سفر تفریحی ملک سلمان

فرمان شاه سعودی مبنی بر موافقت با رانندگی زنان در عربستان که تنها کشوری است که زنان از حق رانندگی محروم بوده‌اند با واکنش جالب کاربران سعودی و غیر سعودی روبرو شده است.

به گزارش مشرق، در حالی که عربستان تنها کشوری در جهان است که زنان از حداقل حقوق خود هم برخوردار نیستند و حتی اجازه رانندگی هم نداشته‌اند، با فشارها و اعتراضات گسترده مردمی، سرانجام سلمان بن عبدالعزیز مجبور شد با رانندگی آنها موافقت کند، و طبیعی است که شیوخ درباری و مفتیان وهابی که از مخالفان سرسخت حقوق زنان از جمله رانندگی آنها هستند، دیگر نتوانند با آن مخالفت کنند. جالب اینکه این شیوخ تا پیش از فرمان سلمان، رانندگی زنان را فسادآور و نامشروع می‌خواندند و حتی برخی مدعی شده بودند که رانندگی از نظر پزشکی برای زنان جایز نیست.

کاربری به طعنه نوشته است: اگر فردا ملک سلمان بگوید در خیابان‌ها مشروب بفروشید، این مفتیان سعودی خواهند گفت این کار مطابق با شریعت است و از نظر شرعی مانعی ندارد و منابع مردم مورد توجه قرار گرفته است.

تشکل مفتیان دربار سعودی موسوم به هیئه کبارالعلماء بلافاصله در پی فرمان سلمان بن عبدالعزیز مبنی بر مجاز بودن رانندگی زنان در بیانیه‌ای به حمایت از این فرمان پرداخته و به آن مشروعیت بخشید. 

کاربری خطاب به مفتیان دربار سعودی نوشته است : ما خواهان توضیح مفصل آن چیزی هستیم که در گذشته مطابق نص کتاب و سنت آن طور که شما ادعا می‌کردید، حرام بود و امروز آن را موافق شریعت اعلام می‌کنید.

کاربر دیگری گفته است از آتش دوزخ به خدا پناه می‌برم، این افراد فتاوا را بر اساس هوای نفس و خواسته اربابان خود(آل سعود) صادر می‌کنند، آنچه را آنها(آل سعود) بخواهند حلال و آنچه را نخواهند حرام اعلام می‌کنند.

کاربر دیگری با طعنه به شیوخ وهابی درباری به اظهارنظر یکی از این شیوخ به نام الفوزان اشاره کرده که زمانی می‌گفت رانندگی زنان مفاسد زیادی دارد، چرا که وی برای فسق و فجور سوار خودرو می‌شود.

یک کاربر یمنی هم گفته است : من قصدم دخالت در امور داخلی عربستان نیست، ولی از بازیچه قرار گرفتن دین توسط وهابیت و ریشخند آنها به مردم به نام دین انتقاد دارم. شیوخ وهابیت به مردم ساده‌لوح پوزخند می‌زنند، تا دیروز رانندگی زنان حرام بود و امروز بر اساس آنچه شریعت از نظر آنها می‌گوید، حلال است.

شیوخ درباری آل سعود در بیانیه‌ای به مشروعیت بخشی فرمان جدید ملک سلمان درباره زنان و مجاز دانستن رانندگی آنها پرداخته و اعلام کرده‌اند: پادشاهی عربستان سعودی بر اساس کتاب و سنت پایه‌ریزی شده و ما از والیان امرمان(آل سعود) در هر چیزی که آن برای کشور و بندگان به مصلحت بدانند، حمایت و تبعیت می‌کنیم و  بیعت شرعی آن را اقتضا می‌کند. خداوند خادم الحرمین را حفظ کند که منافع کشور و ملتش را در سایه آنچه شریعت اسلامی مقرر می‌کند، در نظر دارد..

کاربری در واکنش به این بیانیه شیوخ و مفتیان دربار سعودی نوشته است : اعتراف صریح هیئه کبارالعملاء(هیئت مزدوران ارشد) مبنی بر اینکه با هر گونه حلال یا حرام اعلام شدن هر چیزی از سوی حاکمان موافق بوده و موافقت خواهند کرد که این رفتار آنها، شرک و عبادت حاکمان است .

کاربری نوشته است: اسلام قربانیان هیئت مزدوران ارشد شده است که دین را ابزاری برای حاکمان قرار داده‌اند، اسلام از حماقت و طمع‌ورزی شما بیزار است. نکته گریه‌آور در عربستان این است که این ابلهان خود را نمایندگان اسلام معرفی می‌کنند، در حالی که آنها ابزار دست نظام سیاسی است که هر طوری که بخواهند با آنها بازی می‌کنند، آنها بدترین نمایندگان دین هستند.

کاربر دیگری نوشته است : مگر به شما نگفتم که آنها(مفتیان و شیوخ وهابی) حاکمان را می‌پرستند نه خداوند را، مشکل در عقول شماست نه در اسلام،‌ای مفتیان سکوت پیشه کنید.

یک رسانه عربی فرمان سلمان درباره آزادی رانندگی زنان را در حقیقت فرمان بن سلمان ولیعهد وی دانسته و نوشته است که بن سلمان، آل الشیخ(مفتی ارشد آل سعود) را نادیده گرفت، اجازه دادن برای رانندگی زنان بدون فتوا.

ناظران فرمان مجاز اعلام شدن رانندگی زنان را به سبب آنکه عربستان تنها کشوری در جهان است که زنان از رانندگی منع شده‌اند، تاریخی خوانده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    7 0
    لعنت خداوند بر اعراب وهابی وحشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس