سرگئی لاوروف نمایه

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از اینکه چرا مسکو مسئول همه مناقشات جهانی شناخته شده، گفت: کنگره آمریکا پنتاگون را از همکاری با نظامیان روسی در سوریه منع کرده و این مانع از مبارزه موثر با تروریسم می‌شود.

 به گزارش مشرق به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، اعلام کرد که وی شخصا از این مسئله ناخرسند است که امروزه روسیه مسئول حل و فصل همه مناقشات: سوریه، پیرامون ایران، کره شمالی، اوکراین شناخته شده و همه این مسائل به روابط روسیه و آمریکا مربوط می شوند. او گفت: «برخی سیاستمداران و کارشناسان، روسیه را مسئول همه مناقشات می نامند. می گویند: این روسیه و چین هستند که باید مشکل کره شمالی را حل کنند، روسیه باید در سوریه این کار و آن کار را انجام دهد. ما را مسئول سایر بحرانها نیز می نامند. حتی مناقشه نظامی در یمن که اصلا ارتباطی به ما ندارد.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد، کنگره آمریکا نظامیان آمریکایی را از تماس با طرف روسی منع کرده است، در حالیکه این برخورد مانعی برای مبارزه با تروریسم در سوریه است. وی گفت: «توان بالقوه قابل توجه روابط ما برای  حل و فصل مشکلات، به دلیل هیستریک روس هراسی موجود در ایالات متحده، از بین رفته یا حداقل بسیار کاهش یافته است. آمریکایی ها نمی توانند اقداماتش را در مواردی که روند اوضاع به آنها بستگی ندارد، هماهنگ کنند.  برای مثال در سوریه: ما دارای توافق عدم تداخل درگیریها هستیم، ولی زمانی که بحث بر سر مبارزه با تروریسم است، این توافق بسیار کم است. زمانی که ما در حال نابودی تروریستها در رقه و دیرالزور هستیم، چنین جداسازی اقداماتی، کار را کمی مشکل می کند. برای اینکه مبارزه با تروریسم موثر باشد لازم است اقدامات دو طرف هماهنگ شوند. ولی نظامیان آمریکایی بر اساس قانون مربوط به بودجه نظامی مصوبه کنگره اجازه ندارند با طرف روسی ارتباط مستقیم برقرار کنند. دلیل آن چیست؟ برای اینکه برای قانونگذاران آمریکایی مهم نیست مناقشه در سوریه حل و فصل شود، یا طرحهای مشترک تجاری با روسیه توسعه نیابد. هدف آنها تنها ارسال علامت مشخص برای مسکو است.»

وزیر خارجه روسیه در پاسخ سئوال یکی از خبرنگاران در مورد چگونگی "طرح لاوروف" در مورد سوریه که شامل توافقاتی در مورد خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور است، با تعجب گفت: «من تاکنون از موجودیت طرحی به نام "طرح لاوروف" چیزی نشنیده ام.»

پیروزی بر تروریستها در سوریه حتمی است

لاوروف در عین حال ابراز اطمینان نمود که در سوریه می توان بر تروریسم پیروز شد و بعد از آن همه افرادی که بطور غیرقانونی در این کشور بسر می برند، باید از سوریه خارج شوند. وی گفت: «گام نخست آن است که بر تروریسم پیروز شد و من اطمینان دارم که به این هدف خواهیم رسید. سپس لازم است تا همه کسانی که بصورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند، از این کشور خارج شوند. اینکه چه کسانی باید خارج شوند، مسئله ای است که رهبران قانونی سوریه باید در مورد آن تصمیم بگیرند»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که در جریان مذاکرات آستانه نمایندگان دولت سوریه و مخالفان داخلی بر سر یک میز نشسته و مشکلات مورد بررسی قرار می گیرد و این یک  پیشرفت قابل توجه است، در صورتی که در جریان مذاکرات ژنو، وضعیت اصلا بدین شکل نیست. وی افزود: «این مذاکرات رو در روی دو طرف مخاصمه ای است که پیش از این در مقابل هم اسلحه می کشدیند، ولی اکنون در سایه طرح ایجاد مناطق کاهش تنش، نه تنها درگیری نظامی را متوقف کرده اند، بلکه شریک یکدیگر در مبارزه با تروریسم هستند.

لاوروف اعلام کرد که البته مذاکرات برای حل و فصل مشکلات در سوریه، زمان زیادی لازم دارد، برای اینکه این بحران بسیار پیچیده ای است و نیازمند زمان است.

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری، تاکید کرد که در ترکیب ناظرین اعزامی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی که تحقیقات پیرامون حمله شیمیایی در سوریه را برعهده دارند،  تنها افرادی از کشورهای غربی حضور دارند که دارای تمایلات منفی در قبال مقامات دمشق هستند و این مسئله قطعا روی نتیجه گیریهای آنها موثر خواهد بود. وی افزود: «اصلا این امر عادی نیست که همه کارشناسانی که به اصطلاح "گروه دوستان سوریه" برای این ماموریت انتخاب کرده اند، از کشورهای غربی هستند که همگی خواستار تغییر رژیم سیاسی در سوریه هستند.»

سرگئی لاوروف اعلام کرد که مسکو امیدوار است که کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی از پایگاه الشعیرات هم بازدید کنند، برای اینکه از ابتدا و بدون تحقیقات مستقل ادعا شد که حملات شیمیایی در سوریه  از این پایگاه صورت گرفته است، در حالیکه این مسئله باید اثبات شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس