وزیر زن

با توجه به افکار و روحیات روحانی، در شرایط کنونی که نام خانم امین زاده به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت علوم معرفی شده است به نظر می‌رسد زیاد جدی نخواهد بود و اشخاص دیگری معرفی خواهند شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام: سخنرانی ترامپ، پخته‌تر و محتاط‌تر از آن بود که از او انتظار می‌رفت

«صادق زیباکلام» در سرمقاله روزنامه شرق با عنوان «نطق ترامپ، پیروزی ایران» نوشت:

«سخنرانی ترامپ درمجموع خیلی محتاط‌تر، پخته‌تر و شاید از برخی جهات، عمیق‌تر از آن بود که از او انتظار می‌رفت... درواقع سخنی به گزاف نرفته، اگر گفته شود میلیون‌ها ایرانی روز گذشته ساعت شش به وقت تهران، تلاش می‌کردند هرطورشده سخنان ترامپ را رصد کنند؛ چون بسیاری احساس می‌کردند او می‌خواهد حملاتی جدی را متوجه ایران کرده و شاید اعلام کند آمریکا از برجام خارج می‌شود. واقع مطلب آن است که او نتوانست مطالب زیادی درباره ایران بگوید؛ یا درست‌تر گفته باشیم، بنای گفتن نداشت».

گفتنی است «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در اظهاراتی سخیف و پر از هتاکی جمهوری اسلامی را مورد حمله قرار داد. این اظهارات مورد توجه و تحسین نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز قرار گرفت.

ترامپ در این سخنرانی در اظهارنظری گستاخانه از «جمهوری اسلامی» با عنوان  «دیکتاتوری پنهان‌شده در پشت ماسک دموکراسی» یاد کرد!

وی تاکید کرد: وقت آن فرا رسیده که ملل دنیا با یک رژیم خطرناک دیگر هم مقابله کنند؛ رژیم دیگری که آشکارا از کشتار جمعی سخن می‌گوید، وعده مرگ آمریکا و نابودی اسرائیل می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه «جمهوری اسلامی ایران» را به ترویج خشونت، خونریزی و هرج و مرج متهم کرد. این در حالی است که کارشناسان و مطلعین سیاسی آمریکا مهم‌ترین حامی گروهک‌های تروریستی خونریز چون داعش بوده و همچنان این حمایت را ادامه می‌دهد. ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود داعش را اوباما و کلینتون درست کردند.

حال با این اوصاف سؤال این است که دقیقاً کجای این سخنرانی نشانه احتیاط و یا پخته‌تر بودن نسبت به نطق‌های گذشته ترامپ است؟!

** کارشناس اقتصادی حامی دولت: رشد فقر محصول سیاست‌های دولت سازندگی است

«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:

«رشد فقر به ویژه فقر کمرشکن فاحشی که جامعه ما با آن روبرو است در ظرف سه دهه گذشته (یعنی بعد از جنگ) به وجود آمده است. در این سه دهه شاهد سیاست‌هایی در حوزه اقتصادی بودیم که مسئول تمام بحران‌ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی است و مع الاسف این روند ادامه دارد».

راغفر پیش از این- ۵ شهریور ۹۶- در مصاحبه با روزنامه قانون گفته بود:

«پدیده رانت و ثروت اندوزی در دوره بعد از جنگ تحمیلی به اوج خود رسید...در شرایط کنونی، بسیاری از وزرا در طول سال‌های بعد از جنگ تحمیلی بیشتر وارد قدرت اقتصادی شده‌اند؛ بنابراین گروهی به وسیله قدرت، مبادرت به ثروت‌اندوزی کرده‌اند. برای به دست آوردن این ثروت نیز از اطلاعات درون سیستم و مناسبت‌های درون ساختار استفاده کرده و شبکه‌ای از ائتلاف قدرت و ثروت به وجود آورده‌اند و منابع بزرگی را به سمت اقوام، دوستان و همفکران خود سوق داده‌اند».

گفتنی است یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و ممتاز جمهوری اسلامی مسئله ساده زیستی مسئولان آن و پرهیز از اشراف منشی بوده است؛ اما متاسفانه این ویژگی با پایان دوران جنگ و استقرار دولت سازندگی مورد تضعیف برخی دیدگاه‌های اشرافی منشانه قرار گرفت.

این رویکرد اشتباه بیش از هرکس متوجه مسئولین و خواص شد و برخی از مسئولین مسابقه تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی را آغاز کردند. در چنین فضایی بود که ماشین‌های لوکس زیر پای مسئولان قرار گرفت و سکونت در خانه‌های مجلل شمال شهر برای مسئولان رفته‌رفته عادی شد و گروهی از عناصر سابقاً انقلابی چرب و شیرین دنیا به‌شدت زیر زبانشان مزه کرد.

** حضور وزیر زن در وزارت علوم جدی نیست

عبدالله ناصری از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«بدون شک نوع نگاه آقای روحانی به زنان مانند رئیس دولت اصلاحات نیست. حتی نوع نگاه آقای روحانی درباره زنان مانند آیت الله هاشمی نیز نیست. یکی از دغدغه‌های مهم رئیس دولت اصلاحات همواره رسیدگی به مطالبات زنان بوده و ایشان ظرفیت زنان جامعه را یک ظرفیت بزرگ و عظیم قلمداد می‌کنند. از سوی دیگر آیت‌ا... هاشمی نیز رویکرد مثبتی نسبت به زنان داشتند و با احترام و دلسوزی به مشکلات زنان نگاه می‌کردند. این در حالی است که این نوع نگاه در آقای روحانی کمرنگ‌تر است. با این وجود بهتر بود خانم مولاوردی در معاونت زنان ریاست جمهوری باقی می‌ماندند تا برنامه‌های خود را اجرایی کنند.

در شرایط کنونی نیز نام خانم امین زاده به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت علوم معرفی شده است که به نظر می‌رسد زیاد جدی نخواهد بود. البته خانم امین زاده به تازگی به شهر قم سفر کرده و با برخی از مراجع دیدارهایی در زمینه حضور زنان در کابینه انجام داده و تلاش کرده رضایت مراجع را در این زمینه اخذ کند. با این وجود احتمال معرفی ایشان به عنوان وزیر علوم کم است. از این نکته نیز نباید غافل شویم که در انتخابات ریاست جمهوری زنان در جهت حمایت از آقای روحانی سنگ تمام گذاشتند و از هیچ حمایتی نسبت به ایشان دریغ نکردند. در نتیجه انتظار این بود که سهم زنان در کابینه دوازدهم بیشتر از گذشته باشد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد».

ناصری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «در شرایط کنونی یازده گزینه برای وزارت علوم مطرح شده است که سه گزینه نهایی انتخاب و در نهایت دو گزینه به آقای روحانی معرفی خواهند شد. پیش‌بینی من این است که آقای اردکانیان که مدیر توانمندی است به عنوان وزیر نیرو و آقای حسین سلیمی به عنوان وزیر علوم معرفی خواهند شد».

روزنامه بهار نیز در همین زمینه در یادداشتی نوشت:

«در حواشی مربوط به انتخاب وزیر علوم بارها نام الهام امین زاده و الهه کولایی برای این سمت از جانب اقشار مختلف به رئیس جمهور پیشنهاد شد تا شاید از این طریق بتوانند روی قول‌های انتخاباتی‌اش بماند اما تا کنون هیچ عکس العملی از طرف رئیس جمهور در این باره دیده نشده است. این در حالی است که افغانستان وزیر زن دارد اما زنان ایرانی به دلایل نامعلوم از این موضوع باید چشم پوشی کنند».

گفتنی است اصلاح طلبان در روزهای منتهی به انتخاب کابینه دوازدهم، جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای درخصوص مطالبه گری برای انتخاب وزیر زن به راه انداختند؛ اما در روزهای اخیر پس از گمانه زنی‌ها درخصوص معرفی «الهام امین زاده» برای وزارت علوم به این انتخاب واکنش منفی نشان داده و با آن مخالفت کردند.

این رفتار برای چندمین بار ثابت کرد که اصلاح طلبان تنها و تنها به دنبال استفاده سیاسی از مطالبه حضور زنان در پست‌های کلان مدیریتی هستند.

پیش از این و در جریان انتخاب شهردار برای پایتخت نیز، اصلاح طلبان با جنجال رسانه‌ای تاکید کردند که باید یک زن برای شهرداری تهران انتخاب شود؛ اما در نهایت شورای شهر اصلاح طلب تهران، محمد علی نجفی را برای مدیریت شهرداری پایتخت انتخاب کرد.

الهه کولایی که نامش در میان هفت گزینه نهایی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران- و به عنوان تنها نامزد زن- قرار داشت، در اظهارات جداگانه صراحتاً اعلام کرد که حضورش صرفاً ویترینی و نمایشی بوده است.

** بعد از برجام قراردادهای رنگارنگ اقتصادی امضاء کردیم

«علی بیگدلی» در سرمقاله روزنامه ایران نوشت:

«جمهوری اسلامی تاکنون به همه تعهدات برجامی خود پایبند بوده و بلافاصله بعد از اجرای برجام توانسته است با کشورهای مهم اروپایی از جمله فرانسه توافقنامه‌های رنگارنگ اقتصادی به امضا برساند. توافقنامه‌هایی که می‌تواند تا حدودی اروپایی‌ها را با هدف تأمین منافع اقتصادی‌شان از بازار پرسود ایران از سیاست‌های خصمانه امریکا دور نگه دارد و در عین حال باعث حفظ برجام با وجود کارشکنی‌های امریکا شود».

گفتنی است آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است. درحالی‌که رئیس‌جمهور وعده جذب ۳۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام را داده بود و برای سال ۹۵ نیز حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده بود، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته جذب شده است!

در تیرماه سال جاری هنوز چند روز بیشتر از برگزاری نشست گروهک منافقین در فرانسه و همراهی این کشور با سایر اروپایی‌ها برای وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان نگذشته که دولت آقای روحانی قراردادی ۵ میلیارد دلاری با شرکت فرانسوی توتال امضا کرد.

شرکت فرانسوی توتال در حالی در قالب یک کنسرسیوم با ایران قرارداد بست که سهمی ۵۰،۱ درصدی در این کنسرسیوم دارد و شرکت‌های CNPC چین و پتروپارس ایران هم به ترتیب سهمی ۳۰ و ۱۹،۹ درصدی در آن دارند.

گفتنی است در سالهای گذشته، شرکت پژو با این عنوان که نمی‌تواند از قانون تحریم‌های ضد ایرانی تخطی کند، همکاری با ایران را قطع و طرف ایرانی را ۳ سال بدون قطعات کافی به حال خود رها کرد.

برخلاف هیاهوی رسانه‌ای روزنامه‌های اصلاح طلب، اروپائیان برنده اصلی اینگونه قراردادها هستند و عملاً سهم ایران چند عکس یادگاری است.

** دیروز ایران هسته‌ای، امروز ایران موشکی

سایت ضد انقلاب رادیو زمانه در گزارشی نوشت:

«تا آنجا که به فضای رسانه‌ای و افکار عمومی مربوط می‌شود، یک ایران موشکی می‌تواند درست به اندازه یک ایران هسته‌ای خطرناک جلوه داده شود».

در ادامه گزارش آمده است: «آنچه مشخص است، نگرانی اصلی آمریکایی امروز بیش از فعالیتهای هسته‌ای ایران، مربوط به فعالیتهای موشکی ایران و نفوذ نظامی این کشور در منطقه است. ترامپ درصدد است مسأله موشک‌های بالستیک و موضوع انرژی هسته‌ای را به هم پیوند بزند؛ راهکاری که می‌تواند صلاحیت و ابتکار رسیدگی به پرونده ایران را از آژانس بین‌المللی اتمی بگیرد و دوباره حتی پای شورای امنیت را به پرونده ایران باز کند».

گفتنی است راهبرد دولت ترامپ، نه لغو برجام بلکه آغاز مجدد مذاکره و تحمیل برجام جدید موشکی و منطقه‌ای است. در این ارتباط، تمدید تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌ها و بالا نگاه داشتن ریسک سرمایه گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعلام عدم پای‌بندی ایران به برجام از ارکان این راهبرد است. در این شرایط سکوت و بی‌عملی در مقابل آمریکا، دلخوش بودن به برجام اروپایی و احیاناً مذاکره مجدد، خطاهای استراتژیکی است که از یک سو جدول مورد نظر دولت ترامپ را کامل می‌کند.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، از برد-برد در مذاکرات هسته‌ای رمزگشایی کرد. کری تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

لازم به ذکر است که برجام محصول تلاش و همفکری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بوده و هر دو حزب سرمایه‌گذاری زیادی برای امضاء آن کردند. لذا هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها در ذات خود حامی برجام هستند.

** روزنامه اصلاح طلب: با خرید تبلت برای اعضای شورای شهر تهران، درختان کمتری از بین می‌رود

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت:

«خرید تبلت برای اعضا] شورای شهر پنجم تهران [دارای دو شاخصه خوب است؛ اول آنکه کاغذ کمتری مصرف شده و درختان کمتری از بین می‌روند. دومین ویژگی اتوماسیون اداری این است که اعضا می‌توانند در هر زمانی به مسئولیتی که بر عهده آنهاست، رسیدگی کرده و به مستنداتی که نیاز دارند دست پیدا کنند».

گفتنی است معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران اقدام  به خرید ۲۱ عدد  تبلت ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومانی و ۲۱ دستگاه  پژو پارس ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی  برای اعضای شورای شهر تهران کرده است. هزینه‌ای که برای این موضوع صرف شده حدود یک میلیارد تومان است.

انتشار اسناد این خریدها و واکنش‌های انتقادآمیز به آن در فضای مجازی، برخی اعضای شورای شهر را مجبور به پاسخ‌گویی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    23 0
    وای بر مقام پرستی
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    8 0
    فکرکنم مقام معظم رهبری قبلا در جایی فرموده بودند که مدیران در صورتی که خودروی شخصی دارن نباید از خودروی دولتی استفاده کنن لطفا این صحبت ایشان را پیگیری کنید بعد هم اینکه مگه اینها خودشون تب لت یا گوشی مجهز ندارن که براشون خریدن یکی از اعضای شورای شهر گفته بوده یکی از ارزونترین خودروهای داخلی رو خریدیم؛ یعنی خودروی ارزونتر پیدا نمیشد؟ نمیگم پراید ولی مثلا نمیشد تیبا بخرن؟
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    6 0
    تبلت و گوشی خودشون و میخوان آماده نگه دارن برا گرفتن سلفی . یه وقت دیدی یه موبور چشم آبی اومد شورای شهر
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    0 0
    لیاقتتون همینه وقتی لیستی رای میدید تکرار می کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس