موشک خرمشهر

کلاهک موشک بالستیک و جدید خرمشهر از نوع مخروطی ساده با نوک غیر تیز و انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت های پروازی بالا و هایپرسونیک است که ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رژه ۳۱ شهریورماه امسال نیروهای مسلح با رونمایی از دستاوردی جدید همراه بود و موشک خرمشهر به عنوان دومین موشک بالستیک بدون بالک و اولین بالستیک دوربرد بدون بالک ایرانی، در نمایش با شکوه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حاضر شد. البته برای اولین بار ،در ۴ مهر ۱۳۹۵ وزیر وقت دفاع از موشک خرمشهر به عنوان موشک نسل جدید برد بلند و با دقت اصابت بالا یاد کرده بود و پس از یکسال از این اعلام، مدل نهایی سامانه مذکور، به عناون سومین موشک بالستیک ایرانی با برد رسمی ۲ هزار کیلومتر به نمایش عمومی درآمد.

اولین موشک بدون بالک ایرانی، موشک بالستیک سوخت مایع قیام-۱ بود که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل ۲۵ سال تلاش و تجربه کشور در زمینه موشک های سوخت مایع بالستیک می دانند که با ترکیب خلاقیت و نوآوری و شجاعت در اجرای طراحی های جدید و کنار گذاشتن طرح های مرسوم تا آن زمان به وجود آمد. از این موشک که طرح آن کاملاً بومی بوده در ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد. به گفته مسئولان دفاعی، ایده اولیه این موشک را شهید حسن تهرانی مقدم به صنعت داد تا موشکی با برد متوسط مخصوص پایگاه های آمریکایی مستقر در اطراف ایران شکل بگیرد و ساخته شود.

تفاوت اصلی موشک قیام با سایر موشک های بالستیک ایرانی در حذف بالک های ثابت پایدارساز از انتهای بدنه است. این بالک ها که به شکل ذوزنقه قائم الزاویه در تمام موشک های بالستیک خانواده شهاب، قدر و سجیل و حتی ماهواره برهای سفیر و سیمرغ دیده می شوند نقش مهمی در ایجاد پایداری موشک دارند اما در موشک قیام با عدم اتکا به بالک های فوق، تمام وظیفه ایجاد پایداری به عهده سامانه های کنترلی با همان عملگرهای نصب شده در خروجی پیشران سوخت مایع است.

این کار مزیت هایی از جمله کاهش وزن و بازتاب راداری را به همراه داشته، ذخیره و انبارداری، حمل و نقل و بارگذاری آن در پرتابگر را نیز ساده تر می کند. این ویژگی به واسطه دستیابی به سطح بالاتری از فناوری تأمین پایداری و کنترل موشک، تنها به واسطه سامانه کنترل بردار رانش در خروجی موتور و کاهش قابل توجه عوامل بروز خطا در این موشک از جمله استقرار دقیق موشک روی پرتابگر، سامانه های هدفگیری و هدایت و کاهش تلاطم سوخت مایع در مخزن و ... دارد. همچنین با توجه به جدید بودن این موشک احتمالاً از فناوری های پیشرفته و سامانه های تمام دیجیتال در بخش های الکترونیکی آن استفاده شده است.

موشک قیام بر روی پرتابگر خود که متفاوت با پرتابگر موشک های شهاب-۱ و ۲ است

به نظر می رسد این موشک به مرور به طور کامل جایگزین شهاب-۲ خواهد شد زیرا در حالی که میزان سرجنگی و قطر این دو یکسان است، تنها با کمی افزایش طول و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش جرم (۱.۶۵ درصد بیشتر)، به ۳۰۰ کیلومتر برد بیشتر (۶۰ درصد افزایش) می رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع ۱۲۶ کیلومتر در بیشترین برد خود می رسد. در واقع با ساخت و تولید انبوه موشک قیام عملاً موشکی با ابعاد شهاب-۱ و ۲ اما با برد بسیار بیشتر و قابلیت بهره مندی از سرجنگی های جدید و متنوع پدید آمده است.

تفاوت قطر موشک خرمشهر با موشک عماد

میزان سرجنگی موشک قیام در برخی منابع ۶۴۵ کیلوگرم ذکر شده و در آخرین اخبار اعلام شده راجع به پیشرفت های موشکی کشور، قابلیت حمل انواع سرجنگی از جمله بارانی برای موشک قیام اعلام شده است. همچنین موشک قیام نیز قابلیت شلیک از سیلوهای زیرزمینی را دارد. در مطالب منتشره از رسانه ملی در مورد این موشک گفته شده امکان شلیک قیام از پرتابگرهای خاص نیز وجود دارد که به مدد حذف بالک های انتهای بدنه پدید آمده است اما اشاره ای به نوع این پرتابگرهای خاص نشده. با نگاهی به موشک های بالستیک ساخت قدرت های موشکی دنیا مشاهده می شود امروزه تمام موشک های بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی فاقد بالک هستند.

موشک خرمشهر؛ قیام فناورانه و جسورانه ایرانی

حال موشک خرمشهر که اخباری از آزمایش آن در سال گذشته، در برخی رسانه های غیررسمی منتشر شده بود با قطر بیشتر که در حدود ۱.۵ متر یا بیشتر قابل تخمین است و طولی در حد موشک شهاب-۳ یعنی در حدود ۱۵ متر در رژه روز جمعه ۳۱ شهریورما سال ۱۳۹۶ نمایش داده شده است. بنا بر اخبار اعلام شده این موشک به برد ۲۰۰۰ کیلومتر رسیده و قابلیت حمل کلاهک منفرد یا چندگانه تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را دارد. هنوز اعلام نشده این موشک از نوع سوخت جامد یا مایع است اما در هر صورت با توجه به قطر بالاتر این موشک، یک طراحی کاملاً جدید ولی بر اساس تجربیات موفق گذشته به انجام رسیده است.

کلاهکی که در موشک خرمشهر مشاهده می شود از نوع مخروطی ساده با یک نوک غیر تیز با انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت های پروازی بالا و هایپرسونیک است اما می توان انتظار داشت کلاهک های دیگری که در موشک هایی مانند سجیل و قدر از نوع سه مخروطی نصب شده برای موشک خرمشهر نیز طراحی شود. بر اساس شکل ظاهری کلاهک خرمشهر در ناحیه دماغه، می توان سرعت این موشک را بیش از ۱۵ ماخ تخمین زد.

موشک خرمشهر با توجه به ساختار خود و عدم نیاز به بالک و طول کمتر نسبت به موشک های قدر و سجیل  و عماد، کاندیدای اول بکارگیری در یک پرتابگر زیرسطحی در آینده است. این موشک نیز مانند قیام، در مرحله روشن بودن پیشران، تنها با اتکا به سامانه «کنترل بردار رانش» هدایت می شود. کلاهک جداشونده آن نیز می تواند با اتکا به تجربه موشک عماد که دارای خطای چند متر در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر طراحی شود هر چند که تجهیزات کنترل آیرودینامیکی روی کلاهک نمونه رونمایی شده خرمشهر دیده نمی شود.

اولین تصاویر از تست موفق موشک خرمشهر
فیلم - تست موشک خرمشهر

به گزارش مشرق، در عین حال با توجه به اینکه وزن کلاهک این موشک بالستیک جدید، ۱۸۰۰ کیلوگرم اعلام شده، می توان با مقایسه اعداد اعلامی برای سایر موشک های رونمایی شده کشورمان، آنرا مرگبارترین موشک ایرانی برای حمله به دشمن و هر متجاوز توصیف کرد. در عین حال، قطر بیشتر این موشک جدید به نسبت نمونه های دوربرد دیگر ایرانی، این امکان را به آن می دهد که چنین کلاهک سنگین تری را حمل کند. 

البته این قابلیت موشک خرمشهر که در فاز نهایی، کلاهک آن تبدیل به چند کلاهک با قابلیت اصابت به اهداف گوناگون شود، یک جهش قابل توجه در طراحی ها و حمله به اهداف مختلف محسوب خواهد شد به گونه ای که عملا، هر موشک خرمشهر، می تواند وظیفه ۲ یا ۳ موشک بالستیک را بر عهده بگیرد و با کمک مدل جدید طراحی خود، اطمینان و اثربخشی بیشتری را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    امیدواریم فاتح با قابلیت شلیک موشک بالستیک دیگه رونمایی بشه.قرار بوده به همین زودی ها رونمای شه اما نمیدونم چرا باز نشده.
    • حسین IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      12 22
      صدای پره هاش
    • مسعود IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      29 18
      زیر دریایی فاتح قرار نیست موشک بالستیک شلیک کنه احتمالا موشک کروز دریایی برد کوتاه بتونه شلیک کنه
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      84 1
      اونوخ این موشک به چه شکلی در زیردریائی فاتح قرار میگیره افقی یا عمودی اگه افقی باشه نیاز به جک عمودساز خواهد داشت
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      23 19
      سلام. ابعاد فاتح مشخصه و معلومه که نمی تونه موشک بالستیک توش جا بشه...
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      39 21
      زیر دریایی فاتح برای شلیک موشک بالستیک کوچک است. برای داشتن زیردریایی که توانایی شلیک موشک بالستیک را داشته باید زیر دریایی بالای 3 هزار تن بسازیم.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      15 24
      آخه اگه قرار باشه قابلیت شلیک موشک نداشته باشه واقعا غیر منطقیه که این همه زمان برای ساهتش طول کشیده باشه. وقتی فاتح اینقدر طول میکشه پس بعثت میخواد چقدر زمان ببره؟؟؟
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    188 8
    انشاالله مبارک باشه و موشک های قاره پیما
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      44 36
      ان شاء الله ، صحیح است .
  • حسین GB ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    119 8
    افرین . ماشاالله به امید خدا مدل قاره پیما هم رونمایی بشه ادم افتخار میکنه
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      16 29
      آدم که سهله حَوّا هم افتخار میکنه
  • DE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    مبارکه . به امید خدا کلاهک اتمی هم روش سوار بشه .
  • جواد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    61 4
    این موشک سه ویژگی مهم داره 1-نداشتن بالک که موشک رو برای پرتاپ از زیردریایی وسیلوی پرتاپ مناسب میکنه وهمچنین سطح مقطع راداری اون رو پایین میاره 2-مجهز بودن به کلاهک مجتمع که هدف قرار دادن کلاهک موشک رو برای دشمن غیر ممکن میکند وهمچینین قابلیت هدف قرار دادن چند هدف رادارد 3-ابعاد کوچک تر موشک نسبت به موشک های قدر،شهاب،عماد که برای پرتاپ از زیردریایی وسیلوی پرتاپ مناسب تر است همچنین حمل نقل موشک با ابعاد کوچک تر چابکی بیشتری به آن میدهد درکل باید گفت یگان موشکی سپاه گل کاشته
  • جواد IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    45 44
    شبیه موشک موسودان کره شمالی است
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      33 24
      کاری ندارم شبیه ش هست یا نیست فقط مشخصه که تو بخش موتورکاملا بروز شده
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    دهن ترامپ و له کن انشالله
    • دانیال IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      30 17
      ترامپ باید برقصه ...
  • مسعود IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    35 33
    بسیار شبیه به موشک موسدان کره شمالیه البته ایران احتمالا از این موشک ها قبلا داشته احتمالا مهندسی معکوس اونه چون توی سوخت جامد هم ایران بر خلاف کره توانایی داره و ضمن اینکه ایران موشک چند مرحله هم ساخته نمی دونم واسه رفتن به مدار 36 هزار کیلومتری مشکل چیه؟
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    77 25
    دعام به اجابت رسید چن وقت پیش که کره شمالی شبیه همین موشک رو آزمایش کرد با خودم میگفتم ای خدا یروزی رو ببینیم که ما هم ... و الحمدللّه نگو که ما هم داشتیمو نمیدونستیم و در زمان مناسب خودش آزمایش شدو زدیم تودهن اسرائیل و آمریکا. دست همه وزارت دفاعیا رو میبوسیم و خداقوّت میگیم
  • DE ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    43 45
    1800 کیلوگرم، شعاع تخریبش حدودا چقدر میشه کسی میدون؟
    • AHMAD IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      26 27
      اگر کلاهکش بارشی باشه، حداقل تا شعاع پانصد متر رو میتونه زیر تاثیر آتیش خودش بگیره... (کلاهک شدیدالانفجار یا ترکش شونده هم میتونه یک نقطه خاص مثل راکتور هسته ای دیمونا رو بکلی متلاشی بکنه)
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      27 31
      احتمالا شعاع تخریبی به میزان 80 متر با قطر 160 متر
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      12 28
      یکی از سرداران در برنامه تلوزیون شعاع تخریبی موشکهای شهاب 3 رو حدود 500 متر و با قطر یک کیلومتر میگفت اون که 600 کیلو منفجره داره این باید تا قطر 3 کیلومترو بکوبه یعنی شعاع 1500 مترو بترکونه و افرادشو موج انفجارش متلاشی کنه
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    17 41
    بنده یک بسیجی و راوی دفاع هستم ولی با نام گذاری یک موشک با نام زیبای خرمشهر مخالفم، موشک باید نامش در دل دشمن رعب ایجاد کندو خیلی خوب میشد از نامهای دینی یا اساطیری مرتبت استفاده کنیم
    • ج د ا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      12 7
      ببخشید نشناختم شما ؟میشه بهتر خودتون رو معرفی کنید؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      21 14
      مثلا اتور نام خدای اتش در اساطیر ایران قدیم یا ققنوس پرنده ای که از اتش خودش متولد میشود
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      35 43
      آقا یا خانوم10:27 ، عصر جن پرستی و شرک رو به اتمامه . اتور خدای آتش چه مضخرفیه دیگه ؟!
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      36 28
      شما اول کلمه مزخرف را با املای صحیح بنویس بیسواد
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      48 12
      فقط اسمش عربی نباشه هرچی میخواد باشه باشه.فقط ایرانی.
  • علی IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    54 28
    چون ایران نمیتونه برد بیشتر از ۲۰۰۰ هزارتارو اعلام منه و باهاش برخورد میکنن لین موشک راه حلی برای عبور از سپرهای موشکی مثل تاد میتونه باشه. با کم کردن وزن کلاهک تا برد ۳۰۰۰ هزار کیلومترم میرسه. ولی موشک رو با ارتفاع بالا با برد کمتر شلیک میکنن تا موقع سقوط سرعت بیشتری داشته باشه و عملا شاید یه ۱۶ ماخم برسه و اینجوری انهدامش خیلی سخته. یه دست مریزاد هم بگیم به وزارت دفاع اقای روحانی. موشک فاتح ۳۱۳ و ذولفقار و عماد حالا هم خرمشهر. پیشرفتهای بی نظیر.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      87 15
      چه ربطی به روحانی داره. یعنی اگر روحانی نبود این موشک هم نبود. آدرس غلط ندهید. بهتر است بگویید اگر مقاومت ملت ایران نبود این موشک هم نبود. اگر سیاست کلی نظام بر افزایش توان نظامی نبود این موشک هم نبود. والا که سیاست های آقای روحانی از همون سیاست های برجامی برد که برد دشمن هست.
    • ج د ا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      70 14
      این موشک ها حاصل زحمت های وزارت سپاه ( در زمان جنگ تحمیلی ) و بچه های سپاه در دوران جنگ تحمیلی و به ویژه شهید حسن طهرانی مقدم و 17 تن از یارانش میباشد و هر موشک جدیدی حد اقل حاصل یک دهه کارو تلاش و تجربه است چطور ربط میدی به وزارت دفاع روحانی؟؟؟چه ربطی به وزارت دفاع روحانی داره؟؟؟در ضمن همین روحانی محبوب شما بود که طعنه به پرتاب موشک میزد و آن کار را مغایر برجام و بر هم زننده آن میدونست و طعنه به سپاه میزنه و میگه دولت با تفنگ و ... پس خجالت بکش و کمتر طرفداری از روحانی بکن / برو دهنت رو آب بکش
    • من IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      74 11
      آقای روحانی نظرش رو در مورد موشکها در روز مناظره اعلام کردن... لذا هیچ ربطی به ایشون نداره... دست مریزاد بچه های غیور سپااااه
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      36 4
      موشکهای سیستم تاد سرعتشون هشت ماخ است واینطور که گفته شده کلاهک انفجاری ندارن وفقط با برخورد موشک مهاجم را نابود میکنند با توجه به سرعت دوبرابری این موشک نسبت به تاد میتوان با مقاوم سازی بدنه اثر تاد را خنثی کرد
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      5 16
      برادران دانشمند. امکانات و هزینه ساخت توسط وزارت دفاع دولت تامین و ساخته شده در اختیار سپاه قرار میگیره.
  • صداقت IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    70 3
    این موشک یک اثبات فناوری در به کارگیری موتور ها جدیدو چندگانه می باشد، نه برای زیر دریایی. ایران زیردریایی که توان شلیک موشک بالستیک داشته باشد ندارد و در آینده هم امثال فاتح در رنج آن قرار نخواهند گرفت. این موشک برای زیردریایی بسیار بلند است. شبیه موسودان کره شمالی با 3500 کیلومتر برد، به دلیل سوخت مایع و تک مرحله ای کارایی بالایی را ندارد. فقط امیدوارم از تجربیات آن در موشک های برد بلند استفاده کنند.
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    33 35
    بدون تردید این موشک برگرفته از موشک موسودان کره شمالیه که تا حدود چهار هزار کیلومتر برد داره . با کاهش جرم کلاهک بردش به این حد میرسه و قطعا باتوجه به پروفیل پروازی سوخت مایع است...
    • ج د ا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      47 24
      اینقدر موسودان موسودان نکنید ـ ایران الان خودش از صفر تا صد موشک یعنی از طراحی تا تولید را خودش انجام میده و همه جور موشکی میتونه تولید کنه و نیازی مداره دقیقا مثل موشک کره شمالی تولید کنه
    • تکاور IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      31 19
      شاید از لحاظ قیافه شبیه باشن....ولی این حاصل تلاش بچه ها وزارت دفاعست
    • علی IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      23 17
      ایران صاحب تکنولوژی با ساخت بومی است و از بومی سازی سالهای سال عبور کرده است
  • صلوات IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    42 57
    فک کنم اولین موشک ایرانی باشه که قیافه اش هم ترسناکه
  • IE ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    48 41
    به کوری چشم دشمنان خارجی و منافقان وطنی! ما شاءالله
  • عقل كل(مغز متفكر IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    22 24
    آواكس!اهم مهمات و اوجب واجبات است!
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    35 91
    ماکت
    • امیر IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      41 8
      ماکت هیکلته بدبخت.
    • رها IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      34 27
      اول بخش منفی زدن دوم همیشه در همه جای دنیا یک مشت خود فروخته بی هویت هستن دیگه ایران هم جدا نیست از بی شرف های ایرانی نما کوررررررررررررر وکر ررررررررررربشید این خود فروخته ای وطن فروش مزدور مرگ بر ایرانی نما
    • تکاور IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      30 29
      داداش بهتره چشمای کورت رو باز کنی و فیلم آزمایش و تست موشک رو ببینی
    • تکاور IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      23 3
      داداش بهتره چشمای کورت رو باز کنی و فیلم تست و آزمایش رو ببینی... ...خیلی بده که آدم پیشرفت های کشورش رو نادیده بگیره....البته شما اگه ایرانی بودی چرت و پرت نمیگفتی.....آفرین به بچه های وزارت دفاع
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      25 22
      داعش هم فکر می کرد موشک های ما ماکت است
  • مهندس IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    54 1
    1-نازل خروجی سوخت مایع انتهای موشک دیده میشه که نشون میده سوخت مایع هست 2-طول این موشک کمه که نشون میده در بخش موتور و سوخت ما شاهد یک تحول هستیم نسبت به موتورهای نودونگ و شهاب-3 3-اگر طول این موشک رو در ابعاد سجیل بسازن احتمالا بردش به 5000 کیلومتر خواهد رسید البته باز هم زیر قاره پیماست 4-این فناوری به شدت برای پرتابه های سوخت مایع فضایی ما کاربرد داره و میشه با اون نسل جدید موتور ماهواره بر سیمرغ رو ساخت
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      3 17
      به اندازه سجیل ساخته بشه و وزنش زیاد بشه موتورش جواب میده اون وزنو یا موتور بزرگتری میخواد
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    43 8
    باشد تا ذره ای از این تکنولوژی نیز در صنعت دیده شود
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    16 35
    نتیجه می گیریم که به زودی زیر دریایی های ارتش به سپاه تحویل داده میشه
    • تکاور IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      25 1
      برادر چه ربطی داره؟؟ سپاه یگان موشکی و پهپادی داره.... ارتش نیروی هوایی و دریایی....بهتره کمی فکر کنی و حرف بزنی.... ....
    • تکاور IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      18 40
      خواب دیدی خیر باشه!
  • اقایی US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    24 8
    به نظر من بیش از اندازه اطلاعات فنی در این گزارش باز شده است. فراموش نکنید سرویس های جاسوسی این گونه مطالب را با دقت تجزیه و تحلیل می کنن و مسیر و زاویه کار ما را پیدا می کنند. نباید زیاد اطلاعات فنی را اعلام کرد. بردش کافیه و بس. امیدوارم در آینده مسوولین دقت کنند که بسته این گونه خبر ها را بگویند.
  • اقایی US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    19 7
    به نظر من بیش از اندازه اطلاعات فنی در این گزارش باز شده است. فراموش نکنید سرویس های جاسوسی این گونه مطالب را با دقت تجزیه و تحلیل می کنن و مسیر و زاویه کار ما را پیدا می کنند. نباید زیاد اطلاعات فنی را اعلام کرد. بردش کافیه و بس. امیدوارم در آینده مسوولین دقت کنند که بسته این گونه خبر ها را بگویند.
  • محمدی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    39 5
    خدا رحمت کند سردار شهید حسن تهرانی مقدم را چه باقیات و صالحاتی از خود بجا گذاشت.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    37 24
    قدرت دفاعی ما، ناموس ماست.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    39 17
    بزن دهن ترامپ رو سرویس کن
  • فرهاد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    45 3
    فناوری پرتاب موشک بالستیک و کروز(به خصوص بالستیک)برای سیاست دفاعی ما بسیار بسیار ضروری و الزامی میباشد نباید سیاست نظامی کشور فقط بازدارندگی باشد،با تجهیز زیر دریایی ها و ناوهای کشور به موشک های بالستیک و کروز دوربرد و عمود پرتاپ،میتوانیم هر نقطه از خاک رژیم صهیونیستی و پایگاه ها و مواضع حکومت امپریالیسم آمریکا را مورد هدف قرار دهیم.
    • سعید US ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      19 37
      وقتی کلاهک اتمی نداریم پرتاب موشک از زیر دریایی مزیتی به ما اضافه نمیکند.
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      41 13
      اتفاقا اینقدر که زیرز دریایی مهمه ناو به نظر من مهم نیست.فاتح باید سریعا تولید انبوه بشه.
  • عباس IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    26 25
    وزن سر جنگیشو کم کنیم تا دیه گو گارسیا هم میرسه موشک خرمشهر قاتل بی 2 های مستقر در دیه گو گارسیا
  • رها IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    26 24
    ای کاش در اقتصاد و... ما هم 4 تا مثل این باغیرت ها وباشرف ها که ما رو سربلند کردن در دنیا وجود داشت اما حیییف خودفروخته ها وغربزده ها جولان میدن
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      18 2
      حساب اقتصاد و محصول رقابتی با موشک و خمپاره جداست ،تو صنایع نظامی چون به ما نمیدن و حاشیه سود صنایع نظامی هم بالاست میشه تولید کرد ولی بیا یه محصول دیگه رو تولید کن 3 برابر قیمت خارجی در میاد ،همین هم معلوم نیست چقدر قیمتش در میاد تو اقتصاد باید با کیفیت و قیمت متناسب تولیدکنیم خود شما حاضر میشی تولید بی کیفیت داخلی رو گرون بخری !!!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    20 23
    بدون بال دقت نداره
  • گمنام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    21 2
    چو ایران نباشد تن مباد فارغ از هرگونه گرایش سیاسی اتحاد رمز موفقیت هست هموطنان عزیز
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    7 9
    حیف که سوخت مایع هست
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      3 23
      سوخت مایع مزیتهای خاص خودشو داره در ضمن با اینکه سوخت مایع هست سرعت تراست خیلی خوبی داشت
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    31 11
    ایران زیردریاییش کجا بود اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟ موشک بالستیک زیردریایی پرتاب نیاز به کلاهک اتمی داره تا توجیه پذیر باشه همچنین نیاز به زیردریایی بزرگ با راکتور اتمی و توان حمل چندین موشک بالستیک اتمی به صورت عمودی.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    21 24
    ایران فناوری کلاهک چندگانه نداره
    • امیر IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      18 19
      مگه جنابعالی مسلط به فناوری کلاهک چندگانه هستی که می فرمایید ایران فناوری کلاهک چند گانه نداره؟!!!!!
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      16 6
      آقا امیر تسلط نمی خواد. یه مقدار مطالعه می خواد.
  • علی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    42 22
    چرا موشک قاره پیما و بمب هیدروژنینمی سازیم
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    15 1
    هرکی اندک دانشی نسبت به مسائل موسکی داشته باشه با فیلم پرتاپ میفهمه سوخت مایع هست چطور نویسنده مردد هست بین سوخت مایع و جامد؟!
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    6 18
    این خیلی خوبه که کشور از نظر نظامی پر قدرت باشه ولی ای کاش تو همه زمینه ها پیشرفت داشتیم
    • همایون IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      20 6
      اتفاقا ایران از نظر نظامی هم منهای بحث موشکی چندان پرقدرت نیست حتی در همین بحث موشکی هم در مقایسه با موشک های اتمی اسراییل و پاکستان سوالات جدی مطرحه......
  • متیما IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    15 17
    ان شالله هدیه بشه برای ترامپ نتانیاهو خاندان حیدر علی‌اف توی جمهوری جعلی آران تا بفهمن با کی طرفن یه مشت آشغال که دنیا رو به بجن کشیدن امریکا باید بدونه دیگه سرور دنیا نیست
  • سرباز گمنام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    24 5
    کپی برابر اصل موشک کره شمالی...
    • افشین IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      5 15
      چند سال هست که کره دنبال فناوری موشکی ایران هست و نمونه اون فاتح ۱۱۰ که موشک محبوب رهبر کره هست .حداقل به سخنرانی کارشناس اسراییلی که در فضای مجازی هست و برنامه ثریا هم گذاشته نگاه گن تا متوجه بشی که امروز کی از دیگری کمک میگیره.اسراییلیه که بنفع ما نیست.اگر هم عادت به خود زنی دارید و خود کم بینی که خسته نباشید.
  • مهران US ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    2 12
    اگه اندازه سجیل بشه حتما باید موتور بزرگتر ی داشته باشه و 100% دو مرحله ای بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس