دفاع مقدس

هشت سال دفاع مقدس با وجود محدودیت‌ها و سختی‌های متعدد، ثمرات گرانبهایی برای ایران اسلامی به همراه داشت که نمود آن را در دهه چهارم انقلاب به خوبی مشاهده می‌کنیم.

به گزارش مشرق، با گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، علمی و فناوری دست یابد که بخش عمده این پیشرفت‌ها مرهون فداکاری و جان‌فشانی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که با الگوبرداری از اندیشه‌های آن دوران و با ایجاد بازدارندگی‌های نظامی، ایران را در کنار دیگر قدرت‌های جهانی قرار داده و با تقویت توانمندی‌های نظامی، ضمن خودکفایی در این عرصه، توانسته است تهدیدات نظامی دشمنان را خنثی کند.

فناوری به کاربرده شده در عرصه نظامی تغییرات گسترده‌ای در حوزه جنگ و امنیت کشورها داشته است و پیوسته عامل مؤثری برای تحمیل دیدگاه کشورهای قدرتمند به دیگر کشورها بوده است. برخی کشورها با بهره‌گیری از توانایی‌های نظامی و ایجاد بازدارندگی توانسته‌اند امنیت خود را بیش از پیش افزایش دهند. ایران اسلامی نیز که هشت سال جنگ تحمیلی و نابرابر را تجربه کرده، توانسته است با استفاده از موفقیت‌های دوران جنگ قدرت نظامی خود را توسعه دهد. هر چند ایران هنوز از آسیب‌ها و هزینه‌های جنگ تحمیلی رها نشده است؛ اما تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان می‌دهد برای ساختن ایرانی قدرتمند که توانایی مقابله با تهدیدات را داشته باشد، باید با اتکا به ظرفیت‌های داخلی بتوان توانمندی‌های نظامی را تقویت کرد. متخصصان علم و فناوری در عرصه نظامی با اتکا بر استعدادهای بومی و ظرفیت‌های داخلی در صنعت دفاعی توانسته‌اند به جایگاه رفیعی دست یابند و با تکیه بر دستاوردهای داخلی مقتدرتر از همیشه امنیت کشور را تأمین کنند و اجازه تجاوز به مرزها را به دشمنان نداده‌اند.

تجاوز ظالمانه رژیم بعثی عراق با پشتیبانی آمریکا و اعراب که با هدف نابودی انقلاب اسلامی انجام شد، زمینه مساعدی را برای انسجام و آبدیده شدن نیروهای نظامی ما فراهم کرد. نیروهایی که با کمترین امکانات در مقابل رژیم تا بن دندان مسلح عراق و حامیانش مقاومت کردند و پس از هشت سال بدون اینکه یک وجب از خاک کشورمان را تقدیم بیگانگان کنند، پیروز شدند. اکنون با گذشت سال‌ها، موفقیت‌های آن دوران به الگویی برای ساختن ایرانی قدرتمندتر تبدیل شده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از پایان جنگ، با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش، وظیفه ساخت ادوات و تجهیزات نظامی را بر عهده گرفت و اکنون در زمینه ساخت تجهیزات زرهی، دریایی و موشکی افتخارات زیادی را کسب کرده است. نمایش اقتدار ایران در رژه سالیانه نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس تنها قطره‌ای از دریای موفقیت‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های تولید تسلیحات نظامی به شمار می‌رود و این پیام را به دشمنان می‌دهد که هرگونه تجاوزی به ایران پاسخ کوبنده‌ای را در پی خواهد داشت و همین پیشرفت‌ها غرب و عمالش را وادار می‌کند در مقابله با ایران در محاسبات‌شان دچار اشتباه راهبردی نشوند و همه عواقب آن را بسنجند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی با وجود تحریم‌های گسترده قدرت‌های جهان، توانستند با بهره‌گیری از امکانات موجود و توان نیروهای خلاق و متخصص داخلی، ضمن تأمین نیازمندی‌های رزمندگان در میدان نبرد، ساختار مستحکم و برجسته‌ای را برای صنعت دفاعی کشور ایجاد کنند.

ایران پیش از انقلاب نیروی مسلح مستقل نداشت که با اتکا به آن بتواند نوعی موازنه در برابر همسایگان ایجاد کند. به عبارتی، قدرت این کشور تنها بر اساس پیمان‌های نظامی که با غرب بسته بود، تعریف می‌شد و رژیم پهلوی همچون کشورهای عربی برای تقویت توان دفاعی خود به خارج وابسته بود؛ اما اکنون ایران نه تنها به خودکفایی در عرصه تولید تسلیحات دست یافته است؛ بلکه در سال‌های اخیر برخی کشورهای منطقه اشتیاق خود را برای خرید موشک‌های ایران ابراز کرده‌اند و همه اینها از برکات دفاع مقدس بوده است.

جنگ تحمیلی با توجه به نوپایی آن، نتایج بسیار با ارزش و مؤثری به همراه داشت. شرایط جنگی همزمان با انواع فشارهای اقتصادی، فرصت خوبی برای رشد اقتصادی و علمی کشور فراهم کرد و جوانان متعهد کشورمان توانستند به پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف دست یابند.

تقویت خودباوری

بی‌تردید، یکی از برکات دفاع مقدس ایجاد روحیه خودباوری در بین جوانان خلاق کشورمان بوده است. آمارهای اعلام شده از پیشرفت‌های علمی ایران نشان می‌دهد، ایران بدون کمترین وابستگی به کشورهای پیشرفته در جایگاه ویژه‌ای در عرصه علم و فناوری جهانی قرار دارد که عامل آن در دفاع مقدس ریشه دارد و همه این قابلیت‌ها ملهم از ارزش‌ها و تفکرات هشت سال دفاع مقدس است.

در دوران جنگ تحمیلی که قدرت‌های جهانی با همه توان در مقابل ایران اسلامی ایستاده بودند تا این نهال نوپا را از بین ببرند، جوانان انقلابی بدون اتکا به کمک‌های خارجی و آن هم زمانی که ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد، به این نتیجه رسیدند که باید خودشان را باور کنند و با اتکا به توانمندی‌های داخلی، کشور را اداره کنند. تأثیر این خودباوری، پس از گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی، در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فناوری‌های نوین دفاعی نمود بیشتری داشته است.

تجربه جنگ نشان داد، باید روی پای خود بایستیم و اگر این خودباوری در بین جوانان تقویت شود، می‌توان در مقابل قدرت‌ها و استکبار جهانی ایستاد. همچنان که امام خمینی(ره) فرمودند: «ما در این جنگ، اُبهت دو قدرت شرق و غرب را شکستیم.» شرق و غرب با حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی از رژیم صدام حسین، تلاش داشتند ایران را به زانو درآورند؛ اما رزمندگان اسلام نشان دادند با اتکا به نیروی ایمان می‌توان ابرقدرت‌ها را به تسلیم واداشت. همین روحیه پس از دوران جنگ نیز به وضوح در عرصه‌های مختلف نمایان است.

عزت‌طلبی و اقتدار ملی

یکی از تأثیرات مهم دوران دفاع مقدس که سبب شد ایرانی‌ها برخلاف فشارهای گسترده اقتصادی و نظامی، زیر بار سلطه بیگانگان نروند، روحیه اقتدارخواهی و عزت‌طلبی بود. ایران اسلامی در مقابل رژیم بعث و حامیان غربی آن ایستاد و با دفاع از عزت و اقتدار خود در جبهه‌های نبرد، به جهانیان ثابت کرد که مردم ایران با بذل جان و مال خود اجازه نخواهد داد یک وجب از خاک کشور به دست نااهلان بیفتد. اقتدار و عزتی که ایران کنونی از آن برخوردار است، نتیجه هشت سال جانفشانی مجاهدانی است که با تقدیم جان خود آن را برای آیندگان به میراث گذاشتند که حفظ و حراست از این میراث گرانبها وظیفه شرعی هر ایرانی است تا اجازه ندهند دیگران این عزت و اقتداری را که برای آن خون‌های زیادی ریخته شده است، لکه‌دار کنند.

دستاوردهای دفاع مقدس زمانی مهم جلوه می‌کند که دشمنان و نوع جنایات آنها را بشناسیم. بدیهی است، شناخت ماهیت و اهداف آشکار و پنهان دشمنانی که طی هشت سال با ما جنگیدند و نیز نوع و حجم جنایات آنها، نسل چهارم انقلاب و نسل‌های بعدی را در شناخت و حفظ دستاوردهای دفاع مقدس متعهد خواهد کرد و با افتخار از این دوران سخن گفته، تأثیر ارزش‌های دفاع مقدس را در حفظ استقلال و عزت دینی خود همیشگی و پایدار می‌دانند.

افزایش توان نظامی

نتیجه هشت سال جنگ در پیشرفت‌های نظامی ایران تبلور بیشتری یافته است. بی‌شک، می‌توان گفت اگر جنگ نبود و کشور در محاصره‌ اقتصادی و سیاسی جهان قرار نمی‌گرفت، این پیشرفت‌های عظیم تسلیحاتی و نظامی در کشور حاصل نمی‌شد. نگرانی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از افزایش قابلیت‌های نظامی ایران بیان‌کننده این است که جمهوری اسلامی به مدد نیروهای داخلی از نظر نظامی توانسته است خود را در جایگاه رفیعی در منطقه و جهان قرار دهد و با ایجاد بازدارندگی نظامی اجازه نمی‌دهد دشمنان چشم طمع به خاک این مرز و بوم داشته باشند. همچنان که تهدیدهای مکرر غرب و رژیم صهیونیستی برای حمله نظامی به ایران لفاظی‌هایی بیش نیست و بیانگر این است که آنها تا چه حد از پیشرفت‌های نظامی و علمی ایران در هراس هستند. همه این پیشرفت‌های نظامی متأثر از هشت سال دفاع مقدس است که نیروهای خلاق داخلی را به این نتیجه رسانده است که باید به توانمندی‌های داخلی اکتفا کنند و با همه توان برای افزایش توان نظامی بکوشند.

تولید انواع موشک‌های «قدر»، «زلزال»، «فجر»، «سجیل»، «بصیر»، «ذوالفقار»، «سراج»، «فاتح» و ده‌ها نوع دیگر از این موشک‌ها که ضامن بقای جمهوری اسلامی است، تنها بخش کوچکی از قدرت بازدارندگی نظامی ایران است. به تازگی رونمایی از موشک بالستیک دوربرد «خرمشهر» به عنوان کابوس رژیم صهیونیستی و آزمایش موفقیت‌آمیز آن در هفته دفاع مقدس برگ زرین دیگری در کارنامه افتخارات نیروهای مسلح ثبت کرد و نشان داد، ایران اسلامی نه تنها در مقابل تهدیدها و فشارهای خارجی کوتاه نیامده؛ بلکه بدون توجه به تهدیدات، بنیه دفاعی خود را بیش از گذشته تقویت کرده است.

موشک جدید خرمشهر با برد ۲۵۰۰ کیلومتر که می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد، طراحی کاملاً جدیدی است که بر اساس تجربیات موفق گذشته به انجام رسیده است. هر موشک خرمشهر، می‌تواند وظیفه دو یا سه موشک بالستیک را بر عهده بگیرد و با کمک مدل جدید طراحی خود، اطمینان و اثربخشی بیشتری را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، برخی مقامات غربی با تکرار ادعاهای گذشته، این موشک را تهدیدی برای امنیت منطقه و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده‌اند؛ اما غافل از اینکه هر زمان تهدیدات امنیتی علیه ایران افزایش پیدا کرده است، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از تحول بزرگی در عرصه فناوری‌های نظامی رونمایی کرده تا دشمنان حساب کار دست‌شان بیاید و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و جزیره ثبات در خاورمیانه بپذیرند. در واقع، همه این موشک‌ها می‌تواند برای کشورهایی که نیت شومی علیه ایران دارند، کابوس به شمار آید.

در واقع تا زمانی که آمریکا، ائتلاف عربی ضد ایران را به انواع تسلیحات مدرن مجهز می‌کند و مقامات صهیونیستی هر روز ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کنند، ایران نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و منتظر تجاوز دشمنان به خاکش باشد. در چنین شرایطی، ایران نیز برای ایجاد موازنه و افزایش امنیت مرزهای ملی‌ خود، توان تسلیحاتی خود را ارتقا خواهد داد تا به دشمنان بفهماند اگر قصد حمله به ایران را داشته باشند، تاوان و بهای سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

آمریکا و عمال آن که با وجود انواع تحریم‌ها نتوانسته‌اند جلوی پیشرفت‌های موشکی ایران را بگیرند، از افزایش قابلیت‌های نظامی ایران نگران هستند. بنابراین، به حربه‌های زیادی متوسل می‌شوند تا بتوانند ایران را تحت فشار قرار دهند که از برنامه موشکی خود عقب‌نشینی کند؛ زیرا با تضعیف بنیه نظامی ایران می‌توانند کشورمان را به پذیرش خواسته‌های خود وادار کنند؛ اما ایران اسلامی به مدد جوانان غیور خود نشان داده است که هر چه فشارها بیشتر شود، به همان میزان توانمندی‌های ایران نیز افزایش می‌یابد.

تجربه دفاع مقدس به خوبی گویای این حقیقت است که حفظ آمادگی رزمی، آموزش، تولید و تهیه تسلیحات پیشرفته موجب سلب اراده دشمنان احتمالی خواهد شد. همان‌گونه که اگر پیشرفت‌های نظامی ایران نبود، آمریکا و رژیم صهیونیستی با کمک متحدان عربی‌شان برنامه‌های شوم خود را در خاک ایران عملی می‌کردند؛ اما این بازدارندگی مانع از تحقق این توطئه‌ها شده است. کشورهای مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی در یک دهه گذشته زیر پای مقامات آمریکایی نشسته‌اند تا آنها را برای حمله نظامی به ایران متقاعد کنند؛ اما این تلاش‌ها موفقیتی نداشته است. در حقیقت، آمریکایی‌ها از توانمندی‌های نظامی ایران آگاه هستند و خود را وارد بازی‌ از پیش باخته نمی‌کنند.

کلام آخر

در مجموع، می‌توان گفت هشت سال دفاع مقدس با وجود محدودیت‌ها و سختی‌های متعدد، ثمرات گرانبهایی برای ایران اسلامی به همراه داشت که نمود آن را در دهه چهارم انقلاب به خوبی مشاهده می‌کنیم. تجربه نشان داده است لحظه‌ای غفلت و عقب‌نشینی در مقابل دشمنان نه تنها امنیت کشور را به خطر می‌اندازد؛ بلکه به تسلط خارجی‌ها می‌انجامد، حال آنکه مقاومت ایرانی‌ها در دوران دفاع مقدس سبب پیشرفت و ارتقای امنیت و اقتدار کشور شد و امروزه تجربه آن دوران باید چراغ راه جوانان خلاق و متعهد باشد تا با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و افزایش بنیه نظامی، کشور اسلامی را در مقابل دشمنان بیمه کنند و کسی چشم طمع به خاک ایران نداشته باشد. بهتر است آمریکا و متحدانش از بحران کره شمالی درس عبرت بگیرند و این مسئله را آویزه گوش خود کنند که در جهان امروز دیگر با زور و تحریم نمی‌توان کشورهای دیگر را به تبعیت از خواسته‌های خود واداشت و بی‌تردید تا زمانی که رژیم صهیونیستی علیه ایران دسیسه می‌کند، صهیونیست‌ها مجبور خواهند بود شب‌ها کابوس موشک‌های ایرانی را ببینند.

منبع: پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس