کد خبر 781916
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۲
تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا

تیراندازی اخیر در لاس‌وگاس که به مرگ ۵۹ شهروند آمریکایی انجامید، توجه رسانه‌ها را به آمار تامل‌برانگیز جنایت با اسلحه‌های شخصی در آمریکا جلب کرده است.

به گزارش مشرق، یک پایگاه خبری آمریکایی با ارائه آمارها و ارقام مستند، به بررسی ابعاد مختلف تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا با توجه به حادثه روز دوشنبه در شهر «لاس‌وگاس» پرداخته است. 

«ووکس‌نیوز» با اشاره به قانون آزادی حمل سلاح در این کشور که یکی از دلایل وقوع تیراندازی‌های جمعی دانسته می‌شود نوشته است: «در بحث پیرامون سلاح، آمریکا کشوری بی‌بدیل است.»

مطابق این گزارش، آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که در آن حق حمل سلاح در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. این کشور در میان کشورهای توسعه‌یافته پرخشونت‌ترین آنها است، که این موضوع تا حد زیادی در سهولت دسترسی شهروندان به سلاح ریشه دارد. 

جداول زیر به ارائه آمارهای مختلف درباره تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا پرداخته‌اند. 

۱)- نرخ قتل با سلاح گرم در آمریکا شش برابر کانادا و تقریباً ۱۶ برابر آلمان است.

در جدول زیر، تعداد حوادث قتل با سلاح گرم به تفکیک کشورها، بر حسب میلیون نفر نمایش داده شده است. داده‌ها مربوط به سال ۲۰۱۲ هستند. 

این جدول نشان می‌دهد که آمریکا از حیث تعداد وقوع قتل با سلاح‌های گرم نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته پیشتاز است. دلیل این امر چیست؟ بررسی‌های گسترده انجام‌شده توسط دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که پاسخ بسیار ساده است. آمریکا از لحاظ مالکیت سلاح توسط شهروندان آمار بسیار بالاتری نسبت به سایر کشورها دارد.

۲) آمریکا محل سکونت ۴.۴ درصد جمعیت دنیا است، در حالی که شهروندان آمریکایی مالک نزدیک به نیمی از سلاح‌هایی در دنیا هستند که در اختیار شهروندان است.

۳) بعد از تیراندازی دبستان «سندی‌هوک» در سال ۲۰۱۲، بیش از ۱۵۰۰ تیراندازی به سمت جمعیت (تیراندازی کور) در آمریکا به وقوع پیوسته‌ است. 

در دسامبر سال ۲۰۱۲، یک جوان مسلح ۲۰ ساله بعد از تیراندازی در دبستانی در شهر «نیوتاون» در ایالت «کانکتیکات»، بیست کودک، شش بزرگسال و خودش را به قتل رساند. از آن زمان به بعد دست‌کم ۱۵۱۸ تیراندازی جمعی به وقوع پیوسته‌اند که در آنها بیش از ۱۷۱۵ نفر کشته شده و ۶۰۸۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این داده‌ها توسط وب‌سایت «Gun Violence Archive» فراهم‌ شده‌اند که از سال ۲۰۱۳ تیراندازی‌های با تلفات انبوه را رصد کرده است. اما از آنجا که بعضی از تیراندازی‌ها گزارش نمی‌شوند، ممکن است آمار واقعی تلفات ممکن است بیشتر از این باشد.

۴) به طور متوسط در هر روز در آمریکا بیش از یک تیراندازی با تلفات انبوه اتفاق می‌افتد.

در جدول بالا تیراندازی‌های مربوط به یک سال (۲۰۱۵) رصد شده است. این اطلاعات نشان می‌دهند که ظرف ۳۳۶ روز در این سال، ۳۵۵ تیراندازی کور انجام شده است.

۵) تیراندازی‌های سال جاری، ۸۰ کشته و ۵۰۸ زخمی بر جای گذاشته است. 

مطابق آمارهایی که مجله تایم فراهم کرده، در تیراندازی‌هایی که از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون در آمریکا به وقوع پیوسته، دست‌کم ۸۰ نفر کشته و ۵۰۸ نفر زخمی شده‌اند. 

آمار کل نفرات کشته شده در تیراندازی‌ها در سال ۲۰۱۶ دست‌کم ۷۱ کشته و ۸۳ زخمی بود. این رقم در سال ۲۰۱۵، ۴۶ کشته و ۴۳ زخمی بود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس