کد خبر 77765
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱

این روزها که زائران بیت الله الحرام در منا مستقر هستند، برخی زائران کشورهای آفریقایی معروف به زائران 100 دلاری در لابه‌لای سطل‌های زباله می‌خواباند که تعداد آنان نیز کم نیست.

به گزارش مشرق به نقل از مهر به سرزمین منا، فاصله‌ای به طول حدود 3.5 کیلومتر و عرض تقریبی پانصد متر، میان دو کوه ممتد قرار دارد و انتهای آن به مکه ختم می‌شود. منا جایی است که حجّاج از روز دهم تا دوازدهم ـ و برخی تا روز سیزدهم ـ در آن می مانند.

2.5 میلیون زائر بیت الله الحرام که جمعه شب از صحرای عرفات به مشعرالحرام (مزدلفه) رفتند، یکشنبه و همزمان به عید قربان براساس تقویم عربستان، بعد از طلوع آفتاب به سرزمین آرزوها -منا- پا گذاشتند و پس از 7 سنگ زدن به شاه شیطان‌ها و قربانی و سرتراشیدن مردان به خصوص حج اولی‌ها و به جای آوردن حلق و تقصیر، دیشب در منا، بیتوته کردند و وقوف ( ماندن در شب) را در این سرزمین بجا آوردند.
 
امروز وقتی آغاز شد، سیل خروشان جمعیت با پای پیاده از منا تا مکه رفتند و مابقی اعمال خود را بجا آوردند؛ سیل خروشانی که خیابان منتهی به مسجدالحرام را بست و منجر به ممنوعیت تردد خودروها در این مسیرها شود. در این میان، زائران بیت الله الحرام در روز جاری 21 سنگ تکبیرگویان به سه شیطان بزرگ زدند و یا تا پیش از نماز مغرب و عشا خواهند زد.
 
بامداد امروز دوشنبه که از منا راهی مکه شدیم، در خیابان‌ها، زائرانی را می‌دیدیم که شب را به صبح تبدیل کردند و هر جایی گیرشان آمد، آنجا خوابیدند. در این بین، برخی‌ها آفریقایی‌ها در بین سطل‌های زباله جا انداختند و خوابیدند؛ زائرانی که از آنان به عنوان زائران 100 دلاری یاد می‌شود، زیرا آنان با 100 دلار - به دلیل نزدیکی کشورشان به عربستان- حاجی می‌شوند و گویا دیگر به مدینه منوره نمی‌روند.
 
به دلیل محدود بودن منطقه شرعی منا سرانه زمین تخصیص داده شده به زائرین پایین است به طوری که در هر خیمه با مساحت حدود 16 متر مربع 14 تا 15 نفر باید مستقر شوند.به گونه ای که هر زائر حدود 1.06 متر مربع فضا برای استراحت در اختیار دارد.
 
البته چادرهای ایرانی در نخستین بخش منا، پس از عبور از وادی محسّر قرار دارد. این بخش در عین حال که از جمرات دور است، اما از نظافت و خلوتی بیشتری از نظر رفت و آمد سایر حجاج برخوردار است.
 
مهمترین دلیل عربستان برای محدود ساختن تعداد حجاج فضای محدود منا است. کار اصلی حُجّاج در منا، چنان است که در روز دهم، ابتدا جمره عقبه را رمی می کنند. پس از رمی، قربانی و سپس حَلْق یا تقصیر انجام می شود و بدین ترتیب از حالت احرام بیرون می آیند. آنان موظفند در روز یازدهم و دوازدهم هر سه جمره ـ اولی، ثانیه و عقبه ـ را رمی کنند و به علاوه شبها را ـ به تفصیلی که در مناسک آمده است ـ در منا بیتوته کنند. اینها اعمالی است که از پیش از اسلام در حج وجود داشته و آغازگر آن ابراهیم بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس