کد خبر 776854
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
برنامه هفت

جیرانی که خودش را مولف و پایه گذار هفت می‌داند بواسطه نفوذی که بر مدیران میانی سازمان دارد تلاش می‌کند، برنامه هفت برای همیشه تعطیل شود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مهدی کرم‌پور از نیمه مردادماه به عنوان سکاندار برنامه هفت معرفی شد. آنهم در شرایطی که کرم‌پور خارج از ایران به سر می‌برد و با اعلام‌های نیمه رسمی به عنوان مجری برنامه هفت معرفی شد. کرم‌پور به ایران بازگشت و بدون آنکه با مدیران سیما ملاقات کند قرارهای اولیه را با تهیه کننده برنامه سعید پروینی در میان گذاشت، اما مثل افخمی با مدیران سیما ملاقاتی نداشت. در حالیکه طبق اعلام‌های غیر رسمی قرار بود از نیمه نخست مهرماه این برنامه را روی آنتن ببرد، با خروج سعید پروینی از ایران و سفرش به لبنان، ناگهان در همان روز یعنی بیست و هفت شهریور ماه، مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی در حاشیه بازدید از پشت صحنه سریال «هاتف» درباره موضوعات مختلفی با خبرنگاران صحبت کرد و در پاسخ به پرسشی درباره برنامه «هفت» به مهر گفت:

در سیاستگذاری ما نسبت به ساخت این برنامه های سینمایی، ممکن است برنامه ای سینمایی در شبکه های دیگر پخش شود. چراکه اگر این برنامه ها با نقشه سازمان صداوسیما نسبت به برنامه های سینمایی هماهنگ نباشد، حذف خواهد شد، همانطور که برنامه قدیم «هفت» نیز با نقشه جدید ما انطباق نداشت.

میرباقری درباره تیم سیاستگذاری سازمان که برنامه های سینمایی را بررسی می‌کند، توضیح داد: سرپرستی این تیم را ناصر کریمان مدیرگروه اجتماعی شبکه سه برعهده دارد و بعد از دهه اول محرم درباره برنامه «هفت» به نتیجه‌گیری خواهیم رسید. معاون سیما با اشاره به اسامی مطرح شده برای تولید و اجرای برنامه «هفت» اظهار کرد:

هر اسمی که به عنوان کاندیدا مطرح می شود صددرصد حذف خواهد شد. وی در پاسخ به پرسشی درباره مهدی کرم پور که به عنوان یکی از گزینه ها مطرح شده بود گفت: مهدی کرم پور حذف می شود چرا که اگر کسی به کار تیمی وارد نباشد قواعد کار تیمی را برهم می زند.

این خبر در شرایطی اعلام شد که کرم‌پور از تمام قرار و مدارهای اولیه تهیه کننده و مدیران سیما بی‌اطلاع است و در مورد حضورش در برنامه هفت حاضر به هیچ اظهار نظری نیست. ناگهان اظهارنظر معاون سیما در واپسین روزهای شهریور، شروع دوره جدید برنامه را به تعویق می‌اندازد و دوباره گزینه‌هایی مثل اکبر نبوی ، رسول صدرعاملی، محمدرضا شهیدی‌فر و فرزاد حسنی مطرح می‌شود. معاونت سیما در اظهاراتشان به این موضوع اشاره می‌کند که مهدی کرم‌پور به کار تیمی وارد نبود و قواعد کار تیمی را بر هم می‌زند. سایت سینمایی روزان در مقابل این اظهار نظر پرسش جنجالی عجیبی را در مقابل معاونت سیما قرار می‌دهد.  سینما روزان نوشت: چگونه می‌شود کارگردان بود و ۵ فیلم در سینما و دو سریال و چندین تله فیلم هم برای تلویزیون ساخت اما به کار تیمی وارد نبود؟؟ پس بعید است مشکل کرم‌پور کار تیمی باشد .

روزنامه جوان در واکنش به حذف‌های پیاپی مجریان هفت نوشت:

همه می‌دانند که سلسله مراتب سازمانی ایجاب می‌کند که مسائل سازمان در درون آن حل شود، مثلاً اگر مقام بالاتر نظری متفاوت با مسئولان زیرمجموعه خود دارد در جلسات درونی حل و فصل نماید یا در نهایت تصمیم خود را ابلاغ کند اما وقتی تصمیمی از سوی مقام بالاتر با عصبانیت!  رسانه‌ای می‌شود، احتمالاً حاکی از آن است که جناب معاون از جاری کردن تصمیم خود در زیرمجموعه ناتوان است! پس این ماجرا احتمال اختلافات جدی‌ای را بین مدیران سازمان درباره نحوه اجرای سری جدید «هفت» تقویت می‌کند.

روزنامه جوان این مسئله را به صورت کلی مطرح کرد اما آنچه در سازمان صدا و سیما می‌گذرد دیگر بر اهالی رسانه پوشیده نیست و کاملا مشخص است که سلیقه متناقض مدیران میانی، موجب شده سرنوشت یک برنامه سینمایی اثر گذار همچنان در ابهام باشد.

تیم رحمان سیفی آزاد که در واقع اجرا کننده تصمیمات فریدون جیرانی است از نیمه تابستان، زمانیکه خبر حضور کرم‌پور در برنامه هفت منتشر شد، تلاش می‌کند که با استفاده از  نفوذی که در سازمان دارند، مانع حضور کرم‌پور در برنامه هفت شوند. جیرانی یکی از مخالفان جدی کرم‌پور در برنامه هفت است و بواسطه مدیری که فیلم «ماجان» را هم اکنون روی پرده دارد، تمام تلاش خود را به کار بست که مانع حضور کرم‌پور در برنامه هفت شوند.

جیرانی مخالف حضور کرم‌پور  و هر مجری دیگری است و استدلال‌های خود را در مخالفت با کرم‌پور در اختیار سیفی آزاد می‌گذارد و سیفی آزاد با اهرم  مدیریتی «.ر.پ» مانع حضور کرم‌پور در برنامه هفت شد. گزینه مطلوب «.ر.پ»  اکبر نبوی است و از این گزینه به صورت جدی حمایت می‌کند. اما برنده این کارشکنی جیرانی است که می‌خواهد برنامه‌ای که مولفش بوده در تلویزیون تعطیل شود.

از سوی دیگر ناصر کریمان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما سال‌ها تلاش می‌کند فرزاد حسنی روی کرسی برنامه هفت بنشیند و در رفتن جیرانی، افخمی و گبرلو نقش بسزایی داشته است. با وجود مخالفت فراوان برخی مدیران میانی دیگر با فرزاد حسنی، کریمان گوشه چشمی به محمدرضا شهیدی فر دارد.

از سوی دیگر معاونت سیما که در روز سفر سعید پروینی به لبنان، خبر حذف کرم‌پور را اعلام می‌کند علاقه وافری به رسول صدر عاملی و محمدرضا شهیدی فر دارد. به این ترتیب اگر ناصر کریمان موفق نشود فرزاد حسنی را به عنوان مجری برنامه هفت تثبیت کند، در تصمیمی مشترک به احتمال قریب به یقین ،سکان برنامه هفت را به محمدرضا شهیدی‌فر خواهند سپرد.

این تشریح از وضعیت مدیریت جزیره‌ای در سازمان صدا و سیماست که هر کس از گزینه خودش حمایت می‌کند  و می‌توان به سادگی فهمید افخمی در دو سالی که سکاندار این برنامه بود به سختی توانست با این «سلیقه جزیره‌ای» کنار بیاید. مدیرگروه اجتماعی شبکه سوم سیما دوسال پیاپی تلاش کرد، انتظار کشید تا فرصتی فراهم شود و افخمی به سرنوشت گبرلو و جیرانی دچار شود. از سوی دیگر جیرانی که خودش را مولف و پایه گذار هفت می‌داند بواسطه نفوذی که بر مدیران میانی سازمان دارد تلاش می‌کند، برنامه هفت برای همیشه تعطیل شود و از سوی دیگر معاونت سیما تلاش می‌کند مجریان خنثی روی صندلی برنامه هفت بنشیند تا مدیران سیاسی دولتی از بابت برنامه هفت هیچ نگرانی خاصی نداشته باشند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت، مجری با انگیزه و آگاهی که بتواند روی جریان اصلی سینمای ایران تاثیر جدی بگذارد، مسئله مدیران سیما در برنامه هفت نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    2 3
    سیمابجای هفت یاباهفت بهتراست برنامه های آموزشی تهیه کند آموزش فیلمنامه نویسی ؛ کارگردانی ؛ تدوین و......وبادادن گواهینامه برای افرادمشتاق وکشف استعدادها به میان مردم درشهروروستاهابرود تاسینمای مردمی ترویج شده وآثارآن راببینیم . وزارت ارشاد سیاستهای دولتهای هردوره رادنبال میکند . دانشگاه بودن سیمایعنی سینماهم به همه آموزش داده شود . دریک نگاه کلی دررشته های ورزشی هم سیمافیلمهای آموزشی رابندرت پخش میکند . برنامه هفت هم بایدباساختاری جدید ورویکردی آموزشی باشد نه تریبونی برای فیلمهای مخرب فرهنگ وجامعه ایرانی ....
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    0 1
    یه نفر که خارج از ایران زندگی میکنه رو میخوان بزارن مجری ؟؟؟ واویلا تو ایران قحطی مجری توانمند هست ؟؟؟ من متاسفم برای این تفکر . از این تفکر سینمای سالم بیرون نمیاد در صد سال آینده
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    0 1
    رسول صدر عاملی و محمدرضا شهیدی فر را چه به مجریگری برنامه هفت؟! عقل هم خوب چیزیه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس