کد خبر 778203
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
مداحی

فرهاد ورهرام مستندساز گفت: ما به دنبال تعزیه و مراسم عزاداری در فیلم نبودیم مداحی برای ما اصل بود روایت مداحانی که کم‌کم فراموش می‌شوند و مداحی جدید اجازه نمی‌دهد مجلس های گرمی داشته باشند .

به گزارش مشرق، فرهاد ورهرام مستندساز که یکی از قسمت‌های مجموعه «آیین هم‌آوایی» را کارگردانی کرد و به عنوان مشاور تهیه‌ کار حضور داشت درباره چگونگی ساخت ده مستند این مجموعه گفت: من به شخصه آثار زیادی در خصوص  مراسم آئینی کار کردم و در ساخت آثار مذهبی ، قومی و بومی تجربه داشتم . خانم مونا زندی تماس گرفتند و مجموعه ای را پیشنهاد دادند که با کمال میل پذیرفتم . در این مجموعه موضوع سنت مداحی بود و این که اساتید چه کسانی بوده و چه شاعران و سبکی را پی گرفتند. 

وی ادامه داد: مناطق مختلف را مشخص کردیم و  گروه مستندسازان به گونه ای که علائق‌شان لحاظ شده باشد برای ساخت کارها  تقسیم بندی شد. مونا زندی حقیقی علاوه بر تهیه کنندگی این مجموعه مستند کارگردانی یکی از بخش هایش در استان لرستان را انجام داد، مجید برزگر (تهران)، بابک بهداد (گیلان)، حسن نقاشی (یزد)، محسن استاد علی (خراسان)، شهروز توکل (اصفهان)، مازیار مشتاق گوهری (سیستان و بلوچستان)، مهدی باقری (گرگان)، یونس مقدم (آذربایجان) و به من هم جنوب افتاد 

مداحی‌های جدید اجازه نمی دهد مجالس گرمی داشته باشیم

کارگردان صاحب نام در حوزه مستند درباره ساخت مستند درباره جنوب گفت: برای من تفاوتی نداشت و در تقسیم‌بندی‌ها جنوب به من افتاد و  خوزستان، بوشهر و آبادان را کار کردم. در این مستند تلاش کردیم تا شیوه کار مداح بیشتر در محرم توجه شود و مراسم و آئین در بک راند قرار گیرد. ما به دنبال تعزیه و مراسم نبودیم مداحی برای ما اصل بود روایت مداحانی که  کم کم فراموش می شوند و مداحی جدید اجازه نمی دهد مجلس های گرمی داشته باشند .

وی ادامه داد: کار با  موسیقی، شعر و ریتم سر و کار داشت که بسیار برای مخاطب جذاب است کار من در خوزستان با یک زبان عربی و دو لهجه بوشهری و خوزستانی روبرو بودم که در فرم موسیقیایی و شعر تفاوت‌هایی ایجاد می‌کرد. 

تحقیق مفصلی صورت گرفت

کارگردان «سیاهان جنوب» درباره تحقیقات صورت گرفته برای فیلم گفت: تحقیق مفصلی شده بود و با تحقیقات ما تنها ده روز  فرصت داشتیم تا موضوع را در دهه اول محرم روایت کنیم. این پروژه به نظر من از پروژه های خاصی بود، به لحاظ تولید به سرعت کار  انجام شد و  سر موقع به موسسه رسانه های تصویری ارائه شد. خوشبختانه با طراحی گرافیک خوب در بازار ارائه شد و  بعدها همین را شبکه مستند پخش کرد.

آئین‌های مذهبی باید ثبت و ضبط شود

ورهرام درباره ادامه ساخت آثار از این دست که بتواند آئین‌های مذهبی را ضبط و ثبت کند گفت: برای 10 قسمت دیگر هم پیشنهادی به موسسه رسانه های تصویری ارائه دادیم  متاسفانه دوره آقای ایوبی اعلام کردند که  رسانه های تصویری امکان تولید مستند ندارد .  اما نکته حایز اهمیت این است که  واقعا سرمایه گذاری موسسه  آنچنان عظیم نبود و با عرضه خوب توانست تولید فیلم بازگشت مالی داشته باشد اما در بروکراسی اداری امکان ساخت مجدد این مجموعه پیش نیامد. 

تغییر آئین‌ها اقتضای آن است اما باید ثبت شود

وی در خاتمه تاکید کرد: من فکر می کنم هر جایی که امکان ساخت چنین آثاری را دارد پیشقدم شود زیرا تجربه کار وجود دارد و متاسفانه مرور زمان باعث می‌شود آئین‌ها به فراموشی سپرده شودالبته این اقتضای آئین‌ها است که اگر تغییر نکند می‌میرد اما بخشی از  فرهنگ است و باید ریشه‌ها و موسیقی و شعرها مورد توجه قرار گیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس