ظریف و روحانی

محمد جواد ظریف پیش‌بینی خاصی درباره آینده برجام و مواجهه ترامپ با این سند توافق هسته‌ای انجام داده که این سئوال را به‌وجود می‌آورد که برنامه ایران برای چنین اقدامی چیست؟

سرویس سیاست مشرق - آینده برجام چه خواهد شد؟ این سئوالی است که چندی است در محافل خبری زمزمه می‌شود. اخیرا محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در پیش‌بینی قابل تامل در مصاحبه با روزنامه‌های گاردین و فایننشیال تایمز اعلام کرد که «انتظار دارد ترامپ پایبندی ایران به برجام را در ۱۵ اکتبر تأیید نکند.»[1]

وی همچنین مطرح کرده است که « اگر اروپا دنباله‌روی واشنگتن برای خروج از برجام باشد، ایران تکنولوژی هسته‌ای بسیار پیشرفته‌تر از قبل از برجام را دنبال خواهد کرد.»

سئوال اینجاست که این پیش‌بینی‌های وزیرخارجه کشورمان که با توجه به سخنان دانلد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و تحرکات نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل قابل پیش بینی بود، با چه اقدامی از سوی وزارتخارجه همراه خواهد شد.

این موضوع چند سئوال اساسی را پیش روی ما قرار می‌دهد.

1-  مسیر مذاکره با امریکا بسته است یا باز؟ نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد؟ یکی از گزینه‌های همواره پیش روی تیم دیپلماتیک کشورمان مذاکره بوده است. اما حالا مذاکره کنندگان دولت دوازدهم که به دولت دیپلماتیک معروف هستند، مطرح می‌کنند که چه تضمینی وجود دارد که مذاکره راه‌حل برطرف کردن مشکلات باشد.

در این زمینه حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره برجام در صفحه توییتر خود نوشت: «به فرض محال، فرض کنیم تمامی اعضای برجام پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مجدد (درباره) متن برجام را بپذیرند و به توافق نسبت به تغییرات جدید هم برسند اما چه تضمینی هست که کنگره آمریکا توافق جدید را بپذیرد یا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا این توافق جدید را یک فاجعه تمام عیار نخواند.»[2] سئوال دیگر این است که ایران تا به کی و با چند دولت آمریکا بایستی بر سر مسائل هسته‌ای خود به مذاکره جداگانه بنشیند و توافق کند؟

2-  چرخش دیپلماتیک به سمت اروپا چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت؟ بعد از روی کار آمدن دولت  ترامپ شاهد چرخش دیپلماتیک دولت به سمت اتحادیه اروپا بودیم؛ این درحالی بود که تا زمان دولت اوباما، آمریکا کدخدایی خوانده می‌شد که باید با وی مسائل را حل و فصل کرد. در این زمینه بعضا شاهد واکنش‌هایی از سوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جهت حفظ برجام بوده‌ایم. اما اخیرا مواضعی از سوی اروپایی‌ها بخصوص آلمانی‌ها شاهد هستیم که دو طرف را دعوت به مذاکره می‌کنند.

در همین راستا زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه لغو برجام اعتبار پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با کره شمالی را زیر سوال می‌برد، گفت واشنگتن باید با تهران هم وارد گفت‌وگو شود.[3] سخنان ظریف درباره دنباله روی اروپا از واشنگتن خود نشان از نوعی نگرانی در خصوص مواضع اروپا در حوزه برجام دارد.

3- ایران چه برنامه‌ای برای اقدام متقابل دارد؟ اینطور که حدسیات ظریف به عنوان یک دیپلمات به او می‌گوید، آمریکا پایبند برجام نخواهد بود، حال سئوال اساسی این است که ایران چه برنامه‌ای برای این موضوع اندیشیده است. یکجانبه گرایی آمریکا در برجام و امتیازخواهی صرف از آن با چه برنامه‌ها و واکنش‌های دیپلماتیکی از سوی دولت ایران مواجه خواهد شد.

4- پازل سخنان ظریف با چه عملکردی تکمیل می‌شود؟ محمد جواد ظریف اخیرا در مصاحبه‌هایی که انجام داده بیان کرده که آمریکا ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست. [4]از سوی دیگر وی بیان داشته که در صورت خارج شدن واشنگتن از برجام، ما هم از این توافق خارج خواهیم شد.[5] وی همچنین پیش بینی‌کرده است که انتظار ندارد ترامپ در اکتبر پایبندی ایران در برجام را تایید کند. همه این موارد پازل بهم‌ریخته‌ای روبروی ما قرار می‌دهد که پیش بینی آن نامعلوم است و مشخص نیست برنامه دولت ایران درباره وضعیتی که یقین می‌کند، چیست.

5- تکلیف امیدهای دولت تدبیر و امید به ملت ایران چه می‌شود؟ در دولت گذشته دولت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام چید. در این زمینه حتی دیگر حوزه‌ها از جمله اقتصادی به خارج از کشور معطوف شد. برخی از مسئولان حتی بیان داشتند که تاخیر در هر روزه اجرای برجام روزی صدمیلیون دلار به ضرر کشورمان است. حال با توجه به اینکه وزیر خارجه کشورمان از خروج از برجام صحبت کرده و پیش‌بینی‌های خود را به این سمت سوق داده‌ است، سئوال اساسی اینجاست که دولت تدبیر و امید که همواره در این زمینه به مردم امید داد چگونه قرار است ضررهای مختلف مالی و معنوی در این راستا را جبران کند؟


[1] http://www.isna.ir/news/96070804163

[2] http://www.isna.ir/news/96070402874

[3] https://www.mashreghnews.ir/news/780894

[4] http://www.isna.ir/news/96070200776

[5] http://www.isna.ir/news/96070703935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    30 0
    من کی ام. اینجا کجاست. تو کی هستی
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      17 0
      برجام = خیانت بزرگ
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      28 1
      دولت خاتمی فتنه گر 8 سال ملت ایران و دنیا را با طرح مزخرف گفتگوی تمدن ها سرکار گذاشته بود و دولت روحانی با برجام همه را سرکار گذاشته است .
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    1 64
    درود بر ظریف.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      29 0
      باشه برو بخواب تا امثال تو باشن مملکت همینه
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      30 0
      با این وضع توافق هسته ای ، یک درود که هیچ، «ای دو صد درود» بر ظریف !!!
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      3 0
      برنامه استراتژیک القا شده به دولت نهم : برجام توافق با ۵+۱ است نه آمریکا پی ما به قولهایی که به آمریکا دادیم پایبند می مانیم ، حتی اگر آمریکا فقط امتیازات را استفاده کند. این است اقدام متوازن !
    • محمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      11 0
      زارت
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      17 0
      برجام = خیانت بزرگ
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      15 1
      ظریف ضعیف ترین وزیر خارجه ایران در بعد از انقلاب است .
    • من IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      25 0
      واويلا به روزي كه اين توافق كه هرروز نقض ميشه، بطور كامل جمع بشه...چون اونموقع هست كه شروع كنن به ربط دادن برجام به نظام و رهبري و مبرا دونستن ظريف و روحاني از همچين توافقي. البته تاحالا هم ديديم چنين كاري رو ازشون
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    12 0
    انتظار نداریم ترامپ در اکتبر پایبندی ایران در برجام را تایید کند
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      14 0
      برجام = خیانت بزرگ
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    1 26
    ظریف دنبال جنگ نیست
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      21 0
      عقب نشيني زياد نتيجه اش گستاخ شدن دشمن و جنگ است
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      16 0
      برجام ایران رو 10 سال به جنگ نزدیک تر کرده چون هزینه حمله به ایران با از بین رفتن توان هسته ای بلقوه ده سال جمع شده 50 درصد افزایش پیدا کرده دقیقا به خاطر همین امریکا از بعد از برجام علیه ایران شرورتر هم شده
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      13 0
      گاهی اوقات برای احقاق حق باید جنگید و مذاکره همیشه نتیجه نمی دهد.
  • aa IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    16 1
    اونا تو مذاکرات با تعداد زیاد از هر تخصص شرکت میکردند ولی اینا با این که چند نفرشان حتی به انگلیسی کاملا آشنا نبودند چند نفر محدود بودند و حتی تو تیمشون جاسوس چند ملیتی بوده و چیزی رو امضا کردن که اگه به عدم اجرا آن از طرف مقابل اعتراض کنیم خود نقض است حالا هی میگن برجام
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      11 0
      برجام = خیانت بزرگ
  • حاج عمو IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    17 1
    سلام.مشرق جان مسائل اصلی مردم مثل لغو کنسرت یا حضور خانمها در ورزشگاه را گذاشتی در عوض از سرنوشت برجام می پرسی؟برجامی که از روز اول شکست خورده بود.ای کاش به حرف دلسوزان گوش کرده بودند.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      12 0
      برجام = خیانت بزرگ
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    13 1
    برجام = خیانت بزرگ
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    11 0
    مردم سرکارند به نظرم پیگیری برجام توسط رسانه ها باید حرام اعلام بشه و فقط گزارش ماهانه به مردم بدهند اونوقت می بینید دولت مستقر هیچ حرفی برای گفتن نداره
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    20 0
    امیدوارم اینقدر مردم بی فکر به انتخابات بعدی وارد بشوند که ظریف رای بیاره و دولت به خاک سیاه بنشینه چقدر برجام برجام می کنید عمری که از ما جوانها تلف میشه به گردن دولتی ها است ما ازشون نمی گذریم خدا هم نگذره کمترین عذابشون نابودی زندگی بچه هاشون باشه تو دنیا و آخرت این حرفها را رهبری عزیز روز اول پیش بینی کردند بیشتر از این مردم را سر کار نگذارید
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    14 0
    حمله به لیبی و عراق بعد از برجام موشکی و حمله به سوریهبعد از برجام شیمیایی شد!..دقیقا غربی ها بعد از اینکه از کل توان تهاجمی طرف مطمئن بشن پروژه تغییر نظام رو به صورت سخت کلید می زنن همان دلیلی که کشور هدف رو اول یکی دو دهه تحریم می کنن...
  • حسین IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    12 0
    یکی در مداحی خود متن را یادش رفت فقط مدام میگفت ولدی یاولدی دیگری در پاسخ به او گفت غیر از ولدی چی بلدی حالا ظریف بغیر از برجام برجام گفتن بی ثمر چیزی ندارد بگوید
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    19 0
    چرا موقعی که با مذاکره برجام وآنرا تائید وامضای کردید. عاقبت برجام را پیش بینی نکردید. اینگونه اظهارات فرار روبه جلو نیست؟!!!!
  • مهرداد IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    13 0
    این روزها میگذرد و روسیاهی برجام بی فرجام برای اصلاحات باقی خواهد ماند.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    3 18
    خیلی از این سؤال ها و مطالبات از ظریف در حیطه ی تصمیم گیری ایشان نیست بلکه نظام باید تصمیم گیری کند! شما چرا فکر میکنید که برجام کار چند نفر در دولت بوده؟
  • پیش بین IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    1 0
    پیش بینی من هم در نوع خودش بی نظیره !آخرش,آمریکا از برجام میره پشت سرش هم اروپایی ها دونه دونه میرن چهار سال روحانی هم تموم میشه ظریف هم بازنشسته میشه وبه سلامتی میرن خونه انشالله
  • محمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    0 0
    من کنسرت می خوام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس