کد خبر 780513
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۵
 بن کاردین

بن کاردین که در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا حضور دارد، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است تا از برجام کناره‌گیری نکند.

به گزارش مشرق، بن کاردین یکی از سناتورهای حزب دموکرات در کنگره ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. در جریان بررسی توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ در سنای آمریکا، وی به همراه افرادی مانند چاک شومر و باب منندز از معدود سناتورهای دموکرات مخالف برجام محسوب می شد. همچنین سناتور کاردین همواره از اصلی ترین طرفداران وضع تحریهای بیشتر علیه جمهوی اسلامی ایران بوده است. از این رو تقابل این سناتور دموکرات با ایران بر هیچ کس پوشیده نیست. این سناتور افراطی، اخیرا خواستار حفظ توافق هسته ای از سوی ترامپ شده است. بن کاردین که در  کمیته روابط خارجی سنا آمریکا حضور دارد، از  رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است تا  از برجام کناره‌گیری نکند.

کاردین در این خصوص اظهار نموده است:

"اگر ما یک قطعنامه سازمان ملل را در مقابل چشمان جامعه بین الملل نقض کنیم، آیا اعتباری برایمان باقی می‌ماند؟ من این راهبرد به وجود آوردن پتانسیل عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای را درک نمی‌کنم. ترامپ باید تا زمانی که ایران به مفاد برجام پایبند است، در توافق هسته ای باقی بماند. "

در خصوص اظهارات کاردین نکات قابل تاملی وجود دارد که نباید از کنار آن گذشت. مهم ترین نکته این که بن کاردین، خود یکی از مخالفان و متعاقبا ناقضان توافق هسته ای با ایران محسوب می شود. وی پس از تصویب توافق هسته ای و اجرایی شدن آن، از هیچ گونه اقدامی در راستای نقش آن دریغ نکرد. در جریان تمدید قانون آیسا و یا وضع تحریهای جدید علیه ایران، کاردین همراهی گسترده ای با سناتورهای حزب جمهوریخواه داشته و حتی همواره سعی کرده است در این مسیر، دیگر سناتورهای حزب دموکرات را نیز با خود همراه سازد.این روند، طی هشت ماه اخیر و از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید نیز ادامه داشته است. سناتور کاردین از سناتورهای دموکراتی محسوب می شود که ترامپ در مسیر پیشبرد تقابل با ایران، بر روی وی حساب ویژه ای باز کرده است. کاردین طی ماههای گذشته، نه تنها اقدامی در راستای مهار سیاستهای ضد برجامی ترامپ صورت نداده است، بلکه این روند را تقویت کرده است. با این حال به نظر می رسد این بار موضوع کمی با گذشته متفاوت است!

آنچه مسلم است اینکه نقض برجام از سوی ایالات متحده آمریکا به اندازه ای هزینه بر است که حتی سناتوری افراطی مانند بن کاردین نیز آن را درک کرده است. درجریان برگزاری نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دونالد ترامپ تلاش زیادی برای همراه سازی مطلق کشورهای اروپایی با خود در مسیر نقض برجام صورت داد. اگرچه در این میان، برخی سران اروپایی به صورت نسبی همراهی هایی را ترامپ صورت دادند، اما این همراهی به صورتی نبود که مورد انتظار رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باشد. پس از این نشست، بسیاری از مخالفان برجام در ایالات متحده دریافته اند که حتی همراه سازی متحدان آمریکا ( که خود نیز بعضا در نقض برجام طی دو سال اخیر دست داشته اند )، به راحتی امکانپذیر نیست.

بدون شک، جنس هشدار بن کاردین به ترامپ در خصوص حفظ توافق هسته ای، با افرادی مانند برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت متفاوت است. بن کاردین به عنوان یکی از مخالفان توافق هسته ای نسبت به این اقدام هشدار داده است. این موضوع نشان می دهد که حتی مخالفان برجام در ایالات متحده نیز نسبت به عواقب و آثار رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته ای نگران هستند. کنار گذاشته شدن افرادی مانند رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از کمیته بررسی برجام در آمریکا این نگرانی را در نزد برخی مخالفان توافق هسته ای در این کشور تشدید کرده است. در هر حال، طی هفته های آتی، شاهد هشدارهای بیشتری به ترامپ در این خصوص خواهیم بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • معصومی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    2 0
    آنچه که باید ایران در صحنه بین الملل به آن تاکید کند این نکته است که " آمریکا غیر قابل اعتماد است " و ایجاد این ذهنیت در بین مردم و کشورهای جهان باعث بی اعتباری آمریکا در جامعه جهانی خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس