کد خبر 780112
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
سازگار

همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت(ع)،چند توصیه جهت حفظ معارف اهل بیت (ع) و برپایی صحیح هیئت های عزاداری در ایام محرم بیان کرد.

به گزارش مشرق، غلامرضا سازگار شاعر و مداح اهل بیت (ع)  همزمان با فرارسیدن ایام محرم و برپایی هیئت های عزاداری سیدالشهدا (ع)، در توصیه ای به بانیان برپایی هیئت ها و جوانان هیئتی گفت: در وهله اول، توصیه من به همه مردم، به جهت حفظ وحدت در مراسم‌های عزاداری است و بیشترین روی صحبتم با آقایان مداح است. مداحان را قسم می‌دهم به قرآن که با همان عزاداری سنتیکه مدنظر حضرت امام راحل بود، هیئت ها را برگزار کنید.

وی در ادامه بیان کرد: اگر میخواهند عزاداری و مطالب اهل بیت (ع) باقی بماند، این تهاجم فرهنگی که در عرصه مداحی باب شده است را کنار بگذارید و سبک های آنچنانی را نخوانید و توجه به مداحی و سبک‌های خدا پسندانه داشته باشید. ما هنوز در مداحی های امروزی هم سبک های قدیمی را داریم که زبانزد مردم است. به همین خاطر، مداحان را قسم می‌دهم که سبک های غیرمتعارف را نخوانند.

بزرگترین آفت مداحی، مطالعه نکردن سیره اهل بیت (ع) است

مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) با تاکید به مطالعه سیره ائمه معصوم (ع)، درخصوص بزرگترین آفت جامعه مداحی اظهار کرد: از آقایان مداح می خواهم که با مطالعه روضه و مرثیه اهل بیت (ع) را بخوانند، روضه و روایات شنیداری را کنار بگذارند. اگر هر روضه و مجلسی را با مطالعه برگزار کنید، پس از مدتی هر کدام از ذاکران ما، مقتلی سیار خواهند بود. اگر میخواهید فضای مداحی آفت زده نشود، سیره و مقاتل اهل بیت (ع) را به زبان شعر و به صورت منظومه برای مردم بیان کنید.

عزاداری سیدالشهدا (ع) مختص انسانها نیست

سازگار در پایان با بیان روایتی از امام سجاد (ع)، خاطرنشان کرد: عزاداری برای سالار شهیدان (ع) فقط مختص ما انسان ها نیست، حضرت زین العابدین (ع) در روایتی بیان می‌کنند:« من فرزند کسی هستم که جنیان بر او گریستند و مرغان برای او نوحه خوانده‌اند.»، البته باید توجه داشته باشیم که نوحه بخوانیم، نه مطربی و سبک های بیگانه را تقلید کنیم.

گفتنی است؛ این شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) چند بیتی از اشعار خود را برای گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به یادگار گذاشت:


خون تو خون بهاش، خداوند اکبر است/ اشک غمت به خون شهیدان برابر است

هر جا غم تو نیست، همانجا جهنم است/ هر جا عزای توست، بهشت مکرر است

مادر مرا به اشک غم تو شیر داد/ این اشک نیست بر رخ من، شیر مادر است

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس