سیصد هزار رای از نظر ملی بوده است.

روایت جناب مترجم از آفتابه و لگن سازمان منافقین
مترجم ارشد فرقه تروریستی منافقین، به هجو وضعیت «آفتابه و لگن هفت دست» سازمان پرداخت.


قربانعلی حسین‌نژاد بااشاره به ادعای معرفی فردی به نام زهرا مریخی به عنوان «مسئول اول» سازمان، در وبلاگ پیوند رهایی نوشت: ضرب‌المثلی است که می‌گوید: فلانی با سیلی صورت خودش را سرخ نگه می‌دارد!! یعنی کسی که از فقدان یک چیز و یا شرمندگی بی‌چیزی رنگش پریده یا زرد شده مجبور می‌شود به صورت خودش سیلی بزند تا صورتش سرخ شود تا بگویند نترسیده یا رنگش نپریده است. معادل این مثل در عربی هم جالب است.

عربها می‌گویند: «کالحادی بلا بعیر» یعنی فلانی مثل آوازخوان قافله است که شتر ندارد. چون قدیم کاروانهای عرب برای شترها آواز می‌خواندند که شترها خسته نشوند و راه بروند ولی در این میان کسی هم پیدا می‌شد که شتر نداشت ولی برای راضی کردن خودش و فریب دیگران بانگ شتررانی با سر و صدای زیاد راه می‌انداخت که بله من هم یک قافله شتر دارم!


اولا «مسئول اول بازی» که مسعود رجوی از نزدیک به سی سال پیش با مسئول اول!! قراردادن مریم رجوی دراشرف شروع کرد چیزی جز فریب افکار عمومی نیست و هیچ کودکی و بیسوادی را هم نمی‌تواند بفریبد چنانکه یادم هست در همان سال 68 در نشست‌اشرف که رجوی مریم را به عنوان مسئول اول معرفی کرد یک روستایی بیسواد ترک که اسیر جنگی بود و تازه توسط مهدی ابریشمچی از اردوگاه اسرای ایرانی در عراق به‌اشرف آورده شده بود بلند شد و با لهجۀ ترکی غلیظ گفت: آخی برادر مسعود اگر خواهر مریم اول است پس شما چه هستید؟!! که مسعود رجوی به شدت عصبانی شد و داد زد بشین خروس بی‌محل پارازیت ول نکن توی حرف آدم!

بله زهرا مریخی ویترینی بیشتر نیست چون سه نفر دیگر بالاتر از او هستند یعنی نفر چهارم فرقه را به عنوان مسئول اول برای افراد تشکیلات و بیرون قالب و رنگ می‌کنند! زهرا مریخی بعد از مسعود و مریم و مژگان قرار دارد اگر او مسئول اول است پس مسعود رجوی که خودشان می‌گویند زنده است چه کاره است؟ پس مریم چه کاره است؟ پس مژگان چرا جانشین فرمانده ارتش آزادیبخش! در آلبانی! است؟!


سالیان است که رهبری فرقۀ رجوی این نوع عوامفریبی را با سروصدا و تبلیغات و شیپور و پرچم و سخنرانی و رنگهای مختلف پوشیدن و پوشاندن به محل و افراد و... پیشۀ خود کرده و خیال می‌کند دیگران را در داخل و خارج تشکیلات وارفته‌اش می‌تواند رنگ کند!! که بله رنگ ما نپریده و نه شکست که پیروز شده ایم و بله ما قافلۀ شتر با هزار شتر داریم!


یک موضوع خنده‌دار دیگر سمت مژگان پارسایی است.در عراق به او می‌گفتند جانشین رجوی حالا می‌گویند جانشین فرمانده ارتش آزادیبخش؟! چون سر کرده اصلی یعنی مسعود که نیست و حالا مریم رئیس‌است و او هم که خودش حی و حاضر در آلبانی است دیگر نمی‌توانستند بگویند اینجا یعنی در آلبانی هم مژگان جانشین رهبری است لذا کرده‌اند جانشین ارتش آزادیبخش؟؟!!! مگر اینجا عراق است؟ کو ارتش کو سلاح؟ مژگان خانم فرمانده کدام عملیات و نیروی نظامی است؟!! کدام عملیات را می‌خواهد از آلبانی فرماندهی کند؟! شخص فرمانده اصلی خودش کجاست و چرا مخفی است و چه بلایی سرش آمده؟ آیا اگر زنده است نمی‌توانست بیاید اروپای آزاد؟!



حمایت موذیانه آل‌سعود از طرح تجزیه شمال عراق
ویدئوی منتشر شده از یک مقام اسبق سعودی، از حمایت آل‌سعود نسبت به تجزیه کردستان عراق حکایت می‌کند.


فعالان عرب صفحه اجتماعی توییتر ویدیوئی از «انور عشقی» ژنرال سابق عربستانی و رئیس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در جده منتشر کردند که وی از تشکیل دولت کردستان بزرگ متشکل از خاک ایران، عراق و ترکیه دفاع می‌کند.


این ویدیو در ژوئیه سال 2015 در گردهمایی با عنوان «چالش‌های منطقه‌ای و فرصت‌ها: رویکردهایی از عربستان و اسرائیل» به میزبانی شورای روابط خارجی آمریکا (یکی از مهم‌ترین مراکز پژوهشی در نیویورک) ضبط شده است.


عشقی در این گردهمایی ادعا کرده که تشکیل کردستان بزرگ از نفوذ و تمایل ترکیه، ایران و عراق در منطقه خواهد کاست.


وی همچنین گفت: دولت کردستان بزرگ یک‌سوم ایران، ترکیه و عراق را شامل خواهد شد.وی همچنین مدعی شده که صلح و سازش کشورهای عربی با اسرائیل، تغییر نظام ایران و تشکیل دولت کردستان بزرگ در منطقه از عواملی است که می‌تواند باعث ثبات و امنیت در منطقه شود.


در عین تحرکات عربستان در عراق برای تفرقه‌افکنی و تجزیه این کشور در سال‌های گذشته، اما عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان پیش‌تر در خصوص همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این همه‌پرسی تأثیرات منفی بر منطقه خواهد گذاشت.


ثامر السبهان وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای خلیج فارس از آمادگی عربستان برای میانجیگری میان اقلیم کردستان و دولت عراق برای حل مسئله همه‌پرسی خبر داده بود.



عارف رکب خورده و نمی‌خواهد منتظر ریکاوری اصلاح‌طلبان باشد
محمدرضا عارف می‌خواهد راه خود را از کسانی که از آنها رکب خورده جدا کند اما آیا اصلاح‌طلبان به او اجازه می‌دهند چنین تصمیم مستقلی بگیرد.


سایت نامه‌نیوز در این زمینه نوشت: محمدرضا عارف رئیس‌ فراکسیون امید که از وضعیت اعضای این فراکسیون اصلا راضی نیست، راه خود را از دیگر همفکرانش جدا کرده است. او در شرایطی از عدم ائتلاف سخن می‌گوید که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب معتقدند هنوز زمان تصمیم‌گیری در این خصوص فرا نرسیده است. جریان اصلاح‌طلب سرگرم بازبینی شورای عالی سیاست‌گذاری است و می‌کوشد تا با رفع ایرادات این سازوکار وارد انتخابات بعدی شود اما محمدرضا عارف که در جریان ائتلاف سال 92 از خیر ریاست جمهوری گذشته و از موتلفان سال 94 رکب خورده است؛ خیال ندارد منتظر ریکاوری و تصمیم نهایی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بماند.

او که در دو سال گذشته به واسطه سکوت‌هایش در مجلس شورای اسلامی بارها مورد انتقاد اصلاح‌طلبان قرار گرفته است، اکنون صریح و روشن از عدم ائتلاف در انتخابات مجلس سال 98 سخن می‌گوید و احتمالا این تصمیم را در نتیجه عدم همراهی فراکسیون امیدی‌ها در انتخابات هیئت‌رئیسه گرفته است.


علی تاجرنیا در گفت وگو با «نامه‌نیوز» می‌گوید: «ناکارآمدی شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان موجب شده که انتقاداتی به فرایند همکاری اصلاح‌طلبان با دیگر گروه‌های سیاسی وارد شود. مشکل این است که همه گروه‌ها و احزاب در فرایند ائتلاف مشارکت می‌کنند بدون اینکه مباحث، سطح مطالبات بعد از انتخابات و میزان تعهد موتلفان شفاف باشد. همین عدم شفافیت بعد از انتخابات رنجش‌هایی ایجاد می‌کند که اکنون در اظهارات آقای عارف پیرامون مسئله ائتلاف شاهد آن هستیم».


تاجرنیا خاطرنشان کرد: «اصلاح‌طلبان قبل از تصمیم‌گیری در مورد ائتلاف یا عدم ائتلاف باید یک بازنگری در رویکرد خود نسبت به انتخابات داشته باشند. پیش از ورود به بحث ائتلاف باید به یک سازوکار مشخص و نگاه درست به مقوله قدرت برسیم. مشکلات کنونی ادامه خواهد داشت اگر پیش از هر انتخابات به عنوان یک ارزش بگوییم که سهمی از قدرت نمی‌خواهیم و به دنبال افزایش کرسی‌ها نیستیم».

خراسان

نحوه جریمه کارمندان در شرف بازنشستگی مشخص شد
بر اساس ابلاغیه یک نهاد مسئول اجرایی به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، با توجه به این که ماده 2 قانون پرداخت پاداش پایان خدمت به کارکنان دولت، اعلام داشته که مستخدمان مربوط، به ازای هر بار محکومیت، یک ماه از پاداش پایان خدمت خود را از دست می دهند، مدیران مربوط باید توجه داشته باشند ملاک و منظور از این کسر پاداش، 10 سال خدمت منتهی به زمان بازنشستگی کارمند مربوط است.


روایت دولتی از رکود در صنعت کشتی سازی کشور
بر اساس گزارش جدید یک مقام مسئول اقتصادی به تعدادی از مدیران اجرایی، با اشاره به این که 250 فروند از شناورهای موجود در کشور بیش از 2000 تن ظرفیت دارند که فقط 29 فروند آن (11 درصد) مونتاژ داخلی بوده و بقیه به تعداد 221 فروند کلا به صورت ساخته شده، از خارج تامین شده اند، اعلام شده است هم اکنون بیشتر یاردهای بزرگ دریایی کشور با حداقل ظرفیت فعالیت کنند و این امر موجب بحرانی شدن وضعیت صنایع کشتی سازی و ساخت شناور در کشور خواهد شد.

ایران

درخواست تجدید نظر در احکام صادره برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب
سخنگوی فراکسیون امید مجلس با اشاره به جلسه دیروز هیأت رئیسه فراکسیون متبوعش گفت که اعضای فراکسیون امید ضمن انتقاد به احکام صادره برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب خواستار تجدید نظر در این زمینه هستند. بهرام پارسایی با بیان اینکه «به اعتقاد ما احکام صادره بیشتر جنبه سیاسی دارد.» به ایسنا گفت: با توجه به اینکه کشور در شرایط فعلی نیازمند انسجام و همدلی است، درخواست ما از قوه قضائیه این است که نسبت به تجدید نظر در احکام صادره اقدام کند.

سخنگوی فراکسیون امید همچنین یادآور شد: از نظر ما این سیاست غلطی است که اصلاح‌طلبان همواره باید با تهدید مواجه شوند و این سیاست غلط باید تغییر کند.


طیبه سیاوشی نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز دیروز در نطق میان دستورش گفت: امیدواریم دادگاه تجدید نظر نسبت به حکم محکومیت جمعی از فعالان سیاسی مساعدت و همراهی را در مورد لغو آن به عمل آورد.


به گفته وی«هنگامی که کشور نیازمند وحدت برای فائق آمدن بر مشکلات داخلی و اعمال فشارهای استکباری است، همه ارکان و مسئولان باید آستانه تحمل خود را بالا برده، نقد را مغتنم بشمرند.» وی افزود: امیدواریم رئیس مجلس نیز از حقوق این شخصیت‌ها که عمدتاً از نمایندگان ادوار هستند حمایت لازم را به عمل آورند. حکم اولیه دادگاه انقلاب برای محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد، آذر منصوری، حمیدرضا جلایی‌پور، محمد نعیمی‌پور، حسین کاشفی و محسن صفایی‌فراهانی مبنی بر یک سال حبس و دو سال محرومیت از حضور در احزاب، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام روز دوشنبه به وکلای آنها ابلاغ شد.

دستگیری ۳  داعشی در استان فارس
سه نفر از عوامل وابسته به گروه تروریستی داعش در استان فارس دستگیر شدند. به گزارش ایلنا، یک منبع آگاه در فارس از دستگیری سه نفر از عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش خبر داد و گفت: این افراد همزمان با ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا قصد انجام اقدامات خرابکارانه و بمبگذاری در اماکن مذهبی شهر داراب را داشتند که با هوشیاری و اقدام بموقع نیروی انتظامی و اداره اطلاعات شناسایی و دستگیر شدند.

بنابر این گزارش، دو نفر از این افراد توسط نیروی انتظامی و یک نفر توسط مأموران اداره اطلاعات استان دستگیر شده‌اند.

تأیید حکم حبس۱۰ ساله یک ایرانی در امارات
دادگاه امنیت دولت در ابوظبی حکم حبس ۱۰ ساله یک شهروند ایرانی را به اتهام «جاسوسی» تأیید کرد. به گزارش فارس، دادگاه امنیت دولت در ابوظبی امارات، یک شهروند ایرانی را بدون ذکر نام وی به اتهام آنچه «جاسوسی و تلاش برای صادرات تجهیزات ویژه برنامه هسته‌ای ایران» خوانده، به 10 سال حبس محکوم کرد. بنابر گزارش خبرگزاری امارات (وام) دادگاه، اعتراض وارده از سوی وکیل مدافع این متهم را وارد ندانسته و حکم اولیه را تأیید کرده است. طبق این گزارش، مقرر شد هزینه‌های محاکمه را متهم پرداخت کرده و پس از سپری کردن مدت مجازات خود، به کشور خود بازگردانده خواهد شد.

دادگاه اتهام این فرد را «جاسوسی برای ایران، واردات ژنراتورهای برق و دستگاه‌های مورد استفاده در برنامه هسته‌ای ایران از انگلیس و تلاش برای صادرات غیرقانونی این تجهیزات به ایران از طریق کشور ثالث» عنوان کرده است.

سؤال از وزیر اطلاعات درباره بولتن‌های محرمانه
عضو فراکسیون امید مجلس از تهیه طرح سؤال از وزیر اطلاعات به‌ منظور پاسخگویی درمورد نحوه تولید، توزیع، مراقبت و امحای بولتن‌های محرمانه خبر داد. محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تهیه طرح سؤال خود از وزیر اطلاعات و ثبت رسمی آن برای به جریان افتادن این سؤال درجریان نشست علنی روز گذشته مجلس گفت: باتوجه به آنکه ضوابط و معیارهای تولید، انتشار، توزیع بولتن‌های محرمانه و همچنین نحوه مراقبت، حفاظت و امحای این بولتن‌ها مشخص نیست، با تهیه طرح سؤال از وزیر اطلاعات، خواستار پاسخگویی مسئولان شدم.


نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس یادآور شد: باتوجه به شرایط حساس و توطئه‌های نگران‌کننده‌ای که از سوی بیگانگان صورت می‌گیرد و اخبار نگران‌کننده‌ای که اخیراً منتشر شده، این سؤال ایجاد شده که چه ضوابطی بر تولید، توزیع و مراقبت و امحای این بولتن‌های محرمانه حاکم است.

آرمان

حضور رئیس جمهور 15مهرماه در دانشگاه تهران

مشاور عالی رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه مراسم آغاز سال تحصیلی سال جدید با حضور رئیس جمهور 15 مهر در این دانشگاه برگزار می‌شود گفت: در این مراسم از رتبه‌های برتر کنکور سراسری 96 نیز تقدیر خواهد شد.

خضری با اعلام این مطلب به تشریح جزئیات آغاز مراسم سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها پرداخت و افزود: این مراسم شنبه آینده 15 مهر جاری با حضور رئیس جمهور، وزرای علوم و بهداشت، روسای دانشگاه‌ها و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها روسای دانشگاه‌ تهران و علوم پزشکی تهران، سرپرست وزارت علوم، وزیر بهداشت، یکی از اساتید، یک دانشجو و در نهایت رئیس جمهور سخنرانی خواهند کرد.

مشاور رئیس دانشگاه تهران گفت: در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رئیس جمهور و وزرای بهداشت و علوم از رتبه‌های برتر آزمون دانشگاه‌ها تقدیر خواهد شد. خضری در پایان گفت: ساعت آغاز و سایر جزئیات برگزای این مراسم هنوز به طور کامل مشخص نشده و در دست بررسی است.

رد طرح تبدیل سازمان برنامه به وزارتخانه

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از رد قاطعانه طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه در نشست اعضای این کمیسیون خبر داد. محمد مهدی مفتح گفت: کلیات طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه بررسی شد.

وی افزود: از آنجا که این طرح مغایر صریح قانون اساسی است اعضای کمیسیون برنامه و بودجه کلیات طرح مذکور را قاطعانه رد کردند. نماینده تویسرکان با بیان اینکه قانون اساسی در خصوص سازمان برنامه و بودجه تکالیفی عنوان کرده است، اظهار داشت: طبق قانون اساسی برنامه، بودجه و اداره استخدامی از وظایف مستقیم رئیس‌جمهور است و وزارتخانه شدن این سازمان در مغایرت با قانون اساسی محسوب می‌شود. مفتح در ادامه به دستور کار دیگر کمیسیون برنامه و بودجه ‌اشاره کرد و توضیح داد: همچنین موضوع تنظیم و تدوین سند آمایش سرزمینی در کمیسیون دنبال شد. در قانون برنامه ششم دولت مکلف به تدوین این سند شده است.

قانع‌شدن نماینده زاهدان از تقسیم نشدن استان

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس مشروط به پیگیری موضوع تقسیم استان سیستان و بلوچستان از پاسخ وزیر کشور قانع شد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ابتدا به سوال هشت نفر از نمایندگان پاسخ داد و پس از آن به سوال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان پاسخ داد. نماینده زاهدان این سوال را مطرح کرد که چرا استان سیستان و بلوچستان به دو یا سه استان تقسیم نمی‌شود؟

شهریاری پس از پاسخ وزیر کشور اظهار کرد: در صورتی که وزیر کشور قول دهند این موضوع را حل کنند و در شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادهای کشور این مساله را پیگیری کنند نیاز به رای گیری نیست. علی مطهری نایب رئیس مجلس پس از این سخن نماینده زاهدان خطاب به وزیر کشور گفت: به نظر من این تقسیم اقدام خوبی است و مساله شیعه و سنی نیز مانعی در این مساله نیست، البته نهادهای عالی نیز باید در این زمینه نظر خود را اعلام کنند، شما قول بدهید این موضوع را پیگیری کنید.

تکذیب شایعه طرح نظام پارلمانی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: شایعه طرح موضوع ایجاد نظام پارلمانی از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس صحت ندارد و رئیس مجلس نظری در این رابطه ندارد. بهروز نعمتی در مورد شایعه طرح موضوع ایجاد نظام پارلمانی از سوی علی لاریجانی که برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند، افزود: در این خصوص مذاکره ای با علی لاریجانی داشتم و رئیس مجلس بیان کرد که از طرح این موضوع بی‌اطلاع است و نظری در این رابطه ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع از طرف آقای عزت ا... یوسفیان‌ملا نماینده آمل به عنوان نظر شخصی ایشان مطرح شده و تعدادی از نمایندگان نیز آن را پیگیری می‌کنند، اما این مساله ربطی به لاریجانی ندارد و ایشان در جریان این موضوع نبوده‌اند. وی ادامه داد: نمایندگان حق دارند درباره مسائل مختلف، اظهار نظر کنند، اما نسبت دادن این موارد به رئیس مجلس، صحت ندارد.

تروریسم و صهیونیسم، دو روی یک سکه

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، تروریسم و صهیونیسم را دو روی یک سکه دانست و گفت: تاکنون گلوله هیچ تروریستی به‌سمت صهیونیست‌ها شلیک نشده و امروز آنها نقشه تجزیه کشورهای اسلامی را می‌کشند.

امیرعبداللهیان در خصوص پیامدهای نامطلوب رفراندوم کُردی بر ثبات سیاسی عراق و امنیت منطقه افزود: نگاه ما به تبعات رفراندوم در کردستان عراق بر مبنای عدم تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه است و کلید خوردن تجزیه منطقه، یک موضوع خطرناک و مغایر امنیت منطقه ای است. وی با بیان اینکه تلاش برای تجزیه عراق در راستای ادامه تحرکات شکست خورده داعش و جبهه النصره است، عنوان کرد: دشمنان منطقه صرفا به تقویت رژیم صهیونیستی می‌اندیشند.

همدردی با خانواده قربانیان لاس‌وگاس

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به کشتار لاس وگاس آمریکا با مردم آن کشور و قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد. بهرام قاسمی در ادامه نسبت به وقوع این جنایت هولناک و کشتار ده‌ها شهروند عادی و برجای گذاشتن تعداد زیادی زخمی ابراز تاسف کرد. روز دوشنبه ساعت 22:08 به وقت غرب آمریکا (8:38 به وقت تهران) و درآخرین روز از فستیوال سه روزه موسیقی محلی در لاس وگاس، زمانی که خواننده مشغول اجرای آخرین آهنگ بود، استیفن پدوک 64 ساله با چکش دو پنجره سوئیت خود در طبقه 32 هتل «ماندالای بی» را شکست و با به رگبار بستن بیش از 22 هزار شرکت‌کننده این کنسرت روباز، 60 نفر را کشت و 527 نفر را مجروح کرد.

مردم از سوءمدیریت در کشور گله دارند

نماینده ورزقان در مجلس گفت: مردم شریف ایران از برخی رفتارهای مدیران و سوء‌مدیریت در کشور گله‌مند هستند. به گزارش تسنیم، رضا علیزاده در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مردم، صداقت و سلامت مدیران را به‌دقت رصد می‌کنند و این موضوع مستقیما در روحیه آنها در مقابله با سختی‌ها و بحران‌ها اثر می‌گذارد. وی افزود: بیایید با مردم طوری رفتار کنیم که دوباره روحیه دوران دفاع مقدس در جامعه ما زنده شود، آن وقت است که به‌راحتی خواهیم توانست تمام بحران‌ها را پشت سر بگذاریم.

«ترکان» رئیس هیات‌مدیره «شستا» شد

مرتضی لطفی که پیش از این به‌عنوان قائم‌مقام شستا مشغول به کار بود، در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و علی‌اکبر ترکان به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره این شرکت انتخاب شدند. بر اساس این گزارش مرتضی لطفی عضویت در شورای اول شهر تهران، مدیرعاملی هلدینگ سیمانی فارس و خوزستان و قائم‌مقامی شستا را در کارنامه خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس