گفتگوی روحانی با شبکه سی.ان.ان آمریکا

رییس جمهور گفت: راه اصلی مبارزه با تروریسم، اقدامات فرهنگی و معرفی اسلام واقعی به نسل جوان است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با تشریح تاریخ پرفراز و نشیب دنیای اسلام و تلاش قدرتهای بزرگ برای سلطه بر کشورهای اسلامی گفت: مسلمانان همزمان با دو مشکل بزرگ مواجه شدند که مشکل اول عقب‌ماندگی از لحاظ علمی در برابر کشورهای پیشرفته و مشکل بعدی تروریسم و افراطی گری بود.

روحانی افزود: یک رسالت و وظیفه بزرگ کشورهای اسلامی این است که از لحاظ علمی و تکنولوژیکی، بتوانند عقب‌ماندگی خودشان را جبران کنند؛ در این زمینه بعضی از کشورهای اسلامی گام‌های بیشتری به جلو برداشتند. برخی از کشورهای اسلامی مقداری عقب‌تر هستند، اما هنوز این فاصله وجود دارد.

رییس جمهور گفت: اگر قرآن مجید به ما دستور داده «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»، یکی از مصادیق این قوه و قدرت همان قدرت علمی و تکنولوژیکی است، حتی قدرت نظامی دنیای امروز متصل به علم و تکنولوژی است و خوشحالم که کشورهای اسلامی در هفته‌های گذشته اولین اجلاس سران را در زمینه همکاری علمی و تکنولوژیکی برگزار کردند و در آستانه جمع شده و طرح مفصلی را برای همکاری علمی و فناوری بین کشورهای اسلامی به تصویب رساندند.

روحانی ابراز امیدواری کرد که اجرای این مصوبات گامی باشد تا مسلمانان بتوانند از لحاظ علمی و فناوری به آن نقطه‌ای که در دوره رنسانس در تحولات علمی در جهان پیشگام آن بودند و در بسیاری از علوم و فنون قبل از رنسانس و حتی بعد از رنسانس آموزگار بسیاری از دانشمندان و عالمان کشورهای غیراسلامی بودند، بازگردند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مسلمانان در دهه‌های اخیر مخصوصاً از آغاز قرن جدید با معضل جدیدی مواجه شده اند و آن اینکه برخی از افراطیون به نام اسلام، ترور و وحشت را در دنیا آغاز کردند، گفت: این دور از این افراطی‌گری از کجا شروع شد؟ چه کسانی دخالت داشتند؟ در این زمینه نقش صهیونیسم و قدرت‌های بزرگ چگونه بوده است؟ آنچه ما در منطقه از نزدیک مشاهده می‌کنیم، قدرت‌های بزرگ می خواهند تروریسمی که امروز به نام القاعده، داعش، الشباب، جبهه النصره، بوکوحرام و با اسم‌های مختلف، دارند افراطی‌گری و با خشونت با مردم رفتار می‌کنند به عنوان یک ابزاری برای مهار کشورها و بدنام کردن اسلام و مسلمان‌ها ادامه پیدا کند.

روحانی اظهار داشت: برای ما بسیار جای تأسف است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا در آفریقا، خاورمیانه و آسیا کشته می‌شوند و خون بی‌گناهان به زمین ریخته می‌شود، اما یک تأسف بالاتر هم وجود دارد و آن اینکه در کنار ذبح انسان‌های بی‌گناه، اسلام واقعی هم دارد ذبح می‌شود و کاری می‌کنند که افکار عمومی دنیا را نسبت به اسلام دینی که می‌تواند منجی انسان‌ها باشد، خدشه دار می کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه در شرایط حاضر دنیا و در آینده دنیا و ما تردید نداریم که دین اسلام یک قدرت هدایت‌کننده برای همه بشریت است، گفت: متأسفانه اسلامی که دین هدایت، نور و رحمت است را عده ای بسیار قلیل، تبدیل به دین خشونت، افراط و ترور در جهان کردند.

روحانی گفت: اگر بخواهد با تروریسم مبارزه شود، راه اصلی‌اش قدم‌های فرهنگی است، باید اسلام واقعی را به نسل جوان‌مان معرفی کنیم. مهم این نیست که سران داعش و القاعده چه کسانی هستند، تأسف این است که هنوز این راه افراط برای عده‌ای از مسلمان‌ها و عده‌ای از جوان‌های ناآگاه جاذبه دارد وگروه‌های تروریستی قدرت جذب دارند، معنی‌اش این است که معضل حل نشده ولو اینکه عده زیادی از آنها از بین بروند و از بعضی از کشورها بیرون رانده شوند.

رییس جمهور با بیان اینکه مشکل دیگر مسلمانان که در کنار تروریسم بوجود آمده را نوعی از تفکراتی دانست که از اسلام گفته می‌شود که گویی اسلام با دمکراسی، با رأی مردم، با صندوق آراء مخالفت دارد و افزود: متأسفانه کشورهایی هستند که مسلمانند، اما در عین حال انتخابات و رأی مردم را غیرشرعی می‌دانند. اگر اسلام را در برابر آراء و نظرات مردم، این دو را در برابر هم قرار دادیم، در دنیای امروز منجر به شکست می‌شویم. ما نیازمند به افکار عمومی مردم هستیم و برای اداره جامعه نیازمند به حضور و آراء مردم هستیم.

روحانی با اشاره به اینکه قرآن به ما فرموده «و امْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ» یعنی امورات مردم، حکومت مردم، اداره جامعه با نظر و رأی جمع باید انجام بگیرد، گفت: مگر پیغمبر اسلام(ص) با اینکه متصل به وحی آسمانی ودانش او از ناحیه خداوند بود و به اسرار خلقت آشنا بود، با مردم مشورت نمی‌کرد؟ اما به ما یاد داد که در حکومت باید با مردم شور و مشورت کنیم. باید فاصله بین علم و اسلام را که بعضی ترویج می‌کنند، از بین ببریم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید فاصله بین اسلام و آراء مردم و انتخابات و رأی مردم و دمکراسی را هم از بین ببریم، خاطرنشان کرد:  باید فاصله بین اسلام و تعقل و عقلانیت و فاصله بین اسلام و تجربه بشری را از بین ببریم. اسلام دین رحمت، دمکراسی، عقل، علم، مشورت و انتخابات است.

روحانی با بیان اینکه در شرایط امروز جهانی رسالت ما تبیین اسلام واقعی و تفسیر صحیح از قرآن و اسلام و توضیح درست نسبت به سیره پیامبر عظیم‌الشأن(ص) اسلام است، گفت: اگر این راه را انتخاب کردیم، می‌توانیم معضلاتی که امروز در برابر ما وجود دارد را حل و فصل کنیم.

رییس جمهور اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم در دنیای امروز دمکراسی اشکال ندارد و علم بدون نقص است و یا تجربه بشری اشتباه ندارد، اما در عین حال اسلام به ما گفته با رأی و نظر مردم و با علم، دانش و حکمت بتوانیم جامعه‌مان را اداره کنیم و آینده بهتری را برای مردم خودمان به ارمغان بیاوریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس